Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Plateau bereikt? Al 2 maanden hetzelfde gewicht, tips gevraagd.

Geplaatst door Muz op November 13, 2015 om 04:04

Muz
November 13, 2015 om 04:04
Ik weet niet of ik het hier goed plaats, maar wellicht kunnen jullie me helpen. Ik ben in 9 maanden ongeveer 18 kilo kwijtgeraakt. Ik heb echter nog steeds overgewicht, zou voor een gezond BMI nogmaals hetzelfde gewicht moeten kwijtraken. Mijn doel is echter eerst nog 12 kilo, daarna zie ik wel verder.

Nu blijf ik al zo'n twee maanden (!) op hetzelfde gewicht hangen en ik merk dat het me demotiveert. De ene week is er een kilo bij, de volgende week is er een kilo af. Dan is er weer twee kilo af, anderhalf kilo bij, enzovoorts. Ik eet elke dag zo'n 1300 - 1400 calorieën (met hier en daar uitschieters naar onder of boven), ik wandel zo'n 4/5 keer per week flink (minimaal een uur in een hoog tempo) en zwem eens per week 60 tot 70 baantjes. Daarnaast doe ik thuis elke dag buikspier- of beenoefeningen. Ik eet veel groente en fruit, eet geen chips, koekjes of snoep. Ik ontbijt meestal met Griekse yoghurt, ongezoete amandelmelk of yoghurt, afgewisseld met fruit of biologische speltmuesli. Als tussendoortje eet ik altijd minimaal twee stukken fruit, zoals een appel en mandarijn, banaan en peer enzovoorts. Als lunch eet ik afwisselend een heldere soep met verse salade met veel groenten, en een gekookt ei - of twee boterhammen met roomboter en veel salade. Meestal eet ik zo'n 3/4 dagen per week brood als lunch, de rest van de week niet. Tussendoor eet ik dan weer groenten, zoals wortel, bleekselderij of paprika, of een biologische rijstwafel met pindakaas. 's Avonds eet ik "normaal" in een kleine portie: pasta, rijst, ovenschotel, aardappelen en groenten. Ik bak niet in vette boter en eet meestal mager vlees. Ik drink minimaal 2 liter water/groene thee per dag. Niks mis mee toch? Ik lijd ook helemaal geen honger en voel me altijd verzadigd.

Wat zou ik nog kunnen doen? Ik snap dat je een plateau kunt bereiken, maar na 2 maanden moet dat toch wel eens voorbij zijn? Ik heb al geëxperimenteerd met ander eten (meer gezonde vetten, minder suikers, minder vetten, puur/biologisch eten) en meer beweging, maar het haalt niets uit. Af en toe eet ik patat of pizza en ik drink ook af en toe alcohol. Het is dus niet dat ik 'niets' binnenkrijg. Ik voel me goed bij het eten wat ik eet, maar er moet écht wat af als ik een gezond gewicht wil hebben. Het is frustrerend, omdat ik voel dat ik heel gezond leef, maar er werkelijk helemaal niets gebeurt. Tips zijn welkom, alvast bedankt!
November 13, 2015, gewijzigd door Tangobeer op November 13, 2015 om 06:03
Zo'n plateau bestaat niet echt, maar het is wel iets wat veel mensen ervaren. Een simpele oorzaak is dat wanneer je eigen gewicht afneemt, de calorieverbranding ook afneemt bij activiteiten als wandelen en fitnessoefeningen waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt.
Ik zou de oplossing niet in je eten zoeken, volgens mij zit dat wel goed.
Een mogelijke oplossing bestaat uit veranderingen in je bewegen. Van te lang hetzelfde doen worden je spieren misschien 'lui'. Dat veranderen kan op microniveau (3 herhalingen van 10 i.p.v. 2 herhalingen van 15 of andersom / 2 keer per dag een half uur wandelen i.p.v. 1 keer per dag een uur) of op macroniveau (gaan fietsen i.p.v. wandelen), etc.
November 24, 2015 om 05:08
Om af te kunnen vallen moet je lichaam uit balans zijn. Na enkele maanden hetzelfde eet- en beweeg patroon te hebben gevolgd is je lichaam daar zo aan gewend dat het weer in balans raakt en je dus niet meer afvalt. Wat je zou kunnen proberen is elke dag een andere hoeveelheid cal te eten en te spelen met je koolhydraat/eiwitten/vetten verhouding. Eet bijvoorbeeld eens een dag of 2/3 geen brood en aardappels e.d. en wat extra eiwitten en vetten. Of eet de ene dag 1000 cal, de volgende 2000 en dan een dag 1500 o.i.d. Maak je lichaam even flink in de war. Je kunt natuurlijk ook afwisselen in je beweegpatroon. Doe eens een dagje niks, gooi er een dag behoorlijke krachttraining tussendoor of juist een dag waarin je flink gaat spinnen o.i.d.

Ik zou overigens wel kijken of je je ontbijt iets kunt vergroten. Ik zie voornamelijk proteïnes staan. Ik zou proberen daar flink wat vezels aan toe te voegen zodat je darmen gelijk aan de slag moeten. Denk aan lijnzaad of havermout o.i.d. Er is genoeg lekkers dat je door je yoghurt kunt strooien waar wel vezels in zitten en weinig tot geen suikers.
December 1, 2015, gewijzigd door Krummeltje op December 1, 2015 om 13:58
Hier is een heel goede video over dit onderwerp (in het engels):
(en vergeet het verhaal eronder niet)

Groetjes Krummeltje
December 1, 2015, gewijzigd door Krummeltje op December 1, 2015 om 13:59
Waarschijnlijk eet je structureel te weinig bij deze hoeveelheid beweging om nog af te kunnen vallen en is de verhouding cardio/krachttraining niet in orde om lange tijd af te vallen. Meer (zware) krachttraining en intervalcardio zouden nu flink helpen, aangezien je veel duursport doet. Dat is meteen een voorwaarde om straks, als je op streef bent, je doel te behouden.
Op diezelfde website kan je goede video's vinden en gratis thuistrainingen. Ook meer video's met informatie hoe je het het beste aan kan pakken.

Bovendien zegt gewicht lang niet alles!
December 28, 2015 om 06:01
Probeer inderdaad je beweegpatroon te veranderen. En anders kan je altijd nog langs bij de huisarts, laat daar anders je schildklieren eens testen
Muz
January 28, 2016 om 05:22
Bedankt! Ik ben sinds ik dit bericht postte, twee maanden geleden, 'maar liefst' 1,5 kilo afgevallen. Nu denk ik dat ik de reden weet: ik eet toch echt (veel te) weinig. Ik schatte dat ik dagelijks rond 1400 kcal at. Na een maand nauwkeurig bijhouden in een app ben ik erachter gekomen dat ik slechts tussen de 1000 - máx 1200 kcal zit - soms zelfs 900 kcal per dag! Dat kan niet gezond zijn, ik schrok ervan. Zó stom van mezelf! Ik voel me op zich goed, maar merk wel dat ik weinig energie heb. Tijd dus om écht gezond te gaan leven en mezelf goed te voeden.

Nu wil ik calorieën dit gaan opvoeren naar 1450 - 1550 kcal per dag, maar natuurlijk niet ineens aankomen. Hebben jullie tips? Rustig opbouwen, meer sporten? Ik wil gaan proberen te hardlopen, maar ben nog vrij zwaar en wil mijn benen en knieën niet overbelasten.

Bedankt!
January 28, 2016 om 07:54
Zorg dat er balans is tussen de energie die je binnenkrijgt en die je verbruikt. Als je het lastig vindt om dat op gevoel te doen, kun je nog een tijdje blijven bijhouden wat je binnenkrijgt en wat je verbrandt op een dag. Het verschil tussen 1200 kcal en 1500 kcal per dag is ongeveer een uur stevig wandelen in plaats van stilzitten... Je hoeft niet meteen te gaan hardlopen, je kunt ook wandelen of fietsen. Met wandelen verstevig je je spieren en pezen ook en bereid je je lichaam voor op wat zwaardere belasting in de toekomst.
May 29, 2016 om 14:48
Metabolisme versnellen door krachttraining of hiit cardio
Hie vind je nog andere tips
http://ideaal-gewicht.eu/metabolisme-versnellen/
June 8, 2016 om 03:51
Een stappenteller motiveert je ook extra tot bewegen. Het regelmatig wat wandelen heeft nu eindelijk na lange mijn plateau doorbroken pfff.
zie mijn grafiek.

June 11, 2016 om 09:13
Hoi Muz,

Het is onvermijdelijk; ben je al een tijdje bezig met afvallen dan komt er een moment dat je een plateau bereikt. Ineens val je niet of nauwelijks meer af. Het ging een tijdje goed maar dan opeens stopt het afvallen, terwijl je niets anders hebt gedaan. Voordat je gefrustreerd raakt en je weegschaal het raam uit gooit, tel even tot tien. Hieronder vind je een aantal tips om je te helpen.

Porties:

De eerste stap is om te kijken naar je portiegroottes. Vaak is het zo dat je porties ongemerkt weer wat groter worden na een tijdje "lijnen". Een extra koekje hier, een extra broodje daar een groter stukje vlees, een lepel rijst extra etc. kan de oorzaak zijn van het stil staan van je gewichtsverlies.

Dagboek:

Vaak eten we altijd iets meer dan we zelf denken. Daarom is het bijhouden van een eetdagboek heel erg belangrijk. Het kan heel veel inzicht geven in je eetpatroon en waar het mis gaat. Schrijf een week lang op wat en hoeveel je eet en drinkt. Evalueer dit na een week en bekijk je inname. Je kunt je inname ook via internet bijhouden (www.caloriechecker.nl). Kruipen er extra calorieën in je dagmenu op specifieke momenten van de dag? Misschien vind je het vooral moeilijk de hoeveelheden en portiegroottes van specifieke voedingsmiddelen te beperken. Of komen er vooral in het weekend extra lekkernijen voor? Vaak merk je dat je door op te schrijven wat je eet je al wordt afgeremd in je eetgedrag, omdat je geconfronteerd wordt met wat je doet en hoeveel je eet. Het bijhouden van wat je eet zorgt er ook voor dat je makkelijker 'bij de les' blijft.

Nieuwe balans:

Houd er ook rekening mee dat je lichaam in een nieuwe balans komt als je al (flink) bent afgevallen. Als je veel gewicht bent verloren door een dieet en meer bewegen, dan weeg je ook een stuk minder dan voorheen. Als je minder weegt dan verbruikt je lichaam ook minder calorieën want het lichaam is "kleiner" geworden.
Het is dus belangrijk naar de goede balans te zoeken tussen de hoeveelheid energie, die je nu inneemt en de hoeveelheid energie die het lichaam nu daadwerkelijk verbruikt.

Bewegen:

Het volgende belangrijke punt is je beweegpatroon. Je moet na een tijdje de intensiteit van je beweegpatroon verhogen zodat je je lichaam blijft uitdagen om actief te blijven verbranden.
Dwing jezelf om wat sneller te (hard)lopen, fiets wat langer of zwem een paar extra baantjes of train een keertje extra op de sportschool. Als je nog geen krachttraining doet, zorg dat je dit wel gaat doen! Het opbouwen van spiermassa is de manier om je metabolisme (stofwisseling) te verhogen, zodat je meer calorieën en lichaamsvet verbrandt, zelfs in rust. Verder zorgt krachttraining voor het verstevigen van je spieren en het strakker worden van je lichaam, zodat je zelfs nog een kledingmaatje kleiner aan kunt, ook al verlies je geen gewicht meer.



Lieve groetjes,

✿¸.•❤•.❀•. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ✿Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Kwartjes Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ✿Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ .•❀.•❤•.¸✿
June 11, 2016 om 13:56
Misschien heb je dit gewicht in het verleden een hele poos gehad. Je lichaam herkent dat gewicht dan. Soms is een heel ander eetpatroon al genoeg om het te doorbreken. Mij heeft het geholpen om een weekje lowcarb te doen. Daarna komt het er wel weer aan, maar dan gaat het gewicht toch weer langzaam naar beneden. Het blijft frustrerend.
September 17, 2016, gewijzigd door Pauline78 op September 17, 2016 om 17:02
Venkelzaad

Venkel is een aangenaam ruikend kruid, met gele bloemen en veerachtige bladeren. De naam komt van het Romeins en betekent als het ware “geparfumeerde veren”. Het heeft een anijsachtig aroma. Gedroogde venkelzaden zijn zeer rijk aan voedingsstoffen zoals vezels, magnesium, calcium, veel ijzer. Ze zijn lange tijd gebruikt als hulpmiddel om de spijsvertering te verbeteren. Venkel helpt om de gastro intestinale spieren te doen ontspannen, wat helpt om gassen die vastzitten in de darmen te activeren. Er wordt aangeraden om een halve theelepel venkelzaden te eten na de maaltijd, of wanneer de maag overvol voelt te zitten. U kan venkelzaad ook mengen in een thee. Een theelepel venkelzaden, 5 minuten laten trekken, en opdrinken.

Zalm

Zalm werkt op 2 manieren wanneer het neerkomt op buikvet. Het bevat 1 de omega 3 vetten. En 2 het bevat vitamine D. Zalm is een uitstekende bron van vitamine D. Met wilde zalm krijg je ongeveer 4 keer meer vitamine D binnen als met gekweekte zalm. Vitamine D tekort in het bloed werden reeds gelinkt met overgewicht, alsook dus buikvet. Wetenschappers zijn niet zeker of de reden daarvoor is dat vitamine D wordt gevangen in de vetcellen, of dat zwaarlijvigige mensen simpelweg niet genoeg vitamine D consumeren. Hoe dan ook is het consumeren van genoeg vitamine D positief voor de algemene gezondheid. Ook werden er recent verbanden gevonden tussen vitamine D en depressie. De omega 3 vetzuren in zalm en andere vette vis zullen ook helpen om je buikvet te verminderen. Onderzoekers geloven dat omega 3 vetzuren het lichaam een signaal geven om vet te verbranden in plaats van vet op te slaan.

Eieren

Wanneer je buikvet wilt verliezen zijn eieren een goede manier om de dag te starten. Eieren zijn rijk aan eiwitten, en door ze te eten voor ontbijt zorgt dat voor een krachtige bevoorrading. Een studie gepubliceerd in “Nutrition Research” ontdekte dat mensen die eieren eten als ontbijt, minder de neiging hadden om teveel te eten gedurende de dag. Eieren bevatten ook andere belangrijke voedingsstoffen die je buikvet kunnen doen wegsmelten. Eieren zijn bijvoorbeeld een bron van vitamine B12, een voedingsstof die het lichaam helpt om vetcellen af te breken. Eieren bevatten ook vitamine D. Te weinig vitamine D staat in verband met overgewicht en buikvet. Choline, die een rol speelt in het vet metabolisme. Het grootste aantal voedingsstoffen komt uit het eigeel. Er doen veel verhalen de ronde dat eigeel ongezond is omdat het cholesterol bevat. Toch zijn er andere onderzoeken die aantonen dat het eten van 1 ei per dag, veilig is voor het hart en de cholesterol.

Olijfolie

Meervoudig onverzadigde vetten in olijfolie kan werken als een schakelaar tussen vet verbranden en vet opslaan. Onverzadigde vetzuren helpen ook om de bloedsuiker spiegels te regelen. Dat speelt een grote rol in het minder vaak krijgen van honger en vermindering van buikvet. Een studie in “Diabetes Care” toonde aan dat het vervangen van duurzame koolhydraten door onverzadigde vetzuren in het dieet van patiënten met diabetes type 2, hielp om hun bloedsuikerspiegel normaal te houden. Vooralleer je olijfolie overal over je voeding gaat gieten, in de hoop om buikvet te verbranden. Onthoud dat de normale portie 1 soeplepel is. Die bedraagt reeds 120 caloriën. Meervoudige vetzuren zijn een zeer goed middel om buikvet te doen smelten. Maar er moet altijd rekening gehouden worden met de gehele calorie-inname. Die mag niet boven de opgelegde 2.000 – 2.500 calorieën per dag gaan.


Asparagus

Terwijl alle groenten calorie-arme voedingsstoffen zijn die een gezond gewicht promoten. Asparagus doet 3 maal dienst in anti buikvet effecten. Eerst en vooral is het een bron van prebiotica. Wat de groei van goede bacteriën ondersteunt en helpt om een gezonde balans in het verteringsmechanisme te behouden om gas te vermijden of te verminderen. Het bevat ook oplosbare en onoplosbare vezels die de algemene spijsvertering ondersteunen alsook natuurlijke anti-ontstekingsstoffen om enige irritatie van de gastro intestinale spieren te verminderen of te voorkomen. Om buikvet te verminderen eet je best gestoomde asparagus een paar keer per week. Om het buikvet verbrandingsmechanisme een enorme boost te geven.

Volle Granen

Volle Granen zoals quinoa, popcorn, tarwe, kan helpen om buikvet te verminderen. Een studie toonde aan dat mensen die volle granen eten, minder buikvet hadden dan mensen die dat niet deden. De buikvet voorkomende kracht van granen zou hoofdzakelijk van de vezels moeten komen. Vezels helpen om de insuline niveaus laag te houden. Wat zou helpen om het vet in de vetcellen te doen dalen. Volle granen bevatten ook vitamines, mineralen en anti-oxydanten voor een optimale gezondheid. Verzeker je ervan dat het gaat om volle granen. Dat staat meestal op de verpakking te lezen.


Bananen

Hoewel veel mensen denken dat je van bananen dik wordt. En dus logischerwijs meer buikvet zal opstapelen. Zijn ze eigenlijk een belangrijk voedingsmiddel om buikvet juist te verminderen. Voeding rijk aan kalium of potassium helpt om buikvet te verminderen door te werken als een natuurlijk vochtafdrijvend middel. Wat er voor zorgt dat al het overtollige zout en water uit het lichaam wordt afgedreven. De oplosbare vezels in bananen kunnen ook helpen om constipatie te voorkomen. Dat kan een grote reden zijn voor overtollig buikvet. Eet een banaan als een dagelijkse snack, of maak er een lekkere smoothie van. Andere voeding die hoog is aan potassium en kan helpen om buikvet te verminderen zijn zoete aardappelen, noten, tomaten, groenbladerige groenten en dadels.

Griekse Yoghurt

Yoghurt is een uitstekende bron van calcium. Een mineraal dat de productie van cortisol vertraagt, dat buikvet aanmoedigt. Griekse Yoghurt, bevat minder calcium dan gewone yoghurt, ongeveer 20 procent van de dagelijkse behoefte aan calcium. Een groot voordeel van Griekse yoghurt is dat het 2 maal meer eiwitten bevat in vergelijking met gewone yoghurt. Griekse Yoghurt bevatten goede bacteriën, die helpen in het verteringsproces om gassen en opzwellingen te voorkomen. Dus ook om buikvet te voorkomen. Het bevat ook minder lactose dan gewone yoghurt, door het afscheidingsproces. Dus voor de mensen die minder goed tegen lactose kunnen, kunnen misschien eens proberen met Griekse Yoghurt.

Komkommer

Komkommer zit vol met water en is natuurlijk zeer laag aan calorieën. Ze zijn uitstekend om te helpen bij het controleren van je gewicht. 1 komkommer bevat slechts 45 calorieën. Als je last hebt van een opgeblazen gevoel, kunnen komkommers ook daarbij helpen. Mensen gebruiken komkommer om hangende oogleden te behandelen. Door ze te eten kan je ook helpen om buikvet kwijt te spelen. Komkommers versterken de werking van anti-onstekings enzymen in het lichaam. Wat helpt tegen gastro intestinale ontsteking en zwellingen. Ze zijn heel lekker in een salade of tussen een sandwich.

Water

Genoeg water drinken ondersteunt andere manieren om je buikvet kwijt te spelen. Veel mensen weten dat vezelrijke voeding goed is om minder buikvet te krijgen omdat het helpt om voeding te transporteren in het spijsverteringsstelsel. Zo voorkomt het opzwelling van de buik en constipatie. Hoewel, soms vergeten we dat water nodig is om de vezels te transporteren door het spijsverteringskanaal. Ieder heeft zijn eigen waterbehoeften. Acht glazen per dag is een normale regel voor volwassenen. Maar je kan ook meer of minder nodig hebben. Dat hangt af van de omgeving waar je woont, en hoe actief je bent. Normaal gesproken moet men per dag tussen de anderhalve en de 2 liter water drinken. Een simpele regel om te zien of je genoeg water drinkt is door te kijken naar je urine. Is die doorzichtig, dan heb je genoeg water in je systeem. Is ze eerder geel of donker geel, bruin. Dan heb je te weinig water in je lichaam. Wanneer dit laatste het geval is, zal je zien dat met het drinken van genoeg water, je buikvet zal verdwijnen als sneeuw voor de zon. Omdat het in dit geval niet hoofdzakelijk gaat om vet, maar om een opstapeling van water dat het lichaam heeft aangelegd in de buik, door het tekort aan water. En zo lijkt het op buikvet. Drink plat water, omdat bruisend water terug zwellingen kan doen ontstaan in de buikomgeving. Voeg er misschien citroen, sinaasappel of munt aan toe om de smaak wat op te krikken.

Ook Interessant: Afvallen en hardlopen is dit aan te raden?
We kunnen dan kiezen voor warm water met citroensap, of gewoon koud water met citroensap. Dat is een ideale vervanging voor limonade.

Proteïneshakes

Niet meteen een voedingsmiddel op zich. Maar proteïneshakes kunnen heel goed helpen om een maaltijd te vervangen. Proteïneshakes zijn hoog aan eiwitten en laag aan calorieën. Ook zullen ze door het hoge aantal eiwitten, het hongergevoel langer kunnen helpen onderdrukken. Wanneer je elke dag gebruikmaakt van proteïneshakes zal je dus makkelijker aan de juiste verhouding Eiwitten/koolhydraten/vetten komen. En op die manier zichtbaar minder buikvet hebben.

Wanneer je deze hulpmiddelen toepast in je dagelijks dieet zal je merken dat je buikvet snel zal verdwijnen. Je zal binnenkort kunnen genieten van een mooie platte buik zonder overtollig buikvet.

- See more at: http://naturelz.nl/minder-buikvet-10-voedingsmiddelen/#sthash.3qyeQgZq.dpuf
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.