Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Behandeling

Geplaatst door op December 24, 2011 om 06:01

Onbekend
December 24, 2011 om 06:01
Zoals zovelen ken ik vele ups en downs wat betreft mijn eetgedrag. Ik kan het niet uitstaan dat ik mijzelf niet de baas ben. Ik zie dat in toenemende mate met een medische ingreep zwaarlijvigheid wordt bestreden. Bij mij gaat dat niet hoewel ik dat wel zou willen. Ik heb weinig verwachtingen van professionele psychische hulp. Toch ga ik nu op zoek. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Zo mogelijk ook naar andere "zoekers." Zoek jij ook??? Stuur mij dan een berichtje.
December 27, 2011 om 04:13
Hoi Thomas,
Ik ben zelf op het psychische vlak voor mezelf bezig. Zo heb ik de boeken van Meijke van herwijnen gelezen en naar haar filmpjes gekeken.
Nu ben ik bezig met het lezen van haar boekje meer "Rust".
Van Meijke leer ik te kijken naar de werkelijke behoeftes van mijn lichaam.
VErder ben ik ook het boek van Jonna Kortink tegen gekomen.
Samenvatting:
Bron: Uit de ban van emotie eten ; Schrijfsters Jaona Kortink en Greta Noordenbos.

Lichamelijke onrustgevoelens:
 Eetbuiprikkels: het lichaam verwacht een eetbui . (onrust/drang naar eten)
 Ziekten, fysieke ziekten, stofwisselingsziekten, lever en bijnierklachten.
 Geneesmiddelen.
 Hormonale stoornissen
 Te laag serotine- en endorfinegehalte dit kan ook komen door een gebrekkige voeding.
 Persoonlijke aanleg.
 Lichamelijke stress door een tekort aan voedingsstoffe,water of rust(slaaptekort)
 Voeding: voedselintolerantie, snelle koolhydraten( deze veroorzaken een snelle stijging van het glucosegehalte in het bloed, meer insuline aanmaak en daardoor weer een snelle daling gevolg hongergevoel, caffeïne.

Psychische factoren:
 Psychisch stress b.v. tijdsdruk, iets moeten van jezelf.
 Twijfel.
 Conflicten
 Onzekerheid

Ook een stukje uit de telegraaf was een eye-opener;
Even zoeken dan stuur ik je die ook.
Vererder heb ik nog een leuke samenvatting van de richtlijnen van meijke van herwijnen en ben je van harte welkom bij de club Weg met de Weegschaal op dit forum.

Groetjes appelperzik
December 27, 2011 om 04:17
Hoi thomas,
Hieronder een tekst uit de telegraaf:
UIt de telegraaf woensdag 28 sept 2011
Waarom we eetbuien hebben AMSTERDAM - Opeens heb je een ongekend verlangen naar snoep, chips en chocolade. Zodra je eraan toegeeft, kun je niet meer stoppen!


Iedereen kent het wel: je hebt eindelijk de keuze gemaakt om gezond te eten. De koekjes en chips belanden in de kliko en de koelkast puilt uit met groenten en fruit. Je voelt je gezond en gelukkig, maar dan komt op het werk een schaal met cakejes voorbij… 'eentje kan toch geen kwaad?' Voordat je het doorhebt, heb je er al twee naar binnen gewerkt en zijn al je goede voornemens verdwenen. Psychotherapeut Dr. Dorothy Virtue onderzocht alle soorten 'hunkeringen' en kwam erachter op welke momenten we naar specifiek eten verlangen. De opvallende resultaten deelde Dorothy met The Daily Mail.



Knapperig

Boos, bitter en gefrustreerd? Dan heb je waarschijnlijk zin om die zak chips leeg te eten. Eten dat 'kraakt' zoals popcorn en crackers helpt bij het verlichten van spanning in het lichaam.


Alternatief: selderij, worteltjes, rijstwafels en appels


Romig

Angstig, onzeker, beschaamd en schuldig? Dan hunker je sneller naar romig en zacht voedsel, zoals ijs of kaas, omdat dit ontspannend en troostend zou zijn. Stofjes die in melk zitten, werken rustgevend en geven een 'feel-good' gevoel. Daarnaast zorgt de suiker voor meer energie en een betere stemming en werkt de romige, gladde textuur geruststellend.

Alternatief: 30+ kaas, avocado’s, Griekse yoghurt met vers fruit




Plakkerig

Lang onderdrukte gevoelens van jaloezie, verwarring of afkeer? Dan is de drang om op iets te kauwen hoog, omdat dit spanning en verwarring helpt te verminderen. Toffees, kauwgom en noga zijn vaak boosdoeners.

Alternatief: magere mozzarella, suikervrije dropjes en kauwgom




Koolhydraten

Gestrest of gespannen? De geur, textuur en smaak van brood, rijst en pasta hebben een sterk stemmingsveranderende eigenschap. Als je toegeeft aan deze hunkering heb je meer kans op gewichtstoename omdat het lichaam op dat moment denkt dat het in gevaar is, doordat je bloot staat aan veel stress. Je lichaam gaat vervolgens over in 'overlevingsmodus' en slaat alles direct op als vet, voor mindere tijden.

Alternatief: roggebrood, zilvervliesrijst, sesamcrackers, taugé





Cake en koekjes

Net als koolhydraten, geven cakejes en koekjes een rustgevend gevoel. Het weerspiegelt een verlangen naar troost en geruststelling, dus het is echt 'comfort food'. Wat je dus eigenlijk zegt is 'ik heb een knuffel nodig'!

Alternatief: Indische cake, volkerenbeschuit, ontbijtcrackers, plakje ontbijtkoek




Chocolade

Teleurgesteld in een relatie of juist behoefte aan liefde? Dan wenden we ons sneller naar chocolade. Het bevat namelijk een stofje dat voor gelukkige gevoelens zorgt.

Alternatief: pure chocolade, zelfgemaakte smoothie met cacao




Pittig

Hunker je naar meer opwinding en intensiteit in je leven? Pittige, zure of exotische voedingsmiddelen geven het gevoel van sensatie, nieuwigheid en verandering.

Alternatief: radijsjes, augurken, chilisaus, gemberthee





Heb je je toch laten gaan?

Lukt het toch niet om jezelf onder controle te houden, dan kun je altijd nog je keuken de schuld geven. Want wat we daar het eerste zien, willen we het liefste eten. Zorg er dus voor dat ongezonde snacks verstopt zijn en je keuken vol ligt met groente en fruit. Stop de ongezonde dingen achterin de koelkast en zet de salades voorin.




Het volgende kan ook helpen:

Schilder je keukenmuren in natuurlijke tinten. Felle kleuren geven te veel prikkels wat ervoor zorgt dat je sneller en meer eet. Donkere kleuren stimuleren langzamer eten;
Een aparte eetruimte houdt alle lekkere geurtjes buiten, waardoor je minder snel nog een keer opschept;
Kleine borden, kommen, bestek en opscheplepels zorgen ook voor kleinere porties;
Kies voor dichte keukenkastjes zodat je niet ziet wat voor lekkers erin staat;
Eet niet voor de tv of computer, eet liever aan tafel. Dan ben je bewuster bezig met wat je eet en kun je beter aanvoelen wanneer je genoeg hebt gehad.

--------------------------------------------------------------------------

Zo heb ik al veel dingen gevonden, en nu nog de juiste weg voor mezelf vinden.
Groetjes appelperzik
Onbekend
December 28, 2011 om 04:52
Bedankt voor je reactie, ik zal kijken of de bibliotheek de boeken beschikbaar heeft. Wellicht kan ik daar inspriratie en wilskracht uit putten . Ik neem nu de stap om hulp buiten de deur te zoeken en maak een afspraak voor een intakegesprek bij "Ready for Change." Ze hebben een website waarop je h.e.a. kunt lezen. Het is een 2e lijns GGZ instelling. Moet proberen mijzelf weer op de rails te krijgen en denk steeds dat moet toch eigenlijk ook lukken zonder toeters en bellen. Maar ja, uiteindelijk val ik weer terug. Nu verzet ik mij tegen alles wat te maken heeft met verstandig eten. Het zit tussen de oren. Ik hoop binnen niet al te lange tijd net zover te zijn met acties zoals jij en dat ook te kunnen vasthouden.
Succes en groeten,
Tomasboot
December 28, 2011 om 05:16
Hoi thomas,

het belangrijkste wat ik als eerste heb gedaan is het woordje "Moeten"' in mijn hoofd vervangen door ik kies ervoor.ik wil graag.
Het woordje moeten werkt te dwingend in mijn hoofd en dan ga ik steigeren.(blokkades opwerpen)
Je wilt heel graag weer gewoon op de rails komen toch?

Het boekje "Meer rust"van Meijke is niet zo duur hoor. €12,99.
Dit boekje hebben ze nog niet in de biblotheek.
Ik vind het heel pittig om te lezen voor mezelf.(het verwerken van de info dus).
Dingen worden heel duidelijk en confroterend voor mezelf bv de zin:
Als je minder energie en zelfvertrouwen hebt, ga je minder gezonde keuzes maken.
helemaal waar. Onbewust ging ik meer snoepen om meer energie te krijgen. Het moe zijn wegeten dus.
Dat helpt dus toaal niet. Even op de bank liggen bij lichamelijk moeheid en bewegen bij geestelijke moeheid,dat wel.
Sterkte met je intake gesprek.

Groetjes appelperzik
Onbekend
December 31, 2011 om 08:41
Hallo Appelperzik ( grappig gekozen naam overigens)
Ik heb het boekje besteld en ga het lezen. Kiezen inplaats van moeten. Vind ik wel een goede.
De komende tijd ga ik aan de slag met keuzes maken. Ik heb de club "Weg met de weegschaal" nog niet gevonden op de site. Er zijn ook zoveel clubs. Het intakegesprek heb ik dinsdag 10 januari. Mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Maar ik hoop mensen te ontmoeten met wie ik iets samen kan doen. We houden contact en bedankt voor je advies

Een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar gewenst,
Tomasboot
:swaggie:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.