Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

BOOS overal zit teveel suiker in! Of onvermelde namaaksuiker!!!

Geplaatst door Virri op March 26, 2016 om 08:58

March 26, 2016, gewijzigd door Virri op March 26, 2016 om 09:18
Ik heb net ons paasetentje gemaakt. Ik wilde wat bijgerechten bij de nasi goreng. Boemboe Sajoer groente van het merk AH. Conimex wordt daar minder verkocht tegenwoordig. Ik proef het gerecht. BAH. Mierezoet!!! Zo erg dat ik het afgegoten heb en een andere smaak heb toegevoegd. Ik heb net gekeken hoeveel suiker er in de boemboe zat. Dat wordt echter alleen omfloerst weergegeven. Namelijk de voedingswaarde per 100 gram bereid product staat achterop de wikkel. Dat is 6 gram suiker. Maar dan weet je nog niks. Want wat is bereid product? Ik heb toen wat op het pakje staat namelijk 200 gram water, 400 gram wokgroente, 2 eetlepels olie en het gewicht van de boemboe bij elkaar opgeteld. 730 gram. Dus 7,3 maal 6 gram suiker zit er in de pasta. Dat is 43,8 gram suiker per 95 gram. ( zoveel woog de boemboe ) Bijna de helft van de boemboe is suiker!! Daarna had ik dezelfde sensatie bij de hot sate saus. Van Asli. Ook mierezoet. Staat 29,5 gram suiker per ons achterop het pak. Ik heb meer als de helft weggegooid en pindakaas toegevoegd. Ik heb nog even gekeken op een boemboe sajoer boontjes van Conimex die ik nog had liggen. Daar zit ook 30 gram suiker per ons ( onbereid product) in. 2 Keer van de week had ik onverwacht en onvermelde namaaksuiker op. In de Zero ontbijtkoek van Peijnenburg. En in piccalilly van Kesbeke. Mag dat nu allemaal zomaar? Nou ja, ik ga voortaan maar weer uiterst zorgvuldig ingrediënten staan controleren in de supermarkt. Groet, Virri
March 26, 2016 om 09:29
Bij de AH boemboe sajoer groente staat als 2de ingrediënt suiker en als 4de ingrediënt basterdsuiker. Bij de Conimex boemboe sajoer boontjes staat als 2de ingrediënt suiker en als 4de ingrediënt dextrose.
Op de site van AH kun je van heel veel producten thuis al de ingrediënten bekijken, zodat je de tijd hebt te bedenken of je dit product wel of niet wilt kopen.
En ja; er staat nergens dat er ergens geen suiker aan mag worden toegevoegd.
En let op: suiker heeft heel veel verschillende benamingen, waar fabrikanten listig gebruik van maken om jou als klant te laten denken dat hun product minder suiker bevat. Want wie kent nu al die benamingen uit het hoofd?
March 26, 2016 om 11:03
Ja hoe bestaat het. En als eerste ingrediënt staat water. Suikerwater koop je eigenlijk dus. Jammer dat het zo gesteld is. Bedankt voor je reactie.
March 27, 2016 om 06:57
@Virri,

Als je vaak "Indische" gerechten maakt, is de aanschaf van een goed Indisch Kookboek aan te bevelen.
Dat was het eerste wat ik kocht toen ik bij mijn Indische schoonfamilie binnen was gerold.
Conimex, Go Tan of ah eigenmerk, het heeft allemaal niets met Indisch te maken.
Het enige wat ik wel eens koop als kant en klaar merk is Koningsvogel, veel duurder, maar in elk geval aanvaardbaar, zeker wat smaak betreft. Boemboe's zijn heel eenvoudig zelf te maken. Ja je hebt allerlei losse kruiden nodig. Maar die zijn, in de Toko of op de markt vaak voor weinig geld te koop. EN je weet zeker dat er geen suiker inzit.

Heel goed Indisch kookboek, leuk in oud Nederlandsch, is Mevrouw Cathenius van der Meijden, Groot Nieuw Volledig Indisch kookboek.

Oeps, zie op Google dat die van mij al 100 euro waard is.
Maar de nieuwere zijn goedkoper.
March 27, 2016, gewijzigd door Virri op March 27, 2016 om 07:20
Dank je wel boekenkind voor je leuke reactie. Ik heb ook een Indische schoonfamilie gehad. En ik ga zeker dat boek eens goochelen!. Maar die natte boemboes vond ik een uitkomst en vaak best smakelijk genoeg. Zo vond ik Javaanse boontjes van Conimex best lekker en net heb ik nog Cumar's Ajam Besengek gemaakt. Wel fijn dat je kokosmelk in kunt vriezen, dat had ik dus in huis. Maar ik ga echt niet in de oelekan allerlei dingen vijzelen enzo. En zeker niet van alles aanschaffen. Het zal wel fusion zijn wat en hoe ik kook. Ik gebruik geen knoflook zelfs. En bedenk me dan, we leven niet in de tropen en hebben hier van huis uit weinig sterke specerijen. Voor italiaans eten gebruik ik ook een potje van Gran Italia. Maar wel alleen mascarponesmaak. Na werkelijk alle soorten eerst geprobeerd te hebben, ben ik blij deze gevonden te hebben en daar blijf ik bij. Voor pastasaus ga ik ook geen tijm en oregano en basilicum etc. in huis halen. We zijn maar met zijn tweeen. Ik heb een hekel aan weggooien en oud moeten specerijen ook niet worden. Wij eten over het algemeen Hollands. Soms pasta of rijst. I
March 27, 2016 om 07:30
Nee, voor 2 van alles in huis halen als je het niet dagelijks of wekelijks eet, heeft geen zin.
En nee, ik oelekan echt niet alles hoor. Ik heb een potje, speciaal voor dit soort gerechten, waar ik dan lepeltje dit en dat in mik, goed schudden en bij het gerecht.
Echt is natuurlijk alles in authentieke staat, maar ik koop het meeste in poeder vorm.
In een goed afgesloten doos of potje vrij lang houdbaar.
Ik maak alleen nog, als ik een uitgebreide maaltijd kook voor vrienden en familie, alles echt authentiek.
Dus ja, dan komt de Tjobek en Oelekan uit de kast.
Voor mij alleen scharrel ik wel met kruiden in gemalen vorm.
De sambal is dan weer wel origineel. Anders hoef ik het niet.

Italiaans maak ik ook met Grand'Italia potjes, alhoewel dat merk ook niets met Italië te maken heeft, net zomin als Bertolli.
March 27, 2016 om 10:54
Haha nou wordt ik wel benieuwd naar lepeltje dit en dat in dat potje van jou. Vertel me je geheim... En dan nog wel schudden! Haal je sambal bij de toko? Ik kook ook graag voor veel mensen. Omdat je dan inderdaad wel meer speciale kruiden ed in huis haalt. Met kerst of zo. Een maal per 2 weken koken Indische vrienden van ons. Gaan we daar een echt Indische maaltijd ophalen. Altijd lekker...
March 27, 2016 om 13:45
:lachen:, het is niets bijzonders hoor, dat potje. Ik kocht ooit eens van die mini potjes jam.
Hero heeft ze bijvoorbeeld, MET een schroefdekseltje.
In een aantal daarvan heb ik losse kruiden in poedervorm. En 1 daarvan is mijn schutpotje.
Ik doe een theelepeltje sereh, laos of what ever in het potje en schut dat met een beetje zout en peper goed door elkaar, dan een theelepel Sambal setan van Koningsvogel erbij goed roeren en klaar.
Potje uitspoelen met een beetje water, of een lik rijst erdoor heen. Daarna natuurlijk gewoon in de afwas.

Geef mij van die vrienden, ik heb ze niet, jammer genoeg.
Ik haal, heel zelden, wel eens een maaltijd bij de Chinees. Dat is goed te doen, maar het is toch teveel Chinees aangepast voor mijn smaak. Ik haat die met agar agar, als het dat al is, aangemaakte sausjes.
March 28, 2016, gewijzigd door Virri op March 28, 2016 om 08:54
Aha, het geheim van de Smit. Sambal van Koningsvogel ken ik niet, maar zal ernaar uitkijken. Ja de Chinees doen wij ook weleens. Meestal Tjap Tjoi. Vanwege de groente. Maar de sauzen zijn inderdaad vies aangemaakt met een of ander slimey spulletje. Ik haat dat. Hoe men met steeds minder kwaliteit, je steeds meer geld uit de zak probeert te kloppen. Je moet zo opletten. Staat er geheel vernieuwd op, bedoelen ze geheel vernield. Kunnen we hier geen item aanmaken met zo'n titel?
March 28, 2016 om 09:31
Koningsvogel verkocht de AH een hele tijd, nu alweer een poos niet gezien.
te duur waarschijnlijk, maar ook, te weinig Hollands aangepast??koningsvogel website
de Tjap Tjoi zit ook in een of andere vreemde saus hier, ik vind vooral de Smoor Djawa (gesmoord rundvlees) lekker. De rest maak ik zelf wel, maar ja, lui soms dan koop je dus van de Chinees.
Doe ik overigens 3 dagen mee.

Klopt, vernieuwd is vaak niet beter maar eerder slechter.
Ik zou zeggen, maak een Topic aan, wie weet wat er voor reacties komen.

March 28, 2016, gewijzigd door Boekenkind op March 28, 2016 om 09:33
Koningsvogel verkocht de AH een hele tijd, nu alweer een poos niet gezien.
te duur waarschijnlijk, maar ook, te weinig Hollands aangepast??koningsvogel website
de Tjap Tjoi zit ook in een of andere vreemde saus hier, ik vind vooral de Smoor Djawa (gesmoord rundvlees) lekker. De rest maak ik zelf wel, maar ja, lui :grinnik:, soms dan koop je dus van de Chinees.
Doe ik overigens 3 dagen mee.

Klopt, vernieuwd is vaak niet beter maar eerder slechter.
Ik zou zeggen, maak een Topic aan, wie weet wat er voor reacties komen.
March 28, 2016 om 09:42
Van Koningsvogel heb ik eerder, bij de toko, 3 soorten boemboes gekocht.
We hadden 3 gerechten met zelfgemaakte boemboes, die we wel eens wilden vergelijken met de boemboes van Koningsvogel. Ze vielen echter alle3 tegen, want veel 'vlakker' van smaak en een 'vreemde' bijsmaak.
De boemboes van AH en Conimex ken ik niet, dus als je die gewend bent kan het zijn dat je die van Koningsvogel juist lekkerder vindt.

Geheel vernieuwd betekent voor mij: goed opletten!
March 28, 2016 om 10:10
Barkie

Ik heb geen aandelen bij Koningsvogel. Ik weet van mijn ex schoonmoeder en de Indische tantes dat Koningsvogel de enige aanvaardbare was, als het snel snel moest.
Er zal waarschijnlijk een ingrediënt in gezeten hebben waar jij de smaak niet van kent. Wat jij vertaald in een vreemde bijsmaak. Als ze vlakker van smaak is dan wat je zelf maakt, betekent het voor mij dat je het inderdaad beter zelf kunt maken.
En ja, Vernieuwd is Beter Opletten.
Maar ook, Wie van de duizenden Valtaffer's leest altijd het etiket? Ik denk nog geen 10 procent.
Zolang iedereen nog steeds zout waardes invult, waar duidelijk natrium wordt gevraagd, maak IK me geen illusies.
March 28, 2016 om 11:23
>> dat Koningsvogel de enige aanvaardbare was, als het snel snel moest. <<
Dat was dus ook de reden dat wij die kant en klare boemboes van Koningsvogel wel eens wilden proberen.
April 11, 2016 om 16:08
Ik erger me er ook vreselijk aan Virri, maar probeer het niet meer te doen na jaren suikervrij leven en koken.

Maar het 'moet' nu standaard in de zakjes kaneel van AH (kruidenhoek)? Suiker in vleeswaren en gerookte zalm? Suikervrije appelmoes 10 cent duurder dan appelmoes met suiker?

Hoezo?!!!

Soms mail ik wel eens een klantenservice en dien ook wel eens een dikke klacht in.

Verder standaard Indische kruiden in huis om zelf boemboes te maken. De meeste uit de toko. Smaakvoller en doorgaans voordeliger ook. Dagje van tevoren de boemboes en marinades maken en de meeste recepten zijn eenvoudig. Alle antieke Indische kookboeken van mijn moeder gekregen, maar gelukkig staan er ook veel mooie Indische recepten online.

http://www.kokenmetkruiden.nl/blog/764/De-Indonesische-Keuken
May 16, 2016, gewijzigd door Liza87 op May 16, 2016 om 08:21
Ik ben reeds 5 kilo afgevallen.
Eigenlijk moeten we suiker niet vermijden, we moeten snelle suiker vermijden.
Toch volgens dit artikel:

Vermijden van snelle koolhydraten

Het belangrijkste wat we moeten vermijden zijn niet de verzadigde vetzuren. Al zijn die natuurlijk ook niet optimaal voor onze gezondheid. Maar de verzadigde vetzuren zijn niet de allergrootste oorzaak van overgewicht.

De grootste oorzaak van overgewicht is het eten van teveel snelle koolhydraten of snelle suikers.

Deze snelle koolhydraten zullen ervoor zorgen dat onze bloedsuikerwaarden enorm gaan stijgen, waardoor veel insuline moet worden aangemaakt. Die uiteindelijk kan leiden tot insulineresistentie met als gevolg diabetes type 2.

Dit is de grootste reden dat mensen met overgewicht uiteindelijk diabetes type 2 ontwikkelen. En in de eerste plaats ook de reden waarom ze overgewicht hebben.

Wanneer we deze snelle koolhydraten zoveel mogelijk gaan vermijden en deze gaan vervangen door voedingsmiddelen met vezels zullen we merken dat we eenvoudiger gaan afvallen zonder honger te hebben. En ook de motivatie niet verliezen doordat we elke keer met honger moeten gaan slapen.

Wanneer we ons afvragen welke producten nu snelle koolhydraten bevatten en welke niet. Dan kunnen we simpelweg kijken naar de hoeveelheid vezels die in het voedingsproduct aanwezig zijn. Wanneer bijna geen vezels aanwezig zijn. Dan kan je bijna met zekerheid stellen dat we te maken hebben met snelle suikers of snelle koolhydraten. Een bijkomende proef die we kunnen doen is de glycemische index gaan opzoeken van het voedingsproduct.

Glycemische index is een waarde die wordt gegeven aan een bepaald voedingsproduct. Om de snelheid van de opname van de koolhydraten in het bloed en in de darmen weer te geven. Hoe hoger de glycemische index, hoe sneller de koolhydraten worden opgenomen in het bloed en in de darmen.

We proberen dus beter om voedingsproducten met een glycemische index van boven de 70 te vermijden. En voedingsproducten met een glycemische index boven de 50 zo weinig mogelijk te eten.

Voorbeelden om te vermijden zijn :

Frisdrank
Gesuikerd vruchtensap
Bier
Aperitief
Koekjes
Gebakjes
Cake en taart
Aardappelen
Witte pasta

- bron: http://moedergaia.com/afvallen/afvallen-zonder-honger/
May 18, 2016 om 02:43
Ik vermijd zelf sinds maart 2014 (ruim 2 jaar nu) alle koolhydraten; snel en langzaam. Alles met >5 kh per 100 gram komt niet in boodschappenmandje en dus ook niet in mij. Dit strakke inkoopbeleid werkt. Inmiddels 37 kg kwijt en prachtige bloedwaarden.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.