Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

"Altijd wat" op Ned. 2 op 23 april hebben jullie daar een mening over?

Geplaatst door op April 26, 2013 om 13:25

Onbekend
April 26, 2013 om 13:25
3 interessante topics:

-10 kilo in 6 weken van Achmea kan dat eigenlijk wel?

-"The Holy Grail: salt, sugar & fat.

-Zout in ons eten.
April 26, 2013 om 16:06
Ik kom niks vreemds tegen in het programma. Ik wil alleen wel opmerken dat zogenaamde 'smaaktests', waar de voedingsindustrie vaak mee schermt, zélden wetenschappelijk worden uitgevoerd en veel ruimte bieden voor foute metingen. De zelfregulering van de voedselindustrie is een flop, dus is het tijd voor wetgeving. 2000 doden per jaar door overmatig toegevoegd zout in ons eten!
Onbekend
April 26, 2013 om 16:27
En toch gebruikt bijna iedereen ook nog gewoon zout om dingen op smaak te brengen. Eieren, groente, soep. Bijna iedereen heeft wel een pot zout in huis staan. Die 2000 doden per jaar waar je over spreekt zijn dat allemaal mensen die zelf geen zout toevoegen?
April 27, 2013 om 06:28
Ik denk niet dat mensen zout toevoegen aan Pizza's en kant-en-klaar maaltijden. Mijn vriendin maakt alles zelf, ipv tomatensaus koopt ze tomaten. Dat die kerel als gezonde oplossing kwam met een blik tomaten om saus van te maken vond ik wel bizar. Echt typisch een Amerikaan, tomaten groeien niet in blikken, als je het gezond wilt hebben pak je verse tomaten.
April 27, 2013, gewijzigd door Tangobeer op April 27, 2013 om 07:18
Jolanda: "Die 2000 doden per jaar waar je over spreekt zijn dat allemaal mensen die zelf geen zout toevoegen?"
Ik spreek daar niet over, de documentaire doet dat.
Het is allemaal hetzelfde zout. Maar er is een verschil tussen het zout dat mensen er eventueel thuis aan toevoegen (eigen keuze, te beïnvloeden met voorlichting, niet met wetgeving) en het zout dat fabrikanten toevoegen (geen eigen keuze, je kan het er immers niet weer uit halen. Zelfregulering werkt niet. Industrie houdt zich niet aan de afspraken. Geen straf, dus wetgeving maken/aanpassen).
Natuurlijk kunnen mensen die producten links laten liggen, maar de docu geeft aan dat zout redelijk ‘onzichtbaar’ is en als het zelf maken van soep en tomatenpuree drie keer zo duur is als het in de supermarkt kopen, is het voor de meesten geen alternatief.
Daarbij komt de trend dat het deel van ons budget dat we aan voeding willen uitgeven de afgelopen decenia steeds kleiner is geworden.
Onbekend
April 27, 2013 om 08:45
ik gebruik ipv meestal knoflook, pikante paprika of uien poeder bevalt mij prima. Ik probeer ook goed op te letten dat ik zo veel mogelijk verse producten koop. Is inderdaad wel duurder daarom ga ik vaak naar de Turkse supermarkt en let op aanbiedingen zo kan ik toch verse producten kopen. Zomers heb ik op mijn balkon aardbeien en tomaten planten staan, heerlijke tomaten saus kun je daar van maken. Ik ben vegetariër en dan heb ik al snel behoefte aan iets gekruid heb daarom een hele kist met wel 30+ aantal verschillende kruiden staan zonder zout. Ik eet geen kant en klaar maaltijden dat vind ik te zout en te vet.

groet Maarten.
Onbekend
April 27, 2013 om 12:22
Ik bedoelde alleen dat een deel van die 2000 mensen die sterven aan overmatige zout consumptie misschien zelf ook te veel toevoegen aan hun maaltijd. Ik weet dat mijn pa bijvoorbeeld in het ziekenhuis heeft gelegen omdat hij altijd en overal veel te veel zout op deed. Ik ben het volledig eens met het feit dat kant en klaar maaltijden ongezond zijn. Niet alleen vanwege de grote hoeveelheid zout, maar ook vanwege de grote hoeveelheid vet en vaak het grote tekort aan groente.

Ik heb altijd al weinig zout gegeten en vind het nu dan ook gewoon niet lekker. Mensen kijken altijd raar op als ik geen zout op mijn ei doe o.i.d. Ik gebruik wel veel knoflook, rode peper en sjalotten e.d. Hoewel ik wel regelmatig een bouillon blokje gebruik en daar zit natuurlijk ook veel zout in.
April 27, 2013 om 12:28
Jolanda
Ik koop groente-bouillonblokjes zonder zout.
Te koop bij de natuurvoedingswinkel.
Onbekend
April 27, 2013 om 13:59
Oh, das wel een goeie! Ga maandag gelijk halen ;-).
Onbekend
April 28, 2013 om 03:23
Bij de ah xl hebben ze vaak een stukje met met minder zout producten. Daar staan ook kruiden zonder zout. Ligt bij de zonnatura producten in de buurt.

Onbekend
April 28, 2013 om 04:28
Daar sta ik toch regelmatig voor jam e.d. maar heb ook nog nooit gezocht naar de bouillon zonder zout, dus heb het ook nog nooit zien staan.

Ik denk overigens dat voor het voor de consument vooral duidelijker moet zijn hoeveel zout en suiker ergens in zit en waarom het belangrijk is om dat te weten. Veel mensen kijken namelijk wel naar de hoeveelheid cal of vet in een bepaald product, maar letten niet op de hoeveelheid suiker en zout. Mensen die op een gezonde manier willen leven laten bepaalde levensmiddelen al liggen zoals chips en candybars. Omdat ze weten dat die ongezond zijn. De overheid staat het ook nog steeds toe dat sigaretten worden verkocht en sterke drank en noem maar op. Producten verbieden gaat dan denk ik ook iets te ver. Dan kan de overheid beter alles verbieden dat ongezond is voor ons. Want er liggen vast en zeker dingen in de super die nog veel ongezonder zijn dan de gemiddelde pastasaus. Uiteindelijk ligt de macht bij ons. Als wij massaal stoppen met het kopen van producten die grote hoeveelheden suiker en zout bevatten dan moet de industrie zich wel aanpassen.

Bovendien vind ik het nog steeds van de zotte dat ik voor een gemiddeld kilootje tomaten meer betaal dan voor een liter van de goedkopere pastasaus. Als de overheid in moet grijpen dan vind ik dus ook dat die in moet grijpen op de prijzen. Gezonde producten moeten goedkoper, ongezonde producten duurder. Maar dat wordt te ingewikkeld waarschijnlijk.
Onbekend
April 28, 2013 om 06:36
Bovendien vind ik het nog steeds van de zotte dat ik voor een gemiddeld kilootje tomaten meer betaal dan voor een liter van de goedkopere pastasaus. Als de overheid in moet grijpen dan vind ik dus ook dat die in moet grijpen op de prijzen. Gezonde producten moeten goedkoper, ongezonde producten duurder. Maar dat wordt te ingewikkeld waarschijnlijk.

hier ben ik het mee eens. En ook meer voorlichting over voeding in het les pakket vanaf de basisschool tot aan het examen middelbaretschool. Meer tijd voor bewegen voor de kids en sporten goedkoper maken. of eens soort sportfonds maar nu draaf ik door.

Groet.
April 28, 2013 om 07:08
Wanneer is iets ongezond? Je hebt, bijvoorbeeld, 1-2 gram zout per dag nodig.
Tegenwoordig staat er op de meeste verpakking hoeveel zout (of natrium) ergens in zit.

Tomatensaus maken we hier veelal met hele gepelde tomaten uit blik, want die zijn een stuk goedkoper (€ 0,28 per blik) dan verse tomaten en smaken vaak stukken beter (veel meer naar tomaten) dan verse tomaten.
April 28, 2013 om 07:26
@Barkie

>>Tomatensaus maken we hier veelal met hele gepelde tomaten uit blik, want die zijn een stuk goedkoper (€ 0,28 per blik) dan verse tomaten en smaken vaak stukken beter (veel meer naar tomaten) dan verse tomaten<<

Ik kreeg eens een tip (van de mijn Turkse buurman) om tomaten eerst even te koken, dus kook erover, velletje eraf en dan in de blender. Snufje zout en peper en je hebt de lekkerste tomatensap die je kunt bedenken. Als saus is het gewoon een kwestie van terug in de pan en langer doorkoken, met eventueel (jummie) een Spaans pepertje.
Op deze manier krijg ik een kistje/doos vol wel weg. :DD:
Onbekend
April 28, 2013 om 08:41
Ik maak saus ook van verse tomaten. Die rooster ik eerst samen met een paprika, een rode peper, 1 of 2 uien en wat knoflook. Door eerst te roosteren komen de smaken goed vrij. Vervolgens koken in een pan met deksel. De tomaten hebben zo veel vocht in zich dat vocht toevoegen vaak niet nodig is. Voor saus haal ik het hele goedje door een zeef en voeg vervolgens eventueel weer verse groente en/of kruiden toe voor wat stukjes in de saus. Voor soep voeg ik bouillon toe. Dan krijg je een heerlijke pittige tomaten paprika soep.

Sport en voeding zijn inderdaad belangrijk en wordt weinig tot geen aandacht aan besteed op school. In schoolkantines op middelbare scholen is vaak alleen ongezond eten verkrijgbaar. Ouders hebben op die manier de consumptie van ongezonde voeding ook slecht onder controle. Eigenlijk zouden ze meer fruit en salades moeten verkopen in schoolkantines, maar dan wordt er niks meer verkocht.

Ik ben zelf ook een groot voorstander van de gezonde traktaties op de basisschool. Hier mag je dus alleen trakteren op gezonde dingen en mogen de kinderen als tussendoortje en lunch geen koekjes o.i.d. meekrijgen. Het mooiste is nog wel dat ouders creatief worden en de leukste dingen bedenken met groente en fruit om zo toch een vrolijke en mooie traktatie mee te kunnen geven als hun kind jarig is.

Mijn dochter zit nog niet op de basisschool, maar ik ben nu al voorgedragen als nieuw lid van de ouderraad. Wellicht dat ik op die manier toch iets kan regelen waarbij de leerlingen voorlichting krijgen over gezonde voeding. Het is in elk geval de moeite waard om te proberen.
April 28, 2013 om 12:49
Iemand dat stukje over walnootolie gezien bij de keuringsdienst van waarde?

Met tomaten zal dat ook wel opgaan. Verschrompelde tomaten kun je niet meer als "vers" verkopen, maar je kan ze nog prima verwerken tot puree en dan verkopen. Daarom zijn verwerkte tomaten goedkoper als verse tomaten. Wat moet de overheid daar aan doen? Die puree kunstmatig duur maken? Of subsidie op verse tomaten?
Onbekend
April 28, 2013 om 13:15
Tja, wij gebruikten de oude tomaten ook altijd voor in de soep, dus dat verhaal zal wel opgaan denk ik. We kochten zelfs speciale soeptomaten in die idd een stuk goedkoper waren dan de mooie, verse, glimmende tomaten.

Ik denk alleen dat het niet nodig zou hoeven zijn dat onze overheid bedrijven op gaat leggen hoeveel zout zij mogen gebruiken in hun producten. Zolang iedereen de juiste informatie heeft zijn we prima in staat verstandige (en onverstandige) keuzes zelf te maken. Het verbieden van grote hoeveelheden zout en suiker in bepaalde producten zou het hetzelfde zijn als het verbieden van grote hoeveelheden alcohol in drank. Het slaat gewoon nergens op. De volgende stap zou zijn het verbieden van chips en snoepgoed omdat wij als consumenten niet in staat zouden zijn om de juiste keuzes te maken.

Het blijft gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Stopt de vraag naar producten met veel zout, dan houdt het aanbod ook vanzelf op en komen er producten op de markt waar wel vraag naar is.

De voornaamste taak vind ik dan ook dat de overheid zorgt voor goede informatie. Ook voor kinderen en pubers. Er zijn ook antipest programma's, anti alcohol programma's, enz voor de basisschool. Laat de overheid maar zorgen voor een gezond eten programma. Neem de kinderen mee naar de boerderij, laat ze proeven van gezonde producten, laat ze meehelpen met koken. Mijn dochter heeft zaadjes gekregen voor tomaten, aardbeien plantjes en we hebben aardappels gepoot. Enthousiast dat ze is! Laat de kids een moestuintje houden op school. Betrek ze in het hele proces.

En wat ik dan nog wel het aller aller stomste vind is dat consultatie bureau's echt helemaal nergens verstand van hebben. Wij hebben beide kinderen volgens Rapley laten eten. Een manier die heel erg in opkomst is in Nederland. Het komt er op neer dat je je kindje geen prakjes geeft of (nog erger) potjes, maar dat je je kindje het eten in stukken uit het vuistje laat eten. Zo proeft het een hapje aardappel, een hapje groente, een hapje fruit.

Je had de reactie van de vrouw van het consultatie bureau moeten zien. Levens gevaarlijk, ongezond, wat wij wel niet dachten? Potjes, daar zat alles in wat babies nodig hebben. En daar begint gelijk het probleem, want hoeveel ouders geloven wat het consultatie bureau zegt? Hoeveel ouders maken gelijk al de fout door potjes en prakjes aan te bieden waardoor kinderen vanaf het aller eerste begin al minder smaken leren kennen en bovendien gewend raken aan suiker en zout dat zelfs in babyvoeding wordt toegevoegd? In heel veel groente potjes wordt appel toegevoegd om de boel maar lekker zoet te maken en het consultatie bureau raadt die potjes aan. De overheid heeft vind ik wel de verantwoordelijkheid om die lui bij het consultatie bureau voor te lichten over gezonde voeding zodat zij op hun beurt de ouders voor kunnen lichten.

Er zijn in elk geval een heleboel dingen die de overheid beter kan doen dan simpelweg het reguleren van de hoeveelheid zout in producten.
Onbekend
April 28, 2013 om 13:33
IK heb het niet helemaal gezien. Ik hield het vol tot en met het interview met die kerel van de New York Times, daarna verloor ik mijn aandacht.

Ik vond het wel interessant dat eerste gedeelte.
Onbekend
April 29, 2013 om 08:59
Dat item '10 kilo in 6 weken' van Achmea.

Heeft iemand van jullie dat gedaan?
April 29, 2013 om 10:11
Nee, ik geloof niet meer in sprookjes.
EN, ik ben al zo dicht bij mijn streef, dat het niet meer gaat werken.

April 29, 2013 om 10:37
Er werd duidelijk uitgelegd dat '10 kilo in 6 weken' een lokkertje was/is. Het schijnt namelijk wel te gebeuren dat iemand 10 kilo in 6 weken afvalt, dus het is mogelijk.
Onbekend
April 29, 2013 om 11:00
Er zaten ook mensen in hun testgroep die 13 kg waren afgevallen. Bovendien wordt in de reclame duidelijk gezegd: val TOT 10 kg af in 6 weken. Dat wordt TOT maakt het verschil.
Onbekend
April 29, 2013 om 11:07
Zelf ben ik ooit 30 kg in 3 maanden afgevallen. Was nodig voor een operatie. Heb heel veel gesport toen en licht gegeten.

Nadeel was wel dat er na drie maanden ook weer 10 kg aan zat. Maar ben nog nooit meer zo zwaar geweest als voor ik die 30 kg kwijt was.

Groet Maarten.
April 29, 2013 om 13:36
Het maakt natuurlijk ook heel veel verschil hoe je nu eet + hoeveel je nu beweegt + hoeveel overgewicht je (nog) hebt hoeveel je vervolgens met een bepaalde nieuwe methode afvalt.
April 29, 2013 om 14:14
@Ludo,
Die uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over walnootolie heb ik inmiddels gezien. Het is inderdaad een kwestie van gezond verstand (zoals daar werd opgemerkt) dat het vreemd is dat die walnootolie in de supermarkt(en) zo goedkoop is.
Maar als je het goed bekijkt moet er met alles wat goedkoper is (bijvoorbeeld AH euroshopper vs AH huismerk vs AH excellent) toch iets zijn dat het ene goedkoper maakt dan het andere? Dus ook met verse tomaten vs tomatenpuree of tomaten in blik?
Onbekend
April 30, 2013 om 04:24
Ik schafte Happy Weight aan. In 15 weken naar een gezond gewicht. Ook via Achmea. Geen beloftes over hoeveel je afvalt. Las de 1e 3 weken van de begeleidende documentatie (mooie boekjes in een ringband op te bergen), maar kwam niet veel nieuws tegen. Ben ook al lang te zwaar, vanaf 40e jr ofzo. Inspireerde me niet echt. :neen:
Uiteindelijk weer hier beland en hoewel het me veel tijd kost om van alles te lezen en uit te zoeken, heb ik steun aan alle verhalen. Daar denk ik regelmatig bij "tjongejonge, waar maak je je druk om" maar het lezen van alle strubbelingen, het bijhouden van een (di)eetdagboek en het visueel gemaakte resultaat geven me wel inspiratie.
Top dat de site er is !
:heelveelsucces:
Onbekend
April 30, 2013 om 06:16
Ik heb op het punt gestaan het afvallen met Achmea te gaan doen, maar op het laatste moment besloten van niet. JE kunt 10 kg afvallen in 6 weken, maar het is hard werken en gaat zeker niet vanzelf. Al helemaal niet met eenmaal per week trainen (wat Achmea doet), daar moet je wel vaker voor gaan.
April 30, 2013 om 08:47
@SportyMummy
Zul je naast vaker trainen ook je eetgewoonten niet moeten aanpassen bij dat programma?
Onbekend
May 19, 2013 om 13:45
Ja, dat gaat inderdaad in combinatie met de voeding Barkie, maar dan nog zal eenmaal per week niet genoeg zijn. Met hard werken bedoelde ik overigens niet allen maar het sporten, maar ook letten op de voeding. Een goede combinatie vinden dus.
Onbekend
May 19, 2013 om 14:46
Als je een startgewicht hebt van boven de 100 kilo wil het vast wel lukken, die 10 kilo in 6 weken.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.