Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Veel sporten, gezond eten, nauwelijks afvallen

Geplaatst door Merman op August 10, 2013 om 01:47

August 10, 2013 om 01:47
Ik ging een tijd geleden op de weegschaal gaan en zag dat het weer de verkeerde kant op ging.

Sinds vier weken heel gezond aan het eten en veel sporten. Ik heb veel aan mijn hoofd en heb sport ook even nodig om mijn hoofd leeg te maken. Ik heb oa. Body Attack ontdekt, een intensieve cardioworkout die ik nu 2x per week doe. Daarnaast doe ik 2x per week Body Pump, wat een combi is van cardio en spieruithoudingsvermogen. En ik ben 3x per week heel voorzichtig begonnen met hardlopen. Ik heb daar een app voor en ben nog in opbouw van stukjes hardlopen en stukjes wandelen.

Ik heb de afgelopen 4 weken 5 tot 7x per week gesport. Wellicht wat overdreven, maar ik heb het voor mijn kop echt even nodig. Toch val ik nauwelijks af.

Nu ken ik natuurlijk het hele 'spieren wegen meer dan vet'-verhaal, maar ik heb hier 3 vragen bij:
- geldt dit niet met name voor krachttraining en niet voor cardio?
- die spieropbouw gaat toch niet zo snel dat je dit na een paar weken al merkt?
- wanneer zet die extra verbranding van je spieren dan in?


Gisteren is een goed voorbeeld: hele dag netjes gegeten, attack gedaan om 18-19u. Om 19:30u keurig gegeten. Niet meer gegeten de rest van de avond. Vanmorgen was ik 3 ons zwaarder tov. Een gewicht dat ik ook al 3 had.

Ik snap er niets van! Help! Het lijkt wel alsof sporten niet helpt of me alleen maar zwaarder maakt, terwijl ik met al die sport en cardio een knetterharde verbranding zou moeten hebben!
August 10, 2013 om 01:49
De zin: 'Een gewicht dat ik ook al 3 had' moet 'dat ik ook al 3 dagen had' zijn.
August 10, 2013 om 16:35
- Volgens mij gaat het niet om hoeveel je weegt, maar hoe gezond je bent en hoe je je voelt.
- Val je af van cardio (ik bedoel: in het algemeen)?
- Je zegt 'gezond eten', 'keurig gegeten', maar wat bedoel je daarmee? Ik ken genoeg mensen die denken dat ze gezond en netjes eten, maar het niet doen.
Spieropbouw vind elke dag plaats.
- 4 weken is nog maar een begin. Over je hardlopen zeg je zelf dat je nog 'in opbouw' bent. Straks ga je afvallen door wat je de afgelopen weken gedaan hebt.
August 11, 2013 om 02:14
nou de weegschaal gaat nu zelfs omhoog... 8 ons zwaarder dan twee dagen geleden.
Heb wel gisteravond nog hardgelopen. Weet niet of laat sporten van invloed kan zijn?
August 11, 2013 om 04:04
Probeer je eetdagboek eens een aantal dagen in te vullen, dan heb je een beter beeld van je calorie inname per dag. Ook je vocht inname noteren e.g sportdrankjes (ik noem maar wat, want ik weet dus niet of je die drinkt) zijn een suiker-en caloriënbom. Succes.
August 11, 2013 om 04:10
Zware lichamelijke inspanning kort voor het slapen gaan (de laatste 2 a 3 uur) is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Indirect heeft dat dan een kleine negatieve invloed op je gewicht.
August 14, 2013 om 09:00
opgegraven uit :deschommelclub:

Waarom val je niet af?

Of heb je moeite om af te vallen?


Je sport (beweegt) te veel, en je eet te weinig!
http://valtaf.zauberhaft.nl/sporten&afvallen.htm

Vandaag gelezen bij :In het nieuws!
http://www.voedingnu.nl/we-willen-wel-afvallen-maar-niet-bewegen.147651.lynkx
quote:
Mensen die op gewicht willen blijven zo’n 8 uur per week bewegen en mensen die juist willen aankomen zelfs 10 uur per week bewegen.

(te) Veel bewegen of sporten is dus een manier om aan te komen! En zeker niet de manier om af te vallen.

Misschien dat bij sommigen het kwartje eindelijk valt!

quote uit: introductie zauberhaftclub
De meeste mensen die deze methode toepassen worden erg enthousiast over het principe van meer eten en minder bewegen! Dus niet om door extreem sporten of te weinig eten proberen af te vallen! Het is precies andersom als ze altijd gedacht hebben.

:zauberhaft:
August 16, 2013 om 03:06
Als je intensief sport kan je bloeddruk omhoog gaan. Normaal gesproken daalt je bloeddruk weer vrij snel, maar als je gevoelig bent voor hoge bloeddruk, dan kan dat proces wat verstoord zijn. Met een verhoogde bloeddruk houd je ook wat meer vocht vast en dat zie je op de weegschaal terug. Misschien een goed idee om even je bloeddruk te laten meten na het sporten? De sportschool heeft vast wel een bloeddrukmeter. Veel water drinken tijdens en na het sporten wil nog wel eens helpen.
August 16, 2013 om 03:11
Oh ja, Zauberhaft, je leest en interpreteerd het artikel waar je aan refereert helemaal verkeerd!! Het artikel is wat onhandig geschreven, maar je trekt echt de verkeerde conclusie!
August 16, 2013 om 03:29
Hmmmmmm... Dus Zauberhaft beweert dat (veel) sporten het afvallen niet bevorderd..... Nou...... Ik weet het niet..... Maar ben er aardig wat kilo's mee kwijt... Het sporten versnelt het proces.. Af en toe sta je stil qua gewicht.. Maar dit kan ook vocht zijn. En het is nog altijd zo, als je meer calorieen verbrandt dan eet, dan val je af. Een crash-dieet daar gelaten natuurlijk, ik heb het over gezond en voldoende eten.
Succes ermee!!

Onbekend
August 16, 2013 om 04:46
Er staat dat mensen die willen afvallen te weinig bewegen (6 uur).
Zelfs mensen die op gelijk gewicht willen blijven bewegen meer (8 uur) en mensen die juist willen aankomen bewegen het meest (10 uur).
Mensen die willen afvallen moeten dus meer bewegen.
August 16, 2013, gewijzigd door Tess57 op August 16, 2013 om 06:55
Precies Barkie! Dit onderzoek(je) is gebaseerd op een vragenlijst en er wordt o.a. gevraagd hoe veel iemand sport en of iemand af wil vallen, gelijk wil blijven of juist aan wil komen. Er wordt in de conclusie van dit artikel geen enkel verband gelegd met de eetgewoontes van de ondervraagden. Iemand die heel veel sport kan, en zal ook, veel afvallen maar wil misschien best wat meer wegen. Om dan de conclusie te trekken dat je aankomt van veel sporten is erg vergezocht! Als je heel veel sport, moet je gewoon meer eten om op gewicht te blijven en met overgewicht moet je meer bewegen om af te vallen... Zo klaar als een klontje!
August 16, 2013 om 08:16
Ik heb het niet gelezen eerlijk gezegd. Maar het is gewoon logisch denken. En... Denk niet dat de 'Zauberhaftmethode' iets voor mij is... 'Meer eten en minder bewegen' :muwhahahaha:
Onbekend
August 16, 2013 om 09:17
Nou, meer eten en minder bewegen , en dan toch afvallen :noproblem: , maar ik ben bang dat ik dan de verkeerde kant op ga :fluiten:
Onbekend
August 16, 2013 om 12:57
Wat mij betreft is het ook zo klaar als een klontje, want om af te vallen moet je minder eten dan je verbruikt:
- alleen minder gaan eten
- zowel minder gaan eten als meer gaan bewegen
- alleen meer gaan bewegen
Als je er dan voor zorgt dat je 80% eet van wat je verbruikt dan ben je op een verantwoorde manier bezig.
August 19, 2013 om 07:00
Tja dames het kan toch echt afvallen met gezond eten en niet bovenmatig sporten.

Er is niets tegen bewegen ,dat wordt ook niet beweerd, maar als je teveel sport en niet goed eet, raakt je lichaam ondervoed, ik zag dat gisteren nog gebeuren in een programma van Obese dat een jongen teveel sportte en te weinig at.
Hij moest meteen stoppen en eerst gezond gaan eten.

Afvallen kan je je gezondheid kosten en dat kan nooit de bedoeling zijn toch?
Dus je gezonde verstand gebruiken en niet doorslaan in overmatig sporten, dat gebeurt helaas niet altijd.
Hoeveel je moet eten is dus mede afhankelijk van hoeveel je sport!
En in die zin moet je dus meer eten!

:zaubertrommler:
Onbekend
August 19, 2013 om 07:20
Het gaat om de conclusie die Zauberhaft trekt:
>> (te) Veel bewegen of sporten is dus een manier om aan te komen! En zeker niet de manier om af te vallen. <<
Hiermee geeft hij aan dat als je veel beweegt of sport je aankomt en dat is niet zo :neen:
Dat je niet te weinig moet eten daar ging het niet over.
August 19, 2013, gewijzigd door Zauberhaft op August 19, 2013 om 07:54
Ach Barkie, het valt niet mee om te bepalen wat iemand anders beweert, en hoe dat je zijn bewering uit moet leggen.

Wat ik beweer is dat veel (overmatig) sporten, in combinatie met diëten, geen goede manier is om af te vallen.
Probeer eens in te zien welke boodschap er werkelijk overgebracht wordt!
En probeer niet iemands goede bedoelingen in twijfel te trekken.

Mijn reaktie is een reaktie op het topic,
Veel sporten, gezond eten, nauwelijks afvallen.

En verder is het niet zo belangrijk hoe mijn uitlatingen worden ge-interpreteerd, zowel ilse en ik zijn beide 40 kg afgevallen, ik vroeger met extreem sporten, 3x gedurende de week 7 km hardlopen, en ieder weekend 1/2 marathon en weinig eten, ilse en ikzelf nu zonder extreem sporten! En ik blijf nu al ruim 3 jaar op gewicht met... minder bewegen, enkel wat wandelen en/of fietsen, en niet sporten!

Van bewegen, veel sporten (en ook van hard werken) krijg je honger, en je eet dikwijls onbewust meer dan dat je met sporten verbruikt hebt. De andere kant is dat je te veel sport, en te weinig eet, waardoor je ondervoed raakt. In het ene geval kom je aan, wat niet je bedoeling is, maar niet perse ongezond is, in het andere geval val je goed af, maar ben je ongezond bezig!

Het is niet de bestemming die reizen interessant maakt, maar de weg er naar toe!
En er zijn meerdere wegen die interessant zijn, en ook meerdere zienswijzen!

Voor alle duidelijkheid, het is, en was ook niet bedoeld als een pleidooi om niet of nauwelijks te bewegen, maar een pleidooi om op een gezonde manier af te vallen.
August 19, 2013 om 12:58
Ik heb de bovenstaande reacties niet gelezen (doe ik later ff), maar ik ben zelf vaak aangekomen toen ik ging sporten alleen niet in vetmassa. je spieren gaan vocht vast houden en ik merkte zelf dat ik veel meer at doordat ik ook meer eten nodig had. Dit gaat vaak ongemerkt (vaak wat kleine extra's tussendoor).

Tenzij je super genen hebt maakt je niet veel spiermassa aan als je cardio doet en deze extra spieren verbranden helaas niet heel veel extra kcal. Wel verhoogd je stofwisseling direct na het trainen (en natuurlijk tijdens het trainen), dat werkt zeker in je voordeel als je wilt afvallen.

Teveel sporten kan weer zorgen voor een verhoogde cortisol aanmaak en van dit stresshormoon kun je wel gaan aankomen in vet. Op een prettige manier bewegen is het beste als je het mij vraagt. Om af te vallen kun je je beter richten op minder en gezonder eten.
Onbekend
August 19, 2013 om 13:55
Blijkbaar is het voor iedereen anders, want sommige mensen willen enkel minder gaan eten en niet gaan bewegen/sporten en anderen willen alleen extra gaan bewegen/sporten en niets aan hun voeding doen. Beide kunnen werken. Je kunt ook voor de middenweg kiezen door wat minder te gaan eten en wat meer te gaan bewegen/sporten. Gewoon doen waar je je prettig bij voelt en als het dan werkt is het :+:
Zolang je maar ± 80% eet van wat je verbruikt ben je (mijns inziens) goed bezig.
En als je minder gaat eten dan is gezond eten natuurlijk (extra) belangrijk.

August 21, 2013 om 06:03
Wat er ook van zij, of wat er ook allemaal geschreven en onderzocht wordt : in mijn geval werkt enkel op mijn eten letten. Ik zorg voor voldoende beweging in mijn dagelijkse leven (wandelen met de hond, met de fiets naar het station, de trap nemen i.p.v. de lift...) en ik hou in de gaten wat ik allemaal naar binnen werk op een dag. Ik blijf nu mooi op gewicht, ook al durf ik in het weekend wel eens iets snoepen. Een paar keer per week train ik met gewichtjes en doe ik verstevigende oefeningen voor mijn probleemgebieden en in de winter, als ik geen heel lange wandelingen kan maken met de hond, fiets ik op de hometrainer.
Zo zal iedereen moeten ondervinden wat voor hem/haar het beste werkt. Mij intensief in het zweet werken, werkt niet voor mij : ik hou dat niet vol, zie er tegen op en het geeft niet veel resultaat (in mijn geval...).
Onbekend
August 21, 2013 om 06:43
Ik heb er ook last van op dit moment. Erg frustrerend. Maar ik weet ook uit ervaring dat je soms van die momenten hebt waarbij het maar niet op gang lijkt te komen. Toch merk ik het aan mijn kleding wel degelijk, broeken worden steeds wijder (ik bedoel natuurlijk dat ik smaller word). De weegschaal is echter onverbiddelijk.

Om even op het bewegen terug te komen. Een gezond iemand moet 5 dagen per week 30 minuten per dag bewegen om gezond te zijn (daar valt ook over te discussieren, maar laten we het gewoon even zo stellen). Iemand met overgewicht moet echter dat half uur opschroeven tot een uur per dag.

Ik heb al diverse discussies gevoerd over mijn beweegprogramma (6 dagen per week) en ben er ondertussen wel klaar mee. Ik maak nu even een uitzondering, omdat ik toch graag wil reageren. Ik begrijp dat je alleen maar cardio doet? Vergeet niet dat je ook bij cardio spieren kweekt, je bent namelijk (daar ga ik vanuit) conditie aan het opbouwen en daarvoor gebruik je spieren en om sneller/beter te worden worden die spieren groter.

Het is wel zo dat wanneer je krachttraining gaat doen (en dat kan op vele manieren) je spieren groter maakt en wat gebeurt er dan? Dan ga je in rust meer verbranden. Dat gaat het snelst wanneer je je grote spieren traint: rug, borst, benen. Beenspieren kunt je uitermate goed ook trainen met cardio. Kijk maar een op youtube met de zoekfunctie naar HIIT. Daar heb ik zeer goede resultaten mee behaald.

Mijn raad: doe in ieder geval wat je zelf wilt, want iedereen weet het beter. Dat het voor iedereen anders werkt lijkt niemand meer te weten. Ik kan het niet: afvallen door mijn voeding aan te passen. Ik heb beweging nodig om rust in mijn hoofd te hebben en om meer energie te krijgen.

Om even terug te komen op het Obese verhaal hier even terug. Het gaat hier om het verschil van 1200 kcal per dag of 1800 kcal per dag. Niet om het verschil van 1000 om 2500. Met 1200 kreeg die jongen te weinig binnen, maar hij hoefde niet ineens héél veel te eten.

Nogmaals: het werkt voor iedereen anders. Maar je kunt uiteraard wel gaan experimenteren in wat je doet en wat er dan voor je werkt. Ik ben van mening dat je niet dood gaat aan 5x per week sporten. Ik ga er vanuit dat je het met beleid doet en goed naar je lichaam luistert. Heel veel succes! O ja, dieetdagboek invullen verschaft je veel informatie, die tip heb ik al voorbij zien komen.
August 21, 2013 om 07:05
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat ik na het sporten moet opletten niet te veel te gaan eten, ik krijg er "de gierhonger" van. (Maar ik hoor evengoed mensen die zeggen dat ze dan niks meer binnenkrijgen). Toch werkt het voor mij het beste als ik zeer vaak ga sporten. De periode dat ik 6 keer per week ging fitnessen (nu niet meer - tijdsgebrek), lukte het me wel om een kg. per maand kwijt te raken. Nu moet ik vechten voor elke gram. Tijdens beide dieetperiodes (wel/niet veel fitness) heb ik uiteraard op mijn voeding gelet (en dus niet toegegeven aan de goesting om na het sporten eens uitgebreid te gaan eten).
Onbekend
August 21, 2013 om 07:14
Die "gierhonger" herken ik helaas. Dat is wel lastig aan veel sporten, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om daar vanaf te komen. :D
August 28, 2013 om 19:49
Middels training neemt je glycogeen opslagcapaciteit toe. Glycogeen is koolhydraten gebonden aan water en wordt opgeslagen in spieren en lever. Vaak scheelt dit 1-2 kilo (als je ongetraind bent en begint te trainen).

Daarnaast kan cardio ook spieropbouwend zijn, MITS de spierbelasting met cardio hoger is dan de belasting waaraan deze spier tot nu toe is blootgesteld. Wil men dat de spiermassa en kracht blijven toenemen moet men steeds zwaarder gaan belasten (meer weerstand). Langer met dezelfde weerstand trainen heeft dit effect niet. De weerstand van cardio kan men verhogen door te fietsen in een zwaardere versnelling en harder te trappen. Of door te sprinten in plaats van te joggen (hogere piek krachten).

Dit zal echter niet de reden zijn van de toename in gewicht.
Onbekend
September 29, 2013 om 04:15
er zit zeker iets in wat zauberhaft ons duidelijk wil maken .
Te weinig bewegen is wat mij betreft nooit goed maar of teveel bewegen wel zo goed is vraag ik mij ook af .
Ik loop in m,n pauze (half uur)heel erg stevig en ik moet alles op de fiets doen ,drie keer per week doe ik spierversterkende oefeningen voor m,n hele lijf .
Soms heb ik s,avonds zin om te lopen en loop dan wel eens met gewichtjes ,ook maar een half uur en geloof me het zweet loopt me van m,n rug af dan ,krijg het al jaren niet voor elkaar onder de 75 kilo te komen en das nu toch gelukt met op m,n eten letten en zoveel te bewegen dat het leuk blijft en ik de gezondheidsvoordelen begin te merken ,bewegen moet vooral leuk blijven en ik ben ervan overtuigt dat zonder mijn manier van bewegen ik zeker niet zo goed zou gaan als nu eindelijk eens .
October 22, 2013, gewijzigd door Tangobeer op October 22, 2013 om 11:26
Nou begrijp ik eindelijk waarom al die sportlui zo ontzettend dik zijn.
October 25, 2013, gewijzigd door Zauberhaft op October 25, 2013 om 13:01
Je wilt een antwoord op deze vraag:
Ik sport heel veel, maar val niet af

http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/gewicht/ik-sport-heel-veel-maar-val-niet-af.aspx
NMA
October 27, 2013 om 02:40
Merman, misschien ten overvloede maar het lijkt me vochthuishouding. Een mens kan nou eenmaal bij gezond bewegen en normaal eten geen drie ons aankomen in vet of spieren. Wel kunnen je spieren wat vocht vasthouden bij herstel. Dat lijkt me geen gekke optie in jouw geval, gegeven de hoeveelheid intensieve sport die je noemt. Ik weet van mezelf dat ik na een intensieve (veel eisen van mijn spieren) training op de racefiets al zomaar een halve kilo meer kan wegen de volgende dag. Na een dag rust verdwijnt dit weer. Als ik jou was zou ik lekker blijven sporten, maar minder op de weegschaal staan. Gun je lichaam de credit dat het echt wel af zal vallen als je zo je best doet!
December 18, 2013 om 02:25
Hmmm,een discussie om over na te denken.
Een goede balans vinden is moeilijk.
Toch leuk om het weer eens te lezen. zie ik meteen dat goede communicatie per mail toch erg moeilijk is.

Groetjes appelperzik

December 27, 2013 om 10:15
Nog een reden waarom afvallen (door diëten)en veel sporten geen goede combinatie is

Biggest loser loses more than just weight!
Biggest loser loses more than just weight!
More importantly by week 6 participants metabolisms had slowed by 244 more calories per day than would have been expected simply as a function of their weight loss

THURSDAY, APRIL 26, 2012



The Biggest Loser Destroys Participants' Metabolisms
http://www.weightymatters.ca/2012/04/biggest-loser-destroys-participants.html
So is the weight lost on the Biggest Loser, a show now formally endorsed by the First Lady as an inspiration to the nation, healthy? Does the huge amount of exercise protect contestants against the show doing marked damage to their metabolisms?

The answer to both of those questions certainly appears to be, "No".

Biggest Loser style weight loss destroys metabolisms dramatically more than does bariatric surgery and does so in huge excess of what would be expected simply as a consequence of losing weight
December 27, 2013 om 11:41
Het is heel jammer, maar mensen die willen afvallen onderschatten vaak hun energie inname, en overschatten hun energieverbruik. Terwijl mensen die willen aankomen vaak denken dat ze al heel veel eten, hun voeding dus wat kcal betreft overschatten, en hun beweeglijkheid onderschatten.
Aankomen doe je -even de vochtbalansschommelingen daar gelaten) door meer kcal te eten dan je verbruikt.
Onbekend
December 27, 2013 om 13:17
Helemaal mee eens Rodeport.
Ik kom aan door het sporten, dat was ook de bedoeling, en dat komt omdat ik aan krachttraining doe.
Als ik kijk naar afgelopen jaar dan zijn vooral mijn arm-, bil- en beenspieren nu beter ontwikkeld dan begin van dit jaar.
De andere spieren vermoedelijk ook wel, maar dat is moeilijker te zien.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.