Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Spaghetti carbonare...

Geplaatst door Femmmke op July 11, 2012 om 06:13

July 11, 2012 om 06:13
Ik heb zo'n zin in een zelfgemaakte standaar spaghetti carbonare.. Maar ja natuurlijk veel te hoog in kcal. Iemand toevallig de tip om dit overheerlijke gerecht te maken met minder kcal zonder op de smaak te bezuinigen?
July 11, 2012 om 06:57
Heb je al uitgerekend hoeveel kcal het zijn? Dan ga je vervangen wat de meeste kcal bevat, spekjes door bacon bv, minder room en parmenzaanse kaas ipv gewone.
July 11, 2012 om 07:19
http://www.tastyweb.nl/recept/slanke/carbonara

Misschien heb je hier iets aan?
July 11, 2012 om 07:55
Met parmasaanse en bacon en creme fraiche was het bij allerhande al over de 700kcal per portie... Slik, dat is heel veel voor mij. Vandaar.. Ik zal eens op doe site kijken. Ben een grote pastafan en moet al zoveel smaken pasta missen want tsja die authentieke gerechten zijn nou eenmaal niet erg mager..
July 11, 2012 om 07:57
Bij die link hebben ze er groente en champignons door gegooit. Zal o getwijfeld lekker zijn maar is geen carbonare.
July 11, 2012, gewijzigd door Boekenkind op July 11, 2012 om 09:03
@Femmmke

Meestal hebben ze er meer recepten dan één.
Smulweb had wel met spekjes, kaas enz.
Ik ben zelf een groot Tagliatelle/Lasagne fan maar eet het niet (meer) omdat ik weet dat ik de schaal leeg eet. En dan zit ik op veel meer dan 700 kcal. :DD:
Op dieet gaan is toch voornamelijk je eetgewoontes veranderen. En dat is niet altijd makkelijk.

O en ik vond deze ook nog. Uit jawel?, nou ja kijk maar.
Slanke spaghetti carbonare
July 11, 2012 om 09:34
Weet je..Italianen zijn ook niet allemaal dik dus er moet toch een verstandige manier zijn om ermee om te gaan. Daar wil ik naar zoeken zeg maar.
Tuurlijk moet je je eetgewoontes veranderen maar toch niet door alles te elimineren volgens mij meer door doseren.
July 11, 2012 om 09:35
Het nadeel van smulweb (wat ik een geweldige site vind) is dat ze kcal er niet bij vermelden en als ik sneup naar recepten wil ik niet elk recept uitrekenen zeg maar.
Heb de oplossing voor de spaghetti al.. mager eten overdag, kleine portie en sla...tadaa.....
July 11, 2012 om 09:45
@Femmmke

Met die laatste zin sla je de spijker op zijn koppetje.
>>Tuurlijk moet je je eetgewoontes veranderen maar toch niet door alles te elimineren volgens mij meer door doseren. <<
Dat doe ik dan ook. Ik eet alles, sluit niets uit, maar ik weet dat ik bij die gerechten helemaal los ga. Als ik die al eet is dat dus héél gedoceerd en als ik met een meerdere mensen eet. Dan is het makkelijker te stoppen.
Geeft smulweb helemaal geen waardes van een maaltijd? Jammer.
Bij het recept uit de link staan in elk geval wel de EKV's
July 11, 2012 om 09:47
Heb je al pasta met Bechamel saus geprobeerd. Niet echt slank, maar je kan de saus aanpassen door magere melk te gebruiken en bijv. blue band vloeibaar light. Die twee met wat bloem en peper (en zout naar smaak). Eventueel kun je spek vervangen door hamblokjes. Zo maak ik hem tegenwoordig.

July 11, 2012 om 09:50
Omdat ik wel nieuwsgierig was hoeveel kcal het nu bij mijn bereiding was heb ik het in mijn eetdagboek ingevuld voor 2 personen en kom dan op bijna 1000 Kcl. voor 2 pp. een normale portie dan "slechts" 500.
July 11, 2012 om 15:13
@Taartje

Dat is niet slecht, maar hoeveel gram weegt die portie dan?
July 11, 2012 om 16:07
Hoi Femmmke. Ik heb een recept voor je geschreven met voedingswaarde erbij. Ik heb het zo traditioneel mogelijk geprobeerd te houden. Ik plaats dit recept morgen om 7:30 op de website. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Groetjes Anne
July 11, 2012 om 16:30
Boekenkind als je in mijn dieetdagboek kijkt ie je precies welke hoeveelheden ik overal voor heb genomen.
July 11, 2012, gewijzigd door Boekenkind op July 11, 2012 om 17:28
@Taartje

Dank je, heb even gekeken.
Is het nu wel of niet voor 2 personen?
80 gr spaghetti voor 2 personen lijkt me weinig. O nee, het is natuurlijk ongekookt. Maar dan nog :ffdenken:
Maar als je het eet zoals het hoort, als tussen gerechtje, heel normaal.
ca. 250 gram per persoon kom ik op uit.
July 12, 2012 om 02:37
Ik herinner me een stuk van Joep Habets in het NRC, waarin hij beweert dat een Spaghetti Carbonara officieel zonder room gemaakt wordt. Ik heb het toen geprobeerd, en het smaakt goed (alleen had ik tóch teveel kookvocht in de pan gelaten, 'de franse slag' van Joep Habets is toch iets zorgvuldiger dan die van mij - leeshieronder) Zijn hele verhaal staat hier: http://www.nrc.nl/koken/2012/03/23/spaghetti-met-spek-en-eieren/, het recept staat hieronder.

Succes!

CARBONARA
Voor twee personen
250 g spaghetti
125 g guanciale, pancetta of ontbijtspek in reepjes
2 gesnipperde teentjes knoflook
2 eieren
2 eidooiers
50 g geraspte Parmezano
zwarte peper, zout

Klop de eieren en eidooiers los in een grote kom. Voeg de geraspte kaas toe en peper naar smaak. Kook de spaghetti gaar in ruim en gezouten water. Doe ondertussen de reepjes spek met drie eetlepels water in een koekenpan. Het water zorgt ervoor dat de eiwitten uit het spek niet op de bodem van de pan aanbranden. Laat op een matig hoog vuur het water verdampen. Geef het spek een kleurtje, maar laat het niet uitbakken. Fruit de gesnipperde knoflook nog even mee.

Giet de spaghetti af en laat hem met de Franse slag uitlekken. Vang wat van het kookwater op. Doe de spaghetti met het aanhangend vocht en het spek in de kom met het kaasmengsel – pasta schep je altijd door de saus, niet andersom. Schep de spaghetti om met twee houten lepels. Mocht de saus te dik worden, giet er dan wat van het kookvocht bij. Serveer de spaghetti in voorverwarmde borden. Aan tafel mag er nog wat geraspte Parmezaanse kaas overheen.
July 12, 2012 om 03:38
Dat recept klinkt erg lekker! Leuk om eens uit te proberen.
De hoeveelheden zijn wel te groot voor een slank gerecht. Voor een slank gerecht gebruik je per persoon voor pasta 75 gram rauw gewicht. Omdat de vleessoort vettig is zou ik per persoon niet meer nemen dan 50 gram. Dus met wat kleine aanpassingen is dit recept geschikt om te maken!
July 12, 2012 om 10:19
Je kunt het beste de bacon (of varianten) vervangen door schouderham ;) lekker in stukjes erdoorheen.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.