Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

faalangst op het werk

Geplaatst door Smoothiegirl op December 9, 2011 om 05:14

December 9, 2011 om 05:14
Dag iedereen

Ik ben nog een studente, maar heb nu sinds enkele weken voor 2 dagen een job als secretaresse.
Ik ben hier totaal niet voor opgeleid en ben heel toevallig bij dit bedrijf in contact gekomen (connecties met mijn moeder) . Het is best een leuke sfeer daar aangezien het een klein bedrijfje is en de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Toch voel ik mij er niet helemaal op mijn plaats doordat ik steeds denk dat ik niet goed genoeg ben. Ik heb er ten eerste geen opleiding voor gehad, en ten tweede heb ik heel de tijd het gevoel dat ik te traag ben. Ik moet veel uittypen en ik doe hier echt uren over.
Ik heb heel de tijd een soort van angst om 'betrapt' te worden op het feit dat ik er niets van kan. Ze hebben mij namelijk ook aangenomen zonder echt naar mijn kwaliteiten te vragen. Zij waren zelf eerder van ' je zal dat wel kunnen hoor ' en ' dat leren we je wel'. Nu heb ik steeds meer en meer de angst in mezelf dat die tijd van leren nu wel bijna om is. Nochtans, al zouden ze me ontslaan zou ik dat ook geen drama vinden aangezien ik dan gewoon een andere job zoek. Maar ergens vind ik het er wel leuk werken en een leuke sfeer + dat ik het wel als een goede kans zie voor mij om op mijn cv te staan.
Elke ochtend als ik moet ga werken sta ik op met een stress gevoel van buikpijn, misselijkheid en diarree. Eens ik daar ben gaat het allemaal wel beter( buiten dat ik traag ben en veel fouten maak) .
Ik weet dat het een soort van faalangst is maar ik weet gewoon niet wat ik eraan kan doen. Ik wou dat ik dit gewoon kon zien als een ervaring, een leuke kans om nieuwe mensen te leren kennen , maar in plaats daar van stress ik me dood. Misschien hebben jullie tips/ ideeën hoe ik deze gedachten van me kan afzetten of hoe ik beter kan presteren.
Groetjes
smoothiegirl
December 9, 2011 om 05:40
Lief meisje, Wees niet bang voor je stress. Ik ben ook zo begonnen met mijn ouderwets Mulodiploma in 1941 en had het zelfde als jij. Maar denk er aan dat je niet voor niets met een studie bezig bent, Voordeel is het dat ze zo lief voor je zijn enhet accepteren als je eens foutjes maakt, dat maakt iedereen die begint mee. Gewoon doorgaan en denken ik ben ook iemand, die wat kan en misschien nog leren moet.

Sterkte.

liefs gerda 12
December 9, 2011 om 05:59
Hoi Smoothie girl,

Het typen wordt geleidelijks teeds sneller.
En heel makkelijk is de spellingchecker te gebruiken.
Verder plannen.
Dus je kijkt wat je werk is voor die dag.
Dan maak je een lijstje en werk je alles 1 voor 1 af.
Ik doe ook adminstratief werk. Ik had er ook niet voor geleerd.
Waar heb je moeite mee?
Met WORD of Excel
Stap 1 heb je al gedaan erover praten.
Vooral blijven doen.

Groetjes appelperzik
December 9, 2011 om 06:46
Dag Smoothiegirl! Heel erg herkenbaar! Ik heb een tijdje een consumentenservice in handen gehad, iets waar ik helemaal niet voor ben opgeleid!
Bij mij hielp het ontzettend om te praten over het feit dat ik daar niet voor was opgeleid en het mij zo onzeker maakte. Kan je daar iemand in vertrouwen nemen?
Dan laat je tegelijkertijd ook zien dat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt :)
En geloof mij.. Het zal steeds makkelijker gaan, je zal zeker fouten maken, maar daar zal je ook weer van leren!
Zet hem op!!
December 9, 2011 om 10:17
Maar kennelijk zijn ze niet ontevreden met je, anders had je dat toch al wel gehoord? Inventariseer voor jezelf wat je het meeste moeite kost en overleg dan of je daar hulp of coaching bij zou kunnen krijgen. Mijn ervaring is dat als je zelf aangeeft wat niet zo goed gaat dat als positief te beschouwen en je hulp aan te bieden.
Successss
December 9, 2011 om 10:19
De laatste zin moet zijn: Mijn ervaring is dat als je zelf aangeeft wat je niet zo goed afgaat dat als positief gedrag en initiatief nemend wordt beschouwd en ze je best will helpen. Kon het niet meer wijzigen zoals voerger wel.
December 9, 2011 om 14:22
Ik ben het helemaal eens met Taartje.
Geef te kennen waar je makke zit, dat is goed.
Onbekend
December 9, 2011 om 14:49
En Smoothiegirl, wat zou nou het ergste zijn wat er kon gebeuren? En wat is daar erg aan?

Neem van mij aan: waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Door beginnende werknemers wat meer dan door wat ervarener mensen, maar zelfs de mensen die het beste zijn in hun vak, maken fouten.
Onbekend
December 10, 2011 om 03:14
Ga es aan de slag met het 4 G schema.Je moet nl leren je gedachtes onder controle te krijgen Veranderen je gedachtes ,veranderd ook het gevoel En ook het gevolg op dat gevoel.Hier kun je mee oefenen en geeft goede resultaten,Op google staat veel geschreven Succes
December 10, 2011 om 08:36
oh dankjewel iedereen voor jullie lieve berichtjes!
het doet deugd te lezen dat ik niet de enige ben met deze angst.

Deze voormiddag moest ik weet gaan werken en was natuurlijk weer zenuwachtig en angstig. Bij aankomst moest ik van men baas veel 'domme' taakjes doen, zoals kopies nemen, de vergaderzaal in orde brengen, cijfers intypen,.. Ergens vond ik het leuk om deze dingen te doen omdat ik dan geen fouten kon maken , maar anderzijds was ik er de hele tijd van overtuigd dat hij me deze taakjes gaf omdat hij mijn ander werk niet goed vond. En helemaal op het einde riep hij me bij zich om te bespreken wat ik vorige week had gedaan en ik was doodsbang! Opeens wist ik het zeker, hij gaat me ontslaan. Terwijl ik naar zijn kantoor wandelende spookte het heel de tijd door mijn hoofd en kon ik alleen maar denken ' kalm blijven, het is niet erg dat hij je ontslaat, maar blijf gewoon kalm' . Toen ik bij hem was vertelde hij me dat ik het goed had gedaan , maar dat er iets was dat ik nog niet wist en ook niet kon weten , en dat hij het me nu ging uitleggen. hij bleef benadrukken dat ik het echt goed had gedaan, maar dat het iets was met in verband hoe zei altijd hun lay out doen enzo, en dat kon ik niet weten. hij was dus super lief, en legde het me allemaal uit, en gaf me een lijstje dat ik bij me mocht houden zodat ik het de volgende keer kan doen op hun manier. Ik was zoooooooooo opgelucht toen ik buiten kwam en kon mezelf wel voor de kop slaan dat ik weer zo gestrest was voor niets!
Wat een tijdsverspilling al die stress! Ik hoop dat ik de volgende keer wat rustiger kan vertrekken naar het werk, maar ik vrees eigenlijk wel dat ik terug die gevoelens ga hebben, ook al besef ik ergens wel dat het belachelijk is en dat vandaag daar maar eens weer bewijs voor werd geleverd

Onbekend
December 10, 2011 om 11:13
Dat is een wijze les, dat je inzag dat je tijd hebt verspild aan stress. Ik zou zeggen: doe daar je voordeel mee: denk, als je weer in een 'what if'-stress neigt te schieten, terug aan dit moment. Mensen zijn zoveel tijd en energie kwijt met zich zorgen te maken om dingen die nooit gaan gebeuren! Probeer dit maar niet te doen: zodra er echt iets mis is, kun je je daar op dat moment wel mee bezig houden.
December 11, 2011 om 03:12
Je denkt dat je werkgever opdracht gaf om die "taakjes" gaf omdat hij ander werk niet goed genoeg vond?

Wat denk je ervan om een in gedachten te houden dat jij een onderdeel bent van het systeem! Mocht er één onderdeel niet werken dan loopt het systeem niet meer DUS... onthoud: een ieder is een onderdeel van het totaal en een ieder is belangrijk en of dat nou de toiletdame, secretaresse óf direkteur is!

Nooit min over een taak denken en nooit neerkijken op een functie want een ieder hoort erbij!
December 11, 2011 om 13:53
Zo te lezen zijn ze heel vriendelijk op je werk. Doe daar je voordeel mee. Spreek het uit als je onzeker bent over een bepaalde klus. En vraag of je op de goede weg bent. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je iets moet aanpassen. Maar dan is het juist fijn dat je het gevraagd had. En dat vind je baas ook!
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.