Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Veranderd de energiewaarde van alcohol als je het kookt?

Geplaatst door Paula75 op November 16, 2014 om 05:51

November 16, 2014 om 05:51
Goedemorgen,

Wie weet het antwoord, ik kan het niet op internet vinden.

Ik ben stoofperen aan het koken in rode zoete wijn. Ik heb nu een combinatie gerecht gemaakt voor het dieetdagboek. Maar als je rode wijn kookt, verdampt de alcohol.
Dus ik vroeg me af of dan de voedingswaarde veranderd.

En zo ja, hoeveel? Gewoon het percentage alcohol dat in de wijn zit er af halen?

Iemand die het weet?

:paula75:
November 16, 2014 om 05:57
Kookpunt van alcohol is bijna 80 graden. Dat is lager als van water. Als je het een tijdje laat koken, dan verdampt de alcohol uit het water. Hoelang je moet koken om alle alcohol te laten verdampen weet ik niet, maar ik geloof dat stoofperen vrij lang moeten staan, toch?
November 16, 2014 om 06:09
Nee, dat valt wel mee, een half uurtje of zo maar.
En als ze gaar zijn haal ik ze uit het vocht en laat ik dat nog een tijdje inkoken. Dus ik vermoed dat alle alcohol wel verdampt is dan.
November 16, 2014 om 06:14
Ik heb even gezocht in het Engels en kwam een paar dingen tegen. Ten eerste blijkt dat lang niet alle alcohol verdampt als je wijn kookt. Zo'n 35 % van de alcohol is na een half uur koken nog steeds aanwezig! Dat wist ik dus ook niet...

De berekening om te bepalen hoeveel alcohol er precies verdampt en hoeveel cal dat dan zijn is een ingewikkelde. Alcohol heeft namelijk een andere dichtheid dan water. 100 ml alcohol weegt 78,9 gram.

In een gemiddelde ltr wijn zit 120 ml alcohol (12 %). Dat is 94,7 gram alcohol. Na 30 minuten koken is 65% daarvan verdampt dus ongeveer 61,5 gram van de alcohol is verdampt. Alcohol bevat 7 cal per gram dus na 30 minuten koken zou een ltr wijn ongeveer 430,5 cal minder moeten bevatten.
November 16, 2014 om 06:14
FF neuzen op google en jawel, de eerste was al raak en nog leuk ook.
Vooral de eerste reactie :DD:

Verdampt alcohol tijdens het koken??

Ik reken overigens altijd keurig ALLE alcohol.
Ik ben niet van het sjoemelen met een beetje erbij en een hap eraf.
November 16, 2014 om 06:19
nee de suikers blijven erin zitten
November 16, 2014 om 06:21
Ik ook niet, maar in het geval van een halve liter rode wijn heb je het dus over voor alleen de alcohol over 535 calorieen.
Het lastige is dat je niet iets zelf in kan voeren en dan toevoegen aan een combinatie.
Maar zoals ik het uit je link hierboven lees, gaat er zeker 50% aan alcohol uit. Het inkoken van het vocht doe ik namelijk zonder deksel (vanzelfsprekend)

Dus ik vind het nou niet bepaald sjoemelen. Maar meer inzicht krijgen in wat ik binnen krijg.

November 16, 2014 om 06:31
Klopt Yasmina, ik had jouw reactie nog niet gezien.
Maar ik denk dat ik uit ga van nog 40% van de alcohol over en dan moet ik het maar handmatig invoeren.
Met alle ingredienten nu in een lijstje heb ik dadelijk de totale waarde voor de hele schaal en kan ik ze dus per 100 gram, bereide stoofperen, uitrekenen.
En dan voor ik dat dus in aan de hand van het gewicht dat ik eet.

Als gezegd, het is jammer dat je niet een handmatig ingevoerd iets kan toevoegen aan je combinatie. Want dan had ik de rode wijn (na het koken) ingevoerd en dat toegevoegd aan de combinatie.

November 16, 2014 om 06:34
@Paula75

Leg me in een PB even uit wat je bedoelt met handmatig iets aan combinaties toevoegen uit.
Ik zal in elk geval al vast speuren of ik snap wat je bedoelt.
Ik verander nl. mijn combies geregeld.
November 16, 2014 om 06:38
Doe ik Boekenkind.

@Dipini, rode zoete wijn geeft calorieën vanwege de suikers maar ook vanwege de alcohol.
De suikers blijven er inderdaad in, de alcohol zal gedeeltelijk verdampen. Dus veranderd de waarde wel degelijk.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.