Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

twee receptvragen

Geplaatst door Tangobeer op November 14, 2012 om 05:01

November 14, 2012 om 05:01
Ik heb een biologisch groente- en fruitabonnement en daar zit wel eens iets bij waar ik weinig ervaring mee heb. Vandaar twee receptvraagjes:
- Wat voor eenvoudige saus hoort er bij koude rode bietjes? Is dat gewoon mayonaise of sladressing of is dat iets anders?
- Wat voor ovengerecht (diner, geen taart) kan ik maken met appel er in? Ik heb allemaal appels en die eet ik niet los.
Alvast bedankt.

:panda:
November 14, 2012 om 06:30
Bietjes eet ik zelf het liefst koud met geitenkaas of blauwe kaas, walnoten of pijnboompitten en een beetje crema di balsamico. Met een beetje walnotenolie, snijbiet en/of rucola wordt het nog beter. De klassike combi is bietjes met sladressing, een gesnipped uitje en augurk er doorheen, maar daar houd ik niet zo van. Ook de combinatie bietjes met makreel schijnt een klassieker te zijn.

Appels eet ik liever ook niet zo uit het vuistje. Ik maak er altijd appeltaartvulling van als toetje: Appeltje in kleine stukje snijden (al dan niet geschild), klein handje rozijnen erbij, kaneel eroverheen en een minuut of drie in de magnetron. Het wordt nog beter met een flinke schep kwark of yoghurt en suiker heb je er echt niet bij nodig. Je kunt er ook een soort van 'hete bliksem' ovenschotel van maken. Gehakt rullen met een uitje, een appeltje en wat kruiden, in een ovenschaal met zelfgemaakte aardappelpuree erover heen, zo'n 45 min op 200 graden en smullen maar.
November 14, 2012 om 07:03
bietjes met appel is lekker
je kunt daar gewoon wat olie en azijn doordoen maar ook elke andere dressing die je lekker vindt
een klassieker is bieten salade met haring

je kunt appels door de zuurkool doen
door rode kool
gewoon als appelcompote of moes eten,ev met ander fruit erdoor
je kunt ook plakken/stukjes bakken met wat rozijntjes en kaneel erover en in de yoghurt of pap doen

hete bliksem is een oud hollands gerecht,ff googlen dan vindt je wel recepten
November 14, 2012 om 07:46
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ben geloof ik behoorlijk dom, want ik kan inderdaad appel door de koude bietjes doen en ik kan ook bietjes en appel met bijv. gehakt en puree als ovengerecht maken. Gaat lukken!
:panda: :vreten: :panda: :vreten: :panda: :vreten: :panda:
November 15, 2012 om 10:40
Ik geloof er niks van dat je dom bent Beer. Je had gewoon wat inspiratie nodig. Zou ik ook hebben als ik ineens een lading bieten in huis had :)
November 25, 2012 om 15:50
ik zou de appelen met gehakt en ui bakken, lekker en de bietjes weggooien!
November 25, 2012 om 16:01
Weggooien?
:spanker: :spanker: :spanker: :spanker: :spanker: :spanker:
November 25, 2012 om 16:10
ok dan aan een oude medemenscg doneren...mocht je nog een buur hebben in die leeftijd..
November 25, 2012, gewijzigd door Tangobeer op November 25, 2012 om 17:20
Oude medemensch? Geef je adres maar, dan stuur ik het op.
:metdedeurslaan: :metdedeurslaan: :metdedeurslaan: :metdedeurslaan: :metdedeurslaan: :metdedeurslaan:
November 26, 2012 om 05:26
Ik kreeg dit weekend op een vegetarisch buffet nog carpaccio van gekookte rode biet met breugelkaas. Lekker! Ik weet nu niet of dat met rauwe bietjes ook kan...

November 26, 2012 om 05:56
dat kan heel goed met rauwe biet,wel heel dun schaven

ik koop hiet bij de natuurwinkel een soort "gestreepte"biet,ziet er uit als een rode ui als je hem schaaft,die smaakt ook wat lichter dan rode biet
November 26, 2012 om 05:58
@Pekineesje

Rauwe biet kan wel, wist ik ook niet.
Even een recept voor je gezocht. http://www.jamieoliver.nl/recipes/vegetarische-recepten/knapperige-salade-van-rauwe-bieten-met-feta-en-pee
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.