Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Geen vertrouwen in crashdieet

Geplaatst door Sedna op November 17, 2011 om 05:32

November 17, 2011 om 05:32
Geen vertrouwen in crashdieet
AMSTERDAM - De meeste afvallers laten bij afslankpogingen een crashdieet achterwege, en kiezen steeds vaker voor een gezond eetpatroon in combinatie met meer beweging.

Omdat de afvallers zich bewust zijn van het jojo-effect, hebben afslankers geen vertrouwen meer in een crashdieet van minder dan 1200 calorieën. Dit blijkt uit een enquête onder 200 vrouwen van voedingsdeskundige Anne de Graaf. De vrouwen hebben groot gelijk, want eerder bleek al dat snel afvallen inderdaad leidt tot extra kilo's.

Met goede moed

Tijdens een afslankpoging heeft 80 procent van de vrouwen er vertrouwen in dat ze een gezond dieet in combinatie met meer bewegen zullen volhouden. Toch duren de meeste afslankpogingen slechts een à drie maanden. 42 Procent gaf aan de draad niet meer op te kunnen pakken, na een keer gezwicht te zijn voor iets lekkers.

www.telegraaf.nl
November 17, 2011 om 19:03
de laatste zin: "42 Procent gaf aan de draad niet meer op te kunnen pakken, na een keer gezwicht te zijn voor iets lekkers".

dit zegt veel over het karakter van deze groep mensen. Het is de groep mensen die leven naar het "alles of niets" principe. Het leven in extremen, en geen tussenmaat kennen. Relativeren komt bij deze mensen niet voor in het woordenboek:D.

1x zwichten voor een koekje van 50 kcal is niet erg. Je eet wellicht 500 kcal onder behoefte, en met dit koekje erbij 450 kcal onder behoefte.

Zelfs 1x10 koekjes eten a 50 kcal per stuk is geen drama. Aangezien je tijdens je dieet wellicht 500 kcal onder behoefte eet, eet je met de 10 koekjes op behoefte, en is er nog niets ergs gebeurd. Oke je valt die dag niet af, maar er zijn nog 6 dagen in die week. en 52 weken in een jaar.

Het "ik heb gezwicht dus stop nu een hele rol koekjes in mijn mond, en vervolgens nog een bak ijs. Oo wat ben ik een zwakkeling. Het heeft geen nut om nog verder te dieten" gedrag, is wel funest voor je dieet, en draagt ook bij aan het jojo effect.

groetjes
November 20, 2011 om 07:11
Een dieet is een hulpmiddel om gewicht te verliezen. Er zijn echter meer factoren verantwoordelijk om succesvol gewicht te verliezen op de lange termijn. Er is nu eenmaal gedragsverandering nodig en dat is vaak lastig vol te houden. Daar zijn onder andere discipline, motivatie, kennis, steun, begeleiding, doorzettingsvermogen en een juiste attitude voor nodig.
Het is daarom in mijn ogen niet altijd juist om het "falen" van een dieet aan het dieet zelf toe te schrijven. Zo ook het jojo-effect bij streng caloriebeperkte diëten.

There is evidence that a greater initial weight loss using VLCDs with an active follow-up weight-maintenance program, including behavior therapy, nutritional education and exercise, improves weight maintenance.
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11707557
February 10, 2012, gewijzigd door Mariekepiek op February 10, 2012 om 03:01
eens met robjee.
knulletje...ik vind je iets ongenuanceerd met je opmerking over het karakter van mensen. Het is meer gedrag. Naar mijn mening is "die alles of niets mentaliteit" waar je het over hebt aan te pakken. Ben ik zelf al een heel eind mee. Vallen, opstaan en weer doorgaan.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.