Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Werkzaamheid van Capsaïcine op jojoën en vetverbranding.

Geplaatst door op May 30, 2014 om 15:34

Onbekend
May 30, 2014 om 15:34
Een paar weken geleden las ik in een oude Libelle( 2-14) een artikel over de werkzaamheid van Capsaïcine op jojoën en vetverbranding. Daar ik het tijdschrift niet mee mocht nemen heb ik het later thuis gegoogeld.
Het toevoegen van een kleine portie Spaanse rode peper aan het dieet heeft een gunstig effect op het voorkomen van het jojo-effect. Daarnaast stimuleert het ook nog eens de vetverbranding tijdens het afvallen.

Dit toont onderzoek aan van Pilou Janssens van het Maastricht UMC+.

Capsaïcine: maar liefst vier op de tien vrouwen heeft last van een jojo-effect. Dat voortdurend afvallen en weer aankomen wordt veroorzaakt door een verschil in energiebalans tijdens en na het dieet. Tijdens het diëten wordt er namelijk minder energie geconsumeerd. Als gevolg wordt er ook minder energie verbrand. Het lichaam wordt zuiniger. Doordat er wel meer energie wordt gebruikt dan er wordt opgenomen valt men af. Wanneer iemand weer overstapt op een normaal eetpatroon en meer gaat eten is het lichaam nog altijd aangepast aan het verbranden van minder energie. Daardoor vliegen de kilo’s er weer terug aan. Maar de stof capsaïcine in rode peper kan dus helpen om dat te voorkomen.

Een aantal proefpersonen bracht voor het onderzoek viermaal 36 uur door in een zogeheten respiratiekamer, een volledig ingerichte ruimte waar diverse metingen in kunnen worden uitgevoerd. Zoals het monitoren van energiegebruik en vetverbranding.

Ze kregen tijdens deze vier sessies te maken met verschillende eetpatronen: een normaal eetpatroon en een dieetpatroon met slechts driekwart van de normale energiewaarde. In beide situaties werd ook de toevoeging van ongeveer één gram rode peper (een halve theelepel) per maaltijd getest, gelijk aan ongeveer tweeënhalve milligram capsaïcine.

Extra zetje
Wat bleek nu? Het toevoegen van chilipeper aan het dieet zorgde ervoor dat het verschil in energiegebruik met een normaal eetpatroon (zonder rode peper) werd verkleind. Daardoor blijft tijdens het dieet het energiegebruik vrijwel op het oorspronkelijke niveau. Wanneer iemand weer terug zou gaan naar het normale eetpatroon wordt het jojo-effect dus afgeremd. Ook ging bij de proefpersonen de vetverbranding omhoog. Het toevoegen van één gram rode peper per maaltijd tijdens het dieet kan dus zelfs nog eens een extra zetje geven bij het afvallen.

Hechten jullie waarde aan zo'n artikel?
May 30, 2014 om 16:44
ik heb al eerder ergens gelezen dat peper zorgt voor een hogere verbranding..zou best zo kunnen zijn....ik heb veel pepers in huis dus dat wordt fikkie stoken
Onbekend
May 30, 2014 om 17:29
Nee, nee, slechts het toevoegen van een kleine portie Spaanse rode peper(1 gr. per maaltijd) tijdens het dieet heeft een gunstig effect op het voorkomen van het jojo-effect. Daarnaast stimuleert het ook nog eens de vetverbranding tijdens het afvallen.

Volgens mij is het een broodje Aap; net als extra kaneel eten.
May 31, 2014, gewijzigd door Fazant op June 1, 2014 om 06:09
Dat capsaicine zou werken is een verhaal wat 1x in de zoveel tijd terugkomt. Hier uit 2010, hier uit 2013 en ook hier
May 31, 2014 om 13:51
Ik hecht aan zo'n kort onderzoek met onbekend aantal proefpersonen absoluut geen waarde.
En daarnaast is het zo dat als het inderdaad zou werken dat het verhaal niet 1x in de zoveel tijd hoeft terug te komen, maar dat het algemeen bekend zou zijn.
June 2, 2014 om 04:34
Het 'verhaal' over capsaïcine komt geregeld terug, omdat er geregeld onderzoek naar wordt gedaan. Deze onderzoeken worden meestal gedaan op muizen. Over het algemeen wordt er een gunstige werking verondersteld van bijvoorbeeld spaanse pepers, kaneel en geelwortel (kurkuma, koenjit). Dan wordt er nog onderzocht hoe het precies werkt en waarvoor.
En vervolgens is het nog een kwestie van hoe en hoeveel. Elke dag een handvol in je eten mikken is waarschijnlijk niet de bedoeling.
Onbekend
June 2, 2014 om 07:28
Toxicoloog Noortje Reeuwijk promoveerde vorige week aan de Universiteit Wageningen op een onderzoek naar voedingssupplementen.
Een lezenswaardig artikel, wat wel aansluit bij dit topic.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3662995/2014/05/28/Libidopillen-en-afslankdrankjes-zitten-vol-medicijnen.dhtml
June 2, 2014 om 07:56
FF een klik link maken, is niet zo moeilijk hoor.
Libidopillen en afslankdrankjes zitten vol medicijnen
June 2, 2014 om 16:48
Als Indisch kind ben ik opgegroeid met koenjit en lombok. Hoe heter hoe beter. Het heeft me duidelijk niet geholpen om slank te blijven :DD:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.