Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Te zwaar om te sporten?

Geplaatst door Emma127 op March 3, 2014 om 04:17

March 3, 2014 om 04:17
Hallo allemaal,

Ik loop er tegenaan dat ik wel wil sporten maar hier eigenlijk nog te zwaar voor ben. Ik heb in beide voeten onstoken pezen dus lopen is zeer pijnlijk al een half jaar. En zelfs als ik dat niet had zouden mijn knieen bijvoorbeeld rennen niet aankunnen en ik voel me niet gemakkelijk in een zwembad. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik een hele grote drempel heb om overheen te komen.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Tips wat ik kan doen om een begin te maken om zo langzaam echt te kunnen gaan sporten?

Groetjes Emma
Onbekend
March 3, 2014 om 06:24
Naar de sportschool gaan en daar een sportmedisch advies aanvragen
Onbekend
March 3, 2014 om 07:14
Emma
Je bent zeker weten niet de eerste die met dit probleem zit.
Je voelt je niet gemakkelijk in een zwembad, maar zou wel graag willen zwemmen?
Zwemmen is namelijk het minst belastend voor je spieren, dus dat zou prima zijn om te beginnen met sporten.
Die drempel waar je het over hebt geldt toch niet alleen voor het zwembad?
Het voordeel van een zwembad ten opzichte van een sportschool is dat niemand meer ziet hoe zwaar je bent zodra je in het water ligt.
March 3, 2014 om 07:58
Hey bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik voel me daar heel ongemakkelijk ja maar die drempel geldt niet alleen daar nee. Ik heb sinds mijn 10e niet meer gezwommen omdat ik me toen al zo bewust van mijn lichaam was en ik werd die laatste keer ook nog gepest om hoe ik er uit zag in een zwempak. Daarnaast heb ik veel littekens dus het hele zwembad is een no go. Wel jammer want ik vond het heerlijk om te zwemmen en het is hartstikke goed voor je.

Advies bij de sportschool vragen is een goed idee ja!

Nog andere tips?
March 3, 2014 om 08:04
Ik zou beginnen met hulp zoeken voor je voeten, want een half jaar met ontstekingen lopen is écht niet goed! Maar ken wel het gevoel, heb het zelf ook gehad en das zeker naar. Als je voeten het toelaten zou ik beginnen met wandelen en fietsen. Dit is meestal al wel goed in je dagelijks leven in te passen.

Daarnaast zou ik toch ook zeker aan zwemmen denken. Goed voor je spieren, maar weinig belasting voor je gewrichten etc. Ik vind het ook niet leuk hoe ik eruit zie, maar zet me daar overheen en denk dan idd wat Barkie al zegt.....zodra ik in het water lig, ziet niemand me meer.

Ik doe dan ook nog thuis oefeningen. Ik heb bij de Action een paar goedkope gewichtjes en een yoga matje gekocht en zoek op youtube oefeningen. Maar ook zonder gewichtjes zijn er een hoop oefeningen te vinden die je kunt doen, ook waarbij je niet hoeft te springen ;) Het is gewoon even zoeken.

Succes!
March 3, 2014 om 09:25
Hulp voor mijn voeten heb ik gelukkig al gehad. Ik heb op maat gemaakte zooltjes gekregen en die hebben de pijn weer dragelijk gemaakt. De onsteking is al verminderd maar het kon nog wel maanden duren voor het weg was. Ik wacht liever niet zo lang want ik denk dat gewichtsvermindering ook het herstel zal helpen. Wandelen doe ik voor zo ver het gaat en fietsen doe ik ook veel omdat ik geen auto heb.
Thuis oefeningen spreekt me wel aan. Of lekker gek doen op muziek op mijn kamertje, ook goed voor je humeur!
Onbekend
March 3, 2014 om 10:49
Emma
Als je gaat zwemmen op een tijdstip dat er alleen baantjes gezwommen mogen worden dan ga ik er van uit dat iedereen die daar dan is gewoon met zijn/haar eigen baantjes bezig is en absoluut niet geïnteresseerd is in wie er naast hem/haar zwemt.
March 3, 2014 om 12:00
@Barkie

Vóór je in het water ligt, moet je vaak een gang door, langs het bad naar het trappetje lopen, want springen mag met de enkels niet. Geloof me maar, dat is op eierenlopen, zo niet erger.
En toch denk ook ik dat Emma127 beter kan gaan zwemmen dan gaan lopen.
De littekens zijn overigens vaak helemaal het probleem niet.
Niemand is helemaal volmaakt en mensen met bijvoorbeeld brandwonden zullen er ook moeite mee hebben. Na één keer kijken is dat ook alweer oud nieuws. Ook overgewicht is een keer loeren, want vaak durven ze dat niet eens openlijk, waarna ook daar het nieuws af is.
Gewoon eens kijken bij het plaatselijke zwembad of ze bijvoorbeeld dames zwemmen hebben.
Dan wordt een deel van het zwembad geblindeerd voor de rest van het bad en nieuwsgierige blikken. EN, maar dat is heel moeilijk, weet er alles van, gewoon Sch..t hebben aan het kijken en kletsen. Jij mag er ook zijn.
March 3, 2014 om 12:27
Bedankt voor je begrip boekenkind. Het is inderdaad meer dan het water in springen. Jullie hebben helemaal gelijk maar het blijft voor mij een te grote stap. Misschien later, ik hou jullie argumenten in mijn achterhoofd!
March 3, 2014 om 12:44
Emma127

Was daar zelf al, dus ik snap heus wat je bedoelt.
Bij ons op het dorp, nu ja, stad dan maar, is er speciaal dames zwemmen.
Dat zijn voornamelijk dames van buitenlandse afkomst, die zwemmen zelfs in van die losse flodder broeken en hemden. Dus niets onbedekt. Ik vond het een belevenis echt waar,
Zij vonden mij niet vreemd in mijn badpak en ik hun niet in hun alles verhullende kledij.
We hadden gewoon lol met elkaar. En daar gaat het maar om. Pret hebben in wat je doet.

March 4, 2014 om 03:32
Ik probeer me altijd maar te bedenken dat een ieder mens zijn Eigen "issues" heeft. Ik vind mezelf veel te dik, maar mijn buuf zou blij zijn met mijn lijf terwijl ik weer graag haar mooie lange haar zou willen. Maar het blijft lastig inderdaad, je moet er wel lol in hebben :D
March 4, 2014 om 03:46
Op myfitnessblender.com vind je tal van gratis workouts, gaande van stretching, yoga, pilates, krachtoefeningen, cardio... je kiest zelf of je met of zonder gewichten ed wil trainen, welk lichaamsdeel je wilt trainen én hoe lang . Een aanrader dus ! Een hometrainer lijkt me ook wat voor je, evt een crosstrainer.. heel veel succes !!
March 4, 2014 om 05:22
Hee bedankt Tanja, ik ga kijken!

En de rest ook voor het begrip en jullie ervaringen :)
March 4, 2014 om 10:48
graag gedaan !! Ik hoop dat je er eens wat gaat uitproberen, én dat het je bevalt !! succes !!
March 5, 2014 om 01:55
emaa ik snap je helemaal
ik kom van het zelfde gewicht vandaan maar zal eerlijk zijn
het is moeilijk en het is niet leuk
maar aan de andere kan zal je wel moeten gaan sporten erbij want anders ga het niet
en aan rennen moet je voorlopig niet denken maar zoek het is minder zwaar
en ja dan is zwemmen een prima oplossing
maar o zo moeilijke stap om te nemen
ik ben zelf badjuf en ja ook toen ik zelf veel te zwaar was want te zwaar ben ik nog maar je voel je zo bekeken
maar je moet maar zo denken al die mensen lopen in hun badpak en er is er misschien maar 1 tussen die echt blij is met hun lichaan de rest heeft weer iets anders waar ze moeite mee heeft
hebben ze bij jullie geen auqa joggen
dat is vaak een groep vrouwen die allemaal samen lopen in het water met een band om
en dan is de groep niet zo groot als met banen zwemmen
heel veel succes met je stap om te gaan sporten
je kan het echt wel
March 7, 2014 om 06:40
Je fietst al veel omdat je geen auto hebt. Nu kan ik best begrijpen dat je met boodschappen aan je fiets, niet hard fietst. Maar je kan als sport ook gerust een ommetje flink gaan doorfietsen, doe ik ook als het lekker weer is. Gewoon de fiets op en flink doortrappen. Eventueel flesje water meenemen.

Of je kan inderdaad wat work-outs downloaden, of dvd's kopen om thuis op je eentje wat te sporten.

Of je kan wat extra trappen lopen?

Veel succes ermee!
March 10, 2014 om 16:30
Bedankt voor alle reacties. Ik heb afgelopen 4 dagen elke dag een uur gelopen en dat bevalt goed. Vandaag heb ik zelf stukjes gerend, dat viel me reuze mee. Wel moet ik op mijn knieën passen denk ik en niet al te stoer doen anders heb ik zo nog een blessure. Het is wel killing voor m'n voeten maar ja dat is elke andere stap ook. Kijk niet uit naar morgenochtend haha.
March 10, 2014 om 18:04
Stoer hoor, :succes:
Onbekend
March 11, 2014 om 04:18
:petjeaf:
March 11, 2014 om 12:10
Ik kom ongeveer van hetzelfde gewicht af als jij, Emma, ja misschien 2 kilo lichter. Als je zwaar bent dan doet alles pijn. Ik heb zelf een soort hielspoor gehad en dat was voor mij het moment dat ik echt ervoor wilde gaan. Ikzelf ben begonnen met rpm-spinning. Als je niet op de fiets kan staan, kan je ook de hele les blijven zitten, er zit tenslotte een weerstandsknop op de fiets.

March 12, 2014 om 07:04
Ja klopt Happy, tot mijn hielspoor stond ik er niet zo bij stil hoe veel pijn ik eigenlijk had ik was er zo aan gewend. Ik zie dat je al aardig wat kwijt bent, wat goed van je! Ik ga ook is nadenken over spinning, bedankt voor de tip!
March 20, 2014 om 15:55
ik doe wel hardlooptraining, maar echt onder medische begeleiding en zoveel hardlopen is dat in den beginnen nog niet. Volgens de sportmedisch adviseur moet ik het standaard schema in tijd verdubbelen.. dus in 15 weken 30 minuten leren hardlopen word voor mij in 30 weken leren hardlopen.. inplaats van 1 week 6x 1 minuut joggen op een tempo dat ik nog kan praten en afwisselen met lopen, doe ik dat 2 weken en indien nodig zelfs 3.. Het is nogal gewicht wat je meetorst. Ik heb zelf last van Metastarsalia (pijn aan de bal van mijn voet door doorgezakte middenvoetsbeentjes) en daar een zooltje voor. Maar tot op heden gaat het goed. Ook ga ik gewoon zwemmen, schi*t aan de buren hoor.. ja joh kijk maar. Ik heb 4 kinderen en die willen gewoon zwemmen, dus ja, mama gaat mee. Eerlijk gezegd vallen de reacties me reuze mee, ik ben gewoon niet de enige dikkerd.. half NL is tegenwoordig te zwaar.., die blubberbenen van mij en cup H pers ik een oude dames badpak, lekker onflatteus enzo.. maar who cares. Het gaat om mijn gezondheid en ik denk.... liever nu een jaar of 2 schamen en slanker worden.. dan dat ik me mijn leven lang OVERAL schaam.. want ik vind het dus ook genant om naar de bios te gaan, naar een restaurant, op een terras te gaan zitten enz.. en ik durf bv in Slagharen niet in de kabelbaan.. Wat dat betreft verkies ik de schaamte in het zwembad boven een leven lang schaamte.. als je begrijpt wat ik bedoel:sign04:
March 20, 2014 om 16:54
Haha goede instelling heb je!

Ik ben inmiddels een start to run programma begonnen en het valt me erg mee. Ik kan al 3 minuten achter elkaar joggen en bouw het langzaam op.
March 21, 2014 om 04:28
Heel klein beginnen met kleine stapjes.

Geleidelijk wat meer beweging.

Groetjes appelperzik
March 21, 2014 om 05:02
begin met kleine stukjes te lopen, zonder dat je voeten pijn gaan doen natuurlijk. kijk eens of er bij jou in de buurt een zwembad is die bijvoorbeeld een tijdstip heeft voor zwaardere dames, dan ben je niet de enige. en misschien heb je een goede vriendin die je steunt en met je mee wilt gaan? weet niet waar je woont anders zouden we samen die drempel kunnen nemen. ik het zo,n beetje dezelfde klachten als jij. ook mijn knieën zeggen doe t ff zelf en mn voeten doen pijn na een wandeltocht. ik heb goede wandel loopstokken gekocht, wel duur dat wel, maar ze nemen 12% weg van het gewicht tijdens het lopen. ik vind het zelf geen gezicht maar t werkt wel en heb minder last. dus dat is ook een overweging waard toch?
succes het gaat je lukken je hebt de juiste instelling..
March 21, 2014 om 10:01
Zonder pijn in de voeten is onmogelijk met mijn hielspoor maar mijn knieën probeer ik wel voor uit te kijken. Jog ook langzaam met kleine stappen en rol m'n voeten goed af om er niet te veel gewicht op te bonken bij elke stap.
Zwemmen zie ik nog steeds niet zitten maar denk wel aan spinning. Ik woon in omg. Utrecht, jij?
Die loopstokken ja, haha vroeg me altijd al af waar die voor waren. Ziet er even gek uit als je het voor het eerst ziet maar daarna maakt niemand het meer uit waar je mee loopt.
April 11, 2014 om 05:57
wel eens aan een Pilates DVD gedacht? Dat kun je veilig thuis doen zonder dat iemand je ziet, je hebt toch beweging, het is niet heel erg zwaar maar je bent wel in beweging. Denk wel dat het beter is om eerst hulp voor je voeten te zoeken. Ik heb zelf nogal wat blessures waardoor ik niet heel veel kan. Maar ik fiets, wandel, doe pilates en yoga. en het gaat misschien niet zo snel als bij anderen maar het gaat wel en van mijn schouders en knieen heb ik niet zo veel last. Verder moet je het ook zoeken in misschien iets meer beweging in je dagelijkse routine in te brengen. iedere dag iets in huis doen is ook sport. Stofzuigen, soppen, dweilen op ruimen etc. De clou is om iedere dag gewoon een half uurtje bezig te zijn en dit gaande weg op te bouwen...
September 22, 2014 om 06:45
en, hoe gaat het nu met de beweging?
Deze nieuwsgierig aag is benieuwd hoe jij jezelf over de drempel hebt geholpen.

Ik zelf heb een zwemmaatje en zij heeft mij over de drempel heen geholpen.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.