Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Afvallers zwichten toch vaak voor lekkers

Geplaatst door Sedna op November 17, 2011 om 05:08

November 17, 2011, gewijzigd door Sedna op November 17, 2011 om 05:09
Afvallers zwichten toch vaak voor lekkers
Laatste update: 16 november 2011 17:04 info .BAARN - Tijdens de eerste week van een afslankpoging heeft 80 procent van de lijners het vertrouwen dat ze het vol zullen houden. Toch duren de meeste pogingen niet langer dan een tot drie maanden.

Foto: Gezondheidsnet
Dat blijkt uit een enquête van voedingsdeskundige Anne de Graaf van Valtaf.nl onder 200 mensen.

Als belangrijkste reden om te stoppen met afvallen koos 42 procent voor het antwoord: 'Ik zwicht één keer voor iets lekkers en kan daarna de draad niet meer oppakken.'

Een vijfde van de deelnemers stopte met een dieet omdat ze hun streefgewicht bereikt hadden. Dat is een gevaarlijk moment omdat mensen snel terugvallen in oude gewoontes waar ze ooit van zijn aangekomen.

Afslankpogingen
Bijna alle ondervraagden zijn vrouw, 69 procent van hen heeft overgewicht, waarvan de helft al langer dan tien jaar. De meeste hebben al meerdere afslankpogingen gedaan. Tijdens zo'n poging vallen ze een tot tien kilo af. 30 procent van de ondervraagden is wel eens meer dan 20 kilo afgevallen.

Verleiding
Om de afslankpoging vol te houden gaat 23 procent wel eens vroeger naar bed. Zo komen ze niet in de verleiding om te gaan eten. Dat heeft niet altijd zin. Bijna een kwart gaat 's nachts uit bed om iets te eten. Mensen maken het zichzelf soms moeilijk: een derde van de ondervraagden ruikt of likt weleens aan producten die niet binnen het dieet passen. Dan kunnen ze even van iets lekkers genieten zonder dat ze kcal binnenkrijgen.

Bron: www.nu.nl
November 17, 2011 om 05:11
Laten wij het tegendeel bewijzen. Zelf heb ik nu deze tijd vooral pepernoten in mijn hoofd. Nu heb ik voor me zelf besloten dat ik elke dag 3 pepernoten neem. Dan heb ik toch elke dag die smaak van pepernoten en dan kan het bij mijn ook geen eetbui worden. Want als ik het niet neem en ik zit elke keer met pepernoten in mijn hoofd dan is op een gegeven moment bij mijn de rem los. Op deze manier hou ik de rem er op. Hoe doen jullie het zo met de feestdagen?
Onbekend
November 21, 2011 om 09:42
IK hou niet van snoep en helemaal niet van pepernoten. Eetbuien ken ik niet heb ik nooit last van gehad. Sinterklaas doen wij verder niet aan en met de Kerst eet ik gewoon mee op de 2 feesdagen. Met Oud en Nieuw let ik ook niet op maar het enige wat ik dan anders eet zijn een hapje en een drankje. Heb er geen problemen mee eerlijk gezegd. Heb wel heel erg aanleg om dik te worden, zit in de familie al 5 generaties wat ik zeker weet omdat o.a. foto's van voorouders heb en kan zien aan mijn vader en broer. Persoonlijk zit ik nooit met eten in mijn hoofd alleen als het etenstijd is en ik eten moet koken:)
November 21, 2011 om 16:08
Ik hoop dat ik me met de kerstdagen kan inhouden.Ben wel van plan om een lekker kerstontbijtje te nemen en ook in de avond lekker eten maar geen alcoholische drankjes te drinken en tussendoor ongezonde hapjes te eten.
Hoop dat het me lukt. Ook met oud en nieuw hetzelfde. wel een oliebolletje maar niet zo als andere jaren. En dan daarna weer goed de draad oppakken en extra hard sporten!
oja,eerst sinterklaas,we doen daar niet meer aan,en ik haal ook geen pepernoten in huis ,dus dat komt wel goed.
Onbekend
November 21, 2011 om 16:35
ik heb 1x paar pepernootjes gebakken en deze in 3 dagen opgegeten, dit waren er 20 ofzo....
Maar verder geen moeilijkheden met al dat zogenaamde lekkers
November 22, 2011 om 02:18
Ik heb ook een keer lekker pepernoten gegeten. Het is ook echt niet erg als je een keer zwicht voor iets lekkers. Als je daarna de draad maar weer op pakt. Sommige hebben dan het gevoel ; nu is toch alles mislukt dus ik kan net zo goed stoppen. Terwijl als je een streep er onder zet en daarna gewoon verder gaat dan val je echt weer af. Het bijltje er bij neer gooien dan word het alleen maar erger. Af en toe van iets lekkers genieten moet ook kunnen ook vindt ik. Mens moet toch ook genieten van het leven. Bij WW leer je dat ook het is alleen dan niet meer en en en maar of of of.
November 22, 2011 om 05:54
Als je jezelf iets verbied wordt het verlangen ernaar veel groter.
Je voelt je dan gestraft.
Leer je werkelijke behoeftes herkennen.(Methode van Meijke van Herwijnen) Dan neem je gewoon iets wanneer je daar werkelijk naar verlangt. Minder onrust in je hoofd dus en minder kans op doorslaan.
En vooral niks moeten.

Groetjes Appelperzik
November 23, 2011 om 05:57
Idd. Gewoon jezelf af en toe iets toestaan als je er ECHT zin in hebt/ behoefte aan hebt.
Gewoon wat ruimte houden in je dagplanning voor iets extra's. En wat dat extra's dan is dat mag je op dat moment zelf beslissen.

Dus stel dat je ongeveer 1500 kcal per dag eet (je normale maaltijden en gezonde tussendoortjes) en je snoept er 200 kcal aan pepernoten (of iets anders) bij, dan zit je nog steeds op 1700 kcal en is er dus niks aan het handje.

Door op die manier ermee om te gaan hoef je je ook niet schuldig te voelen, of te balen omdat 'heel je dieet is mislukt'. Want je blijft er gewoon bij afvallen.

ps. niet naar mijn grafiek kijken, want de theorie is makkelijker dan de praktijk ;)
November 24, 2011 om 02:57
Hoi Fietrent,

Ja, de theorie is makkelijker dan de praktijk. Klopt als een bus.
Ik heb gemerkt als je niet zo gefixeerd bent op de kcal maar gewoon een basis in je hoofd houd, dit al veel minder stress opleverd.
Dus wanneer ik heel echt zin in iets te snoepen heb dan doe ik het gewoon.
Resultaat is nu dat de behoefte naar zoet bijna nihil is geworden.
Handje noten s`avonds werkt als een tierelier hierbij.(Hoort bij mijn basis dagpatroon)

Groetjes appelperzik
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.