Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Obesitas: eigen schuld of domme pech?

Geplaatst door Boekenkind op January 24, 2015 om 10:19

January 24, 2015 om 10:19
Obesitas: eigen schuld of domme pech?

Vooral dit zinnetje viel mij op >Waar de een alles naar binnen kan werken zonder iets te merken op de weegschaal, komt de ander al van lucht kilo's aan. Dit ligt aan de stofwisseling en heeft niets te maken met de balans tussen de calorieën die je via je mond tot je hebt genomen en de calorieën die verbrand worden door te bewegen<<
January 24, 2015 om 13:32
@Barkie

Nee van lucht leven kom je niet aan, maar dat is niet wat mij opviel. Deze zin wel.
EEN waar JIJ altijd op hamert, blijkt dus gewoon nonsens te zijn????

>Dit ligt aan de stofwisseling en heeft niets te maken met de balans tussen de calorieën die je via je mond tot je hebt genomen en de calorieën die verbrand worden door te bewegen<<
January 24, 2015 om 14:58
@Barkie

Moet ik echt alle keren dat je schrijft 80% onder je verbruik tot je nemen opzoeken??
In mijn wereld noemen ze dat een selectief geheugen.
January 24, 2015 om 18:27
Stofwisseling, stoffig verhaal van een paar decennia terug.
De afgelopen jaren ontdekken we steeds meer welke rol de biotica in onze darmen, de darmflora, speelt. Deze bestaat uit tientallen verschillende bacteriën en de exacte samenstelling is voor iedereen anders. Deze samenstelling wordt vastgelegd vlak na de geboorte en verandert daarna nauwelijks.
Deze bacteriën geven op chemische wijze signalen door aan de darmwand. In de darmwand bevinden zich zenuwcellen met een sterke verbinding naar de hersens. In totaal zijn er meer zenuwcellen in de darmwand dan in onze ruggenmerg. Elke soort bacterie heeft een andere functie en zo zijn er dus bacteriën die suiker afbreken; zij leven van suiker. Als je op de ene dag veel suiker eet (een verjaardag) en de volgende dag niet (een balansdag), dan gaan die bacteriën protesteren, ze geven via de darmwand aan je hersens door dat ze meer suiker nodig hebben, et voilá.
Natuurlijk speelt ook het beloningscentrum in de hersens een rol bij verslaving aan bepaald eten, maar onderlinge verschillen tussen mensen, qua obesitas, zijn deels te verklaren vanuit de neurale werking van de darmflora.
January 25, 2015 om 03:19
Ik denk dat het niet zo simpel is als dat. Het zal wel een rol spelen natuurlijk.
Ik zag laatst een docu dat liet zien dat sommige mensen automatisch stoppen met eten en andere mensen niet. Als je onder de eerste groep valt kan je inderdaad zo veel eten als je wilt, maar ben ook gewoon sneller tevreden. Natuurlijk is het niet alleen maar domme pech. Zoals wij hier bewijzen heb je wel degelijk controle over je leven en je gewicht.
January 25, 2015 om 04:18
@Tangobeer

Dank voor je reactie. Ik kreeg deze week nl. van iemand een hele uitleg over het belang van goed werkende darmen en vond het een beetje zweverig. Maar het klopt dus wel degelijk dat je darmen zeer belangrijk zijn.
January 25, 2015 om 07:54
Nou tenzij je écht een ziekte hebt of aandoening aan de schildklier of iets, gaan volgens mij de meeste pondjes wel door de mondjes. Als ik veel en ongezond eet kom ik aan en als ik minder eet en gezonder gaat het er weer af. Beweging speelt ook nog wel een kleine rol, maar het meeste heeft toch met wát je in je mond stopt te maken denk ik....
January 25, 2015 om 08:05
>>Nou tenzij je écht een ziekte hebt of aandoening aan de schildklier of iets, gaan volgens mij de meeste pondjes wel door de mondjes.<<

Vandaar die kindertjes in Afrika met die hele dikke buikjes. Biafra kindjes noemde ze die.
Ze stierven van de honger, maar hadden een hele dikke buik.

Ik heb in mijn omgeving zat mensen die amper eten, minder dan 1200 kcal op een dag en, helaas voor hun, nog steeds erg dik zijn. Niets aan de schildklier, maar wel en daarom vond ik de reactie van Tangobeer zo interessant, allemaal wat aan de darmen.
Van een van hun hoorde ik dat ze van nb. iets te vaak scharreleieren, een eiwit afzetting op de darmwand heeft en daardoor o.a. geen ijzer kan opnemen. Ik vond het zweverig, maar ben, naar aanleiding van Tangobeers reactie eens gaan zoeken. Het is dus echt zo. Raar maar waar.
Iets in de voeding van de kippen slaat terug in de eieren en veroorzaakt problemen. Maar er zullen dus wel veel meer oorzaken te vinden zijn. Zowat alles wat we tegenwoordig in de plaatselijke super kopen is op de een of andere manier bewerkt.
January 25, 2015 om 08:30
Je wilt toch niet serieus een kleind kind dat zijn leven lang ondervoed is met alleen maar rijst en vervuild water en daardoor zó opgeblazen is in zijn buikje en daarmee overlijdt, vergelijken met volwassenen die zich eerst 15 jaar volgegeten hebben in een welvarend land en zich dan steeds minder (vaak nog steeds ongezonde chemische troep) calorien toestaan en dus toch dik blijven???

Ik geloof best dat er veel in een lichaam gebeurt waar wij nog geen weet van hebben en ik zeker geen verstand van heb maar feit blijft dat wát en hoeveel je in je lichaam stopt wel het meeste bepaalt naar mijn idee.
January 25, 2015, gewijzigd door Tangobeer op January 28, 2015 om 20:39
"maar feit blijft dat wát en hoeveel je in je lichaam stopt wel het meeste bepaalt naar mijn idee. "

Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet het meest bepalende is, maar wel hetgene dat het makkelijkst te controleren lijkt. Of je die appelpunt nu wel of niet eet, dat is een overzichtelijke keuze. Hoe je schildklier of je darmflora zich gedraagt, dat is een stuk moeilijker om invloed op te hebben.

January 26, 2015 om 11:04
"Hormoonbalans", is dat iets echts, of is dat een of ander hypothetisch zweverig dingetje?
January 28, 2015 om 20:40
"Het lukt de gemiddelde Nederlander met overgewicht vaak om door middel van minder en/of gezond(er) te gaan eten af te vallen."

Bron?
January 29, 2015 om 04:45
@Barkie

De mensen die ik ken,? Ja dat is een gemiddelde Nederlander, maar wel ene enorm beperkte groep.
Je kunt daar dan tegenover stellen dat, de Gemiddelde Nederlander het NIET lukt om op eigenkracht, door minder pf gezonder eten, af te vallen.
Het is maar waar je de nuance legt.
January 29, 2015 om 05:19
"Gemiddelde Nederlander" definitie?
Hier een leuke. Zijn wel alleen mannetjes....

Zo ziet de gemiddelde Nederlander eruit vergeleken met personen uit andere landen.

Hoe ziet de gemiddelde Nederlander er fysiek uit? En wat als je deze vergelijkt met gemiddelde personen uit andere landen? Onderstaande reeks beelden vergelijkt de fysieke verschijning van de Nederlander met die van een Amerikaan, Japanner en een Fransman. Deze beelden zijn gebaseerd op verschillende statistische data. Klopt de rest eigenlijk wel?

Follow the link.
January 29, 2015 om 05:24
Dan is hier mijne:
"De gemiddelde Nederlander lukt het het best om af te vallen door minimaal 3 keer per week tango te dansen."
January 29, 2015 om 05:36
Lol @Tango dat gaat zeker werken! :dansen1::salsadansen:
January 29, 2015 om 05:36
Meerdere factoren spelen een rol.

En de pechfactor speelt daar echt wel een rol in mee!
January 29, 2015 om 05:45
@Avla

Ja, WAT is de gemiddelde Nederlander? Moeten we die uitschiften in mannen en vrouwen??
Die vergelijking In Follow te link geeft alleen een beeld van de lichaamslengte.
En o ja, die Amerikaan heeft een dikkere buik.
Wat een buitenlander vind van de "gemiddelde" Nederlandse man?? Breek me de bek niet open. :lol:

@Tangobeer

Heerlijk, tango dansen als afvalmiddel. Maar, helaas, alleen niet zo leuk.
January 29, 2015 om 06:19
De gemiddelde Amerikaan is minder obese dan de gemiddelde Nederlander.
Zwangerschap bij Nederlandse vrouwen duurt gemiddeld 3 maanden.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Onbekend
January 29, 2015 om 08:12
<<ieder woord dat ik gebruik eerst grondig moet analyseren>>
Volgens mij is dat noodzakelijk en niet onverstandig voor iedereen. En zeker op het WWW.

January 29, 2015 om 08:15
De stelling is leuk.

Communicatie per is mail is moeilijk.
Mij komt de stelling over dat obesitas ontstaat doordat het ziekte is en niet altijd alleen maar door jezelf komt.
Zo denk ik erover!
January 29, 2015 om 08:42
@Appelperzik

Op mij komt het hele artikel ook zo over.
Het is een ziekte die je overkomt. EN dat je er niet altijd iets aan kunt doen.
Uitzonderingen zijn altijd aanwezig, maar wel prettig dat nu eens wordt geschreven dat het niet alleen komt omdat we alles maar onder onze :neus: schuiven zo als vaak wordt gesteld.

@Barkie

Als je wilde :ballon02: oplaat, kun je verwachten dat je er op afgerekend wordt, zeker op Valtaf.
January 30, 2015 om 05:14
Ja, het grondprobleem verdwijnt dan niet.
Of nog erger mensen die een maagverkleining ondergaan en daarna weer obees worden!
Hier op mijn werk is zo`n iemand.
January 31, 2015 om 16:33
Tja, eigenlijk vond ik gedurende mijn hele leven lijnen nu niet iets waar ik mijn tijd aan zou willen besteden. Maar ja, dan vind je jezelf opeens terug als je 58 bent en 120 kilo weegt. En nog had ik daar waarschijnlijk niks aan gedaan, als ik er geen last van had gekregen. Doodmoe. Bijna suikerziekte. Ik ga voor domme pech. Ik kan me niet voorstellen dat iemand voor zijn lol zo zwaar wordt. Dan is er iets aan de hand. En het is onzin om te stellen dat iedereen zo machtig is om meester te zijn over alles wat hem in het leven overkomt. Terugkijkend kan ikzelf precies beredeneren hoe het is gegaan. Wat de reden was. Laat je vooral de maat niet nemen door een ander. Stay proud! Nu ik weet dat ik op moet passen en weet hoe ik gewicht kan verliezen, kan ik het wel mezelf kwalijk nemen als ik me teveel laat gaan. En vind ik het wel enigszins mijn eigen schuld als ik het weer zover laat komen. Ik kan alleen maar hopen dat dit me blijft gaan lukken. Ik zal er aan moeten blijven werken, ook al vind ik dat niet leuk.
Virri
February 4, 2015, gewijzigd door Tangobeer op February 5, 2015 om 22:28
Nog even door over darmflora: ik voorspel dat over zo'n 5 jaar een analyse van de darmflora onderdeel zal zijn van de diagnosestelling bij veel aandoeningen, waaronder obesitas.
Een ingreep in de darmflora (een soort Yakult, maar dan met écht werkzame bestanddelen) kan dan onderdeel van de behandeling zijn.

Natuurlijk zijn er meerdere variabelen (eetpatroon, mate van beweging, hormonen, genetisch, verslavingsgevoeligheid, opvoeding, opleiding, etc.) maar:
- Tweelingen (genetisch identiek en zelfde darmflora) met een verschillend eetpatroon zullen even vatbaar zijn voor overgewicht, ongeacht hun eetpatroon. Zoek maar eens op internet naar tweelingen die elkaar lange tijd uit het oog verloren zijn; vrijwel hetzelfde gewicht.
- Broers en zussen (vergelijkbaar eetpatroon, maar met mogelijk verschillen in de darmflora) kunnen grote verschillen laten zien in de kans op overgewicht.
February 5, 2015 om 01:51
Klopt. Mijn tweelingzus en ik(eeneiig) hebben allebei een overgewicht.
February 6, 2015 om 07:20
Overgewicht kan erfelijk zijn! Maar ieder pondje gaat door het mondje, is een oud gezegde! Niet alleen voedsel maar zelfs frisdranken en alcohol bevatten veel calorieën! Ook ongezonde tussendoortjes kunnen de boosdoeners zijn! Ga nooit met lege maag winkelen, de verleiding is groot om juist lekkernijen in huis te nemen! Op de fiets boodschappen halen is ook gezonder dan met de bus gaan, scheelt wel hoop chipkosten voor de ov chipkaarten! De weegschaal die is oud en moet er een goeie komen die beter afgesteld is met gewichten!
Onbekend
February 6, 2015 om 09:32
@Grombel,
wat bedoel je hier mee???
<<De weegschaal die is oud en moet er een goeie komen die beter afgesteld is met gewichten!>>
March 19, 2015, gewijzigd door Krummeltje op March 19, 2015 om 15:27
hahaha zie dat Tangobeer hier ook de genoemende dingen alweer stoffig en van decennia geleden noemt. Stokpaardje?:pony:

Je stofwisseling is trouwens voor de gemiddelde mens die niet ziek is, heel goed op te hogen door spiertraining te doen en intervaltaining, wat een 'afterburn-effect' geeft.

Dat over die darmflora vind ik trouwens ook interessant. Gillian McKeith (die een heel natuurlijk dieet verkondigt), ging in haar tv-programma altijd door de poep van haar clienten roeren en eraan ruiken. Geur, kleur, structuur en hoeveelheid schijnen veel te zeggen. Ook de kleur van de ogen en de tong trouwens.

Groetjes Krummeltje
:doingit:
April 3, 2015 om 16:59
@Barkie: Ik beweerde helemaal niet dat dat volgens GmcK over erfelijkheid of lichaamstype ging... lees en denk nu eens wat langer voordat je reageert en vraag je af of je alleen maar schrijft om "geluid" te maken of dat het ook nog ergens over gaat.
:zucht2:

April 4, 2015, gewijzigd door Tangobeer op April 4, 2015 om 03:01
Misverstand ontstaat waarschijnlijk door de opmerking ‘kleur van de ogen’. Krummeltje bedoelt niet de iris (erfelijk bepaald), maar het oogwit.
April 24, 2015, gewijzigd door Tangobeer op April 24, 2015 om 10:22
Jesse van der Velde schrijft op zijn site:
Mensen met overgewicht hebben een andere samenstelling van de darmflora dan mensen zonder overgewicht. AMC-internist Anne Vrieze deed er onderzoek (2013) naar en vroeg zich daarbij af of de darmflora afwijkt door het overgewicht, of dat er overgewicht is omdat de darmflora afwijkt.
Er is gebleken dat veel patiënten met chronische diarree baat hebben als ze een transplantatie ondergaan met ontlasting van een gezonde donor. Vrieze onderzocht de aanwijzingen dat gezonde ontlasting ook mensen met overgewicht kan helpen. Uit het onderzoek bleek dat de insulinegevoeligheid na zes weken inderdaad was verbeterd bij mensen met overgewicht die gezonde ontlasting toegediend kregen. Het is niet meteen een nieuwe afslankmethode, er zal meer onderzoek gedaan worden, maar zo kan in de toekomst wel worden onderzocht welke bacteriën de patiënt kunnen helpen (zodat zij deze wellicht via een andere vorm, zoals een supplement, toegediend kunnen krijgen).
May 7, 2015, gewijzigd door Tangobeer op May 7, 2015 om 05:18
Tess, helder verhaal.
Alleen over Yakult; het is niet traditioneel Japans (het stamt uit 1935), en als het dat wél was zegt dat nog niets over de effectiviteit.
Producten als Yakult en Activia bevatten probiotica, maar het is onvoldoende aangetoond dat dit een gunstige werking heeft. En dat het de darmflora herstelt is nooit bewezen. Daarom mogen deze merken tegenwoordig ook geen enkele gezondheidsclaim meer maken. Heb je onlangs de reclame van Activia gezien? "Weet u wat er gebeurt als u Activia eet? Activia vindt de weg naar uw maag." Dát is momenteel de claim!.

PR-manager Martine van der Velde van Yakult Nederland (24 april 2014, NewScientist):
De aanvraag voor een gezondheidsclaim op Yakult is in 2006 afgewezen door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA. Beweren we iets over over darmen, afweer of goede bacteriën, lopen we het risico een fikse boete te krijgen.
May 11, 2015 om 12:59
En yakult zit ook nog eens boordevol suiker
February 5, 2018 om 09:18
METABOLISME
Je metabolisme, ofwel je stofwisseling, speelt een enorm belangrijke en grote rol in je lichaamsgewicht en bij gewichtscontrole. Niet veel mensen weten dit. Als je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om je metabolisme te versnellen. Het metabolisme bepaalt namelijk hoe snel je lichaam voedingsstoffen omzet in energie. Deze energie gebruikt je lichaam om normaal, gezond en goed te functioneren. Hoe sneller je metabolisme werkt, hoe meer calorieën je verbrandt. En hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe meer dit bijdraagt aan een gezond gewicht. Bepaalde fysiologische factoren zoals leeftijd en geslacht, hebben echter invloed op de snelheid van het metabolisme
.Bepaalde producten die je beter wat minder kunt eten
Op zoek naar de waarheid!
Alle dieten ook geprobeerd?
Niet meer luisteren naar loze beloftes.
Zelf achter de waarheid komen.
Ik ga me verdiepen hierover
Groetjes Televisiekastje
February 7, 2018 om 01:38
ik denk wel dat het met de genen te maken heeft. ik kan echt eten wat ik wil, ik heb me in december echt vreselijk misdragen qua eten en dan weeg ik op zijn zwaarst hooguit een keer 59 kilo. en dan voel ik me al dik en pafferig. ik zou niet weten hoe ik 80 kilo zou moeten gaan wegen. terwijl mijn moeder altijd keurig at en heel vaak lekkere dingen afsloeg, zelf vaak een waterijsje ofzo. geen snoepkont, geen tussendoortjes fan en toch woog zij altijd rond de 90 kilo tot haar grote verdriet. mijn vader daarentegen.......kon alles eten wat hij wilde en kwam ook geen grammetje aan.
February 7, 2018 om 01:40
maar nog even voor de duidelijkheid, het is niet gezond om mijn gewicht te hebben en alleen uit nutella, gevulde eieren en patat te bestaan. ik wil dus ietsje afvallen tot de 54 maar echt op basis van gezonder eten. dat lukt me nu nog niet zo goed en ik weet heel goed waar mijn probleem zit. altijd bang voor opmerkingen van andere mensen. altijd bang dat mensen kritiek op mijn eten hebben. raar he, terwijl ik bijna nooit met anderen eet. zelfs als ik alleen thuis zit zou ik nog liever nutella eten omdat ik het idee heb dat anderen dat meer goedkeuren dan een lekkere bruine pistolet met huttenkase en paprika ofzo.
February 7, 2018 om 01:41
ps ik zoek nog buddies
February 7, 2018 om 02:29
Meer spierweefsel verhoogt het basaal metabolisme van het lichaam.
Verder natuurlijk ook opletten op voldoende slaap.
Herkennen van moeheid. als je moe bent ben je ook geneigd te grijpen naar vet en koolhydraatrijke voedingsmiddelen.
Herkennen van dorst. Neem eerst een glas water voordat je naar eten grijpt.
Groetjes appelperzik
February 7, 2018 om 03:55
Grappig dat een 3 jaar oude discussie ineens naar boven wordt gehaald.

@Misshealth
Kritiek op je eten terwijl je alleen eet? En andere zullen een broodje nutella "normaler" vinden dan een broodje hüttenkäse met paprika?? In welke kringen verkeer jij dan? En wat kan het jou schelen wat "MEN" vindt. het gaat toch om jouw gezondheid en wel bevinden?

February 9, 2018 om 12:07

Walk a mile in my shoes,
see what I see,
feel what I feel.
THEN maybe you'll understand,
why I do what I do,
'till then
don't judge me.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.