Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Energieverhouding

Geplaatst door DeeRunner op October 7, 2011 om 02:35

October 7, 2011 om 02:35
In het eetdagboek kan je procentueel je energieverhouding zien.
Wat ik echter niet zie is wat een goede verhouding is.

Heeft iemand hier informatie over?
thx!
October 7, 2011 om 11:51
Bedoel je de verdeling over de dag (ochtend middag avond) of de verdeling eiwit vet koolhydraat.

Volgens mij is 25% ochtend, 25% middag en 50% avond (of 50% middag en 25% avond als je 's middags warm eet) goed.

En 15-20% eiwit, minimaal 50% koolhydraat en maximaal 30% vet
October 7, 2011 om 11:55
Ah, daar heb ik wat aan! Had ik me ook al afgevraagd. Ik eet op de avonden zoveel..vaak nog meer dan 50% van wat ik die dag eet... De verdeling koolhydraten/vet/eiwit heb ik er wel goed in zitten meestal.
October 7, 2011 om 12:12
Er is een gezegde dat zegt: ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een bedelaar... dwz. dat naar gelang de dag vordert je minder zou moeten eten omdat je 's avonds minder caloriën verbruikt. Het klinkt logisch, maar ik weet niet of het waar is.
October 7, 2011 om 12:30
Ik hou eerder een E-KH-V verhouding van 30-40-30 aan; maar da's puur persoonlijk. Ik merk dat ik moeilijker afval als ik teveel Kh eet, maar ik heb ook geen zin in die extreme Kh-beperkte diëten. Daarom dus deze middenweg, die voor mij prima werkt.
October 7, 2011 om 12:35
het is optimaal om het meeste eten op/rondom momenten dat je het meest actief bent. ligt er dus maar net aan wanneer je fysiek werk verricht.

Beweeg je veel op je werk, of zit je daar voornamelijk stil. werk je savonds of overdag? doe je aan sport? sport je savonds?

de een kan dus beter overdag kleinere maaltijden eten, en savonds meer. Bijvoorbeeld als je overdag een zittend beroep hebt en ssavonds sport.

De ander heeft overdag op zijn werk de meeste beweging, en dan beter bij ontbijt en middageten meer eten. en savonds minder.

Op deze manier zorg je dat je een optimaal energie niveau hebt, wanneer het nodig is.
-------------------

vroeger was het meeste werk fysiek werk, en had je voldoende energie nodig. vandaar het gezegde ontbijt als een koning....
October 7, 2011 om 14:34
Bedankt allemaal voor de input.
Toen ik de vraag stelde doelde ik eingenlijk op dit : En 15-20% eiwit, minimaal 50% koolhydraat en maximaal 30% vet

Maar ik vind het hele interessante info. In het boekje 'Food Rules' staat inderdaad "Breakfast Like A King, lunch like a prince, dinner like a pauper", maar het klinkt logisch om dat aan te passen aan je ritme.

Ik sport zelf graag overdag en vind het helemaal niet fijn om 's avonds een hele avond maaltijd te eten, dan voel ik me zo vol de hele avond. Misschien tijd om dat een beetje aan te passen.

Hoe doen jullie dat met bereiden? Ik zie mezelf niet om 11:00 een wat zwaardere maaltijd bereiden. Zijn er mensen die de avond van te voren eten voor de volgende dag maken bijvoorbeeld?
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.