Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Veranderd de energiewaarde van alcohol als je het kookt?

Geplaatst door Paula75 op November 16, 2014 om 05:51

November 16, 2014 om 05:51
Goedemorgen,

Wie weet het antwoord, ik kan het niet op internet vinden.

Ik ben stoofperen aan het koken in rode zoete wijn. Ik heb nu een combinatie gerecht gemaakt voor het dieetdagboek. Maar als je rode wijn kookt, verdampt de alcohol.
Dus ik vroeg me af of dan de voedingswaarde veranderd.

En zo ja, hoeveel? Gewoon het percentage alcohol dat in de wijn zit er af halen?

Iemand die het weet?

:paula75:
November 16, 2014 om 05:57
Kookpunt van alcohol is bijna 80 graden. Dat is lager als van water. Als je het een tijdje laat koken, dan verdampt de alcohol uit het water. Hoelang je moet koken om alle alcohol te laten verdampen weet ik niet, maar ik geloof dat stoofperen vrij lang moeten staan, toch?
November 16, 2014 om 06:09
Nee, dat valt wel mee, een half uurtje of zo maar.
En als ze gaar zijn haal ik ze uit het vocht en laat ik dat nog een tijdje inkoken. Dus ik vermoed dat alle alcohol wel verdampt is dan.
November 16, 2014 om 06:14
Ik heb even gezocht in het Engels en kwam een paar dingen tegen. Ten eerste blijkt dat lang niet alle alcohol verdampt als je wijn kookt. Zo'n 35 % van de alcohol is na een half uur koken nog steeds aanwezig! Dat wist ik dus ook niet...

De berekening om te bepalen hoeveel alcohol er precies verdampt en hoeveel cal dat dan zijn is een ingewikkelde. Alcohol heeft namelijk een andere dichtheid dan water. 100 ml alcohol weegt 78,9 gram.