Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Uitgebakken spek (dobbeltjes op reepjes)

Geplaatst door Paula75 op November 9, 2014 om 08:14

November 9, 2014 om 08:14
Weet iemand wat er in uitgebakken spek zit?
Als ik zoek in de tabellen krijg ik 3 verschillende opties. De een geeft aan 197 calorieën er 100 gram, de ander 459!!!!

Dat laatste lijkt me sowieso niet kunnen.

Het pakje dat ik gekocht heb geeft aan dat er 280 kcal in zit per 100 gram. En ik neem aan dat dit de rauwe versie betreft.
November 9, 2014, gewijzigd door Fazant op November 9, 2014 om 09:06
Paula,
de produkten zonder leverancier/super zijn van ver voor 2011. En niet meer te vertrouwen.
De uitgebakken met leverancier worden door diverse supers uitgebakken aangeboden.
100gr daarvan is dus door hen verkregen door meer grammen uit te bakken.
Je kunt dus niet uitgebakken in de tabel vergelijken met zelf uitbakken. De kcal daarvan kun je alleen berekenen door zelf een bepaalde hoeveelheid van een product waarvan je de 100gr rauwe waardes weet uit te bakken, kijken wat je daarvan (zonder het vet) van overhoud en dat terugrekenen naar 100gr.
:calorietabel:
November 9, 2014 om 10:21
Oké, dat zal ik dan doen. Dan houdt ik dus gewoon de waardes aan zoals ze op het zakje staan en weeg ik wat er over is gebleven als ik het uitgebakken heb.
Ik denk dat ik helemaal snap :)

Had je trouwens laatst een berichtje geschreven en toen ik hem wilde verzenden was hij verdwenen. Was best lang :) en had tot nu toe geen zin om hem opnieuw te schrijven.

Maar bij deze, in elk geval nogmaals bedankt voor het compliment van laatst. Dat is, ik heb je opmerking maar als compliment geïnterpreteerd.

:paula75:
November 9, 2014 om 10:52
Valtaf kan inderdaad af en toe flink de hik hebben. En ja, het was als compliment bedoeld.
Staat dat merk (gerookte?) spekjes wat je hebt al in de calorietabel?
November 9, 2014 om 11:15
Het is geen euroshopper, maar heeft exact dezelfde waarden, dus die gebruik ik gewoon. De euroshopper staat er wel in namelijk.
November 9, 2014 om 11:36
Prima hoor, zo doe ik dat ook vaak. Maar is het toevallig AH Basic, want dat is de vervanger van Euroshopper?
November 9, 2014 om 11:57
uuuhhh ja....
November 9, 2014, gewijzigd door Fazant op November 9, 2014 om 12:17
Dan is het dus bij deze al veranderd door Boekenkind :DD:
Ze was me net voor
November 9, 2014 om 12:21
Lijkt me sterk, want ik was aan het werk vandaag, ben net binnen en lees nu jullie berichten wissel.
November 9, 2014 om 13:01
Ik heb er zelf eentje aangepast....

Maar toch klopt er iets niet hoor..... Ik denk dat we het vocht niet meerekenen of zo.
Van de 3 ons ongebakken, ik heb er een paar reepjes uitgevist die echt alleen vet waren, is ongeveer, met spekvet 150 gram overgehouden......
En het vocht wat er in zit geeft geen calorieën....
Maar ik verzin wel wat, ik heb ook wat spekvet door de stamppot gedaan dus houdt het gewoon op 250 gram.

November 9, 2014 om 13:25
Hoi Paula

Tuurlijk zit er ook vocht in. Wat ik zelf altijd doe en de meeste met mij, denk ik.
Is het rauwe gewicht in mijn eetdagboek zetten. Ondanks dat ik het vet niet eet.
Dat gooi ik weg, maar ik ga dat echt niet wegen. Wat je ook kunt doen, maar dat is een keuze.
Is gewoon bijvoorbeeld van het rauwe gewicht ... gewicht aftrekken als zijnde het niet genuttigde vet.

Ik bak spekjes wel altijd uit met in het begin een bodempje water in de koekenpan.
Tegen dat het water verdampt is, is er al zoveel vet uit die spek gelopen dat het bakt in zijn eigen vet.

En aanpassen kun jij niet, niet zo als Fazant het bedoelde.
Jij kunt een verbetering doorgeven, die wij dan weer goedkeuren.
November 9, 2014 om 13:58
Ik heb het gewoon op laag vuur opgezet. En het spekvet is ook de stamp in gegaan.
Dus heb ik, als gezegd had er een paar stukjes uitgegooid er 250 gram van gemaakt.
En een combinatie gemaakt voor de stamppot. oh, bedenk ineens dat ik de melk vergeten ben....
En dan kijk ik als alles klaar is nog eens in de pan en maak een schatting van hoeveel ik opschep, in dit geval is dat 0.4 geworden. Dat is wat aan de ruime kant waarschijnlijk, maar ik neem mezelf liever in de maling als te veel, als te weinig. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar het gewicht van de uitgebakken spek + het spek vet was ongeveer 140 gram... En dat kan dus alleen als er vocht uit verdwenen is. Dus dat maakt het niet minder calorieën....

En verbetering doorgeven doe ik aan de lopende band :)
Ik kijk altijd alles wat ik voor de eerste keer invoer na. Vooral zout en vezels ontbreken ook nog al eens en soms klopt het gewoon helemaal niet.
Ik haal alles van de verpakking of uit de NEVO tabel of ik bel de bakker ;)

:paula75:
November 9, 2014 om 14:21
Prima dat je alles nakijkt en verbeterd. Vezels en natrium/zout kan pas sinds september 2011.
Er is toen ook gevraagd aan de leden, als je verpakking hebt waar het opstaat, voeg het toe.
Ik deed toen de tabel nog alleen en was het voor mij, nu nog trouwens, ondoenlijk om overal vezels en natrium bij te gaan zoeken.
In de loop der tijd, veranderen waardes, meestal als er een nieuwe verpakking komt, maar ook tussen tijds wordt er veel aangepast, soms te snel om allemaal te volgen.
Soms krijg ik van een product 2 keer in de maand een veranderde waarde door. Dat zijn meestal de vers producten. Dus geef maar door, graag en bij voorbaat onze dank.

En ja, dat spek verliest vocht. Spek wordt meestal gepekeld en ook bewaard in een pekelbad.
Dus als jij het in de pan mikt verliest het eerst zijn vocht en dan pas het vet.
Je koopt bij bepaalde producten aan gewicht ... daad werkelijk vlees/vis of of en ... aan gewicht aan water/vocht.
Neem je van de Nevo Tabel wel de nieuwste versie? Nevo tabel online versie 2013 en kijk je dan ook bij de mineralen?
Daar staat nl. de natrium onder.
Staat iets niet bij de Nevo, dan kun je deze ook gebruiken.
voedingswaarde tabel
November 9, 2014 om 14:23
Vezels en natrium kunnen pas redelijk recent ingevoerd worden. Dus als je daar aanvullingen op hebt zijn we erg blij. Let svp wel op dat als de fabrikant zout geeft dat je dat door 2,5 deelt om de natrium in de tabel te krijgen. Die verandering is pas wettelijk sinds begin 2104 en nog niet in de tabel doorgevoerd. Daar staat dus nog steeds natrium.
En fabrikanten willen nog wel eens energiewaardes wijzigen, dus is het heel verstandig om alles, ook als je het al vaker gebruikt hebt, na te kijken. Als je tenminste een redelijk exact kloppend (di)eetdagboek wilt krijgen.
November 9, 2014 om 14:23
Boekenkind :DD:
November 9, 2014 om 14:36
:lachen: Was ik je nu wel 2 minuten voor???
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.