Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Kefir

Geplaatst door Teig op March 20, 2012 om 07:54

March 20, 2012 om 07:54
ik maak al enige tijd zelf kefir, zowel de water als de melkvariant.
Is er iemand de weet hoeveel calorieen waterkefir bevat?
Ook ben ik nieuwsgierig naar al jullie recepten enz...........
March 20, 2012 om 10:06
@Teig

Ik weet het ook niet, maar, heeft kefir zelf waardes??
Water heeft niets, dus wat is de waarde van niets?
Als kefir waardes heeft, zou bij water kefir, ik kan me er overigens niets bij voorstellen, alleen de kefir tellen.
Idem bij de melk. Daar neem je dan alleen de waardes van de melk, lijkt mij.
Wie het beter weet graag, ik leer graag bij.
March 20, 2012 om 10:31
Bedankt voor je reactie.
Water heeft inderdaad geen voedingswaarde maar in tegenstelling tot de melkkefir, waar je alleen melk voor gebruikt. Wordt waterkefir gemaakt met een hoeveelheid suiker (die door de gisting gedeeltelijk weer verdwijnt), vijgen en citrusfruit. Ik weet niet wat de hoeveelheid suiker is die verdwijnt, want dan heb je inderdaad ook de hoeveelheid calorieen........

Je hebt gelijk, ook ik leer graag bij!!!!
March 20, 2012 om 13:03
@Teig

Volgens mijn verdwijnt er geen suiker door gisting. Door gisting ontstaan zelfs suikers als ik me goed herinner van scheikunde, maar vooral biologie.
Ik was niet zo goed in natuur en scheikunde. Dat uitmeten ging nog wel en die wetten ook. Maar het onthouden van soortelijke gewichten was niet mijn ding.
Ik zou voor die water kerfir gewoon de hoeveelheid vijgen, citrusfruit EN suiker rekenen. Uiteindelijk zit het er allemaal wel in.
March 20, 2012 om 13:21
Nou, er verdwijnt wel suiker door fermentatie hoor:
Suiker -> alcohol + CO2
March 20, 2012 om 16:17
Nietinhuishalen

Het verandert toch in alcohol? dan verdwijnt het toch niet?
Het neemt een andere vorm aan, maar het is nog steeds afkomstig van suiker.
March 20, 2012 om 16:35
Een deel van de alcohol verdampt en die ben je kwijt. De CO2 verdwijnt grotendeels als gas. Er blijft dus veel minder energie over dan dat je er als suiker in hebt gestopt.
March 20, 2012 om 16:54
Dank jullie wel voor jullie reacties en het meedenken. Ik ben een stuk wijzer geworden.
De hoeveelheid energie is sowieso afhankelijk van hoeveelheid suiker en zonlicht, maar ik denk inderdaad ook dat er een deel van de suiker verdwijnt tijdens het hele proces............
March 21, 2012 om 05:06
Oké, weer wat geleerd.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.