Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Afvallen is 60% voeding en 40% sport - of kan het ook anders?

Geplaatst door Tarja op September 26, 2013 om 04:31

September 26, 2013 om 04:31
Hallo,

Ik hoor graag jullie mening / ervaringen over bovenstaande stelling.
Ik heb altijd begrepen dat het totale resultaat van je afslankpoging voor 60% aan je voeding ligt en dat sporten tot 40 % kanbijdragen tot een positief resultaat.
Zelf heb ik echter soms het gevoel dat dit bij mij net andersom ligt en dat ik meer en sneller resultaten krijg door te sporten dan door op men voeding te letten.
Wat denken jullie hiervan?? klopt naar jullie mening bovenstaande stelling of hangt het echt af van persoon tot persoon?

groetjes!
September 26, 2013 om 06:41
Ik ben ooit 17 kilo afgevallen zonder erbij te sporten. Dus bij mij ging het 100 % voeding, viel toen een kilo per week af met ww. Nu gaat het moeilijker, kan het zelf ook niet meer zo goed volhouden dus wil nu wel erbij gaan sporten en zal dan denk ik zitten op 70 % voeding en 30 % bewegen.
September 26, 2013 om 07:25
Ik zou zelfs durven beweren dat afvallen voor zowat 90% voeding is, en sporten bijna enkel voor conditie/kracht/gevoel van fitheid.
Door te sporten, gaat je verbruik van kcal omhoog, maar voor veel mensen (niet allemaal) ook hun hongergevoel. Je moet dus daarnaast er minstens op letten om niet meer te gaan eten dan voorheen, anders heeft sporten geen enkel effect op het afvallen.
Studies zouden uitgewezen hebben dat voor een "blijvend effect" (d.w.z. als ze een jaar nadien nog eens de mensen gingen wegen en/of opmeten) de combinatie van sport en dieet het beste werkt, ik vermoed omdat de "sportersgroep" fitter werd en bleef t.o.v. de "enkel dieetgroep", en omdat de "enkel sportgroep" geen inzicht kreeg in het eetpatroon en na verloop van tijd gewoon meer ging eten dan voor ze voor het onderzoek gingen sporten.
Geen idee of er ook mensen betrokken waren die voorheen al sportten, naar alle waarschijnlijkheid beperkt dit onderzoek zich tot mensen die door huisartsen doorgestuurd worden omdat ze te veel wegen en meestal niet sportief zijn en/of te veel eten voor hun verbruik. Uit persoonlijke ervaring met een niet-dieetstudie denk ik ook dat ze mensen die iets anders mankeren (schildklierproblemen bijv. of medicatie die dik maakt) er zullen uitgooien.
September 26, 2013 om 07:29
Volgens Tosca Reno (eat clean diet, gezond, natuurlijk eten zonder pakjes en zakjes) wordt 80 % bepaald door je voeding, 10 % door je beweging en 10 % door je genen. Ik zelf denk dat het een juiste balans is tussen voeding en beweging. Wat is die juiste balans ? Dat kan ik niet in % uitdrukken, want dat weet ik niet, ben zelf ook nog zoekende naar die juiste balans :grinnik:
Als jij goede resultaten behaalt door te sporten en minder op je voeding te letten, dan zou ik me niks van die 60 / 40 verhouding aantrekken en gewoon zo door gaan (alhoewel ik wel geloof dat je misschien onbewust toch meer op je voeding let dan je denkt). Ik wens je veel succes. :dag:
September 26, 2013, gewijzigd door Streetspirit op September 26, 2013 om 10:57
Ik denk zelf dat sporten op een andere manier mee helpt dan alleen calorieën verbranden (tenzij je marathons loopt!). Sporten zorgt namelijk voor een aantal factoren. Je insulinegevoeligheid verbeterd, je energielevel gaat omhoog, je bent bewuster met je lichaam en geest bezig, je hebt minder stress en de tijd die in je de sportschool door brengt scheelt weer een paar uur bank hangen met het gevaar dat je een zak chips open trekt haha.

Ik krijg zelf gewoon meer honger als ik sport, dus op die manier zal het niet helpen. Ik denk dat afvallen voornamelijk op je voeding aan komt, tenzij je echt een paar uur per dag sport.
September 27, 2013, gewijzigd door Knulletje op September 27, 2013 om 07:22
Afvallen (gewichtsverlies) heeft puur en alleen met een calorie deficiet te maken. Ongeacht hoeveel of hoe weinig je beweegt. Je stelt je verbranding vast en stemt daarop je voeding af zodat je afvalt (gewicht verliest). Vanuit die filosofie is voeding 100% en draagt sport/beweging hooguit indirect bij aan gewichtsverlies (zie comment streetspirit).

als we niet gaan kijken naar enkel gewichtsverlies, maar naar factoren als algemene gezondheid (wat een combinatie van voeding/beweging is) of lichaamscompositie (waar sport / lichamelijke activiteit een zeer belangrijke rol in speelt), dan zal voeding nog steeds een belangrijke rol spelen, maar is het resultaat van veel meer factoren afhankelijk (multifactorieel). Daarbij komt dat de verschillende factoren vaak synergetisch werken (ze versterken elkaar).

Zo kan goede voeding zorgen voor effectievere trainingen (wat resulteert in een beter eindresultaat) en kan goede training ervoor zorgen dat je lichaam effectiever omgaat met de voeding (meer gebruikt voor herstel, groei en minder ervan wordt opgeslagen als vet). Deze werken dus synergetisch. Maar ook factoren als zo min mogelijk stress hebben, een goede nachtrust die lang genoeg duurt en vele andere factoren spelen een belangrijke rol.
--------------

Dus als je niet alleen kijkt naar gewichtsverlies, maar ook naar algemene gezondheid en lichaamscompositie en andere mogelijke gewenste resultaten, dan geldt voor mij de volgende stelling:

Pas als voeding tot in de puntjes is (100%) en je training en rust ook beiden perfect afgestemd zijn op elkaar en je voeding (100%), kun je in de buurt komen van het best mogelijke resultaat (100%).
Onbekend
September 29, 2013 om 03:58
ik loop alles bij elkaar 3.5 uur per week en ik fiets 2.5 uur per week ,daarbij doe ik 2 a 3 keer per week spierversterkende oefeningen (ongeveer 40 min per keer)dus bij mij ligt het voornamelijk aan de voeding,en ik ga lekker ,denk dat je met bewegen niet moet overdrijven want dan krijg je vreetbuien (ik dan)denk dat je met stevig wandelen erg veel bereikt al want het is wel erg lang geleden dat ik onder de 75 kilo ben geweest
October 20, 2013 om 06:36
Het is een combinatie, die per persoon verschilt gezien niet iedereen een even snel metabolisme heeft, en de meeste mensen hebben een combinatie van sport en aangepast voedingspatroon nodig voor een optimaal resultaat. Als je al een heel goed eetpatroon hebt en niet meer energie binnen krijgt dan je ook daadwerkelijk verbruikt, dan zal sport belangrijker zijn (zodat je meer gaat verbranden dan je binnen krijgt). Maar na verloop van tijd verandert die verhouding weer (omdat je dan afgevallen bent, en op rustdagen dus minder energie nodig hebt), en dan moet je alsnog je eetpatroon onder de loep nemen. Andersom gezien is het meteen aanpassen van je eetpatroon een goede zet, zolang je het niet overdrijft en tekorten opbouwt, wat ook weer belangrijk is als je (veel) sport. Zelf ben ik altijd sportief geweest (ik sport minstens 3x per week intensief en dan minstens 2 tot 3 uur per keer, op weekbasis zit ik op 6-10 uur minimum, maar als ik tijd heb kom ik daar ruim bovenuit) en is daarom mijn eetpatroon doorslaggevend. Voor mensen die altijd veel minder sporten/gesport hebben zal de sleutel in eerste instantie in lichaamsbeweging zitten.

Uiteindelijk komt het altijd neer op meer energie verbranden dan je binnen krijgt, dus zul je moeten vaststellen wat jouw energiebehoefte in rust is, en wat je verbruikt bij sport, en daar je eetpatroon op aanpassen. In hoeverre dat aangepast moet worden is dus heel sterk afhankelijk van hoe je eetpatroon er nu al uitziet, maar als puntje bij paaltje komt zijn lichaamsbeweging en eetpatroon even belangrijk.
March 31, 2014 om 18:40
Afvallen is 100% voeding tot een bepaald niveau dan. Je kan van 19% lichaamsvet makkelijk naar 12% zakken zonder daarbij te sporten of supplementen te slikken.

Afvallen is niets minder dan minder kcal naar binnen dan dat je verbuikt op een dag.
April 1, 2014, gewijzigd door Teinie op April 1, 2014 om 14:49
Ik ben ook altijd veel afgevallen zonder te bewegen ,ik doe het huishouden en rijd veel auto.

April 5, 2014 om 12:33
Ik denk dat het voor een groot gedeelte bepaald is hoe actief ben je nu, hoe is je stofwisseling. Bij mij is mijn stoffwisseling een lange tijd supertraag geweest en kon ik doen wat ik wilde en ik viel bijna niet af. Sinds januari ben ik gezonder gaan eten en 2x per week sporten.... Mijn gewicht ging wel omlaag maar tergend traag. Sinds 2 weken ben ik iedere dag gaan bewegen en de kilo's vliegen eraf! Dus ik denk dat het voor een ieder uitzoeken is wat werkt. Ik eet nu wel meer eiwitten omdat ik meer beweeg en dat helpt wel. Dus gewoon uitproberen wat voor jou werkt, eet je gezonder en val je af. prima dan werkt dat. lukt het niet moet je meer bewegen...
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.