Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Fitness en afvallen

Geplaatst door HidexSeek op November 28, 2011 om 14:15

November 28, 2011 om 14:15
Hey mede-afvallers :)

Ik zit met een groot dilemma en vandaar dat ik even hier naar jullie ervaringen kom polsen. Ik heb samen met mijn vriend een fitnessabonnement omdat ik aan mijn conditie wil werken én uiteraard wil afvallen. Maar ik merk dat wanneer ik vaak ga fitnessen ik precies niet afval, maar net bijkom. Ik heb gehoord dat je dan vet omzet in spieren én spieren wegen meer dan vet, dus... Vandaar dat ik nu -nu ik weer extra hard op mijn eten let- even probeer om ff niet te sporten en te kijken wat voor invloed dit heeft op mijn gewicht. Maar... van dat niets doen, krijg ik een slecht geweten, want het is toch logisch dat hoe meer je sport en kcal verbrandt, hoe meer je afvalt. Ik weet het echt niet én ik wil duidelijkheid :)!

Groetjes!
NMA
November 28, 2011 om 14:42
Hoi,
Wat ik in de loop der tijd heb geleerd, is dat het belangrijk is om je lichaam niet uit te hongeren. Voor mij wil dat zeggen dat ik juist na het sporten moet eten, omdat je lichaam anders het idee krijgt dat het op de spaarstand moet. De koolhydraatvoorraad in je spieren en lever wordt dan weer aangevuld, zodat je je ook weer energiek voelt na een paar uur. Verder is het voor mij belangrijk dat ik nuchter ga sporten (of in ieder geval 1,5u na een maaltijd) omdat er anders een botsing komt tussen het willen verbranden van voedsel omdat je gaat sporten, en het willen opslaan van energie omdat je net gegeten hebt. in de weken dat ik niet afval, heb ik me meestal niet aan deze twee zelfopgelegde regels gehouden.

Natuurlijk is het ook zo dat spieren zwaarder zijn dan vet, maar op de korte termijn zal dit niet heel veel schelen. Je kan nou eenmaal niet heel veel spiermassa per dag aanmaken.

En, voor wat het waard is, ik let zelf goed op wat ik eet (1800kcal per dag), en sport ongeveer 12uur in de week. Toch ben ik heel veel afgevallen de laatste maanden. Aan het sporten, kan het dus niet liggen... denk ik ;-)
succes!
November 29, 2011 om 03:47
Hallo Hidex. Dit heb ik ook eens gehad. Vond ik zo belachelijk. Maar het is wel zo bij mij, dat ik wel extra trek krijg van het sporten. Nu heb ik weer een balans gevonden met mijn crossen en fietsen en dieet. Er komt ook nog bij, dat ik vrij positief gestemd raak met al dat bewegen en dus positief met mijn dieet omga.Als ik niet dieet, dan blijf ik ook goed op gewicht met dat sporten. Er moet bij mij een dieet bij. Ik doe WW, dus geen hongergevoel. Ik neem die tip om voor het sporten niet te eten, wel mee hoor. doeidoei
November 29, 2011 om 15:16
Bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag terug gaan sporten :D. Ik voel me schuldig als ik niks doe, want het lijkt me logisch dat je door sporten kcal verbrandt en dat kan alleen maar ten voordele zijn van mijn gewicht :). Ik probeer ook wel van er nu rekening mee te houden om voor het sporten niet te eten en erna net wel. Ik hoop wel dat er snel kilo's afgaan. Ik probeer de moed erin te houden.
Groetjes,
HideXSeek
NMA
November 29, 2011 om 16:44
hi, klinkt als een goed plan. Als je het sporten ook leuk vind is het helemaal top! En, ik weet niet of dit voor jou ook zo is, maar ik kan echt veel meer genieten van een maaltijd als ik gesport heb. Als ik niet sport eet ik toch ook wel, dus dan kan ik maar beter eerst lekker de kcal verbranden, en dan goed eten, dan niks extra verbranden, en toch ook eten! Nogmaals, succes! als je je er zo op toelegt, kom je er vast wel!
November 30, 2011 om 04:06
Bedankt voor de reactie Meike! :)
November 30, 2011 om 06:29
Graag gedaan! Hopelijk heb je er wat aan :) Succes!!
November 30, 2011, gewijzigd door Zauberhaft op November 30, 2011 om 09:41
Het ligt niet aan het sporten als je niet of nauwelijks afvalt, maar eerder aan het te weinig eten.

Ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat als je wil lijnen, je minder moet eten en meer moet sporten of bewegen, maar dat neemt niet weg dat je wel genoeg moet eten om vet te kunnen verbranden. Hier wordt dikwijls niet aan voldaan!
Gevolg, weinig afvallen, of zelfs aankomen. Dit is helaas niet altijd spierweefsel, zeker niet als je te weinig eet!

http://zauberhaft.valtaf.nl/

waarom extra eten bij sport en beweging noodzakelijk is.

bron: Jayson Hunter/Prograde Nutrition's educational free reports
Power Up Your Post Workout Nutrition
http://nutrition.getprograde.com/post-workout-nutrition.html?advert_id=FRPL
November 30, 2011 om 13:44
Bedankt Zauberhaft voor de reactie, maar ik denk dat dat bij mij de oorzaak niet kan zijn. Ik eet echt wel genoeg (6x per dag)...
Hetgeen wel is... Ik ben geen grote drinker en ik kom zeker niet aan 1.5l water per dag, dus daar probeer ik nu iets aan te doen. Het enige effect dat het op dit ogenblik heeft is dat ik voortdurend naar toilet moet :D.

Onbekend
November 30, 2011 om 14:02
Hoe vaak je per dag eet, zegt nog niet per se iets over hoe veel je eet. Als jij zes keer per dag een rijstwafel eet, is dat nogal wat anders dan als je zes keer per dag een patatje oorlog eet.

Bovendien: als je veel energie verbrandt (door het vele sporten), heb je simpelweg ook meer energie nodig. Dus stel dat je normaal gesproken 2000 kcal verbrandt op een dag en er 1500 eet, val je af. Maar als je dan gaat sporten en daardoor ineens 2500 kcal verbandt, maar je blijft normaal eten, heb je ineens een verschil van 1000 kcal tussen verbruik. Dan kan een 'normale' hoeveelheid eten en drinken ineens 'te weinig' worden.
November 30, 2011 om 19:42
trainen verhoogt de glycogeen opslagcapaciteit in spieren en lever. Elke gram koolhydraten wordt samen met 3g water opgeslagen als glycogeen in spieren en lever.

vaak komen mensen daardoor op korte termijn (week a twee weken) aan in lichaamsgewicht, ondanks het feit dat ze een kcal arm dieet volgen. voor zover het antwoord op je vraag.
------------------------------------

Verder gaat het uiteraard niet om lichaamsgewicht, maar om hoe je eruit ziet. dit heeft te maken met de verhouding tussen spier en vetmassa.

Ik weeg liever 85 kilo bij een vet% van 8% (zie mijn foto). Als dat ik 75 kilo weeg bij een vet% van 20% vet. (smal gebouwd met een flink buikje ofwel skinnyfat)

Veel vrouwen focussen teveel op lichaamsgewicht. stug door blijven dieten, veel cardio doen, en maar proberen af te vallen. Ze verliezen dan 10 kilo, maar zijn in verhouding vrijwel even vet. ze zijn dus kleiner in omvang, maar zien er verder precies hetzelfde uit qua vetheid.

(En vet% verlagen is meer dan enkel je kcal verlagen. dit doe je met de juiste voeding, de juiste hoeveelheden voeding, de juiste producten, in de juiste verhoudingen koolhydraten eiwitten en vetten, op de juiste tijdstippen. Plus je moet zorgen dat je qua training voldoende werk zet op een intensiteit die hoog genoeg is. Liefst combinatie van voornamelijk krachttraining en beetje cardio. Daarnaast moet je ook voldoende rust nemen. En rust nemen is wat anders als enkel niet sporten. Dat betekent ook 8 uur slapen, en ook echt bewust je rust nemen en niet de hele dag stressen).

Ik ken meerdere vrouwen die ik begeleid heb, die 5 kilo in een half jaar zijn aangekomen, maar die hun vet% van rond de 25 naar de 20-22 hebben gebracht en die een kleinere kledingsmaat hebben gekregen. Een sterker strakker en slanker lichaam. terwijl ze 5 kilo meer zijn gaan wegen.

zeker als je sport, moet je niet enkel de weegschaal gebruiken om succes te meten. Het beste maak je gebruik van meerdere tools. (1x in de paar maanden).

Om terug te komen op je vraag: Het is heel normaal dat je eerst wat aankomt, en laat je hierdoor absoluut niet demotiveren. succes
Onbekend
December 1, 2011 om 02:40
Ik ga niet meer eten voor het sporten, maar eet normaal.... en de ene keer val ik af en soms niet... het ligt echt aan je lichaam... Je lichaam zal ook moeten wennen aan het fitnessen.
Meestal val ik gemiddeld 2/3kg per maand af.
Sporte heel november en was 4.3kg afgevallen...

Het komt vaneigens
December 1, 2011 om 02:49
21 Jaar? Tsja: dan ben je nu wel uitgegroeid en uit ontwikkelt. (Zei pa)
Dan gaat je lichaam minder verbruiken.
Als 1e uitgangspunt zou ik dan eerst eens voor jezelf updaten wat je kcal verbruik is inclusief je sport, en wat je dan kan eten.
December 1, 2011 om 03:44
Ik merk inderdaad wel dat ik niet zo 'blubberig' dik ben in vergelijk met paar jaar geleden toen ik ook op dit gewicht (mijn hoogste ooit) zat. Ik durf zelfs te denken dat er onder dat kwabje buikvet wel degelijk spieren zitten ;-). Mag ook wel, want ik ben sinds september terug aan het fitnessen (gestopt eind mei wegens examens en daarna te druk me verhuis, herexamens, werken...). Dus ik sport eigenlijk wel al een tijdje... Ahja. Ik probeer niet op te geven en erin te geloven dat er wel een moment zal komen dat ik effectief afval door te sporten en gezond te eten... Het zou gewoon een betere motivatie zijn moest ik dat ook op de weegschaal zien...

Om even te reageren op wat Knulletje zei ivm dat je niet naar de kilo's moet kijken maar naar vetpercentage en dergelijke... Ik heb zo mijn reden om toch wel rekening te houden met mijn gewicht in kilo's. Mijn grootste vrees ( en aanmoediging om het gezond eten/diëten vol te houden) is omdat ik schrik heb om zoals mijn oma te worden. Mijn oma (langs mama's kant) was vroeger mager, maar heeft met de jarenlang de kilo's bijgegeten, maar mijn mama en zus zijn allebei superslank en supergroot, maar ik, ik ben dan kleiner en dikker. De familie langs mijn papa's kant is dan ook weer dik en klein. Ik eb zo'n schrik dat ik zo word, vandaar dat ik me niet kan permitteren om 5kg bij te komen. Want het begint net zoals bij mijn oma met 5kg en bij haar eindigt het op 120 à 130kg precies nog niet... Ik snak soms echt naar zo'n leven als mijn mama en zus... Groot, mager en niet speciaal op je eten moeten letten... Het is al zo lang geleden dat ik nog eend zorgeloos van eten kon genieten...
December 1, 2011 om 11:07
Hidexseek: Sommige mensen hebben gewoon meer geluk dan anderen.. Goed dat je er nu al mee bezig bent, want voorkomen is beter dan genezen! Trouwens, als ik jouw gewicht zie dan kan ik me niet voorstellen dat jij blubberig dik bent!

Ik doe een keer in de week aan krachttraining en weeg de twee dagen daarna altijd wat meer. Misschien heeft het ook te maken met mijn spierpijn en houd ik dan wat extra vocht vast. Wellicht heb jij dat ook.
December 3, 2011 om 05:19
Ik merk exact hetzelfde.
Ik wil die laatste 5 kg kwijt en ook strakker worden dus ben een streng trainingsschema begonnen met veel cardio.

Mijn schema deze week (en heb ik me ook echt aan gehouden):
maandag: spinning (uur)
dinsdag: zwemmen en spinning
woensdag: bodypump
donderdag: spinning
vrijdag: spinning

heb dus 4x gespind en wat denk je: ben een kilo zwaarder dan aan begin van de week
Ik denk dan echt: waar doe ik het in godsnaam voor?

Vetpercentage blijft ook ongewijzigd (rond 20%). Kan me niet voorstellen dat je ZO snel spieren aanmaakt.
Onbekend
December 5, 2011 om 08:14
je sport ook wel erg veel achter elkaar.
neem er een dagje rust achter, dit is wel nodig.
December 5, 2011 om 12:32
Hmm, bij mij is het niet mijn laatste 5kg, er gaat gewoon NIKS af! Echt frustrerend, zo frustrerend dat ik er gewoon radeloos van word. Ik weet niet meer wat ik nog moet doen, op mijn eten letten en fitnessen heeft toch geen zin :( Verdorie, het is me vandaag weer ff teveel... Tijdens het fitnessen beginnen wenen en dan ook moeten stoppen, thuisgekomen en beginnen wenen, onophoudelijk en mijn vriend moet dan radeloos toekijken, hij weet ook niet meer wat hij moet doen. Dus ik denk dat ik maar eens naar een echte diëtiste stap, in de hoop dat dat wel werkt, want ik ben radeloos...
December 5, 2011 om 14:38
Fitnessen heeft uiteraard altijd zin, want dan gebruik je je spieren.
Kijk je ook naar de centimers?
Het komt vaak voor dat je even stilstaat voor wat betreft de weegschaal, maar dan wel slanker wordt, omdat je spieren sterker worden.

December 5, 2011 om 15:56
Bij infraligne word je om de zoveel tijd gemeten. Laatste keer niet gemeten (want ik was bijgekomen), maar de keer daarvoor ook alleen maar cm's erbij.. Wat logisch is denk ik als je ook in kilo's bijkomt...
Onbekend
December 8, 2011 om 17:08
Wat moet er eigelijk af dan bij jouw?
Je hebt een mooi gezond gewicht en op de foto zie je er mooi slank uit.

En misschien kom je aan omdat je spieren aanmaakt.. Dit kan hoor..
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.