Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Hoeveel % vezels is gezond op een dag ?

Geplaatst door Pauline2017 op July 10, 2016 om 14:31

July 10, 2016 om 14:31
Bij mij is het steeds 3 a 4 % per maaltijd. Weet iemand of dat veel te weinig is of normaal ?
July 10, 2016 om 16:25
Daar is op internet zat over te vinden.

Paar voorbeelden:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/voeding-en-leefstijl/voedingsvezels/aanbevolen-hoeveelheid.html

Gemiddeld 30 tot 40 gram per dag, hoeveel % dat per maaltijd is??
July 11, 2016 om 03:35
Hartelijk bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik 3 stuks volkorenbrood, 3 stuks fruit, groente, aardappelen en rode bessen gegeten. En daar zitten allemaal vezels in en toch staat er maar 3,32 % vermeld in de energieverhouding schijf. (rechterkolom van het dieetdagboek) Of de hoeveelheid per dag klopt niet. Wil je namelijk 30 tot 40 gram vezels per dag binnen krijgen dan zou je 10 boterhammen, 10 stuks fruit en 10 dubbele portie groente moeten eten en dan daarnaast veelvuldig tussendoortjes van gedroogde abrikozen.
July 11, 2016 om 05:37
@Pauline,
Het probleem met het (di)eetdagboek is dat nog niet alle producten in de database zijn aangevuld met de rubrieken vezels en natrium. Daarom zie je bij veel producten nog steeds 0 gram vezels staan. Dit terwijl die producten wel degelijk vezels bevatten.
July 11, 2016 om 09:56
Wat Barkie al stelt. Voor maar een fractie van alle producten zijn de waardes vezels en natrium bekend.
Pas in 2011 werd, na veel aandringen, dat toegevoegd aan de waardes.
Waarbij dan inmiddels alweer, (Europees geregeld) de waardes zout, dus geen natrium, niet meer vermeld hoeven te worden op het etiket. Het mag wel, maar moet niet. Helaas.
Bij ons staat nog natrium, maar inmiddels is er ook weer Europees afgesproken dat er zout op de etiketten moet staan.
Zout is geen natrium, dus moeten we steeds alle zout waardes omrekenen naar natrium waarde.

Als je iets vind zonder vezels in de calorietabel en jij hebt een verpakking (zelfde product) MET vezels, dan mag je dat aanvullen. Gewoon op product verbeteren klikken. Aanvullen, opslaan en klaar.
July 11, 2016 om 11:41
Bedankt, nu begrijp ik het.
July 11, 2016 om 11:53
:toppie:
August 27, 2016 om 08:52
Het is ook wel zo dat je ook wel veel moet eten om aan die 30 a 40 gr per dag te komen. 90% van de bevolking hier bij ons haalt dat niet.
August 28, 2016, gewijzigd door Boekenkind op August 28, 2016 om 05:12
30 tot 40 gram per dag is wat ze berekend hebben als nodig. Of dat haalbaar is, met het huidige eetpatroon van de mensen maar ook het aanbod in de winkels, volgens mij helemaal niet onderzocht. Dat zou eerlijker zijn, vind ik. Maar of dat ooit gedaan zal worden betwijfel ik.
August 28, 2016 om 06:35
Ik denk dat dit niet te onderzoeken is, omdat mensen tegenwoordig zo verschillend eten dat er geen huidig eetpatroon meer is.

August 28, 2016 om 07:56
Ik denk dat er wel degelijk een huidig patroon bestaat. Veel junk food, veel wat de kinderen lekker vinden, veel brood en pasta gerechten. Weinig groente en bonen, ruwe (ongepolijste) granen.
Kijk op zaterdag in de gemiddelde Familie boodschappenkar en je weet dat de helft amper voedsel genoemd mag worden. Het zijn voornamelijk maagvullers. Ik weet dat ik generaliseer. Dat er ook legio gezinnen zijn waar WEL goed en voedzaam voedsel op tafel komt.
Echter, als ik zie wat onze afval buddy's aanbieden voor opname in de calorie tabel, heb ik allang geleden mijn verbijstering omgezet in "Snap je nou zelf niet dat je dáár geen ons van afvalt??"
Mijn Naïviteit op dat vlak is nu omgezet in: Misschien weet ik wel teveel., Het is best lastig om bij alles wat je op pakt in een winkel meteen de hoeveelheid Kcal. te weten of te kunnen inschatten.
Ongedwongen genieten is er bij mij wel een beetje af.
September 11, 2016 om 12:24
We hebben zo'n 35 tot 40 gram per dag nodig. Teveel vezels is niet meteen een probleem zolang je geen diarree krijgt. Zorg voor voldoende water ook erbij. Voeding met veel vezels
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.