Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Bederfelijkheid van mix (poeder) uit zakje

Geplaatst door Peanut op August 26, 2011 om 17:04

August 26, 2011 om 17:04
Vandaag heb ik voor het eerst die nieuwe Maggi mix voor 12 personen uitgeprobeerd. Het idee is dat je een blik met poeder hebt en dat je zelf zoveel mix gebruikt als je nodig hebt: 1 eetlepel = 1 persoon. Het voordeel daarvan is dat je nooit meer pakt dan je zou moeten pakken. Ik weet dat dat bij mijzelf bij sauzen nogal eens een probleem is. Ik ben namelijk alleen en heb toch altijd zo'n zakje voor 2/3 personen..

Daarom dacht ik: dat moet toch bij andere poeders ook kunnen? Als ik 3 zakjes met spaghettimix koop en ik gooi dat bij elkaar in een pot. Ik reken erbij uit hoeveel gram ik dan uiteindelijk per persoonsportie nodig heb en hoeveel water erbij moet, dan kan ik voor elk type sausje een voorraadje maken. Toch?
Of moet ik bij poeders op een of andere manier toch nog rekening houden met een houdbaarheidsdatum? Mijn redenatie was namelijk dat poeder toch niet snel bederft.. Hoe zit dat?
Onbekend
August 26, 2011 om 18:58
Die zakjes zijn best wel lang houdbaar.
Doe de poeder in een goed af te sluiten pot, knip een datum af van een zakje, stop dat evt in de pot erbij of plak het erop.
Zo heb je in ieder geval een indicatie van de datum ;)
August 27, 2011 om 04:18
Ja precies.
Maar nou ben ik nogal dwangmatig als het om houdbaarheidsdata aankomt, dus even voor mijn beeld nog: het feit dat ik die zakjes dan geopend heb en dat er lucht bij is gekomen, maakt dat de houdbaarheidsdatum niet korter?
August 27, 2011 om 04:45
Ja dat is zo: je hebt het zakje geopend en dat verkort de houdbaarheid MAAR niet dusdanig dat je het gelijk op zou moeten maken!
Goed afgesloten kun je het zeker een aantal maanden bewaren.
Wél goed opletten dat je een droge, schone lepel gebruikt om de mix eruit te scheppen!
August 27, 2011 om 08:26
Dat lijkt me nu écht een goed idee! Ik gebruik ook graag vb tandoori-mix of kruidenmix voor nasi en da's idd altijd veel te veel voor 1 persoon. Nu doe ik die zakjes open en weeg een deel af... waarna de rest in de kruidenkast blijft staan om dan toch in de kliko te belanden. Jouw idee met afgesloten potjes klinkt me super in de oren! (al krijg ik straks vast klachten van mijn man omdat ik x soorten kruidenmengelingen in potjes staan heb :grinnik: )
August 27, 2011 om 11:30
Bedankt voor je antwoord LonBB! Ik ga het met de veelgebruikte sauzen gewoon eens proberen. Die zij wel op tijd op.

@Katsumi: ja het lijkt mij ook wel handig. Ik vind die potjes van Maggi ook geniaal bedacht. Zo simpel eigenlijk! Al zal het voor henzelf helemaal niet zo handig zijn; zij hebben liever dat we veel weggooien zodat we ook weer nieuwe moeten kopen ;)
October 24, 2011 om 07:23
eens in de zoveel tijd.mix ik alle geopende zakjes in de spaghetti mix,en t is elke keer weer verrassend lekker..
had een broccoli kaas mix.en die was erg lekker met spaghetti,helaas ook erg veel calorieen.maar zo gooi ik weinig weg..
t proberen waard...
October 30, 2011 om 11:54
of je maakt gewoon een 4 persoonsportie en vriest een gedeelte in... al vind ik het wel een goed idee ja!
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.