Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

appeltje uit de magnetron??

Geplaatst door Ola1988 op July 19, 2011 om 12:57

July 19, 2011 om 12:57
ik heb net om mijn snaaitrek te bedwingen een
appeltje in de magnetron gedaan (zo een kinderappeltje)
en daarover een beetje zoetstof + kaneel besprenkeld.

is dit een gezonde snack???
July 19, 2011 om 12:58
ik zit in elk geval wel vol en de trek naar zoet is weg, net alsof ik een stuk appeltaart op heb ;);)
July 19, 2011 om 12:59
Ik maak het ook regelmatig:
ik doe appel in kleine stukjes maar minuutjes in de magnetron met wat kaneel erover. Smaakt en ruikt idd net als appeltaart en qua voedingswaarde mag je gewoon een appel rekenen.
Zeker een gezonde snack dus!!
Smakelijk
Onbekend
July 20, 2011 om 09:18
Is gewoon gezond. Je eet gewoon een warme appel. Zoetstof en kaneel zijn te verwaarlozen. En door de magnetron komen er geen calorieen ofzo bij... Gewoon lekker nemen dus!
July 22, 2011, gewijzigd door CellarDoor op July 22, 2011 om 06:23
Dat ligt eraan...
Gisteren stak ik een melamine bordje in de magnetron met best iets gezonds erop

(geen appel maar vergelijkbaar normaal en gezond: jawel hoor, appeltaart smaakt uiteraard naar appel maar een opgewarmde appel is daarmee echt nog geen appeltaart. Waar overigens toch ook niets mis mee is...)

Tijdens het bestralingsproces klonken er al steeds heftiger knal- en plofgeluiden uit het apparaat die ik niet echt kon terugvoeren op het hapje.
Maar de walm die me tegemoet sloeg bij het openen van het deurtje was echt afgrijselijk: het prikte gelijk in mijn keel en mijn ogen moest ik gewoon gaan uitspoelen zo stak het!
Het schattig gebloemde bordje had onherstelbaar ernstige huiduitslag opgelopen en heb ik helaas tezamen met hetgeen erop lag moeten kieperen...
Onbekend
September 18, 2011 om 08:19
Nog lekkerder.. Wat optimel vla erover doen. Heerlijk toetje!!
Onbekend
September 19, 2011 om 00:22
:muwhahahaha: celladoor
en wat heb je toen gedaan, appeltje eraf geschraapt en opgegeten. :jij: Lijkt mij niet echt gezond...:uhu:.....:grinnik:
September 21, 2011, gewijzigd door Vijfster op September 21, 2011 om 14:16
als het gezond moet zijn kan je beter de magnetron vergeten en het appeltje gewoon in een bodempje water op de gasvlam warmen. als het klaar is eventueel wat kaneel erop een een pietsje boter als het buiten erg koud is. suiker is niet nodig. de meeste appeltjes zijn zoet genoeg.
in de herfst en winter begint mijn dag met een warm appeltje. dan is meteen het spijsverteringsvuur aangewakkerd.
September 21, 2011 om 14:44
Niks mis met de magnetron toch? Is gemaakt om VOEDINGSMIDDELEN te bereiden/verwarmen. Logisch dat sommige van onze borden/schalen er niet tegen kunnen want die hebben niks natuurlijks.
Ik dacht dat de grote heisa rond magnetron al achter de rug was?
Doe mij dus maar lekker zo'n appeltje uit de magnetron. Mét kaneel maar zònder boter dank u.
Onbekend
September 22, 2011 om 00:31
Tja, die discussie magnetron blijft altijd bestaan, maar als je daar iets tegen hebt, hoe zit het met de telefoon die je dagelijks aan je hoofd hebt of draadloos internet en ga zo maar door. Dan moet je ook eerlijk zijn en dat ook weglaten. Maar goed eigenlijk de verkeerde discussie hier.

Ik doe er trouwens ook nog kaneel, gember, een paar rozijnen en walnoten erbij, ook lekker met kwark.:kwijl:

Onbekend
September 22, 2011 om 04:29
Lekker zo'n warm appeltje met kaneel. De gember lijkt me ook lekker Smurf08, ga ik straks eens uitproberen. Ik doe ook wel eens een glas appelsap opwarmen als het wat kouder is of als ik de thee even zat ben.
September 22, 2011 om 08:52
o, Smurf, heerlijk met walnoten en rozijntjes :kwijl:. Je brengt me op ideeën voor mijn vieruurtje;)
October 6, 2011 om 10:19
Wat is er ongezond aan de magnetron dan? Dan voegt toch niets toe...
October 6, 2011 om 12:45
De ingredienten veranderen niet, eigenlijk eet je dus gewoon een appel met zoetstof en kaneel! Niets is mee dus en een gezonde snack op een speciale manier;)
October 6, 2011 om 13:00
1. vroeger had het risico van een magnetron vooral te maken met straling.
De magnetron is van bepaalde materialen gemaakt op een zodanige manier dat de straling niet kan ontsnappen uit de magnetron. Ook de metalen wanden en het metaalrooster in de glazen deur kaatsen de stralen terug.

Wel is het mogelijk dat een klein deel van de straling lekt langs de randen van een slecht sluitende deur. Dit was vroeger wel vaker het geval. Vooral bij hele oude en/of goedekopere magnetrons.

Alle magnetrons moeten tegenwoordig voldoen aan een veiligheidsnorm; een maximale hoeveelheid straling die vrij kan komen. Ondanks dit komt er dus wel straling vrij, zij het in een lage concedntratie. Er is weinig bekend van de effecten van lage stralingsniveau’s op mensen. De laatste jaren komen deze effecten steeds meer in de aandacht. In de praktijk blijkt dat bepaalde groepen mensen gevoelig zijn voor elektromagnetische straling. Zij krijgen allerlei klachten, zoals: hoofdpijn, slapeloosheid, hoge bloeddruk.

Een oude "lekkende" magentron kan dus zeer schadelijk zijn, en een nieuwe goed werkende magnetron die voldoet aan de eisen, is minder schadelijk. Maar traditionele bereidingsmethoden zijn in de meeste gevallen gezonder. Ondanks dat maak ikzelf 2-3x per maand gebruik van de magnetron. Soms is het gewoon zoveel handiger.
---------------------------

2. In de magnetron vindt geen gelijkmatige verhitting plaats. Hierdoor bestaat er risico dat bij opwarmen bepaalde delen niet voldoende worden verhit om ziekteverwekkende bacteriën te doden. (om de paar minuutjes even roeren zorgt voor een gelijkmatig verhit product, en biedt hierdoor een oplossing).
--------------------------------------

3. Door plastic verpakkingsmaterialen kunnen allerlei giftige stoffen in het voedsel terecht komen bij sterke verhitting. Het is dus belangrijk om als je je voedsel verwarmd in de magnetron goede materialen te kiezen waarin je je voedsel verwarmd. Hittebestendig glas lijkt het veiligst te zijn.

Als er plastic verpakkingsmaterialen gebruikt moeten worden is het
belangrijk dat deze niet in direct contact komen met het voedsel. vooral vetachtig voedsel neemt de stoffen uit de plastic materialen makkelijk op.

grappige is dat als je kijkt naar de kant en klaar maatlijden uit de supermarkt (bijvoorbeeld stoom maaltijden van AH) dat deze vrijwel allen in een plastic verpakking worden verwarmd in de magnetron, waarbij het voedsel direct contact maakt met het plastic. Zo lijkt zoon stoom maaltijdje met veel groentjes en een mager stukje vlees heel gezond, maar dit hoeft het niet perse te zijn.

Ik heb nu al meermaals gehad dat ik zulke maaltijden bereid in de magnetron, en dat er stukken plastic gesmolten in het voedsel zijn terecht gekomen. Daarom controleer ik de verpakking zeer zorgvuldig op gesmolten of zwarte plekken.

tijdens de hamsterweken, heb ik een bergje van die maaltijden aangeschaft omdat ze wel heel erg betaalbaar waren tijdens de hamsterweken. Bij 3 van de 10 zijn er stukken plastic gesmolten en in het eten terecht gekomen (en dit zie of smaak je lang niet altijd als je er niet op let). Het leek erop dat wanneer vetten zich concentreren op één plek, deze te heet kunne worden en het plastic kunnen smelten. Maar zelfs als dit plastic niet zichtbaar smelt, kunnen plastic deeltjes oplossen in de vetstof.
-----------------------

De magnetron lijkt me tegenwoordig redelijk veilig. al is voorzichtigheid wel geboden. Je zou 1x per jaar je magnetron op vrijkomende straling kunnen testen om er zeker van te zijn dat hij geen straling "lekt". Ook zou ik oppassen met het verwarmen van eten in plastic bakjes in de magnetron (ongeacht of er op die bakjes staat dat ze geschikt zijn voor de magnetron of niet. liever een porcelijnen bord nemen en voor het zekere gaan).

groeten
October 6, 2011 om 13:04
btw, voor de geinteresseerden:
ik heb mijn geld voor de drie maaltijden waarbij het plastic gesmolten is netjes terug gekregen. er werd ook gevraagd of ik een offciele klacht wou indienen. dit heb ik niet gedaan.

groeten
Onbekend
October 7, 2011 om 02:43
Alles over microgolven en stralingen
En zo kunnen we nog veel meer stukjes plaatsen.
Ik vergelijk een magnetron met geluidsgolven(eenvoudig gezegd). Zet de radio aan en voel aan de luidspreken, je voelt trillingen(microgolven in de magnetron).Leg de luidspreker plat en leg daar piepschuimkorrels(de moleculen in het eten) op, deze gaan bewegen, door die beweging ontstaat wrijving en die wrijving levert energie, warmte. Hoe harder de muziek hoe sneller deze trillen en hoe vlugger dat deze warm worden. Is dit ongezond? Nou in dit geval wordt ik doof als ik er te lang in sta. Is een magnetron slecht, ja als het glas stuk of eruit is of het deurtje sluit slecht en je staat er met je neus te dichtbij.

Zie hier een filmpje over hoe werkt een magnetron
Ik vergeet dus erbij te vermelden, dat als je goed met alles omgaat het allemaal wel zal meevallen, ik denk dat je meer zorgen zou moeten maken de overige stralingen en golven buiten de deur en dan hebben we het nog niet eens over andere vervuilingen. Dus met andere worden waar hebben we het over, geniet nu maar van het lekker appeltje:grinnik:
Onbekend
October 7, 2011 om 12:29
Ik gebruik de magnetron sinds een paar jaar alleen nog maar om er voedsel in te zetten/leggen dat ik al eerder uit de koeling haal en niet op het aanrecht wil hebben.
Mijn echtgenoot warmt er wel eens wat vlees voor zichzelf in op.
Er iets in ontdooien of verhitten doe ik niet meer :neen:
Sinds ik een stoomkoker heb zie en proef ik ook duidelijk het verschil tussen iets dat bereid in de stoomkoker of in de magnetron en daar zit een wereld van verschil tussen (ten gunste van de stoomkoker).
October 11, 2011 om 04:10
interessant wel....

Nouja, mijn magnetron-appeltjes smaken nog steeds heerlijk :-)
Onbekend
October 14, 2011 om 10:23
Ik eet ook regelmatig een magnetron-appeltje. Het is een heerlijk appeltaartje zonder taart:-)

Onbekend
October 15, 2011 om 09:45
ik ga dit ook een keer proberen
Onbekend
October 15, 2011 om 14:13
heerlijk ja, maar geen appeltaart smaak :P Gewoon kaneelappeltje... ook lekker
October 18, 2011 om 06:42
hmm dat lijk me een lekker tussendoortje! :-D
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.