Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Endomorph, mesomorph of ectomorph?

Geplaatst door Krummeltje op March 18, 2015 om 12:18

March 18, 2015, gewijzigd door Krummeltje op March 18, 2015 om 12:43
Hoi!
Gebruikt iemand dit?
Body types: endomorphic, mesomorphic en ectomorphic

Ik ben erachter dat het lichaamstype dat je hebt heel belangrijk is om te weten wat voor manier van afvallen voor jou het beste werkt. Datzelfde geldt voor aankomen of gespierder worden. Ik heb er inmiddels een hoop sites op nageslagen en dit is zo'n beetje de samenvatting ervan.

Elk lichaamstype heeft zijn voor- en nadelen. Maar streven naar een ander lichaamstype, dat kan dus niet. Je kunt alleen de beste versie van je eigen lichaamstype worden.
Zo ben ik er nu achter dat ik een mix ben van mesomorph en endomorph. Dat houdt in dat ik heel makkelijk aan kom en heel moeilijk afval. Dat ik wel ook makkelijk spiermassa kan opbouwen. Maar ik moet veel harder werken dan een ander om hetzelde gewichtsverlies te bereiken en daarvoor is een mix nodig van lichtere krachttraining met veel herhaling en met weinig pauze (voor het 'afterburn-effect': door je manier van trainen blijf je na de training in rust meer verbranden dan je anders had gedaan) om spiermassa te behouden en heel veel cardio, in intervalvorm voor de afterburn, om vet te verliezen. Daarbij kan ik het beste veel kleine maar voedzame maaltijden op een dag eten waarbij ik de calorieen het beste op minstens BMR houd. En suiker moet gemeden worden want voor snelle koolhydraten ben ik extreem gevoelig.

Van links naar rechts per setje: ecto, meso, endo.
Ecto= pezig, moeite met aankomen in vet en spier, recht hoekig lichaam, lange ledematen, smalle schouders en heupen (bv veel topmodellen)
Meso= weinig moeite afvallen en spieropbouwen maar aankomen gaat ook makkelijk bij verkeerde gewoonten. Spierdefinitie. Bredere schouders dan heupen.(bv Doutzen Kroes) Voor mannen meest 'sexy'.
Endo= makkelijk aankomen en moeilijk afvallen, brede heupen en schouders met taille (zandloper), lange romp, korte ledematen en nek. Zachte vormen. Spieropbouw lukt wel. Wel voor vrouwen meest 'sexy' bij grote fitheid.(bv Beyonce)



Bijna niemand is puur 1 type. De combinaties ecto-meso en meso-endo komen veel voor. Door slechte leefgewoonten zou je ook een endo kunnen lijken maar ben je stiekem eigenlijk een meso.

groetjes Krummeltje
:doingit:
March 18, 2015, gewijzigd door Tangobeer op March 18, 2015 om 19:31
1] Ik dacht dat dit achterhaalde jaren-30 categorisering was?
2] Wat helpt dit? Wat verklaart dit? Wat wordt er gemakkelijker dankzij deze terminologie?
March 19, 2015 om 15:05
Als je het even googlet, kom je daar zo achter. Het is niet ouderwets, het komt uit de huidige bodybuilding. Al hoef je helemaal geen bodybuilder te zijn om het te kunnen gebruiken. En afvallen wordt hiermee een stuk makkelijker, zoals ik al schrijf... Je kunt het meest effectieve trainingsprogramma en manier van eten bepalen.
March 19, 2015 om 15:31
@Kruimeltje

IK kom er geen sier mee verder in elk geval.
Zal wel komen door dat ik een mengelmoes van Endo/Meso/Ecto ben.
Oftewel ik voldoe aan geen van de veronderstellingen.
Ik body build niet net zo min al de meerderheid hier op Valtaf.
Maar ach het is weer informatief, dat wel.
March 19, 2015 om 15:44
Boekenkind, ik heb wel genoeg van je negatieve reacties. Ga iemand anders vermoeien.
March 19, 2015 om 15:57
O Jeetje, je mag alleen maar jubel jubel reageren?
Sorry hoor, ik ben al weg, :doei:
March 19, 2015, gewijzigd door Tangobeer op March 19, 2015 om 16:24
Krummeltje, probeer nou eens je standpunt toe te lichten en een normale discussie te voeren. Dit is een forum, namelijk. Dus dan verwijs je niet algemeen naar Google als iemand iets vraagt.
Bijvoorbeeld: ik ben endomorf, geen topmodel en dus ook geen Doutzen Kroese. Dus wat moet ik nu wel of niet doen?
March 19, 2015 om 18:20
@tango:Ik ga echt niet ALLES voorkauwen omdat jij niet even wil googlen. Dat is veel teveel. Als het je niet interesseert, prima toch. Ik geef hier een tip met de beste bedoelingen omdat ik het heel handig vind en dat anderen ook gun. Als jij die niet wil of kan gebruiken, dan doe je er toch gewoon niks mee? Ik vond je vragen niet 'gewoon'. Daardoor krijg je zo'n soort reactie.

Ik heb van jullie beiden even andere reacties op het forum gechecked en jullie zijn telkens op zoek naar ruzie en geven veel kritiek in plaats van samen te werken met mensen. Dus ik dit is de laatste keer dat ik op jullie in ben gegaan.
March 19, 2015, gewijzigd door Tangobeer op March 19, 2015 om 19:48
Goed, ik heb even Gegoogled en kwam o.a. het volgende tegen:

In zijn boek 'Atlas of men' uit 1954 bespreekt de psycholoog William Sheldon kenmerken van mensen die bepaalde lichaamstypes hebben.
Hij vernoemt zijn 3 lichaamstypen naar de 3 kiembladen van een embryo: ectoderm, mesoderm en endoderm.
Morph = verandering/transformatie.

William Sheldon koppelde karaktereigenschappen, temperament en de potentie om succesvol te zijn aan zijn lichaamstypen en op basis van een puntensysteem kon iedereen zelf bepalen in welke categorie hij/zij viel.
In het huidige bodybuilden/fitness worden er ook vaak fysiologische eigenschappen toegedicht aan de lichaamstypen.
Mensen met een 'langzaam metabolisme' vallen bijv. vaak in de endomorph groep (ze zijn te zwaar) en mensen met een smalle botstructuur vallen in de ectomorph groep.
Aangezien er geen basis was om zowel fysiologische als psychologische kenmerken van personen aan lichaamstypes te koppelen kreeg Sheldon direct veel kritiek van zijn vakgenoten.
Ondanks alle kritiek heeft de theorie zich ontwikkeld tot een veel gebruikte meetmethode in het bodybuilden.

Wat kunnen nu wel zeggen over ons lichaam?
Alhoewel er uiteraard verschillende fysiologische eigenschappen tussen mensen waarneembaar zijn, betekent dit niet dat we conclusies kunnen trekken als we mensen zomaar in 3 zelf geformuleerde klassen opdelen.

Er zijn verschillen tussen mensen in botstructuur, gedrag, metabolisme, genetische aanleg om spier op te bouwen etc. Deze verschillen zijn van veel factoren afhankelijk (denk aan je afkomst en levenservaring) en zijn niet te verzamelen en in hokjes te plaatsen.

Als we kijken naar zwemmers zien we een postuur/fysiek dat op elkaar lijkt. Deze mensen zijn mede zo goed in zwemmen omdat zij een lichaam hebben dat goed door het water glijdt.
Turners zijn vaak klein: logica dicteert dat enkel kortere mensen in de loop der tijd succesvol worden in het turnen.

Je vetpercentage correleert bijvoorbeeld niet met je lichaamstype.
Als je een laag vetpercentage hebt ben je een ectomorph.
Als je te dik bent ben je blijkbaar opeens een endomorph....??
Niet echt logisch, toch?

Conclusie.
Het werk van WIlliam Sheldon was bedoeld om lichaamstypes met gedrag, intelligentie en sociale hiërarchie te correleren. In de loop der tijd heeft de bodybuildingwereld deze theorie overgenomen. Waarom weet niemand. Waarschijnlijk omdat er uiteraard wel degelijk globale overeenkomsten zijn tussen groepen mensen en het plausibel lijkt om hier nog meer conclusies aan te verbinden.
Dit is echter niet verstandig en niet gebaseerd op objectieve metingen maar enkel op giswerk.
Het hele ectomorph, mesomorph en endomorph verhaal is uit de context gehaald en geëxtrapoleerd. DIt is jammer en niet bruikbaar in de praktijk.
Simpel gezegd: onzin dus.
Je bent geen ectomorph, mesomorph of endomorph.
Je bent jezelf.
Onbekend
March 20, 2015 om 03:10
@Boekenkind
Je mag blijkbaar kiezen: je reageert positief OF je reageert niet :bigsmile:

@Tango
>> Je bent jezelf << :toppie:

Onbekend
March 20, 2015 om 06:58
Helemaal eens met krummeltje .Denk dat door jullie reacties andere mensen ontmoedigd om te reageren .Vooral die van z.g.n moderator Barkie .
March 20, 2015 om 07:08
Tnx Palea, dat vind ik ook jammer ja. (die 2 niet meer lezen is mijn aanpak, dan kan er ook geen vuurtje ontstaan) Want het onderwerp is heel interessant dus laten we nu dan maar weer vooruit kijken en zien wat we er aan kunnen hebben met de mensen die het oprecht interesseert en het om het (gezond en langdurig) afvallen te doen is
:doittogether:

Groetjes Krummeltje
:doingit:
March 20, 2015, gewijzigd door Tangobeer op March 20, 2015 om 08:20
Vragen stellen is juist een uitnodiging om te reageren. Nogal vreemd om een vraag als een ontmoediging op te vatten. Meestal geldt dit voor mensen die niet zo zeker zijn van hun zaak.
Als iemand beweert dat "het lichaamstype dat je hebt heel belangrijk is om te weten wat voor manier van afvallen voor jou het beste werkt." Dan zou hij dat toch moeten kunnen uitleggen, in plaats van zich te beperken tot wat ongebaseerde categorisering.

William Sheldon was een psycholoog (!). Zijn denkbeelden worden vrijwel nergens meer serieus genomen, behalve in de body buildingwereld. Zo zijn er fabrikanten die proteïnen en andere middelen aanbieden voor de drie verschillende lichaamstypen van Sheldon. Het doet mij denken aan een shampoo-merk dat je vroeger had met 12 varianten; voor elk sterrenbeeld één.

Je kan ook karaktereigenschappen koppelen aan vormen van de schedel i.p.v. het lichaam. Een idee dat eind jaren '30 in Duitsland erg populair was.
Rudolf Steiner is beroemd geworden door de verschillende menselijke 'rassen' te koppelen aan de vier delen van een etmaal, waarbij, wonder boven wonder, het negroïde ras gekoppeld werd aan de nacht.

Maar discussieer gerust verder met de mensen die hier wel enthousiast van worden. Ik lees wel mee en dan krijg ik misschien nog antwoord een van mijn vragen.
En natuurlijk staat het je geheel vrij om eens inhoudelijk te reageren op wat ik eerder citeerde. Dit is tenslotte een forum.
Toe maar. Ik weet dat je het kan!
Onbekend
March 20, 2015 om 10:02
>> Als iemand beweert dat "het lichaamstype dat je hebt heel belangrijk is om te weten wat voor manier van afvallen voor jou het beste werkt." <<
Voor zover mij bekend wijst geen enkele diëtist(e) of voedings'dekundige' of auteur van een dieetboek je op dit "feit" dat je lichaamstype belangrijk zou zijn.
Mijns inziens is de manier van afvallen die voor jou het beste werkt de manier waarbij jij je goed voelt. Wil je wel of juist niet minder koolhydraten eten? Heb je wel of geen bezwaar tegen het tellen van kcal? Wil je graag of juist niet je maaltijden bereid met poeders drinken? Wil je voorgekauwde menu's of juist zelf kunnen kiezen wat je eet? En ga zo maar door...
Onbekend
March 20, 2015 om 10:05
Waar ik het overigens wel mee eens ben dat is dat het voor het sporten weer wel belangrijk is om te weten welk lichaamstype je hebt. Dit (vooral) om (grote) teleurstelling(en) te voorkomen.
March 20, 2015 om 15:54
Off topic, dus verwijderd.
Valtaf Moderator
March 20, 2015 om 17:20
Verwijderd wegens off topic
Valtaf Moderator
March 20, 2015 om 19:25
Off topic
Valtaf Moderator
Onbekend
March 25, 2015 om 12:06
Dames, Heren, kleuters,
Je mag het eens of oneens zijn met een reactie die op het forum wordt gezet.
Je mag daar ook op een volwassen manier over discussiëren.
Als je dat niet kunt of wilt dan is het beter om helemaal niet te reageren.
Succes,
Valtaf Moderator.
April 1, 2015 om 06:25
Ja mooi, maar als je over dit onderwerp alleen feitelijk (geen grappen) en positief (niet negatief) mag schrijven, dan valt er niks meer te schrijven. Blijkt wel.

Onbekend
April 1, 2015 om 06:56
@Tangobeer,
Ik heb niet gezegd dat je niet negatief op een stelling of reactie mag reageren.
Zoals gezegd:
Je mag het eens of oneens zijn met een reactie die op het forum wordt gezet.
Je mag daar ook op een volwassen manier over discussiëren.

Waarbij ik niet uit sluit dat er reacties worden geplaatst die niet geheel of geheel niet overeenkomen met de mening van de topicstarter.
Dat hoort nu eenmaal bij een discussie en als je daar niet tegen kunt, moet je geen discussie starten.
Onbekend
April 1, 2015 om 10:23
Ik ook. En dan vooral omdat er zo benadrukt wordt dat je niet kunt streven naar een ander lichaamstype, maar dat je alleen de beste versie van je eigen lichaamstype kunt worden.
Wat ik regelmatig om me heen zie is dat er diverse mensen zijn die hebben gekozen, of willen gaan kiezen, voor een sport die juist niet bij hun lichaamstype past.
April 1, 2015 om 22:21
Serieuse vraag van mijn kant. Krummeltje heb jij wellicht een goede link van wat een endo het beste kan doen dan? Met Google kom ik nml niet echt op de juiste sites
April 2, 2015, gewijzigd door Krummeltje op April 2, 2015 om 17:50
Je moet op Engelstalige sites zoeken, dan vind je het wel. Ik heb niet 1 complete site gevonden maar alle beetje informatie bij elkaar gescharreld. Want vaak verwijzen ze maar een beetje in ene leuk artikeltje maar leggen ze niet grondig uit.
Maar als je denkt dat je een puur endomorpic lichaamstype hebt (en dat is wel een beetje pech hebben), dan is het meest efficient voor je:
- 4 a 5 x per week krachttraining in circuitvorm (geen pauzes) van 45 minuten. Iets lichtere gewichten en meer herhalingen. Bv. 20 (neem het maximale gewicht waarmee je 20 herhalingen nog net kan doen), en dan 4 sets per oefening. Maar je doet in circuit dus niet die 4 sets achter elkaar, maar van alles 1 set, en die hele ronde nog 3 keer.
- neem oefeningen zonder apparaten: dus waarmee je meer spiergroepen tegelijk traint en waarbij je niet gaat zitten.
- wissel elke 4-6 weken je soort oefeningen.
- 4 a 5 x per week intervaltraining cardio van tenminste 45 minuten. 1 of 2 keer duurcardio ervan maken is ok maar zorg dan dat het minstens een uur duurt. En interval is ook echt losgaan en peentjes zweten.
- geen suiker
- meer eiwitten
- iets minder koolhydraten (IETS. Zeker niet skippen)
- eet 6x per dag ongeveer evenveel kcal's en eet niet minder dan je BMR
- eet ook gezonde vetten! Zonder deze voedingsstoffen, kan je lichaam geen vet verbranden.
- wei-eiwit als supplement is aan te raden om aan je (magere) eiwitten te komen.

Natuurlijk lukt zoveel krachttraining in het begin nog niet, dat moet je wel opbouwen. Maar intussen val je al af hoor.

Op deze website vind je wel veel trainingsinformatie voor 'cutten' (=vetverbranding).

Succes!
groetjes Krummeltje
:doingit:
August 21, 2015 om 15:04
Ik vind de hele materie ook wat moeilijk behapbaar, hoe weet je welk type je bent. De laatste jaren meer endomorf, dus gemakkelijk spieren opbouwen maar helaas ook een hele bulk aan vet meegekregen door niet het bijbehorende eetpatroon te volgen. Moet ook zeggen dat nu met het wijdverbreide internet er (te) veel bronnen zijn waar je informatie kunt halen, wat er zo in de negentiger jaren... niet zo was dus dat je het hooguit van je maatjes of uit de bieb kon halen.
Naar aanleiding van de vraag welke koolhydraat/eiwit/vet verhouding de beste is kwam ik toch weer op de lichaamstypes, via een site https://drogespieren.nl/krachttraining/macronutrienten met fitness/bodybuilding insteek. De marges die er voor k/e/v verhouding gegeven worden laten wel weer een hoop open maar het geeft in ieder geval wel richting aan het geheel.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.