Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

The Sugar Film

Geplaatst door NinaN op June 2, 2017 om 05:17

June 2, 2017 om 05:17
Veel wist ik al, maar uiterst zorgwekkend hoe snel je van een gezond mens in een heel rap tempo tot de 10% ongezondste kunt gaan behoren als je gaat consumeren wat een gemiddeld mens consumeert op een dag.

https://www.npo.nl/3doc/01-06-2017/KN_1690543
Hhh
June 2, 2017 om 09:08
Ja, heftig!
September 12, 2017, gewijzigd door NinaN op September 12, 2017 om 08:51
Dit artikel kwam ik vandaag tegen. Moet hem nog lezen, maar plaats de link hier ook even:

https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/de-nederlander-eet-23-suikerklontjes-per-dag-wat-doen-we-daar-tegen~a4515312
January 19, 2018, gewijzigd door Knulletje op January 19, 2018 om 08:17
Suiker inname is de laatste honderden jaren alleen maar toegenomen. Er zijn natuurlijk wat fluctuaties per jaar, maar de trend van de lijn is consequent stijgend. Vanaf 1920 tot en met 1980 was de inname relatief stabiel tussen de 80 en 90 gram.

Suiker en de effecten ervan zijn decennia lang bestudeerd. Betreffende suiker zijn wetenschappers het al heel lang met elkaar eens. Al vanaf de jaren 80 was er veel en onomstotelijk bewijs vergaard omtrent de gevaren en negatieve effecten van suiker op chronische ziekten, overgewicht, hart en vaatziekten, etc.

Men zou verwachten dat naarmate we meer inzichten kregen in de negatieve gevolgen van suiker, dat de consumptie zou afnemen of in ieder geval niet meer zou stijgen. Maar niets is minder waar. De gemiddelde consumptie van suikers is tussen 1980 en 2000 met een verdere 30% gestegen (rond de 110G per persoon per dag). Het wordt in steeds meer voedingsmiddelen en in grotere hoeveelheden toegevoegd.

In 2014 is vastgesteld dat we in nederland per persoon per dag 122g suiker tot ons nemen. Ondanks de vele light en zero frisdranken, en producten met verminderde suikers, stijgt de inname van suikers verder.

Er staan rijen voor de ingang van de starbucks voor bekers koffie met gemiddeld meer dan 50g suiker per beker. Andere ketens zien het succes en kopieren. Suiker wordt aan steeds meer producten toegevoegd. Van soepen en sauzen tot vleeswaren, salades, dressings. Een producent die via leert dat zijn product 5% beter verkoopt na het verhogen van het suikergehalte met enkele grammen, schroomt niet om dit ook te doen. Tevens is de marketing van suikerhoudende dranken en producten steeds aggressiever en invasiever. Producten met zoetstoffen die de consumptie terug zouden moeten dringen houden het verlangen naar zoet in stand en leiden niet tot een lagere inname.

De enkele initiatieven om de consumptie daadwerkelijk te verlagen, zijn een druppel op een glas. Lobbyisten bagetelliseren de rol van suiker en beinvloeden het politieke spel. Het bedrijfsleven krijgt vrij spel van de overheid onder de filosofie dat deze zichzelf kunnen reguleren. Het bedrijfsleven beloofd al tig jaren verbetering, maar in de praktijk is daar niets van terug te zien. Er wordt niet getoetst of beloftes worden waargemaakt, nog zijn er consequenties als dit niet het geval is.

In plaats van voedingsproductenten aan te pakken en een halt toe te roepen aan het al maar verder toevoegen van steeds meer suikers aan producten, wil de overheid nu extra belasting gaan heffen. De grote bedrijven krijgen vrij spel omdat de nederlandse overheid hun inkomsten te belangrijk vindt. Sommigen internationale spelers hebben zelfs speciale deals met de belastingdienst. De consument wordt echter keihard aangepakt.
January 28, 2018, gewijzigd door Boekenkind op January 28, 2018 om 03:42
Even weer een link neer zetten.
Suiker killer van je energie en gezondheid

Ik tik ze niet over, ik plak ze gewoon hier neer
January 30, 2018, gewijzigd door Knulletje op January 30, 2018 om 09:50
Boekenkind, bedankt voor het delen van dit artikel. Alhoewel de insteek van het artikel goed is en bedoeld is om mensen te helpen, is het op een aantal punten inhoudelijk niet correct. Dat vind ik jammer. Want dit kan andere mensen laten twijfelen aan de geloofwaardigheid van het gehele artikel (wat wellicht met de beste intensities geschreven en verspreid is).

Enkele voorbeelden:

"Suiker is een drug. Het is een giftig goedje en het is erg verslavend. Er zouden grote doodskoppen op pakken suiker moeten staan. Niet alleen op pakken suiker maar op alle producten waar vormen van suiker inzitten".

In fruit, groenten, naturel zuivel en bijvoorbeeld ongebrande noten zitten ook vormen van suikers. Meer nuance lijkt mij dus absoluut gepast. De belangrijkste factor is naar mijn mening, de hoeveelheid suiker die in een product zit.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar welke andere nutrienten in dit voedingsmiddel zitten. Je stelt jezelf de vraag: Wegen de voordelen van het product zwaarder dan de hoeveelheid suikers.

Of beter nog, kijk naar een maaltijd als geheel. Ikzelf maak bijvoorbeeld vaak een zelfgemaakte tomatensaus op basis van 1 kilo tomaten, zout, peper, knoflook en chilipeper. Ook voeg ik daar 10g suiker aan toe (versterkt de smaak van de tomaten). Dit is genoeg saus voor 4 porties. Oftewel 2,5g suiker per portie wordt toegevoegd. Of zo kan iemand een super gezonde salade eten, maar daar wel wat dressing over doen waar per 100ml 25g suiker inzit (5g per portie). Is het dan ongezond omdat er toegevoegde suiker in zit? Of heeft de maaltijd in zijn geheel ondanks enkele grammen suiker, toch een positief gezondheidseffect door de andere ingredienten?.


"Wist je dat kinderen agressief kunnen worden van te veel suiker?"

Hier is ruim onderzoek naar gedaan, en deze bewering klopt simpelweg niet. Zo hebben dit getest op een groep mensen met ADD en/of aandachtsstoornis en een gezonde controlegroep. Alhoewel de mensen met ADD en/of aandachtsstoornis in het algemeen agressiever waren dan de gezonde controlegroep, is er geen verschil gemeten met betrekking tot suikerinname en aggressiviteit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1945637

"De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon per jaar".

Dagelijkse suikerinname Nederland
1965: Rond de 70G per dag = 25,5 Kilo per jaar.
1985: Rond de 75G per dag = 27,4 Kilo per jaar.
2015: Rond de 120G per dag = 43,8 Kilo per jaar.

De gepresenteerde informatie klopt niet. Er is wel een stijging in de suikerinname per dag per persoon. Met name de laatste 30 jaar. En dat is een onderdeel van het complexe probleem van een bevolking waar overgewicht steeds meer voorkomt. Maar juist door foute informatie te presenteren, kom je ongeloofwaardig over. Oftewel als dit niet klopt, wat klopt er dan wel van het artikel?


Suiker heeft vele gezichten en veel ervan zijn verstopt. Naast alle soorten waar het woord suiker inzit, zoals basterdsuiker, zijn er vele verborgen vormen. Ik noem er hier enkelen maar er zijn er nog meer: glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden, treacle, en stevia.

Stevia en polysachariden zijn geen vormen van suiker. Stevia is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960. Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. Veel winkels verkopen de zoetstof echter niet in pure vorm. Maar middels producten die stevia bevatten en daarbovenop veel toegevoegde suikers. Deze toegevoegde suikers worden vermeld op de verpakking en staan los van de zoetstof stevia (welke geen suiker is).

Polysachariden zijn koolhydraten. Zoals deze bijvoorbeeld zitten in brood, aardappel, etc. Dit zijn juist geen suikers.

"Wees je er ook van bewust dat alle geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, wittebrood en witte rijst hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker".

De genoemde koolhydraten worden afgebroken tot enkele glucose. De meeste delen van ons lichaam kunnen hier gebruik van maken. De meeste suikervormen, waaronder ook de meest gebruikte, namelijk tafelsuiker (sucrose). bestaat op chemisch niveau voor 50% uit glucose en 50% uit fructose. Door dit verschil in samenstelling vindt ook gedeeltelijk een andere metabolisatie plaats. De glucose kan door de meeste cellen in het lichaam gebruikt worden net als bij de genoemde koolhydraten. Fructose daarintegen kan alleen door de lever gemetaboliseerd worden. Grote hoeveelheden fructose zoals je die binnenkrijgt bij inname van veel suikers, zorgt met name voor leververvetting en vetopslag rond de buikholte. Dit brengt veel meer risicos met zich mee. Suiker is dus stukken ongezonder dan geraffineerde koolhydraten (wat niet afdoet aan het feit dat deze ook ongezond zijn).


Heb je behoefte aan zoetigheid kies dan voor wat gedroogd fruit of gebruik wat honing, kokosbloesemsuiker of goede ahornsiroop.

Vreemd advies. Aan de ene kant zeggen dat alles waar ook meer iets van suiker in zit, een doodskop op afgebeeld dient te worden. En aan de andere kant producten met heel veel suiker aanraden. De genoemde producten bestaan vrijwel uitsluitend uit normale suiker. Daarnaast zijn er kleine hoeveelheden andere stofjes die meegeleverd worden via deze voedingsmiddelen zoals kleine hoeveelheden antioxidanten, mineralen en polyfenolen (welke zonder problemen ook via andere voeding genuttigd kunnen worden). Echter de grote hoeveelheden suiker wegen naar mijn inzien niet op tegen de minimale positieve eigenschappen.

We hoeven ook niet alle suikers te vermijden, ons lichaam heeft suikers nodig, maar wel in je juiste vorm en hoeveelheden.

Suikers heeft ons lichaam plotseling nodig? Nee, dat klopt niet. Suiker is geen essentiele nutrient, wat betekent dat het lichaam het NIET nodig heeft en uitstekend kan functioneren zonder.
January 30, 2018 om 10:10
@Knulletje,

Elk Artikel, wat je ook pakt, kun je vraagtekens bij zetten.
Ik heb naar de film zitten kijken en ook daar had ik bij sommige uitspraken, wetenschappelijk onderbouwd, mijn vraagtekens.
Maar dat er, als je ze uitpluist, vreemde stellingen in zitten is absoluut een feit.
Maar nogmaals, zelfs als ik de bijsluiters van mijn medicijnen bekijk zitten er rare stellingen en aannames in.
Zoals, 1 op de tig duizend kunnen er hoofdpijn van krijgen.
Nou het gros krijgt het alleen omdat dat er staat.
January 31, 2018 om 14:10
probeer van de suikers af te blijven ,maar op één of andere manier lukt het mij niet ,geen karakter :dom::dom::dom:
January 31, 2018 om 14:35
@Vero69

Heeft niets met karakter te maken. Maar meer met gewenning, van baby af aan al.
Moeder melk smaakt ook, om de een of andere reden, zoet.
Helemaal zonder suiker zal daarom nooit lukken. Ik probeer de juiste suikers te gebruiken.
Zoals zoetstoffen zoals stevia die zoet zijn, maar niet zo als de geraffineerde producten, schadelijk.
Als je ziet waar fabrikanten allemaal suiker in gooien om het maar "aangenaam" van smaak te maken, schrik je. Vooral om dat het in producten waar helemaal geen suiker toevoeging bij nodig is wordt gestopt. Etiketten lezen en begrijpen is dan een heel goed hulpmiddel.
February 22, 2018 om 10:34
Zoet is een smaak die we van baby af aan leren kennen. We houden van zoet en onze belonings centra zorgen ervoor dat we ons prettig voelen bij het eten van zoet. Bij regelmatige consumptie kunnen ook factoren als gewenning een rol spelen.

Daarbovenop zijn er veel gelegenheden waar gegeten wordt om iets te belonen of vieren (dat zit in vrijwel alle culturen). En veel van de dingen die je eet om te belonen of vieren hebben een hoge calorie dichtheid en zijn zoet van smaak. Er kan dan bij sommige mensen een gevoel van 'sociale druk' onstaan om mee te 'snoepen'.

Dat het daarom voor sommigen moeilijk is om deze (suikerrijke producten, toegevoegde suikers) grotendeels te laten staan, is dan ook hartstikke begrijpelijk.

Ik vind het erg ver gaan om te stellen dat 'het NIETS met karakter te maken heeft'. Hiermee wordt geimpliceerd dat je er als individu weinig invloed op hebt. Dat wil en doorzettingsvermogen geen invloed hebben. Dit terwijl het tegendeel waar is.


@Vero69: Een aantal tips die je kunnen helpen om succesvoller te zijn in je doel om suiker inname te reduceren.

- Doe boodschappen na een lunch of avondeten (zodat je niet hongerig boodschappen gaat doen). Veel mensen kopen in zoon geval meer zoet (en ongezond).

- Denk voor je boodschappen gaat doen na over wat je nodig hebt (en je wilt eten voor een gezond en slanker lichaam). Koop alleen deze producten en laat je niet verleiden om andere minder gezonde dingen te kopen (zoals bijvoorbeeld zoet).

- Zorg dat je minder calorien eet dan je verbrand (als je wilt afvallen), maar eet niet zo weinig dat je veel momenten van trek / honger hebt. Dit werkt impulseten en het eten van ongezonde voeding in de hand. (of eet eventueel wat meer van zaken die wel veel nutrienten en vulling geven, zodat je wel vol blijft bij jouw calorie inname).

- Zorg voor regelmaat in je maaltijden en zorg dat je tussen deze maaltijden niet echte honger hebt. Als je geen honger hebt is het veel makkerlijker nee te zeggen als iemand iets aanbiedt.

- Zorg voor een regelmatig slaap patroon met voldoende slaap. Ook dit zorgt ervoor dat je minder honger hebt en minder trek in zoet ervaart.

- Limiteer de inname van zoetstoffen. Zoete smaak, blijft de behoefte aan zoet in stand houden (in tegenstelling tot wanneer je inname van zoet limiteert, ook de behoefte op termijn minder wordt).

En zo zijn er vast nog vele tips. Maar belangrijker is welke tips voor jou van toegevoegde waarde zijn en welke niet. Analyseer waar jouw valkuilen zitten. Wanneer ga jij de 'fout' in. Waardoor kwam dit op een bepaald moment. Wat had anders moeten zijn, zodat dit niet zo was geweest of hoe had dit voorkomen kunnen worden? Door hier inzicht in te krijgen (en over na te denken), kun je gerichte maatregelen nemen en bepalen welke maatregelen voor jou effectief zijn.

Succes.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.