Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Wie leest de etiketten op een verpakking??

Geplaatst door Boekenkind op June 30, 2017 om 04:23

June 30, 2017 om 04:23
In een ander topic schreven we over het lezen van etiketten en dat er zoveel suiker en zout werd toegevoegd aan "kant en klaar" producten./

Ik lees wel de etiketten en erger me geregeld aan de inhoud daarvan.
Waarom wordt er zout toegevoegd aan de muesli, zelfs in yoghurt zit zout.
Oké de hoeveelheid is soms te verwaarlozen, maar op het grote dag geheel onnodig.
Waarom zit er in ketchup, soja saus enz. ook een sloot suiker EN zout, idem mayonaise.
En echt zo kan ik wel even doorgaan.
Soms staat er geen suiker, maar een suikervervanger zoals maltose.
Maar meer nog met een E nummer zoals E951= Aspertaam
En E621= Mononatriumglutamaat = beter bekend als Ve Tsin.

Weet iedereen al dat zout, omgerekend moet worden naar natrium, onze calorie tabel is nooit aangepast aan de huidige etiketten. OOK de volgorde niet.
June 30, 2017 om 17:17
Ik lees vrijwel altijd etiketten en ben opgehouden me te ergeren, maar verbaas me nog wel regelmatig. Ken niet alle supermarkten, maar AH spant wat mij betreft de kroon qua fratsen en onzin. Als ik tijd heb, loop ik er rond alsof ik in een soort attractiepark ben.
July 1, 2017 om 02:08
O ja, dat gevoel van verbijstering in sommige winkels heb ik ook.
Het ergert me omdat ze dan ook nog, met zo een logootje, durven beweren dat iets gezond is.
Maar ook dat de USDA al jaren geleden heeft geconstateerd dat sommige combinaties E nummers in frisdrank kankerverwekkend is. Toch wordt die combinatie in frisdranken hier nog volop verkocht, maar zo een combinatie bestaat ook voor kant en klaar maaltijden. En ook die ligt nog volop in de schappen. Zoekend op internet vind ik hele lijsten, maar het waren vooral suiker vervangers en smaak en kleurstoffen. Wat in Amerika verboden is, mag hier dan weer wel. Dus koop ik bij voorkeur niets waar een E nummer in zit. Ik loop niet met een lijst wat achter dat nummer zit, want sommige zijn gewoon natuurlijke stofjes, die je ook binnen krijgt als je kersen of rode kool eet. Dus het zekere voor het onzekere.
July 1, 2017 om 05:16
Als (deel)oplossing van het lezen en interpreteren van ingrediënten in producten gebruik ik de online webwinkels van Jumbo en AH of die van de producent. Zo kan ik thuis al opzoeken welke ingrediënten er in een product zitten en uitzoeken wat (voor mij) onbegrijpelijke ingrediënten betekenen. Dit scheelt me al een hoop getuur in de supermarkten.
Me ergeren doe ik niet meer, wat dat zie ik als zinloos. Ik besteed mijn energie dan liever aan het vinden van producten die aan mijn wensen voldoen.
July 1, 2017 om 10:30
Als (deel)oplossing van het lezen en interpreteren van ingrediënten in producten gebruik ik de online webwinkels van Jumbo en AH of die van de producent. Zo kan ik thuis al opzoeken welke ingrediënten er in een product zitten en uitzoeken wat (voor mij) onbegrijpelijke ingrediënten betekenen. Dit scheelt me al een hoop getuur in de supermarkten.
Dat kun jij doen Barkie, maar de gemiddelde Nederlandse vrouw/man met een 9 tot 5 baan heeft wel wat anders te doen.
Ik probeer dan ook een discussie zo breed mogelijk te houden en niet alleen van mijn eigen situatie uit te gaan. Want ik lees de etiketten WEL in de winkel. Terwijl ik echt wel tijd heb om ze thuis op te zoeken. Ik beslis, zo als het gros van de mensen, pas in de winkel wat ik wil eten.
Ik wil dan ook in de winkel zien wat ik van plan ben om onder mijn :neus: te stoppen.
July 1, 2017 om 11:11
De titel van het topic is "Wie leest de etiketten op een verpakking?" en daar geef ik antwoord op. Ik heb het dan inderdaad over mijzelf, want wie ben ik om te praten over de buurvrouw?
In hoeverre "het gros van de mensen" iets doet is mij onbekend.
July 1, 2017 om 11:22
Ik praat niet over de buurvrouw en ja, ik kijk om me heen in een winkel en kijk dan wat andere doen.
98% rukt iets uit het rek en kijkt niet wat ze kopen. OF ze weten het al, of het interesseert ze niet.
Als ze mij dan zien lezen vragen ze soms wat ik doe, als ik dat uitleg is de reactie 99% van de tijd, O dan blijf je aan de gang. Ik vroeg me af wat de gemiddelde afvaller doet. Leest die etiketten.
En waarop letten ze dan!
July 2, 2017 om 04:55
Ik lees de etiketten van de producten die ik al vaker gekocht heb niet meer of heel soms. Als ik andere producten koop, dan lees ik die in de winkel als ik tijd heb of eenmaal thuis. Als ik dan thuis zie dat het niks is, dan maak ik het op, maar dan koop ik het niet meer. Wat wel vervelend is dat de meeste etiketten met hele kleine lettertjes geschreven worden....
July 2, 2017 om 07:43
@Barkie doe ik net zo. Vind het wat dat betreft al wel een verbetering dat supermarkten per product nu ook online ingredientenlijst weergeven. Doe ik vooral met aanbiedingen, maar soms vergelijk ik op die manier ook producten ivm recept en evt. vervangers.

Bij onbekende producten check ik als eerste het aantal kh op een label en vervolgens weer het aandeel suikers. Alles boven de 5 gram kh per 100 gram gaat al niet mee in mandje. Dat is check 1. En alles wat dan overblijft, screen ik op andere zaken. Bepaalde E-nummers, zoetstoffen, niet te begrijpen ingredientenlijsten of m.i. totaal onnodige toevoegingen leg ik ook weer terug. Zelfde met producten die in onzinnig veel plastic of misleidende verpakkingen zijn verpakt. Mayo met blauwe deksel en producten met 0% vet etc. hebben bijna altijd de meeste suikers. 0% toegevoegde suikers op voorzijde, betekent vaak een boel ellende in de ingredientenlijst etc. etc.

En soms koop ik bij winkels / supermarkten met een iets kleiner assortiment de minst 'slechte'.
July 5, 2017 om 06:35
Maar helaas, veel supermarkten geven op het internet geen ingrediënten lijst. Ik heb er, helaas, dagelijks mee te maken.
Zelfs heel veel merken doen dat niet. Of, soms ineens, van onbereid naar bereid product.
Waar ze er dan maar klakkeloos vanuit gaan dat iedereen het recept tot op de korrelzout volgt.
En zijn er echt, behalve Barkie en NinaN, Valtaffer's die al thuis de ingrediënten lijst gaan zitten opzoeken en lezen? Ik geloof daar niets van.
Als dat zo zou zijn, werden er heel wat minder producten aangeboden die niets met afvallen te maken hebben. Laat staan met gezond.

July 5, 2017, gewijzigd door NinaN op July 5, 2017 om 16:45
Ik heb wel het idee dat het collectieve bewustzijn, vraag naar gezondere onbewerkte producten, allergie-informatie, voedingswaarden en ook specifieke diëten over de hele linie aan het toenemen is. Het leeft meer dan 10, 20 jaar geleden i.i.g. Neemt niet weg dat grote producenten in hoge mate het aanbod domineren en 'de massa' gewoon koopt ongeacht wat erin zit. Dat is iig wat ik bij de kassa vaak zie. Soms denk ik: mensen willen zelf misschien wel anders, maar laten zich bewust of onbewust teveel leiden door wat er voor hun neus wordt gelegd. Ook als dat de grootste ellende is, om in je lijf te stoppen.

Op Valtaf zie ik ook veel mensen die dolgraag af willen vallen, maar daar barre weinig voor willen veranderen / aanpassen. Het moet vanzelf gaan, zonder al teveel inspanning en etiketten lezen is niet leuk en gezellig ofzo.
July 6, 2017 om 03:32
""Neemt niet weg dat grote producenten in hoge mate het aanbod domineren""
Absoluut, dat zijn ook de merken die de hele calorie tabel domineren.
Het MERK Albert Heijn voorop.

Als ik wel eens de discussie aan ga, want ik heb allang afgeleerd om ook maar iets te zeggen ongevraagd, is het, of je nu op een verjaardag zit of bij een club met mensen in gesprek gaat, altijd "Ik heb wel wat anders te doen daar op te letten".

Ik heb voor de lol even gekeken wat top 4 weinig producten en veel producten in de tabel zijn.
Ik roep altijd snoep en koek zijn de grootste. Dat is niet helemaal waar. Maar erg ver zit ik er niet naast
Weinig bladzijden in de tabel ( er staan ca. 100 producten op 1 bladzijde) De hele tabel beslaat 474 bladzijden.
Weinig: ei en eiproducten 2 bladzijden. Alcohol en bieren 3 bladzijden, Peulvruchten 5 bladzijden
en boter, margarine en olie ook nog 6.
Veel in de tabel: Melk en melk producten 35 bladzijden, snoep en chocolade 31 bladzijden,
Koek en gebak 31 bladzijden, Maaltijdvervangers en dieet producten 30 bladzijden.
Brood, crackers en toast ook 30 bladzijden.
Tel je ze bij elkaar, dan komen daar Fastfood en snacks en Snacks nootjes en zoutjes nog tussen met samen 33 bladzijden

In de loop der jaren heb ik alle dubbelen er tussen uit gehaald.
Zijn een aantal producten allang uit de handel, maar mag ik die niet verwijderen en zijn een aantal supers op de fles. Die zijn dan gekoppeld aan de producten van de bedrijven die die firma's hebben overgenomen. Zo is de tabel in de loop der tijd al geslonken van ruim 700 bladzijden naar wat het nu is.

Overigens de Maaltijdvervangers en dieetproducten groep is zelden pillen, alhoewel die er wel tussen zitten.
July 6, 2017 om 10:10
Leuk die top 4 van weinig en veel producten in de tabel
July 6, 2017 om 10:31
Als je ze allemaal wil weten hoor ik het wel.
Sommige zijn echt verbazing wekkend.
July 6, 2017 om 13:22
Ja graag, interessante informatie :)
July 6, 2017, gewijzigd door Boekenkind op July 6, 2017 om 15:56
Rubriek -----------------------aantal pagina's

Aardappelen, pasta rijst --------- 19bladzijden
Alcoholische dranken --- ---------3 bladzijden
Boter, margarine, olie en vet -------6 bladzijden
Brood, beschuit, toast ----------- 30 bladzijden
Eieren en eigerechten -------------2 bladzijden
Fastfood en snacks --------------16 bladzijden (dit zijn snacks enz. die verwarmd moeten worden)
Fruit en vruchtenconserven -------13 bladzijden
Gerechten ---------------------29 bladzijden (de kant en klaar maaltijden/salades)
Groente en rauwkost ------------25 bladzijden
Jus, hartige sauzen --------------23 bladzijden
Kaas --------------------------19 bladzijden
Koek en gebak ------------------31 bladzijden
Koffie, thee, sap, frisdrank, water - 28 bladzijden
Kruiden, mixen en specerijen ---- 10 bladzijden
Maaltijdvervangers en dieetprod. -- 30 bladzijden
Melk en melkproducten ---------- 35 bladzijden
Ontbijt- en graan producten ------20 bladzijden
Peulvruchten ------------------- 5 bladzijden
Snacks, noten en zoutjes ---------18 bladzijden (alles snacks die je zo uit het pak eet)
Snoep en chocolade -------------31 bladzijden
Soep --------------------------14 bladzijden
Suiker, zoet beleg, zoete saus ---- 13 bladzijden
Vegetarische producten---------- 12 bladzijden
Vis, schaal en schelpdieren ------- 17 bladzijden
Vlees, wild, gevogelte ------------20 bladzijden
Vleeswaren en hartig broodbeleg --19 bladzijden
July 6, 2017 om 16:03
Pindakaas staat nu bij suiker en zoet beleg.
Dat hoort daar eigenlijk niet. Maar als ik het bij vleeswaren en hartig broodbeleg zet, krijg ik het toch steeds aangeboden bij de zoete broodbeleg. Dus vandaar

Ik wist bijvoorbeeld niet dat we zoveel soorten soep en bouillon hadden.
14 bladzijden van 100 artikelen per bladzijde is een hoop soep. Idem kaas.
July 7, 2017 om 02:51
Boekenkind we worden allemaal ouder dus ergens is het eten toch ook niet zo fout .
ik ben eerlijk ik kijk zelden op het producten en gebruik ook wel eens iets kant en klaar .
Ik moet minder eten dat is vaker de fout die ik maak .

maar wat een lijsten heb je hierboven staan .
July 7, 2017 om 03:13
@El58

Ik zeg nergens dat eten fout is, ook zeg ik nergens dat wat iemand eet fout is.
Dat moet ieder voor zich weten. Naar mate we ouder worden wordt afvallen steeds moeilijker.
Quote van mijn huisarts, want ik zou niet weten of dat zo is.

En ja hoor, ook bij mij staat wel eens iets kant en klaars op het menu.
Zeker als het heel warm is, ik wel moet eten, maar niet de puf heb om boven de hete pannen te gaan staan. Elke dag salade is ook niet mijn ding. Ik houd dat lang vol, maar na 7 dagen sla wil ik ook wel eens wat anders.
In de weken na mijn valpartij, heb ik voornamelijk in de ovenschuif maaltijden genuttigd.
Dat viel qua aankomen reuze mee, ik was binnen no time 3 kilo kwijt.
Want ja hoor, er zijn ook verantwoorde kant en klaar happen.

Ik zie maar één lijst, en dat zijn dan alle rubrieken in de Calorie Tabel.
En ja, daar staan 474 x 100 verschillende, maar vooral veel dezelfde soorten voeding op.
Want in mijn optiek is melk melk en yoghurt yoghurt. Hooguit een verschil in mager, halfvol en vol.

Of je minder moet eten weet ik niet.
Ik moest meer eten van de diëtiste, maar die hebben ook het zwarte garen niet uit gevonden.
IK moet gewoon van de chocolade, ijs en andere snoeperij afblijven.
July 7, 2017, gewijzigd door NinaN op July 7, 2017 om 06:21
Wat fantastisch zo'n heel boekwerk met alle producten en voedingswaarden. Schat aan informatie.

Wat de pindakaasafdeling betreft; het gros zit suiker in. Heb laatst bij de Jumbo echt moeten zoeken naar een suikervrije. Bleven 2 potten van 2 verschillende merken over. Van de.. 25? 30? Heb ze niet geteld.

Zag ooit een voedings- en gedragswetenschapper verbonden aan het Radboud UMC in een supermarkt rondlopen en hij stelde dat de producten met de meeste toevoegingen qua suiker en andere zooi (mijn woorden) in het hart van de supermarkt / alle binnenste gangpaden ligt en richting de kassa. Bijna alle supermarkten zijn zo ingedeeld. Sindsdien ben ik er op gaan letten en het klopt inderdaad vrij aardig. Als low carber heb ik ook vaak het minste nodig uit deze middenpaden.

July 7, 2017 om 07:58
@NinaN

Klopt, in de meeste pindakaas zit suiker, wat ik veel erger vind is dat ze de pinda olie er uit halen en raapolie of ander meuk er voor in de plaats doen, PLUS een zooi zout.
Ik haal dan ook, OF bij de natuur winkel de Monki, of bij jawel appie heijn de 100% pindakaas.
In het begin heette die van Brouwer te zijn. Toen die ging lopen is het als nog een AH eigen product geworden. Dat is dus echt 100 % pinda. EN zonder zout.

Ik heb dat zelfde programma ooit gezien en inderdaad het klopt.
Behalve o.a. de Lidl. Daar sta je gelijk met je snuiter op de chocolade en koek afdeling aan de ene kant en de ontbijtgranen, met een zootje suiker en verderop de jam en honing, meteen na de schuifdeuren.
Kan niet missen. Ze hebben ook allemaal ongeveer de zelfde indeling. Dus bingo.
Aldi heeft ook zo een soort indeling.
July 9, 2017 om 06:43
Al dat zout en suiker en vet en verkeerde E nrs hebben die ons levensstandaard naar beneden gehaald ?
We worden echt veel ouder dan vroeger en toen stierven we ook aan kanker en al die andere ziektes dan moet het eten van nu toch beter zijn dan vroeger .

IK eet gewoon alles maar wel van alles wat minder.
een fout heb ik chips dat is mijn valkuil ik begin aan een beetje en de zak is dan zo leeg .

ik at voor de overgang rond de 2000cal en nu nooit meer boven de 1500 cl en nu blijf ik gelijk .
dus minder eten moet wel als je ouder wordt ,het werkt gewoon trager de stofwisseling
July 9, 2017 om 07:32
El58
We worden echt veel ouder dan vroeger en toen stierven we ook aan kanker en al die andere ziektes dan moet het eten van nu toch beter zijn dan vroeger .

Vroeger waren heel veel ziektes, oa. longkanker beroepsziektes.
Mijn grootvader werd open gemaakt en weer dicht genaaid. Longkanker in een vergevorderd stadium.
Inherent aan zijn beroep als smid. Maar ook, toen hadden ze geen chemotherapie of of.
Bij twijfel maakten ze je open, konden ze iets slopen dan werd dat gedaan en anders pech gehad.
Heel veel van die "andere" ziektes zijn door vaccinaties terug gedrongen en toch rukt polio en TBC weer op, juist ook in de Westerse wereld omdat we allemaal zonodig op vakantie naar risico gebieden moeten.
Is ons eten beter, lees veiliger dan vroeger?? Nee, maar toch worden we ouder, omdat we nu voor alles zo ongeveer wel een hand pillen hebben. Maar ook niet accepteren dat er aan onze kwaaltjes niets te doen is.

Ik eet precies het zelfde als ik vroeger at en toch wordt ik zwaarder.
Weet je wat de internist zei? Ik had nooit op mijn 37tigste mijn amandelen moeten laten verwijderen.
Na die operatie vlogen de kilo's eraan en hebben ze inmiddels ontdekt dat kinderen waarbij al vroeg de amandelen verwijdert zijn meer kans op obesitas hebben dan bij kinderen waar dat niet is gedaan.
Idem dito mensen zoals ik, die nooit boven een bepaald gewicht kwamen vóór de operatie en daarna aankwamen met kilo's te gelijk.
Amandelen zijn dus duidelijk, net als je schildklier, heel belangrijk voor je stofwisseling

En ja, de stofwisseling werkt trager. Dat is waarom wij ouderen minder moeten eten, maar ook op moeten letten op wat we eten.
July 11, 2017 om 04:57
Ik maak alles vers of ik op dieet sta of niet. Sauzen, soepen en dressings. Als ik er eens een enkel keertje voor kies om een doosje, pakje of zakje te kopen kijk ik niet echt of er iets fouts inzit, want ik weet gewoon dat dat het geval is. Iemand zei iets over zout in yoghurt. In bijna alles zit van nature zout, zelfs in groente en fruit. Ook in melk en melkproducten.
July 11, 2017 om 05:20
@Emmalief,

Klopt er zit van nature zout in heel veel producten, gewoon omdat er nu eenmaal zouten in de aarde zitten. OOK in yoghurt, al zou je dat niet verwachten.
July 11, 2017 om 13:39
Overigens, de opmerking over zout, bij ons in de tabel dus natrium, in yoghurt kwam van mij.
In volle melk zit gemiddeld ca. 0.05 gram natrium, In volle yoghurt ook.
Raar vind ik dan dat bijvoorbeeld sommige biologische merken, maar ook de zgn. lactose vrije melk en yoghurt soms wel 0.11 gram natrium bevatten. Dat zit er dan niet van nature in, volgens mij dan toch.
July 12, 2017 om 02:49
Zout met jodium hebben we ook hard nodig dus ik gebruik gewoon klein beetje zout .

Ik wist dat niet van die amandelen want die ben ik ook al heel lang kwijt .
zo zie je maar je bent nooit te oud om wat te leren .
July 12, 2017 om 03:24
jodium in zout is om struma tegen te gaan. Ik ben nog van de generatie die de mensen met die hele dikke bulten in hun nek, dat heette struma, hebben gezien. In deze tijd zie je dat nooit meer. Gelukkig.
Het had iets met een te hard of juist te zwak werkende schildklier te maken.

Van die amandelen wist ik ook niet. Anders had ik ze 33 jaar geleden niet preventief laten verwijderen.
De amandelen waren nl. niet het probleem, ik had ze niet of nauwelijks.
Mijn bronchiën wel. De KNO arts vond het beter ze maar weg te halen ze dienen toch nergens voor.
Pas een paar jaar geleden hoorde ik dus dat ze wel degelijk een functie hebben.
Onderzoekers volgende een groot aantal kinderen en jong volwassenen waar de amandelen wel werden "geknipt" en waar bij niet. Toen pas kwamen ze er achter dat in de groep kinderen en jong volwassenen waar bij de amandelen verwijderd waren, veel meer overgewicht voorkwam (en dan bij meisje weer erger dan bij jongens) dan bij de groep waarbij er met medicatie de ontstekingen in de keelholte waren bestreden.

Te oud om te leren?? nee hoor, leren doe je tot in je graf zei mijn moeder altijd.
July 15, 2017, gewijzigd door NinaN op July 15, 2017 om 06:54
Had als tiener chronische keelontstekingen en na eindeloos veel penicilline kuren uiteindelijk toch amandelen verwijderd. Kan (mede)boosdoener geweest zijn van gewichtstoename realiseer ik me nu. Was als kind, tiener en twintiger echt slank, bewoog eindeloos en volgens mij ook redelijk gezond groot gebracht qua koken, eten en lifestyle. Nooit eerder bedacht dat er ook een fysiek component zo'n invloed gehad kan hebben. Hoe het precies zit (causale verbanden) weten ook de wetenschappers nog niet helemaal, maar dat er een relatie is tussen amandelen knippen, schildklierfunctie en overgewicht, is duidelijk.
July 16, 2017 om 14:31
Ik zoek heel regelmatig thuis op internet op wat er in een bepaald product zit. Daar word je inderdaad soms niet blij van. Satésaus met 40% suiker. Boemboes idem. Goed dat AH alles op de site zet. En producenten ook. Al is dat soms wat zoeken. Net of ze het liever niet hebben, dat je alles weet. Laatst heb ik nog gecorrespondeerd met John West. Waarom een vleugje olie zoveel calorieën was in een tonijnblikje. Veel meer als de tonijn in olie. Vleugje dan denk je ietsjepietsje. Tonijn met een vleugje olie is 316 Kcal. !!!! Per ons. Terwijl tonijn in water 71 Kcal. is!!! En in olie 180 Kcal!!! Raar toch?

July 16, 2017 om 17:02
@Virri,

Niet alleen de AH vermeld voedingswaardes op hun website.
Ook de Jumbo en de Plus doen dat.
Helaas, de Deen, Dirk en Dekamarkt dan weer niet. Terwijl dat in bepaalde gebieden ook echte grote jongens zijn.

Discussies met fabrikanten zijn altijd heel grappig. Want eigenlijk kunnen ze het gewoon niet uitleggen. Ik heb met verschillende lange mail wisseling gehad.
De eerlijkste is dan wel weer de AH, die zegt soms gewoon eerlijk, we weten het niet.
We zoeken het uit en op de nieuwe verpakking passen we het dan aan. En dat gebeurd dan ook.
Unilever producten zijn dan weer een uitzondering, je krijgt geen eens antwoord op je vragen.
Lidl en Aldi duurt eindeloos voor je antwoord krijgt en kun je dan vaak nog niets mee.
Bij allebei is het al een wonder dat er tegenwoordig op de meeste producten informatie staat.
Dat is jaren lang wel anders geweest.

Wat je schrijft over de blikjes tonijn is heel herkenbaar. Idem het zelfde met zalm in blik en ook andere vissoorten in blik of zelfs in de diepvries kunnen belachelijk verschillen in waardes.
July 18, 2017, gewijzigd door NinaN op July 18, 2017 om 06:50
Heel raar Virri. Laboranten kunnen ook niet zoveel met termen als snufje, vleugje, mespuntje etc. Ik denk dat het dan de marketingjongens en meisjes zijn die dit bedenken en dan weer op een verpakking zetten. Tonijn zwemmend in calorierijke olie verkoopt ongetwijfeld minder goed dan 'vleugje'. En bijna alle verpakkingen waar minder, 'light', 0% huppeldepup op staat zijn vaak zeer de moeite waard om te checken. Want goede voeding hoeft juist niet minder van iets in te zitten.

En ben ook wel heel benieuwd wat voor soort olie ze dan gebruiken. De meest natuurlijke olieen zitten allemaal boven de 870 kcal per 100 gram.
July 18, 2017 om 09:03
Lees de etiketten van pindakaas er maar eens op na.
Bij 98% wordt de pinda olie verwijdert en vervangen door de veel goedkopere raapzaadolie.
Of nog ergere goedkope meuk.
Tonijn is een vette vissoort, maar je vindt zelden tonijn in eigen olie. Er is altijd een of andere goedkope olie toegevoegd. Zelfs die in olijfolie is van een goedkope persing.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.