Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Buitenlands eten trammelant

Geplaatst door op July 1, 2004 om 16:10

Onbekend
July 1, 2004 om 16:10
Wat neem jij als je uit eten gaat?

Wat heeft bijvoorbeeld weinig caloriën in een Chinees, Japans of Thais restaurant of wat is het beste in de Bistro?

Wat zijn de tips en trucs om niet te veel op te vallen als 'lijner'? Kies je een voorgerecht als hoofdgerecht, saus apart serveren, wie volgt met tips?

Groetjes,
Linda
July 1, 2004 om 16:48
Mijn passie. Hier heb ik verstand van.

Regel 1: Zoek een goed restaurant. Kijk bijvoorbeeld op www.iens.nl of www.parool.nl en kies alleen de restaurants met de beste beoordelingen. In goede restaurants gaat kwaliteit boven kwantiteit. Slechte restaurants daarentegen serveren grote porties van waardeloos eten. Als je niet goed weet wat een goed restaurant is, kies dan gewoon een ontzettend duur restaurant, dan zit je meestal ook wel goed.

Regel 2: Bestel altijd een fles bruizend bronwater EN een fles wijn. Laat je door de bediening adviseren over de wijnen die het beste bij het gekozen gerecht passen.

Regel 3: Neem een voorgerecht. Kies wat het lekkerst of meest bijzonder is. Ga onbekende gerechten NIET uit de weg, maar laat je verrassen. In goede restaurants gebeurt het bijna niet dat iets tegenvalt. Zelfs de gerechten met ingredienten waarvan je dacht dat je ze niet lust zijn vaak geweldig.

Regel 4: Overweeg een hoofdgerecht. Ik vind hoofdgerechten vaak iets te groot en te zwaar. Als je meer trek hebt in iets lichts kan je beter nog een tweede voorgerecht nemen ipv een hoofdgerecht. Bij warm weer kies ik vaak liever voor twee voorgerechten. Laat je bij de keuze niet leiden door het idee dat je moet lijnen, maar door waar je meer trek in hebt.

Regel 5: Vraag ALTIJD om de desertkaart. Het is leuk om te lezen. Tegen de tijd dat de desertkaart komt ben je al een fles wijn verder en is de lust in deserts wat weggezakt. Sla het desert af en ga voor alcoholische versnapering. Heb je toch nog trek in een desert, neem dan wat het lekkerst lijkt.

Regel 6: Als je het restaurant verlaat zal je merken dat je eigenlijk helemaal niet zo vol gevoel hebt. Uit eten gaan in goede restaurants is enorm leuk en lekker. Het heeft nauwelijks invloed op je gewicht. Mensen worden eerder te dik door goedkope troep: hamburgers, chips, patat, kroketten, chocoladerepen enzovoort, dan door restaurantbezoek.
July 1, 2004 om 19:03
Gevonden op internet:

De chinese keuken:
Met stokjes eten maakt slank! Zin om exotische smaken te proeven tegen een redelijke prijs? Denk Chinees! Deze keuken past perfect in het kader van een dieet, op voorwaarde uiteraard dat u de voorkeur geeft aan gestoomde gerechten i.p.v. aan gefrituurde gerechten of gerechten met saus die vaak al te veel vet bevatten.

Voorgerecht: Kies voor de salades met sojascheuten, garnalen, krab of kip (wees matig met een eventuele saus), twee of drie gestoomde hapjes (kies vooral voor hapjes op basis van garnalen), een loempia of een eenvoudig soepje zoals een bouillonsoep met tofu.
Hoofdgerecht: Hier gaat uw voorkeur duidelijk uit naar gerechten op basis van vis, zeevruchten of kip. Geef ook hier de voorkeur aan een stoom- of gegrilde bereiding, zonder toevoeging van vet, zoals barbecue (laat de sausjes voor wat ze zijn, behalve een klein beetje sojasaus). Voor de garnering kiest u een kommetje witte rijst (liever dan kantonrijst of een andere Aziatische rijstbereiding) of gestoomde groenten zoveel u maar lust, of ook gesauteerde groenten maar dan in een portie van 100 gr (een Chinees kommetje).
Dessert: Geniet van de heerlijke smaak van verse vruchten zoals lychees of mango en laat alle andere desserten links liggen.
Drank: Laat u niet bekoren door bier of saké en drink water, mineraal water of ongesuikerde thee bij uw maaltijd.


De italiaanse keuken:
Pizza of pasta? Waarom niet! Een eenvoudige pizza (vermijd al te rijk beladen pizza's zoals een pizza met vier soorten kaas) of een pastaschotel met een groentesaus past perfect in het kader van uw slanke-lijnprogramma.


Voorgerecht: U doet er goed aan om geen voorgerecht te eten, omdat het hoofdgerecht reeds voldoende voedzaam is. Indien u toch graag een voorgerecht neemt, kies dan voor een meloen (indien die met gerookte ham wordt geserveerd, snij er dan het vet af ) en laat het brood tijdens de gehele maaltijd links liggen.
Hoofdgerecht: U mag in alle gemoedsrust een pasta kiezen met een saus op basis van groenten, zoals tomaten. Vermijd wel de sauzen met een hoog vetgehalte, zoals die op basis van vlees, kaas of verse room. Om de smaak een ietsje te versterken kunt u er een mespuntje (maar ook niet meer) geraspte Parmezaanse kaas aan toevoegen. Indien u geen pastaliefhebber bent, kies dan voor een niet al te grote pizza met fijn korstdeeg: napolitana, marguerita, vier seizoenen, capriciosa of diavola.Voel u tenslotte niet verplicht om de pizza tot het laatste stukje naar binnen te werken indien hij nogal groot is uitgevallen, en laat de zetmeelhoudende producten voor wat ze zijn bij de volgende maaltijd. Na een Italiaans ontbijt of middagmaal, gebruikt u best een lichte maaltijd zoals een groentesoep met een bekertje yoghurt en een stuk fruit, of vis met citroen in papillot en gestoomde groenten, en daarna een licht dessert.
Dessert: Twee bolletjes sorbet of een vruchtensla zijn een ideaal dessert om de maaltijd met een vleugje zoet af te ronden, zonder dat uw slanke lijn enig gevaar hoeft te lopen!
Drank: Het ideaal is dat u water drinkt. Maar indien uw tafelgenoten liever wijn drinken, hou het dan bij een glas of maximaal twee glazen rode wijn, en drink tussen elk glas wijn minstens een glas water.


De franse keuken:
Een smaakvolle maaltijd. De Franse keuken wordt wereldwijd geprezen voor haar eindeloze recepten en haar smaakrijkdom. Maak u systematisch de volgende formule eigen: voorgerecht + hoofdgerecht + dessert. Wanneer u zich aan dit principe houdt, de gerechten kiest die wij u aanraden en u zich van hetzelfde gerecht geen tweede maal laat bedienen, zondigt u niet tegen de principes van uw afslankproject.

Voorgerecht: Kies voor een voorgerecht dat rijk is aan vezels en vitamines, en dat vooral vetarm is. Hierna krijgt u immers hoe dan ook voldoende vetstoffen te verwerken, want de Franse sauzen bevatten vaak veel vetstoffen. Probeer u tenslotte tot één stukje brood voor de gehele maaltijd te beperken.
Een schotel met zeevruchten (zonder saus, zonder mayonaise, zonder brood of met één enkel stukje brood zonder boter, maar met citroen naar hartelust),
Of
Een meloen met ham uit Bayonne (zonder het vet),
Of
Een heel eenvoudig groen slaatje met een koffielepel vinaigrette,
Of
Een schotel rauwkost; hierbij mag u apart wat vinaigrette of een saus op basis van yoghurt vragen.
Laat de mayonaise links liggen.
Dessert : Indien u een licht hoofdgerecht hebt gekozen, mag u hier wel een romige kaas nemen (over het algemeen zijn de porties redelijk groot; vraag dus liever een minder grote portie) zoals brie, camembert of een vacherin en vraag daarbij een slaatje ter vervanging van het klassieke brood-met-boter.
Of
Een sorbet
Of
Een bekertje witte kaas zonder enige toevoeging of met een koffielepel honing, jam of suiker.
Drank: Dé aanrader is water, maar u mag ook voor een glaasje wijn kiezen (maximaal twee) zeker indien u verslingerd bent op een stukje kaas.


De marokkaanse keuken:
Couscous zit in de lift! Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat couscous een aanslag is op onze lijn, maar daar is niks van aan! U mag zich ongestoord een- of tweemaal per maand door een stevige couscous laten verleiden! Maar neem dan wel geen voorgerecht en laat brood achterwege.


Hoofdgerecht: Kies kippenspiesjes en laat de gehaktballetjes, het lamsvlees en de schapenworstjes voor wat ze zijn. Neem een flinke soeplepel gries en alle groenten die u maar wil met een klein beetje bouillon. Bent u verslingerd op tagines, hou het dan liefst op een tagine op basis van gestoomde kip en met citroen.
Dessert : Hou u ver van alle oosterse desserts die duidelijk al te rijk aan calorieën zijn; opteer liever voor een sinaasslaatje met kaneel, twee bolletjes sorbet of thee met munt (maximaal één kopje indien de thee sterk gesuikerd is).
Drank: Gewone thee, muntthee of een andere thee (let wel: ongesuikerd!) of water.
July 1, 2004 om 19:06
Nog een aantal tips gevonden:

Vraag de kok in het restaurant hoe een gerecht wordt bereid. Je kunt hem ook best vragen om jouw maaltijd een beetje aan te passen. Bijvoorbeeld geen saus over het vlees of geen kaas over de spaghetti.

Kies liever gegrild of geroosterd vlees of vis, een ruime portie groente, pasta, gepofte of gekookte aardappelen of rijst.

Vermijd zoveel mogelijk roomsauzen, jus, patat frites, gebakken aardappels en gefrituurde vis.

Vraag als bijgerecht een rauwkostsalade met de dressing apart geserveerd.

Let op dat je vooraf niet heel veel brood eet.

Kijk uit voor supergrote porties. Je kunt eventueel twee voorafjes bestellen in plaats van een voorafje en een hoofdgerecht.

Lekkere nagerechten zonder al te veel calorieën zijn: vers fruit, sorbetijs, espresso of een kopje schuimige cappuccino.
July 1, 2004 om 19:12
Gevonden op internet:

Een uitnodiging van vrienden, eventjes uit de sleur breken of gewoonweg geen zin om te koken. Wat voor reden je ook hebt om buiten de deur te eten, het is geen reden om vanwege je afvalplan nee te zeggen. Eten is meer dan zorgen voor gezonde voeding. Eten is vooral genieten. En een etentje buitenshuis is extra genieten. Vind je het moeilijk te kiezen uit de menukaart in een restaurant? Het valt best mee; zeker met onze tips.

Wat voor eettype ben jij? Ben jij zo hongerig dat je ook het bord van je buurman wel wilt leegeten? Eet dan van tevoren een gezond tussendoortje, zoals een maaltijdreep of een stuk fruit. Dan heb je niet meer zo'n enorme honger. En weet je van jezelf, dat je al het lekkers op de kaart onmogelijk kunt weerstaan? Gebruik dan als ontbijt en lunch een magere maaltijd of twee kleine maaltijdrepen en verder alleen heel slanke tussendoortjes. Dan beperk je de 'schade' zoveel mogelijk.

Je hoeft jezelf natuurlijk niet alles te ontzeggen. Van het mandje stokbrood op tafel kun je bijvoorbeeld best twee of drie stukjes nemen. Maar doe er niet zoveel (of geen) boter op. Eet je toch het hele mandje leeg? Vraag dan gewoonweg de ober geen stokbrood op tafel te zetten.

Heeft het restaurant standaard een drie- of viergangenmenu? Dan ben je geneigd die gangen ook allemaal te bestellen en op te eten. Dus ook dat toetje, ook al zit je al helemaal vol na het hoofdgerecht. Gewoon van de kaart bestellen is dan voortaan waarschijnlijk een betere keuze. Je kunt dan na het hoofdgerecht beslissen of je wel of geen toetje wilt.

Voorafjes kunnen flink wat vet bevatten. Goede keuzes zijn: bouillon, een heldere soep, een groene salade, een meloen- of grapefruitcocktail. Als de salades erg groot zijn, kun je wellicht ook samen delen.

Vraag of sausjes en dressing apart bij de gerechten kunnen worden geserveerd. Dan kun je zelf bepalen hoeveel je ervan gebruikt.

Als hoofdgerecht zijn magere vleessoorten (zoals rosbief, biefstuk en entrecote) en vis (bijvoorbeeld tong, zeewolf en tonijn), wild of gevogelte een goede keuze. Let dan ook op hoe het wordt bereid. Gerechten die zijn gegrilleerd, geroosterd of gepocheerd, zijn mager.

Staat er geen uitgebalanceerd hoofdgerecht op de kaart? Neem dan twee voorgerechten. Betaal eventueel meer voor een grotere portie. Dan is het meestal geen probleem.

Neem een royale portie groente. Maar kijk ook hier weer naar de bereidingswijze. Groente in roomsaus of gegratineerde groente leveren je weer heel wat calorieën.

Combineer je hoofdgerecht met gekookte aardappelen, een gepofte aardappel of gekookte rijst. En laat de frites en gebakken aardappels voor wat ze zijn.

Een glas bier of wijn bevatten al gauw 80 kilocalorieën. Wees daarom matig met alcohol. Gun je zelf één glas wijn bij de maaltijd of neem een aperitiefje. Bestel verder lekker tafelwater. Zo gebruik je de wijn niet om je dorst te lessen.

Veel toetjes zijn nogal vet en zoet en dus echte calorieënbommen. Goede keuzes zijn: verse fruitsalade (zonder slagroom) of vruchtenijs (sorbetijs). Een kop cappuccino, espresso of koffie is trouwens ook een goede afsluiter.

Laat je dinerpartner helpen. Vertel over je afvalplan. Dan kan hij of zij je helpen bij het maken van een goede keuze. En kan je steunen bij het weerstaan van boter op brood, een fles wijn en een vetrijk toetje.

Toch iets meer gegeten dan gepland? Wees dan niet te streng voor jezelf. Iedereen eet wel eens een keertje te veel. Morgen pak je het afvalplan gewoon weer op!
July 7, 2004 om 16:31
Emiel, wanneer gaan we uit eten dan?
July 10, 2004 om 15:25
Tjaptjoi is een soort patat
July 11, 2004 om 04:05
Whahahahahahahahahahahahaha
July 13, 2004 om 01:52
Wat is ie leuk he, die emiel? Mag ik hem hebbuh?
July 14, 2004 om 05:04
Het is roergebakken groenten meestal in combinatie met kip of garnalen! Smakkelijk eten!!

July 14, 2004 om 05:54
Maar als je Tjap Tjoy bij de chinees haalt, is het volgens mij niet zo heel erg gezond. Met al die saus enzo.
July 18, 2004 om 07:05
Ik ga vaak buiten de deur sushi eten... erg lekker en super gezond! De hele Japanse keuken -volgens mij- wel.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.