Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Als eten geen optie meer is

Geplaatst door DanielleP1984 op December 1, 2011 om 15:36

December 1, 2011 om 15:36
Klik hier om de nieuwste aflevering van de Podcast te downloaden.

Aan afvallen zitten veel haken en ogen. Je moet opletten op van alles en nog wat. Eerder hebben we al aangegeven dat afvallen zowel een mentaal als fysiek proces is, zie onze afleveringen over de creatiespiraal. Iets wat hier hand in hand mee gaat is de kans dat je een eetziekte krijgt, vandaar dat Kia en ik besloten hebben om een serie te doen over de diverse eetziektes.

Anorexia Nervosa:
In deze aflevering gaan we het hebben over Anorexia Nervosa. Ongeveer de helft van alle jonge vrouwen begint met lijnen. Een klein deel van hen, minder dan één procent, kan niet stoppen met lijnen. Ze gaan er mee door, ook als ze inmiddels broodmager zijn. Ondertussen blijven ze zich te dik voelen. Deze vrouwen lijden mogelijk aan anorexia nervosa.

De naam ‘anorexia’ klopt niet helemaal
Anorexia nervosa (ook wel afgekort tot anorexia) betekent letterlijk ‘gebrek aan eetlust door psychische oorzaken’. Deze naam is misleidend, omdat de patiënten die eraan lijden, vooral vrouwen maar ook mannen, geen gebrek aan eetlust hebben. Ze hebben wel degelijk honger maar geven er niet aan toe. Ze proberen het hongergevoel de hele dag te onderdrukken en ontzeggen zichzelf vaak steeds meer.

Controle, obsessie, ontkenning
Mensen met Anorexia willen de controle hebben. Kia en ik bespreken verschillende dingen die zorgen dat mensen controle willen hebben en hoe ze deze controle laten zien. Ook hebben we het over een interessante manier van ontkenning die ons opgevallen is bij mensen met Anorexia.

Beloop van Anorexia Nervosa
Anorexia is een hele ernstige ziekte en daar schrokken wij ook van. De weg naar genezing is lang. Ongeveer 45% geneest volledig, 35% gedeeltelijk en 20% geneest niet. Anorexia is de psychiatrische ziekte met het hoogste sterftepercentage: 5-10% overlijdt eraan. Het vermoeden bestaat wel dat eerdere signalering tot een grotere kans op genezing leidt.

XXS:
Een documentaire die ons allebei geraakt heeft, is XXS. Deze kan je bekijken op de website van de KRO. In deze aflevering hebben we het verschillende malen over wat we gezien hebben in deze documentaire.

Feedback:
Zoals in alle afleveringen, hebben we ook weer jullie feedback nodig. Dus laat jouw reactie hier op de blog achter of mail naar info@ikgahetandersdoen.nl . We hebben besloten om eens in de zoveel tijd een feedback aflevering te doen in plaats van dit in alle afleveringen los te plaatsen.

Gegevens:
Bron van de informatie
Website over eetstoornissen
Mijn eigen website
Twitter van Kia
Twitter van Danielle

Valtaf:
Kia op valtaf
Danielle op valtaf
Ons gezamenlijk profiel
December 2, 2011, gewijzigd door Kwartiertje op December 2, 2011 om 06:00
Op zich vind ik dit geen slecht idee, maar ik stoor me wel aan een aantal uitdrukkingen.

De titel: 'Als eten geen optie meer is'.
Dit vind ik nou niet het geval bij een eetstoornis. Toen ik die titel voor het eerst las moest ik denken aan mensen die bv. maagkanker hebben of een aandoening aan hun slokdarm waardoor ze effectief enkel nog gevoed kunnen worden met een sonde via de buikwand.
Bij een eetstoornis is eten altijd nog een optie. Een 'optie' wil zeggen dat je een keuze hebt om het te doen en dat bestaat er volgens mij nog steeds als je eet. Alleen is die 'keuze' moeilijk te maken, gezien je gedachten en gevoelens omtrent je eten. Maar de mogelijkheid bestaat altijd.
En dat is niet het geval bij mensen met een extreme lichamelijke maag-en darmgebonden aandoening of mensen die honger lijden omwille van een voedseltekort (Derde Wereld landen).

Ik vind ik de benaming 'eetziekte' minder prettig. Een 'ziekte' klinkt nooit prettig in de oren en ik vind het nogal kort door de bocht om te spreken over een ziekte. Oké, er is duidelijk een stoornis, maar je kan niet zomaar elke persoon met een eetstoornis als 'ziek' benoemen. Maar dat is dan ook weer een persoonlijke mening.

Bovendien vraag ik me wel af waar jullie jullie informatie vandaan halen en misschien ook refereren naar de bronnen bv. waar je de cijfers vandaan haalde.

Want ik heb mijn vragen/twijfels bij een aantal dingen. Zoals 'Ondertussen blijven ze zich te dik voelen'. Geloof me, dat is vaak niet het geval. Mensen met een zwaar ondergewicht, zelfs al hebben ze anorexia, weten dat ze te mager zijn en voelen zich ook zo. Maar dat is een discussiepunt want er zijn zeker mensen die zich wel 'dik' blijven voelen ondanks hun zwaar ondergewicht terwijl ze rationeel weten dat ze graatmager zijn. Maar persoonlijk ervaar ik dat niet zo, gezien de vele fysische klachten ook en het voortdurend koud hebben. Ik ben te mager en voel me ook te mager.

Maar mooi dat jullie dergelijke thema's nog eens in de kijker zetten.
Wat willen jullie daar praktisch mee doen?

Succes!
December 2, 2011, gewijzigd door Avla op December 2, 2011 om 06:42
@Kwartiertje->Maagkanker, moet iemand dan sondevoeding? Laat die bron dan ook maar eens zien.

Mijn vrouw eet gewoon met me mee, hoor. Van een bord. Met gewoon bestek.
December 2, 2011 om 07:48
Kwartiertje: ik vind de uitdrukking 'persoonlijke mening' minder prettig. Naar mijn mening zijn alle meningen persoonlijk.
Danielle: het klinkt interessant, ik ben benieuwd!
December 2, 2011, gewijzigd door Kwartiertje op December 2, 2011 om 10:13
@Avla, ik heb het over vele gevallen. Als verpleegkundige (in opleiding toen) heb ik 6 maanden stage gedaan op een abdominale afdeling waar ik mensen maandenlang aan sondevoeding weten liggen heb wegens maag, darm- of pancreaskanker. Zij konden geen hap door hun keel krijgen.
Er zijn uiteraard mensen met maagkanker die perfect kunnen eten. Ik wilde men niet over dezelfde kam scheren, ik verwees alleen maar naar het feit dat er effectief mensen zijn die gewoon écht niet meer kunnen eten en het verschil maken met het effectief zelf niet kiezen om te eten. Ik had ook simpelweg een ander voorbeeld kunnen nemen, bv. mensen die in coma liggen en dus effectief niet in staat zijn om te eten. Maar dat is dan weer een stap verder.
Ik wilde dus geen statement maken over mensen met maagkanker.

@Evat1, je hebt daar zeker gelijk in, maar ik wilde gewoon duidelijk maken dat ik spreek vanuit eigen ervaring en dat mensen hier gerust anders over kunnen denken. Ik deel dus gewoon mijn mening (wat gevraagd wordt) en ben me ervan bewust dat dit subjectief is.
December 2, 2011 om 11:57
Jullie podcast klinkt leuk en spontaan! De versprekingen zijn grappig :) Leuk dat jullie ook over je eigen ervaringen vertellen. Ik vind het soms wel een beetje traag gaan.
December 2, 2011 om 12:21
ze hebben geen gebrek aan eetlust, ze hebben wel degelijk honger..............

is eetlust en honger hetzelfde?
December 2, 2011 om 13:50
@kwartiertje, onder het artikel staat een van de bronnen. Dit is ook een bron die we gebruikt hebben.

De bronnen zagen er ons betrouwbaar uit, maar het blijft internet. We claimen ook niet dat we het perfecte antwoord hebben en de juiste namen hebben.

We zijn wel bezig om te kijken of we Anne-Sophie in de podcast kunnen krijgen. Zij is een podcaster die anorexia heeft. Haar podcast is Fighting Anorexia

Verder probeer ik met mijn podcasts en blogs een uitlokkende titel te geven, zodat het mensen uitlokt tot het bekijken van de discussie. Als ik naar XXS kijk, waar we het in de podcast over hebben, dan is eten voor hen geen optie. Ze willen het heel graag, maar kunnen het niet vanwege psychische problemen.

We willen nog meer van dit soort thema's in de kijker zitten en als jij ervaring hebt met deze onderwerpen, mag je van mij ook een keer aanschuiven bij de podcast.

@Evat1, wat bedoel je precies met een beetje traag?

@Vijfster, daar kan je idd over discussiëren.
Onbekend
December 2, 2011 om 14:11
Ik denk dat eetlust iets heel anders is dan honger.
Echte honger heb je als je maag knort, terwijl je ook eetlust kunt krijgen omdat je simpel wat lekkers wordt voorgezet of je wilt eten vanwege spanningen (hoofdhonger).
December 2, 2011 om 14:16
dat denk ik ook barkie.
ik heb wel eetlust zonder honger.

maar ook wel eens honger, zonder eetlust. komt weinig voor, maar wel eens.

klopt het stukje dan wel:................. Deze naam is misleidend, omdat de patiënten die eraan lijden, vooral vrouwen maar ook mannen, geen gebrek aan eetlust hebben. Ze hebben wel degelijk honger maar geven er niet aan toe. Ze proberen het hongergevoel de hele dag te onderdrukken en ontzeggen zichzelf vaak steeds meer.

Onbekend
December 2, 2011 om 14:36
Mensen die met anorexia te kampen hebben kunnen psychisch geen eetlust hebben, want hun wil om niet te eten is veelal groter dan hun wil om toe te geven aan de, overduidelijke, maaghonger die ze 'moeten' hebben.
December 3, 2011 om 08:37
@Danielle: Ik vind dat jullie soms een beetje langzaam praten en af en toe vallen er euhs, maar ik snap ook wel dat je het belangrijk vind dat mensen het kunnen volgen. Wanneer komt de volgende aflevering?
December 4, 2011, gewijzigd door DanielleP1984 op December 4, 2011 om 05:07
Zoals het er nu naar uitziet maandag

De nieuwe afleveringen komen sowieso automatisch op:
http:///www.ikgahetandersdoen.nl

En als je in itunes zoekt op gezond gewicht, vind je de podcast ook en als je je dan abonneert krijg je ook automatisch de nieuwe afleveringen.

Ik ga vandaag een aantal afleveringen klaar zetten, maar een forum of dagboekbericht hier op valtaf kan ik niet inplannen, dus dan moet ik net even kijken wanneer ik tijd heb.

De bedoeling is dat het wekelijks wordt.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.