Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Artikel The Guardian / What's making us fat.

Geplaatst door Tangobeer op June 13, 2012 om 11:59

June 13, 2012 om 11:59
Interessant artikel in The Guardian. Als er belangstelling voor is wil ik het wel vertalen.
:panda:
June 15, 2012 om 07:30
Voor de duidelijkheid: 1 stone is 6,35 kilo, dus als er staat "In the UK, we are all three stone heavier than we were in the mid-60s." dan gaat het om 19 kilo!
June 15, 2012 om 11:42
Op veler verzoek hier de vertaling van het belangrijkste deel:

Hoe meer suiker we binnenkregen, hoe hongeriger we werden. Aan de New York University was het professor Anthony Sclafani, een voedingsdeskundige die honger en gewicht onderzocht, die iets bijzonders merkte aan de laboratoriumratjes. Wanneer ze rattenvoer aten nam het gewicht op een normale manier toe. Maar wanneer ze bewerkt voedsel van de supermarkt kregen, werden het ronde tonnetjes in een paar dagen tijd. Hun honger naar suikerrijk voedsel was niet te stoppen; ze bleven maar eten.

Professor Jean-Marc Schwarz van het San Francisco Hospital, doet onderzoek naar de wijze waarop suiker verwerkt en omgezet wordt in de diverse organen van het menselijk lichaam. Hij spreekt van een 'tsunami' van suiker. De invloed die dit heeft op diverse organen wordt pas de afgelopen paar jaar duidelijk. rond de lever verzamelt het in de vorm van vet, met diabetes type-2 als gevolg. Andere studies tonen een negatief effect op het mannelijk zaad. Een onderzoeker grapte dat er misschien niks aan obesitas gedaan hoeft te worden; ze sterven zo vanzelf uit.
Het meest interessante in dit verband is echter de maag. Volgens Schwarz en Sclafani bevat de maag een uiterst ingewikkeld zenuwensysteem. Het is 'het tweede brein' van het lichaam. En dit tweede brein raakt gewend aan steeds meer suiker, berichtjes zendend aan onze hersenen die niet te weerstaan zijn.

David Kessler, voormalig hoofd van de FDA (het belangrijkste voedselagentschap in de VS) is de persoon die begin jaren '90 zorgde voor de waarschuwingen op pakjes sigaretten. Hij gelooft dat suiker, vanwege de verwerking in de maag en de invloed op de hersenen, extreem verslavend is, vergelijkbaar met nicotine en alcohol. Volgens hem is suiker uiterst hedonisch; "het consumeren ervan is uiterst plezierig, geeft een tijdelijk zalig gevoel, het neemt je brein over".

Dr Tony Goldstone in Londen lokaliseert de specifieke gebieden in het menselijk brein die gestimuleerd worden door dit proces. Volgens hem is een van de bijwerkingen van overgewicht, een verstoorde werking van het hormoon leptine. Onder normale omstandigheden maakt je lichaam leptine aan om aan te geven dat je genoeg gegeten hebt. Maar bij overgewicht wordt dit proces afgezwakt. En het idee is dat de hoge suikerinname de hoofdreden is. Wanneer het leptine niet goed werkt, weet je lichaam gewoonweg niet wanneer je moet stoppen met eten.

Dit heeft een belangrijke vraag tot gevolg: Wist de voedselindustrie dat ze verslavend voedsel produceerden, voedsel dat je het gevoel geeft dat je steeds meer wilt? Kessler antwoordt hier voorzichtig op: "Dit is erg controversieel. Als bewezen kan worden dat de voedselindustrie op een gegeven moment op de hoogte was van de schadelijke lange termijngevolgen, de rampzalige effecten die hun producten op het publiek hebben, en dat ze door bleven gaan met ontwikkelen en verkopen ervan, dan zou het schandaal minstens zo groot zijn als dat van de tabaksindustrie.

Het artikel gaat verder met te vertellen dat het wetenschappelijk bewijs tegen suiker en high fructose corn syrup groeiende is, ondanks dat er weinig geld is voor zulk onderzoek.
De overheid staat aan de kant van de voedselindustrie, dus daarvan zijn geen maatregelen te verwachten. Wat simpelweg inhoudt dat de consument (jij en ik) moeten zorgen dat we goed op de hoogte zijn en beslissingen moeten nemen over wat we eten en drinken, wat we kopen in de supermarkt.

June 15, 2012 om 12:33
En om erachter te komen waar al die suiker in zit moet je piepkleine lettertjes lezen. :(
Of helemaal niks meer kopen wat in een pakje, je of blik zit.

Maar ik heb het er graag voor over. Als ik me aan mijn dieet (waarbij ik ik alles mag wat niet of weinig is bewerkt en waaraan geen suiker is toegevoegd) houd voel ik me veel lekkerder en weet ik veel beter maat te houden.

En nu maar hopen dat er ook fabrikanten zijn die met de huidige wetenschap een gat in de markt zien. En dat die gemaksproducten op de markt gaan brengen waaraan geen rotzooi is toegevoegd. En dat er dan meer en meer mensen achter komen dat dat nog lekkerder is ook! En dat die dan mega-omzet draaien. En dat de rest dan vanzelf gaat volgen. En dat er dan op een gegeven moment geen ongezonde producten meer in de schappen liggen. En dat iedereen dan als vanzelf afslankt, zelfs diegenen die daar helemaal niet mee bezig waren.

Of draaf ik nu door?
Onbekend
June 15, 2012 om 13:36
FietRent
Vandaar dat ik een vergrootglas meeneem als ik naar de supermarkt ga en iets 'nieuws' wil kopen :)
Wil je gezonde(re) gemaksproducten dan moet je toch echt naar de natuurvoedingswinkel.
Je draaft niet door, maar het is vermoedelijk & helaas 'whisful thinking' dat je enkel gezonde (gemaks) producten in de supermarkt zou kunnen vinden.
June 17, 2012, gewijzigd door Tangobeer op June 17, 2012 om 04:50
@FietRent: Economen gaan ervan uit dat consumenten op ieder moment over volledige en juiste informatie beschikken. Als ze dat niet doen, kloppen hun modelletjes namelijk niet meer. Sociaal geografen en natuurlijk marketing-mensen weten wel beter. Er valt heel veel geld te verdienen door mensen niet volledig in te lichten en door in te spelen op trends, emoties en 'goedkope' drijfveren.
Dus supermarkten vol met gezonde producten die de voedingsstoffen leveren die we nodig hebben, dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Gelukkig hebben we als consument er wel enige invloed op, maar 80% van de Nederlanders leest nooit een etiket en kiest gewoon voor lekker en goedkoop. We zijn al wel zo ver dat een supermarkt het goed voor het imago vind om naast 20 verschillende pakken gewone rijst één pak biologische rijst te zetten. Maar dan nog bestaat mijn supermarkt uit meters frisdrank, meters snoep, meters koekjes, etc.
Voor wie op dieet is en/of van een suikerverslaving af wil komen zijn de klein hoeveelheden suiker in allerlei producten misschien niet het grootste probleem. 1% suiker in je erwtensoep lijkt mij minder erg dan een hele zak dropjes op een lege maag.
Bedenk wel dat suiker verslavend is. Een fabrikant heeft liever dat een zak van zijn product in één keer op gaat, dan dat je er een week over kan doen. Hij verkoopt gewoon meer als er meer suiker in zit. Suiker is goedkoop, dus meer omzet, meer winst.
Trouwens, we hebben gezien wat de zelfregulering bij fabrikanten m.b.t. het zoutgehalte van etenswaren heeft opgeleverd: helemaal niks. Dit dankzij minister Schippers, die het de industrie niet te moeilijk wil maken en zo de kosten in de medische zorg verder omhoog jaagt. Gewoon wetgeving maken en dan in de openbaarheid brengen welke fabrikanten er tegen protesteren, lijkt me.
Er is nog een lange weg te gaan.
Of draaf ik nu door?

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.