Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Angst voor het hongergevoel

Geplaatst door Kraaloog op December 5, 2017 om 05:06

December 5, 2017 om 05:06
Daar ben ik bang voor: het hongergevoel. Wat ik de afgelopen jaren heb weggedrukt door een lekkere koek te nemen, een stuk chocola (en nog 1 en nog 1). Hier thuis, vanaf het einde van de middag, en s'avonds. Wat moet ik nu met dat gevoel? Iemand tips?
December 5, 2017 om 07:19
Ik weet niet of je van fruit en rauwkost houdt, maar dat helpt. Als je dat al hapklaar hebt liggen in een bakje is dat even makkelijk als een koek.
December 5, 2017 om 08:38
Hoi Kraaloog,

Luister naar je lichaam, dat nu een hongersignaal geeft. En dat is heel belangrijk, omdat je lichaam precies weet wat het nodig heeft. Ervaar: mijn lichaam heeft nu honger. En het maakt helemaal niet uit wat je hoofd daarvan vindt. Waardeer je lichaam, dat het met je communiceert!
Vraag je af waar je naar hongert. Vraagt je lichaam om voedsel? Of honger je naar iets anders, zoals gezelschap, ontspanning of rust? Onderzoek met aandacht waar je hongergevoel vandaan komt. Als je geen fysieke honger hebt, zoek de oplossing dan niet in eten. Als je een externe eter bent, laat jij je leiden door invloeden van buitenaf. Prikkels die je aanzetten tot eten zijn bijvoorbeeld het ruiken of zien van lekker eten. Het water loopt je dan vaak letterlijk in de mond. Denk ook aan de uitdrukking, zien eten, doet eten. Al had je geen honger door het zien of ruiken van deze voedingsmiddelen zorgt ervoor dat je toch trek krijgt. Als je lichaam om voedsel vraagt, besluit dan om te gaan eten. Als je eet, blijf er dan bij met je aandacht. Hoe reageert je lichaam? Ga jij je beter voelen door het eten? Begin je al verzadigd te raken? Hoe voel je dat je genoeg hebt?
Hoe voel jij je vlak na het eten? En een uur later? En een paar uur later? Hoe is het met je energie? Hoe alert en geconcentreerd ben je? Hoe voelt je maag en buik? Luister met aandacht naar de feedback van je lichaam. Zo leer je waar jij je lichaam blij mee maakt en waarmee niet.
Juist door je lichaam te geven waar het om vraagt, heeft het geen reserves meer nodig en kun je gaan afvallen.

Wanneer je op het punt staat om iets te eten, stel jezelf dan de volgende twee vragen:

"Wil ik mijn lijf voeden of vullen?"
"Wat voor soort honger heb ik?"

Zo leer je te onderscheiden wat je lichaam je vertelt dat het echt voelt.

Drink in ieder geval, als je honger lijkt te hebben, eerst een groot glas water of thee. Dorst kan namelijk worden verward met honger. Stel bij elke maaltijd de 2 vragen, totdat het een tweede natuur is geworden!

Liefs Kwartjes
December 5, 2017 om 09:08
Tussendoortjes:

Gekookt ei;
Gekookt ei in vieren gesneden en omwikkeld met rookvlees;
Kaasblokjes, Goudse kaas 2 blokjes (2 x 20 gr);
Vleesplankje met chorizo, salami, ham en rollade. (maximaal twee plakjes per soort);
Glas runderbouillon;
Maximaal 5 plakjes courgette (met eetlepel roomkaas);
2 Augurken omwikkeld met boterhamworst;
2 Augurken omwikkeld met ham;
2 Augurken omwikkeld met rookvlees;
Asperges omwikkeld met ham;
Maximaal 5 plakjes komkommer (met eetlepel roomkaas);
Maximaal 5 plakjes komkommer (met eetlepel filet americain);
Maximaal 5 plakjes komkommer in azijn (met wat peper);
Zilveruitjes op een prikker;
Radijsjes;
Halve tomaat met klein stukje ham en kaas;
Cherrytomaatjes;
Snoeptomaatjes;
Fetablokjes;
Stukjes paprika (maximaal ¼ paprika);
Schaaltje magere yoghurt;
Schaaltje magere kwark.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele dag gaat "snacken". Gebruik het op een punt dat je er echt helemaal doorheen zit.
December 5, 2017 om 09:43
Ontzettend bedankt voor deze tips Kwartjes. Ik ga er mee aan de slag.
December 5, 2017 om 09:44
dankjewel Opnaar 77. Ik eet idd te weinig rauwkost....
December 5, 2017 om 10:54
Kwartjes, ik vind dat je altijd hele goede tips hebt, bij iedereen.:toppie:
December 5, 2017, gewijzigd door Kwartjes op December 5, 2017 om 11:18
Tian.

Liefs,

♥♥♥Kwartjes♥♥♥
December 5, 2017, gewijzigd door Kwartjes op December 5, 2017 om 11:20


Kraaloog.

Liefs,

♥♥♥Kwartjes♥♥♥
December 28, 2017 om 19:25
Als ik honger krijg. Dan word ik misselijk. Het lukt nu wel een beetje, omdat ik koffie ben gaan minderen.

December 29, 2017 om 08:27
Als ik aan eten toe ben dan ga ik beven en moet ik gewoon wat hebben.
Heb ook een tijd gehad dat ik er niet aan toegaf en dan gaat het uiteindelijk wel over dus als ik volgend jaar weer graag minder wil wegen zal ik dat toch weer in de hand moeten gaan houden.
Iedereen heel veel :succes:
December 29, 2017 om 08:54
Hoi Saida,

Sommige mensen merken al vrij snel aan hun lichaam wanneer ze te weinig eten. Je kunt het bijvoorbeeld merken aan dat je hoofdpijn krijgt, duizelig wordt en gaat trillen. Dit kan te maken hebben met een te lage bloedsuiker. Wanneer je te weinig eet, komt je lichaam ook belangrijke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen te kort waardoor we sneller allerlei lichamelijke klachten kunnen krijgen. Door te weinig eten kan het ook voorkomen dat je lichaam afvalstoffen minder goed kan afbreken en dit kan bijvoorbeeld misselijkheid en hoofdpijn veroorzaken.

Het klinkt misschien heel logisch, maar te weinig eten, zorgt ook voor gewichtsverandering. Dit kan echter twee kanten op werken. Wanneer je lichaam minder voeding binnen krijgt dan het nodig heeft, lijkt het een optelsom met als uitslag dat je er van afvalt. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Je metabolisme kan namelijk verstoord raken waardoor je veel minder afvalt en soms zelfs juist meer vast houdt, omdat je lichaam overschakelt naar de spaarstand.

Liefs.
December 29, 2017 om 09:42
Ik weet alleen niet wat ik er het best aan kan doen, want ik doe gewoon wat de dietiste tegen mij zegt. Ze zegt dat ik s'morgens en s'middags twee broodjes moet eten. S'avond een maaltijd en daarnaast nog twee tussendoortjes. Ik probeer zoveel te leren over gezond eten. Maar merk elke keer weer dat ik veelste weinig over weet.
December 29, 2017 om 10:09
Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, misschien een beetje geduld opbrengen.
January 8, 2018 om 07:09
geduld.... ja, dat klopt, ik begon hier december 5 en het is nu januari 8. ik heb hier geleerd om om eerst even een glas water te drinken. om als het echt niet meer gaat iets gezonds te kiezen ipv ongezond. oei oei, die suikers schreeuwden vroeger mijn naam!!!! dat is nu al veel rustiger in mijn lijf en in mijn hoofd..... ik kan het bijna niet geloven! het geeft vertrouwen. Dus ik blijf rustig zo doorgaan.... mijn lijf wordt er blij van....
January 9, 2018 om 04:44
Ik vraag me af of wij wel weten wat honger is.
We noemen het honger, maar is het dat ook? Of is het meer een gevoel van, ik zou wel wat lusten?
Sorry, ik noem het ook honger, maar ik weet heel goed dat het geen honger is. Het is een, met wat drinken of zelfs even mijn gedachten verzetten, heel goed in te dammen gevoel.
Dus Is het honger?? Wat is honger echt voor een gevoel???
January 9, 2018 om 11:14
Je moet het een kwartiertje volhouden want trekt het hongergevoel weg.
:veel succes: er me
January 9, 2018 om 14:43
@Gizma

Jij noemt het dus óók een honger gevoel. En ja, je moet er een kwartiertje geen aandacht aan schenken, bij mij is het dan vaak alweer over. Ik heb een uur tot plus minus anderhalf uur nà mijn avondeten alweer trek in iets. Onzin natuurlijk, ik heb net voldoende tot me genomen, dus honger?? Nou nee!!, als ik dan wat anders ga doen dan achter de beeldbuis hangen, ben ik eigenlijk dat "honger" gevoel alweer kwijt. Zo niet, dan neem ik beker koffie, of een glas thee. DAT helpt dan in elk geval wel. Maar gewoon iets gaan doen, dus de gedachten afleiden helpt echt enorm goed.

Val ik nu af?? Nou, niet echt, maar dat heeft ook nog een andere oorzaak. Verkeerde eet keuzes maken o.a.
January 19, 2018, gewijzigd door Knulletje op January 19, 2018 om 08:32
Kwartjes heeft al een mooie reactie geschreven omtrent mindfull eten en luisteren naar de feedback van je lichaam. Dat is een goed uitgangspunt. Verder lees ik ook vele andere goede tips.


Heb twee dingen toe te voegen:

1. Suiker / zoet eten is vaak niet erg goed in het stillen van honger, nodigt door de goede smaak vaak uit tot overeten EN zorgt er soms zelfs voor dat we in het algemeen meer eten tijdens andere maaltijden.

2. Iets waar veel mensen zich niet van bewust zijn, maar als ze erover nadenken wel weten: Je hongergevoel volgt een patroon. Als je iedere dag om 7:00 eet. Dan krijg je rond kwart voor zeven trek. Lunch je iedere dag rond 12:00 dan krijg je trek kort voor 12. Etc etc. Oftewel je leert jezelf een patroon aan en je lichaam helpt je dit patroon in stand te houden.

Echter als jij jezelf aanleert om laat op de avond nog te snacken, dan ga je na verloop van tijd dan ook steeds trek krijgen. Als jij jezelf aanleert om 6-8x per dag te eten. Dan krijg je ook 6-8x per dag trek. En vaak voel je je zelfs een beetje slap als je dan niets neemt. Vaak gaan de drie hoofdmaaltijden bij mensen goed en zijn relatief gezond, maar gaat het mis op sommige momenten buiten deze hoofdmaaltijden. Op die momenten zijn ze door de trek kwetsbaar voor verleiding en is de verleiding voor ongezond tevens het grootst. Dat is één van de redenen waarom mensen sneller verkeerde keuzes maken.

Het mooie is dat je lichaam dit patroon 'leert' en dus iedereen zich een eigen patroon kan aanleren. Dit aanleren duurt ongeveer 2 weken. Waar men wel op moet letten, is dat men niet minder gaat eten (Kcal inname gelijk houden). Dit was voor mij echt een eye-opener. Ik heb veel liever drie keer een gezond en VOL bord, IPV naast de best wel kleine hoofdmaaltijden allerlei liflafjes naar binnen te werken. Minder vaak maar wel meer en gezonder per maaltijd eten heeft mij altijd goed geholpen om mijn honger onder controle te houden.
January 19, 2018 om 08:12
:dankje: Knulletje!

January 21, 2018 om 07:43
een tip van mij, Drink heel veel water ( mag met een smaakje maar geen kcal) en thee, ik drink zelf tussen de 1á 2 bakken koffie. maar dan wel zwart. en voor de rest water en thee. ik moet zeggen nu ik dit ongeveer nu 3 mnd doe vind ik andere zoete drankjes niet eens zo lekker meer, heel soms neem ik een blikje sinsas maar volgens mij heb ik dat 1x per maand. het helpt echt om je onzinnige trek te stillen. succes
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.