Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Oosterse Pompoensoep

Geplaatst door NinaN op November 1, 2016 om 15:05

November 1, 2016 om 15:05
Overheerlijke wintersoep om warm van te worden. Past volgens mij in elk dieet en anders zeer eenvoudig aan te passen. Ik voeg zelf nog laurierblaadjes en gemalen kruidnagel toe. Staan niet in dit recept.

Oosterse Pompoensoep:

Ingrediënten (nodig voor 4 tot 6 personen):
• ca 700 gram (fles)pompoen, geschild, ontpit en in stukken
• 1 kleine winterwortel, in stukjes
• 2 à 3 eetlepels arachide- of zonnebloemolie
• stuk gember van 4 cm, geschild en fijngesneden
• teentje knoflook, fijngesneden
• 2 bosuitjes, in ringen
• 2 rode pepertjes, in ringetjes (bewaar een paar ringetjes om mee te garneren)
• 1 eetlepel kerriepoeder
• 1 bosje koriander, fijngehakt
• 1 liter kippenbouillon, van blokjes of zelfgemaakt
• 1 blikje ongezoete kokosmelk
• zout, versgemalen zwarte peper
• 1 limoen, uitgeperst

Benodigdheden: snijmesje, koekenpan, houten lepel, staafmixer of keukenmachine

Bereiding:
- Verhit de olie in een grote pan en fruit hierin op een laag vuur de stukken pompoen, wortel, gember, pepertjes, knoflook en bosui gedurende 10 minuten.
- Voeg dan het kerriepoeder toe, schep alles goed om en laat het nog 5 minuten zacht fruiten.
- Voeg dan de helft van de koriander toe, met de bouillon.
- Breng aan de kook en laat de soep ca 15 minuten koken tot de groenten zacht zijn.
- Pureer de soep met een staafmixer of in de keukenmachine tot een egaal geheel.
- Voeg het dikke, witte gedeelte van de kokosmelk toe samen met limoensap naar smaak, en meng dit goed door de soep.
- Maal er nog wat zwarte peper door en voeg – indien nodig – wat zout toe.

Serveer de soep in voorverwarmde kommen. Garneer met de rest van de koriander en wat ringetjes rode peper.
November 2, 2016 om 04:20
Lekker! :pompoenkat:
November 3, 2016 om 18:20
Ik snap wortel in pompoensoep niet, maar ik snap het ook al jaren niet in erwtensoep.
Ik doe wel zoete aardappel in pompoensoep, en ipv. kokosmelk sour crème.
Maar ja, ik maak ze dan ook op zijn Antilliaans.
June 10, 2017 om 06:15
Koken is vooral ook proeven en naar je eigen smaak aanpassen. Ik heb deze Oosterse nu vier keer gemaakt en de winterwortel (ik doe 2 grote i.p.v. 1 kleine) maakt de smaak iets minder zoet wat ik zelf erg prettig vindt. Bij erwtensoep is het juist net andersom.
June 10, 2017 om 07:25
@NinaN

Door de wortel vind ik het juist te zoet worden. Maar inderdaad, smaken verschillen.
Wortel in erwtensoep vervang ik al jaren door witte bonen.
Ik maak ze zoals mijn oma ze maakte en bij die van haar at je je vingers er ook bij op.
Oma had leren koken van een Duitse kokkin. Ik kook veel dingen zoals oma dat deed, dus kook ik waarschijnlijk op zijn Duits. Maar sta open voor alles. Ik experimenteer veel, is het lekker dan schrijf ik het op.
Is dat niet zo, dan is dat jammer, volgende keer beter.
June 15, 2017 om 06:55
Klinkt heel goed Boekenkind. Ik was ook al heel jong in de keuken te vinden; was de gezelligste plek om te zijn ook vaak. De ene helft van gezin was dol op Hollandse pot en de andere helft op Indisch, pasta's, rijst. Alles werd zelfgemaakt en als je eenmaal die liefde voor koken en bakken hebt, raak je die ook nooit meer kwijt he?

Duitse keuken ga ik me toch ook weer meer in verdiepen. Met koolhydraatarm denk ik daar weer niet zo snel aan, maar er zijn ook vast heerlijke Duitse recepten heel eenvoudig low carb te maken.
June 15, 2017 om 07:54
Als je kijkt, er is helaas geen enkel boek te koop of in elk geval dat ene dat ooit vertaald is, is amper te koop, naar de LOGI methode. Het staat voor Low Glycemische Index, maar heel veel van de recepten zijn inderdaad koolhydraat beperkt, omdat je bij deze methode voornamelijk salades en groente eet.
De methode is van Dr. Nicolai Worm en een voorloper, hij had die tekening en verdeling voor voor de Voedsel Zandloper waar een jaar of twee geleden iedereen mee dacht af te vallenn allang bedacht. Er wordt wat afgepikt in het afval wereldje. Ik heb het een halfjaar gedaan. Ik viel niet echt af, maar voelde me wel een stuk fitter.
Helemaal LOW Carb lukt mij niet. Ik eet wel zo min mogelijk koolhydraten, maar helemaal uitsluiten is amper te doen. De boeken van Nicolai Worm zijn allemaal in het Duits. En heb je er, helaas, zo ongeveer de wereld aan kruiden enz. voor nodig. Met een kastje vol Indische kruiden kwam ik een eind, maar er waren ook dingen bij die je hier niet of amper kunt kopen, Tenminste, in mijn beleving.

Ik probeer nu te eten als ik echt behoefte heb aan eten en niet omdat de klok zegt dat het lunch tijd is.
Een beetje LOGI en een beetje "Het geheim van slanke mensen"
Dat bevalt prima, maar zoals nu tijdens mijn vakantie ff niet te doen. Gelukkig zijn de buffetten zeer uitgebreid, dus ik kan ook heel wijs op mijn bord laden.

Mijn Indische (ex) schoonfamilie stond altijd in de keuken. Helaas was mijn (ex) schoonmoeder zelf niet zo een kokki. Zij kwam al als kleuter naar Nederland en werd bij de Nederlandse familie van haar vader ondergebracht. Die onderdrukte het Indische zijn, dus werd zij een samenraapsel van net niet Indisch en net niet Nederlands.
Haar Indische tantes en nichtjes die later ook naar Nederland kwamen waren wel echte kokkies. Daar heb ik dan ook meer van geleerd dan van haar.
Maar voor mij alleen is het amper lonend om vaak Indisch te koken. Ik kook dus Nederlands met een Indische twist.
June 16, 2017, gewijzigd door NinaN op June 16, 2017 om 06:52
Ach ik vind low carb koken eigenlijk het makkelijkste wat er is qua koken en mijn hele smaak is er ook door veranderd zo door de jaren heen. Altijd benieuwd naar nieuwe recepten. De Scandinavische. Surinaamse, Griekse, Italiaanse, Franse, Spaanse, Irakese, Noord-Afrikaanse, Libanese en Indische keuken zijn al voor een groot deel low carb. En de meeste recepten zijn heel eenvoudig low carb te maken.

Ik ken de GI en zelfs op de meest langzame kh met superlage GI waarden reageert mijn lijf nogal idioot op. Dus voor mij het beste om alle kh tot minimum te beperken. Koop gewoon niks waar meer dan 5 gram kh per 100 gram in zitten. Enige uitzonderingen zijn: banaan, kikkererwten / hummus, pompoen en zo heel incidenteel bonen of linzen.

Hier ook vensterbank vol kruidenpotjes en in voorjaar & zomer ook verse kruiden op het balkon. En heel vaak doe ik maar wat. Maar met smaak, tussendoor even proeven. En het wordt altijd lekker :-)

Zag gisteren een uitzending over de zin of onzin van detoxen. Er schijnen zelfs 'detox pillen' op de markt te zijn die volledig zijn samengesteld uit Indische kruiden haha. Denk ik meteen: waarom niet gewoon heerlijk koken met verse of gedroogde Indische kruiden?
June 16, 2017 om 09:16
Kruiden zijn bij mij, nood gedwongen, allemaal kruiden uit een potje. Wel van een goed merk, of van de Indische Toko. Die ik heel soms frequenteer omat ik dan hevig behoefte aan Klepon of aan Rempejek heb. Die van de appie heijn zijn niet te pruimen. Bij mijn toko koken oma en moeder nog alles zelf. Ik kan daar dus ook vers gekookte gerechten kopen.

Toen ik tegen mijn huisarts zei dat ik dacht over een detox kuur, kreeg hij de slappe lach.
Of ik, of all, dacht dat dat echt werkt? nu ja, proberen kan toch. Nou laat maar, zonde van je geld. Net als de idioterie dat zeezout gezonder is. Alle zout is zee zout. Zelfs die van de Himalaya. Dat wist ik dus wel al.
De aarde is in eerste aanleg EEN grote oceaan geweest.

Bij de LOGI methode werk je dus vooral met bonen voor de broodnodige koolhydraten, want die hebben we echt wel nodig. Het zijn de kolen op ons kacheltje.
June 18, 2017 om 12:17
Doe al 3,5 jaar zonder koolhydraten en bonen. Kacheltje doet het uitstekend, schitterende bloedwaarden en heb koolhydraten door de jaren heen onnodig verklaard na vele low carb studies te lezen en eigen ervaringen. Maar iedereen moet vooral doen waar hij / zij zich goed bij voelt en welke methode het beste past.

AH stopt zelfs suiker in kruiden, vlees en vis. Geen idee waarom. Vind het een hele vreemde supermarkt geworden zo door de jaren heen.

June 19, 2017 om 01:00
""AH stopt zelfs suiker in kruiden, vlees en vis. Geen idee waarom. Vind het een hele vreemde supermarkt geworden zo door de jaren heen.""

Niet alleen AH. Unilever en HAK en en, doen ook allemaal teveel zout in hun voeding en al die Supermarkt merken barsten van de suiker. Waarom? Omdat de kopers van die producten dat willen zeggen ze.
Als ze het niet doen kopen "WIJ" het niet. Dat krijg je in de potjes en pakjes generaties.
Mijn oma kookte zonder al die zakjes en pakjes en vooral potjes.

Mijn oma weckte, wie kent dat tegenwoordig nog, zelf haar groente en fruit voor de winter.
Ach ja, die "Goeie ouwe tijd" NOT. Want eerlijk is eerlijk, naar de super en een potje uit het rek pakken is makkelijker dan dagen lang uren in de keuken staan om groente schoon te maken, in potten te stoppen, die in een grote ketel en dan maar koken. Voorzichtig af laten koelen, want anders waren de potten niet goed vacuüm getrokken. Waarna je voor niets had staan te ploeteren.
De gemiddelde Nederlandse "huisvrouw" heeft tegenwoordig ook een minimaal 9 tot 4 baan, die heeft helemaal geen tijd om zelf haar groente en fruit in te maken.
June 25, 2017 om 09:56
Ja HAK maakt zelfs de appelmoes zonder toegevoegde suiker 10 cent duurder dan die met suiker. Oftewel: je laat een toevoeging weg en dan gaat de prijs omhoog. Als reden gaven ze dat er minder vraag naar is, dus duurder om te produceren. Keek laatst nog een keer en inmiddels zitten er in de potten zonder toegevoegde suiker nu zoetstoffen. Word ik ook niet blij van.

Altijd drukke baan gehad en daarnaast mantelzorger, maar maak echt het allerliefste alles zelf. Weet ik tenminste wat erin zit. En koken, bakken, snijden en hakken is ook pure ontspanning.
June 25, 2017 om 15:31
Ook in de potjes met minder zout, wordt een vervanging van zout gestopt.
En niet alleen HAK doet dat, Unilever in het bijzonder is daar heel goed in.

Ik had een 8 tot 4 baan, forensde, en was dus ook nog uren onder weg, maar ook nog mantelzorgen inderdaad. Ik kookte op het laatst voor mijn moeder en dan thuis voor mezelf.
Want in de eerste instantie at ik wel met haar mee, maar dat kon op een gegeven moment lijn technisch gewoon niet. En ja, ik kook, bak en braad bij voorkeur vers.
Maar recent nogal geblesseerd geweest en heb daardoor, ik kon nog net de magnetron/oven bedienen, de pizza her ontdekt. Ik viel nog af ook, want ik kan tegenwoordig zo een wagenwiel niet meer in 1 keer op.
Onbekend
June 27, 2017 om 06:14
Goed nieuws, want op de site van VIGEF (de belangenorganisatie van de grondstoffenleveranciers en producenten van verwerkte groenten, fruit en champignons. ):

PERSBERICHT, 26 juni 2017 Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’ Groenteconservensector zet volgende stap in zout- en suikerreductie

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout en geen suiker meer toe aan "zomergroenten" uit pot of blik. De nieuwe normen gelden hiermee voor een groot deel (ruim 40%) van alle groenteconserven. Doperwten, wortels, de doperwten-wortel combinatie en jonge kapucijners worden zonder toegevoegd suiker en met tot 25% minder zout verwerkt. Ook maïs bevat voortaan minder zout. Tuinbonen, sperziebonen en snijbonen werden al zonder toegevoegd suiker verwerkt en bevatten voortaan eveneens minder zout. Het verder verminderen van suiker en zout volgt op de eerder gerealiseerde zoutreductie met 30% sinds 2012. Hiermee blijft de productgroep één van de best presterende in de markt.
June 27, 2017 om 07:07
Ik merk van bovenstaand weinig. Bij alle verbeteringen voor de calorie tabel, is natrium, wij werken, helaas, nog steeds niet met zout, Of zelfs meer dan eerst, of het is precies het zelfde.
Idem toegevoegde suikers. Het zal ooit wel gaan gebeuren, maar wanneer?
In het verleden werd ook al gezegd dat o.a. HAK minder of geen suiker of zout toe ging voegen.
Vervolgens werd zo een potje dan minimaal 10 cent duurder, of ze stopten er suiker/zout vervangers in. Zolang het grootste deel van de mensheid niet of nauwelijks etiketten leest en derhalve amper weet wat het eet, zal het de jongens van Unilever een worst zijn. MET zout en suiker vindt men het nu eenmaal lekkerder.
Onbekend
June 27, 2017 om 11:39
Dat je hier nog niets van merkt dat klopt, want het gaat om de conserven met de oogst vanaf 2017. Om het aan te (laten) passen in de tabel moet iemand 1: etiketten lezen, 2: zout omrekenen naar natrium om 3: te kunnen zien dat het veranderd is.
June 27, 2017, gewijzigd door Boekenkind op June 27, 2017 om 13:12
@Barkie,

Dat zal best allemaal, maar het gaat er om dat overal suiker in wordt gedaan en de zout toevoeging gewoon niet daalt.
Ik Lèès wel etiketten en zie het dagelijks in de producten die ik koop, maar ook wat er aangeboden wordt door dames die wèl etiketten lezen dat het suiker en zout gehalte niet daalt maar juist stijgt.

De mensen die nog steeds hardnekkig producten aanbieden met zout waarde waar natrium behoord te staan, lezen de instructies niet. Dat is voor elke andere op de site, behalve voor hun.
Net als het op de juiste manier aanbieden. Sommige zijn al jaren op de site en denken nog steeds dat wij hun personeel zijn. Krijg steeds meer de neiging om het gewoon af te keuren, wat ik al die jaren al mag, maar het zielig vond.

Overigens dit ging over de Oosterse pompoen soep, :ontopic: dus weer
June 28, 2017 om 18:14
Ja Oosterse pompoensoep en de plezier en meerwaarde van zelf koken in het verlengde ervan. Ik probeer zoveel mogelijk seizoensgroenten te gebruiken, zodat conserven niet nodig zijn. Heel soms diepvriesgroenten (zonder toevoegingen) maar dat vind ik dan ook weer een lastige. Is dan geen suiker / zout of andere ellende aan toegevoegd, maar wel weer de belasting voor het milieu.

Gisteren iets gehaast hummus madras gekocht bij AH. Nieuwe smaak en ook dol op kerrie dus nieuwsgierig. De smaak was heerlijk. Maar smijten ze er weer 2% suiker door. Zo zonde.
Onbekend
June 29, 2017 om 05:29
@NinaN,
Even een tip. Zoals Boekenkind al aangeeft gaat dit topic blijkbaar alleen over Oosterse pompoensoep, want zo luidt de titel.
Voor het zelf koken zou je een apart topic kunnen openen.
June 30, 2017, gewijzigd door NinaN op June 30, 2017 om 16:41
Zelf gestart deze topic en m.i. leuk juist dat het wat breder werd.

Misschien even elders een ongevraagde tips topic starten Barkie? Thank you very much.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.