Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Wie van jullie zijn allemaal blijvend afgevallen?

Geplaatst door Streetspirit op August 29, 2013 om 12:25

August 29, 2013 om 12:25
Een paar vragen. Hoeveel kg ben je afgevallen, hoelang heb je hierover gedaan, met welke methode en hoelang ben je al op je streefgewicht??

Ik ben zelf 18 kg afgevallen en ik heb daar 3 jaar over gedaan. Het eerste jaar ging het vrij snel omdat ik ging sporten en borstvoeding gaf. Daarna ben ik bewust gaan letten op hoeveel calorieën ik had, alleen zorgde dit ervoor dat ik behoorlijk ging jojo-en. Ik bleef langdurig rond de 62 kg hangen. De laatste kg's gingen er ongemerkt af toen ik 4 x per week ging hardlopen en bewust ging eten (dus volwaardig en bewust), maar ik merkte ook dat ik na een periode van zondigen zo weer een paar kilo zwaarder was.

Ik ben eigenlijk sinds ik onbewerkt, biologisch en volvet eet echt op gewicht gebleven. Ik weeg nu al 1.5 jaar onder de 60 kg met 58 kg als gemiddelde. Ik ben in de afgelopen 1.5 jaar gestopt met het drinken van energydrink, roken en ik ben in de tussen tijd 4 x geopereerd (daardoor heb ik 6 maanden niet kunnen sporten). Ik heb daardoor wel 2 kg erbij, maar dat is te verwaarlozen met mijn bmi. Mijn idee is dat je met volwaardige pure voeding (dus geen voedsel uit pakjes, maar gewoon dingen die je grootmoeder klaar maakte vroeger ;)) je lichaam alles geeft wat het nodig heeft en dat je daardoor niet teveel eet.

Ik was als puber te zwaar en op gewicht blijven was enorm moeilijk, nu kost het geen moeite meer.

Misschien zijn er meer mensen die hun verhaal willen doen :)
August 29, 2013 om 12:35
15 kg ong...1,5 jaar tijd..meer bewegen en opletten met eten. Gezondere keuzes maken.

Ik ben zo lang ik weet al veel te zwaar geweest. Maar nu voor de gezondheid wilde ik de knop om en weer een gezonder gewicht. Ook fjner met kelding shoppen, in attracties en zo goed passen etc ;)
Onbekend
August 29, 2013 om 14:51
Ik ben een klassieke jojo 'er. Mijn hele leven ben ik al aan het vechten tegen overgewicht.
Ditmaal wil ik gewoon niet lijnen , maar een nieuwe levenswijze aanleren, dat heb ik in het verleden nooit gedaan.
August 29, 2013 om 16:06
Ik kan alleen maar hopen dat ik nu blijvend afgevallen ben. Ik probeer het ook via zoveel mogelijk pure voeding, en vegetarisch eten. Ik ben sinds begin dit jaar iets meer dan 30 kg kwijt en zou er nog wel een achttal kwijt willen. Maar dan het zo houden, dat wordt nog een hele uitdaging!
August 30, 2013 om 03:30
@francine
Ik denk dat het beste is om een nieuwe levenswijze aan te leren, dat deed ik vroeger ook nooit en daardoor was ik of op dieet of flink aan het zondigen!

Nu zit het ritme er wel in, maar ik ben en blijf verslaafd aan dropjes dus dat probeer ik wel zo veel mogelijk te vermijden. Ik zou nooit meer zo kunnen eten als vroeger, want het is voor mij nu heel normaal om gezonde keuzes te maken en dat dit denk ik wel belangrijk als je op gewicht wilt blijven :)
September 1, 2013 om 13:05
in 2009 ben ik van 115 kilo afgevallen naar 88 kilo (27 kilo afgevallen). Heb hier één jaar en drie/vier maanden over gedaan. Ben nu al drie jaar op gewicht (inclusief periodes van 4 maanden tot een jaar niet sporten door omstandigheden als blessure en operatie).

Door de kennis die ik in de eerste drie jaar heb opgebouwd weet ik vrij zeker dat ik altijd op gewicht zal kunnen blijven. Ongeacht of ik wel of niet sport (al is met sporten iets eenvoudiger).

Een goede basis is hierbij ervoor te zorgen dat je lichaam de juiste signalen verstuurt en dat jij signalen van je lichaam juist leert interpreteren. In tegenstelling tot het gangbare advies van diëtisten (6 eetmomenten) ben ik voorstander van drie VASTE eetmomenten (mits er behoefte aan is zal ik uitleggen waarom maar drie en waarom op vaste momenten).

Daarnaast helpt het minimaliseren van suikers ook enorm. Deze verstoren verzadigingssignalen die je lichaam afgeeft en dragen er zo ook nog eens indirect aan bij dat mensen meer eten (later verzadigd zijn, eerder weer honger krijgen). Door natuurlijk te eten ben je dan al ver in de goede richting.
September 1, 2013 om 13:31
Knulletje
Ik zou graag willen eten waarom je een voorstander bent van drie VASTE eetmomenten.
Zelf vind ik de tijd tussen lunch en avondeten te lang, dus 's middags neem ik altijd een tussendoortje.
September 1, 2013 om 20:23
Een belangrijk hormoon wat honger voor een groot gedeelte reguleert (en sterk stimuleert) is ghreline. Er is een bepaald effect wat men "Ghreline entrainment" noemt.

Je lichaam raakt gewend aan een bepaald ritme van eten. Vervolgens krijg je op deze specifieke momenten een gevoel van honger (entrainment van ghreline). Door vaak te eten, heb je simpelweg vaker honger. Dit is niet alleen lastig (want het is irritant om vaak honger te hebben), maar vergroot ook de kans op overeten (op dagbasis).

Bij minder en vaste eetmomenten (geen tussendoortjes) is de kans dat je op dagbasis minder kcal tot je neemt groter (wanneer je geen kcal telt). Het geeft ook een hoop vrijheid om gewoon maar 3x per dag te eten en niet de hele dag met eten bezig te zijn.
--------------------------

Ook weten veel mensen de volgende twee dingen niet.

1. Van meer maaltijden wordt je stofwisseling niet sneller (uitgaande van gelijke kcal en EKV). Maaltijd frequentie heeft geen significant meetbaar effect op de stofwisseling.

2. Van meer maaltijden heb je geen stabielere insuline waarden. (insuline waarden zijn gelijk aan drie maaltijden per dag bij gelijke kcal en EKV). sterker nog bij 3 versus 6 maaltijden per dag (gelijke kcal en EKV) zijn er bij drie maaltijden stabielere en lagere glucose waarden gedurende de dag. Dit impliceert dat de insuline beter zijn werk kon doen en zo de totale glucose lager kon houden (wat goed is). Bij meer maaltijden per dag (bij gelijke kcal en EKV inname) zijn de glucose waarden gedurende de dag verhoogd (niet gezond) terwijl deze bij 3 maaltijden stabieler en lager waren (bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1751499110000545)
------------------------------------

Dit betekent niet dat dit voor iedereen het beste is. Persoonlijke voorkeur, levensritmen, gewoonten en dergelijke spelen een belangrijke rol. Los van bovenstaande onderzoek moet iedereen vooral doen waar die zich fijn bij voelt.

Toch zie ik maar al te vaak dat mensen veranderingen doorvoeren die ze zelf niet echt fijn vinden maar waarvan ze denken dat dit goed is. (denken dat ze moeten ontbijten of dat ze 6x per dag moeten eten zoals 3 maaltijden en 3 tussendoortjes). Dit is echter insignificant. belangrijk is om de juiste voedingsmiddelen te nemen (productkeuze). En deze in de juiste hoeveelheden gedurende de dag binnen te krijgen. Dat is 95% van het hele gebeuren. De rest is mieren ...... en niet iets waar de focus op dient te liggen (mijn mening).
-----------------------------------------

Het trainen van een nieuw ritme is niet heel eenvoudig, maar is wel goed te doen. Het kost je ongeveer een weekje. Deze week moet je proberen zo stipt mogelijk op vaste tijden te eten (en niet af te wijken ook al krijg je honger). Je zult na die week ook meestal enkel honger krijgen op deze nieuwe gekozen momenten.
--------------------------------

Ikzelf eet overigens nu maar 3x per dag omdat ik (door een operatie) niet intensief kan/mag sporten en dus maar weinig verbrand. Ik eet maar 2300 kcal per dag en dat vind ik zo weinig dat ik dit liever in 3 maaltijden per dag eet.
September 4, 2013 om 08:48
Knulletje, graag je mening over deze stelling die ik ook las : als je je maaltijden groter maakt dan 400 caloriên, krijgt je lijf dit niet verwerkt tijdens de maaltijden en wordt het surplus sowieso opgeslagen als vet .. dat artikel raadde dus idd 3 hoofdmaaltijden aan van max 400 caloriën en 3 kleinere tussendoortjes.

pff... ik vind het verwarrend hoor .. de ene weterschapper/dokter zegt het ene en de andere spreekt het weer compleet tegen :(
September 4, 2013 om 20:10
@tanja: Voeding wordt constant opgeslagen en weer aangesproken. Het gaat om het netto verschil wat je creëert. Je hebt continu anabole en katabole fasen. Als je langer anabool bent als katabool (er wordt meer opgeslagen als aangesproken), dan zul je vetter worden en in gewicht toenemen. Ben je langer katabool als anabool, dan worden er meer reserves aangesproken er opgeslagen wordt. Of je nu 3x400 + 3x100 = 1700 kcal eet of 3x566 = 1700 kcal. Het komt beiden netto op hetzelfde neer.

Zowel bij zeer grote als kleine maaltijden gaat voeding niet rotten in de maag. Hiervoor is de tijd die de voeding in je lichaam verbrengt te kort. Als voeding rot in je lichaam is er iets mis met je spijsvertering of heb je bedorven eten gegeten.

Ikzelf eet maaltijden van 800-1200 kcal (en zorg dat ik qua totale kcal per dag gewoon goed zit). Ik heb geen last van een opgeblazen gevoel, winderigheid, etc en vet ben ik er ook niet van geworden. Het is niet zo netjes onderbouwd als mijn vorige stukje wat ik schreef, maar je kan er van op aan dat hetgeen ik zeg klopt.

September 5, 2013 om 03:29
@Knulletje

In allerlei boeken die ik heb gelezen. En ik heb er in die bijna 40 jaar (bibliotheek assistente) heel wat gelezen, wordt geregeld gesteld dat bepaalde combinaties slecht door het maagzuur worden afgebroken, waardoor rotting ontstaat.
Is dat een ietwat plausibelere stelling?
Ik eet nu, naar aanleiding van jouw uitleg, maar 3 maaltijden per dag. De hoeveelheid en verhoudingen variëren nog al, maar goed, het is een eerste poging. Resultaat? Al 4 dagen geen enkele beweging op de weegschaal, niet omhoog, maar ook niet omlaag. Ik zal geduld moeten hebben, vrees ik en wat aan de verhoudingen doen.
Maar wat je schrijft is wel waar, ik heb veel minder zin in tussendoortjes, of extraatjes sinds ik weer, voor mij normaal, 3 maaltijden eet.
Onbekend
September 5, 2013 om 04:25
Helaas heb ik ''een ziekte'' wat ze noemen het ''yoyo effect'' ;) :hahahoho:
Maar het gaat en blijft wat stabiel...... gelukkig :fluiten: :bigsmile: ...... maar het blijft ''struggle for live''
Onbekend
September 5, 2013 om 09:54
Wat je zegt Mazzeltof , een "struggle for live " ik kan niet anders dan het daar mee eens zijn. :opdewipwap:
September 8, 2013 om 11:10
Ik ben 23 kilo afgevallen met een veganistisch eetpatroon. ( 21 dagen vegan ). Het is makkelijk om op gewicht te blijven hiermee aangezien je al het voedsel afwijst van kaas , eieren , melk , vlees en vis. En producten waar het in verwerkt word zoals monapudding (gelatine zit daar in wat van dieren botten en huiden is gemaakt).
September 8, 2013 om 15:55
Het afvallen wordt helemaal makkelijk als je ook geen aardappels, groente en fruit eet dat voor de bestuiving afhankelijk is van bijen. Bijen zijn ook dieren. Veganisten zijn vaak nogal selectief.
September 9, 2013 om 12:14
Ja dat klopt zeker, eenzijdige voeding kan zeker bijdragen aan afvallen. Niet aan een goede gezondheid, maar dat is een ander verhaal..
September 9, 2013 om 12:56
@boekenkind, ik heb er nog wat onderzoek na gedaan maar voor zover ik kan vinden vindt rotting van voeding niet in ons lichaam plaats (onder normale omstandigheden). Wel kun je een verstopping krijgen waardoor voeding te lang in je lichaam blijft wat negatieve gevolgen kan hebben. Dit kan bijvoorbeeld komen door voedselkeuze of medicatie. Maaltijd grote of frequentie heeft hier geen invloed op.

Ook kan sommige voeding (of combinaties, via chemische reactie's) een opgeblazen gevoel en winderigheid opleveren (dit is geen rotten). Verder kunnen bacterien (zoals bij voedselvergiftiging) problemen opleveren.

Qua die weegschaal. De weegschaal staat wel vaker stil toch. Soms zelfs iets langer als een week. Zolang jij weet dat je aantal kcal goed zit en je zet door, dan komt op een gegeven moment de dag dat je plots in 1x een kilo ofzo lichter bent (een plausibele theorie hiervoor is dat de vetzuren die de vetcel vrijgeeft dan worden vervangen door vocht. Op een gegeven moment is het dan flushhhh en weg en ben je blijvend een kilo lichter). Dat weken stilstaan en opeens een kilo lichter zijn gebeurt wel vaker (althans bij mij en ik ken ook anderen die dit ervaren hebben).

Gewicht varieert sowieso erg veel. Temperatuur buiten, zoutinname (verschillen), vezelinname, vochtinname, hoe laat je eet, etc hebben allen invloed. Ik zou het even paar weken doorzetten en dan zul je zien dat het net zo goed zal verlopen als het voorheen deed (mits je qua kcal en EKV hetzelfde eet).

groeten
September 9, 2013 om 13:49
@Knulletje

Dank je wel voor het uitzoeken. In elk geval weer heel duidelijk broodje aap verhaal dus.
Wat ik er nog van weet is dat het had vooral te maken met de zuurgraad van je maagsap.
Dat was van een andere zuurte graad voor vlees, dan voor groente en aardappelen of fruit.
Daar vandaan komt ook het advies, wat ik me er van herinner, om nooit fruit NA het eten te eten, maar een uur tot een half uur VOOR het eten.
Wat ik van jou begrijp is dat dus De Fabeltjes krant.

Ik ben nu een week bezig met 3 maaltijden per dag. En dat helpt inderdaad mijn vreetbuien onder controle te krijgen.
Eigenlijk is het gewoon back tot basics. Vroeger at ik ook gewoon maar 3 maaltijden. En had toen een mooi stabiel gewicht.
Inmiddels is de weegschaal nog steeds niet héél erg aardig voor me, maar dat komt wel. Alle verandering heeft zijn tijd nodig.
In elk geval is het resultaat van deze week zodanig dat ik inderdaad nu door ga.
Ik wacht met spanning op die kilo minder.:lachen:
September 12, 2013 om 15:04
Ik ben 36 kilo afgevallen in 1 jaar en 4 maanden. Van 118 naar 82 kilo. Dit was mijn eerste lijnpoging sinds 20 jaar. Het ging dus heel goed. Ik heb geen dieet gevolgd. Tot op heden is mijn eetpatroon drastisch en blijvend gewijzigd. Dit was in 2010. Helaas door omstandigheden in zeer korte tijd 10 kilo aangekomen. Mei, juni en september weer gaan lijnen. Nu weer 6 kilo kwijt. Als ik lijn, kijk ik erg uit met vet en suiker. Neem haast niks tussendoor. 3 Maaltijden per dag. In het weekend mag ik wel wat. Als ik te streng ben gaat het gegarandeerd fout. En ga ik ook stilstaan. Is mijn ervaring. Ik eet alleen goed vers voedsel. Geen pakjes/potjes ed. Zwaar volkorenbrood eet ik en zilvervliesrijst en volkorenpasta en aardappel. Veel groente. Fruit. Melkproducten ook. Mager vlees/vis.
Eba
November 4, 2013 om 14:09
Ik ben in 2011 met behulp van metabolic balance en een goede begeleiding bijna moeitloos 45 kg kwijt geraakt. Van 135 naar 90 kg. Hoewel ik nog graag10 tot 15 kg af wilde vallen heb ik bij 90 kg besloten een stop in te bouwen. Dit ging bijna een jaar goed. Ik bleef stabiel rond de 90 kg. At door de week nog volgens dieetprogramma en in weekeinde of bij bijzonderheden stond ik mezelf meer toe. Incl een wijntje op zn tijd. Op een of andere manier kwam er na een jaar een beetje de klad in mijn soberheid door de week. Langzaam maar gestaag kwamen de kilos weer bij. In een half jaar 10 kg en afgelopen zomer ben ik gestopt met roken. In korte tijd nog eens 10 kg er bij. Op een of andere manier breng ik het niet op om weer strak in het programma te gaan. Bovendien is het me wel duidelijk inmiddels dat ik een eetstoornis heb in de vorm van forse vreetbuien die vooral ontstaan als ik moe ben of wil ontspannen. Ik heb nu het besluit genomen om vooral gezonde voeding te nuttigen. En dat binnen 3 maaltijden per dag. Verder heb ik met een aantal vriendinnen wandelafspraken gemaakt. Ik wandel nu zo,n 25 a 30 km per week. Ook fiets ik vaker naar mijn werk dat levert me een uur fietsen per werkdag op. Ik hoop dat deze activiteiten me naast een goede stofwisseling ook goede energie en ontspanning geven zodat ik mezelf beter kan coachen op het voorkomen van vreetbuien. Ik wil heel graag een goede balans vinden waarbij ik me prettig en goed voel en uiteindelijk nog zo,n 20 á 25 kg gewicht ga verliezen

December 25, 2013 om 11:39
ik ben 8kg afgevallen in ongeveer 6 maanden, afgelopen jaar schommelde ik tussen de 56 en de 58kg, wat eerst meer bleef hangen rond de 58 en nu eigenlijk perfect stabiel blijft op de 56. dus ik ben zelf nog 2 kg afgevallen in een jaar tijd zonder iets te doen. die 6 kg ben ik afgevallen door gewoon minder te eten, niet te sporten ofzo en ik blijf op gewicht door nu en dan te sporten (de ene week4x en de andere bijvoorbeeld niet) en daarbij eet ik eigenlijk aardig veel met meerdere keren per week wat ongezonds, ik eet zelf meer dan voor ik ging afvallen!

nu wil ik graag de laatste 6 kg er nog af hebben en daar heb ik weer een halfjaartje voor uitgetrokken.
January 11, 2014 om 14:46
Ik ben van 87 kilo op een 6 maanden naar 63 kg gegaan,door kalorien tellen ,1200 ongeveer per dag,en 1 keer per week een 2000 . Heb wel zwaar werk en sport daarbij ook(Dat deed ik ervoor ook,maar at blijkbaar teveel) Het is nu drie jaar geleden dat mijn afslank proces begon. Door hormonale spiraal was ik weer een zes kilo bijgekomen,maar daar ben ik nu terug voor aan het lijnen, 65 kilo is mijn streef gewicht,ik ben breed geschouderd met een smalle taiile en brede heupen,zware borsten dus ik houd het bij 65 kilo, net bmi 25.
January 13, 2014 om 04:26
Ik ben tussen mijn 22e en 24e ongeveer 68 kilo afgevallen en heb dat volgehouden tot ik zwanger raakte op mijn 31e. Toen kwam ik weer aan tot 110 kilo. Na de zwangerschap ben ik in de 5 jaar erna weer 45 kilo afgevallen. Helaas heb ik me afgelopen jaar behoorlijk laten gaan en niet gesport dus mag er inmiddels wel weer 10 kilo af, al ben ik niet echt ontevreden want buiten mijn zwangerschap om ben ik nooit meer zoveel aangekomen nadat ik 15 jaar geleden zoveel ben afgevallen.
January 16, 2014 om 03:53
Ik ben een jojo-er maarrrrr één die iedere keer als ze afvalt iets meer kilo's blijvend kwijt is zo ben ik van 115 kg gekomen, na jaren 68 kg geweest te zijn in 2009 naar 74 kg afgevallen, met een ander eetpatroon, volledig aangewend en gehanteerd tot vandaag, echter door medicijn gebruik, overgang ed. weer op de 102 gekomen. (Na feestdagen) Nu weer gewoon verder, een ietwat bijgesteld door verplicht tussendoortje en nu op naar die 70 kg weer:chickengirl4:
February 26, 2014 om 19:30
Ik WAS een jojo-er in het verleden. Het een proteïnedieet gevolgd en ik moet zeggen dat ik hier heel erg tevreden over ben. Eten moet je doen idd. Ik kom niet meer aan koekjes, snoepjes, frieten of kroketten.
En sporten ... zwemmen en lopen. Het werkt verslavend. 6 dagen van de 7 doe ik aan sport.
Onbekend
February 27, 2014 om 11:22
Go Stimpie3, waarom zeg je dan in een ander topic dat je geen koekjes, frieten ed. meer durft aan te raken bang om anders te verdikken. Als je niet meer zou jojoén mag dat geen probleem zijn
Onbekend
March 17, 2014 om 05:04
ik zit al 3 jaar op hetzelfde gewicht, na ruim 25 kilo kwijt geraakt te zijn. Ik heb altijd het Atkins dieet gevolgd en pas daar nu mijn eigen inzicht een beetje op toe, om de laatste kilo's kwijt te raken.
March 18, 2014 om 11:01
Ik ben in 8 maanden 16 kg kwijtgeraakt met Weight Watchers. Dat was in 2008 en ben die kilo's blijvend kwijtgeraakt tot januari vorig jaar, volgde toen niet meer de methode, maar heb het zonder veel moeite eraf gehouden. Tijdens mijn zwangerschap ben ik helaas meer dan 20kg aangekomen. Dat had veel minder kunnen zijn, laten we het daar op houden. Dus nu weer aan de slag met Weight Watchers en hoop dat ik de kilo's 19 oktober (de geboorte van mijn zoon) van dit jaar weer kwijt ben!
March 25, 2014 om 10:31
Veel succes.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.