Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Olieballen en appelflappen

Geplaatst door Boekenkind op December 27, 2017 om 02:49

December 27, 2017 om 02:49
De Feestdagen zijn nog niet helemaal om, maar wie bakt nog zelf zijn :oliebollen: en appelflappen:
Of halen jullie ze bij de bakker, de supermarkt of bij zo een kraam?
Wie bakt er helemaal niet, zo als ik. Ik maak een Oliebollencake.
De smaak van een oliebol, maar dan in cake vorm.
Wie doet er wel of niet rozijnen en sukade in?

:schaaloliebollen:
Onbekend
December 27, 2017 om 04:50
Hier komt de muziekvereniging langs met oliebollen.
Eerder bakten ze die zelf, maar sinds vorig (?) jaar komen ze van de warme bakker.
Keuze uit naturel en met krenten/rozijnen. Ik lust geen oliebollen, heb ik nooit lekker gevonden, maar voor mijn wederhelft koop ik dan een zak oliebollen met krenten/rozijnen.
December 27, 2017, gewijzigd door El59 op December 27, 2017 om 04:57
Hier halen we de oliebollen met krenten bij een kraam voor mijn mannen ,ik geef er niks om .
Mijn vader bakte altijd appel beignets .

Boekenkind sukade erin grrrr vies spul .

Wij vieren oud en nieuwe met onze vrienden en we zijn met 12 man en elk stel maakt hapjes .
ik moet nog nadenken wat ik ga maken ,misschien oliebollen meenemen . geen echt hapje .
December 27, 2017 om 05:50
@El59

Er is niets vies aan sukade. Jij lust het niet, met jou heel veel mensen niet.
Maar voor mij is het geen oliebol als er geen sukade in zit.
In de oliebollen cake gaan dan ook zowel rozijnen als sukade.
Nieuwjaars dag doe ik er dan geen poedersuiker op, maar een likje roomboter.
Lijkt het net rozijnenbrood.
December 27, 2017, gewijzigd door Tian op December 27, 2017 om 05:54
Appelbignets heb ik nooit gelust maar oliebollen wel . Maak ik niet zelf maar wel de oliebollencake. We halen wel een zak :oliebollen: want Jan vindt ze wel lekker.
Dat recept heb ik ooit hier bij mamaineke gelezen en die maak ik sindsdien elk jaar en soms ook nog door het jaar heen. Daar gaan wel dan krenten en rozijnen in en als ik heb, ook nog :appel:stukjes. Sukade vind ik heel lekker maar vergeet :ffdenken: ik altijd:stom:.
December 27, 2017 om 06:20
@Tian,

Voor de aanstaande oliebollen cake kun je nog sukade inslaan. FF op het boodschappenlijstje zetten.
Sommige Supers verkopen het niet eens meer, heb ik gemerkt.
Ik ben nog van de tijd dat je zo een vrucht kocht en dan zelf in blokjes moest snijden.
Nu koop je een bakje snippers. Smaak is hetzelfde, dat gelukkig wel.
Ik heb overigens het idee voor die oliebollencake van jou.
Hier betaal je voor 10 oliebollen, bij de "banket" bakker ruim 15 euro.
Daar kan ik heel wat cake's voor bakken.
December 27, 2017 om 08:42
De laatste jaren, sinds de kinderen de deur uit zijn, haal ik oliebollen bij de bakker.
Voorheen bakte ik met in wat rum geweekte rozijnen én sukade ! En allerlei beignets: appel, banaan, ananas.
Dit jaar wilde ik de oliebollencake bakken, maar lief heeft alweer oliebollen besteld via een vriend bij de kraam!
Nu ja, is maar 1 x per jaar oud en nieuw!
Lekker!
December 27, 2017 om 08:50
Boekenkind,
De oliebollen van de Lidl vindt Jan ook lekker hoor en die zijn 10 voor 1,79 geloof ik of zoiets. Ze zijn niet groot maar dat is niet belangrijk. Mijn tijd, is net als die van jou en ik ken het zelf snijden ook. Zo zie je maar, dat het recept nog steeds rond gaat. Weet niet eens meer precies hoe het moet maar het beslag zal wel hetzelfde zijn en dan in de cakevorm en 60 min. in de oven , denk ik.
December 27, 2017 om 08:52
Suus, de cake kan evengoed hoor en dan zul je merken dat je liever de cake dan de oliebollen eet. maar nu 'spreek' ik voor mezelf hé.
December 27, 2017 om 09:22
Ik vind oliebollen van een supermarkt echt niet te eten. Als je er in knijpt loopt het vet eruit. Jakkes!!!
Ze komen bij mij, maar ik vind ze te duur, bij de bakker vandaan.
OF ik bak ze zelf. Mijn moeder had een super recept. Stond genoteerd op een papiertje wat in haar enige kookboek zat. Een Margriet kookboek nb. IK heb het kookboek, maar helaas het recept zit er niet meer in. Ik bakte ze, ik nam daar een dag vrij voor, maar mijn moeder maakte het beslag.
Ik kan dus niet op mijn geheugen afgaan. Ze waren super luchtig en super lekker.
En wat Tian al schrijft, En oliebollen EN de oliebollencake kan heel goed samen.
Ik heb een kilo zak oliebollen mix van de Lidl en doe daar mijn eigen draai aan geven.
Ik vond ze het eerste jaar niet mooi rijzen, dus gooi ik er nog wat extra gist bij.
Dit jaar ga ik hem zeker weer maken. Moet alleen wel, vanwege de kaak operatie, héél voorzichtig eten. Ik moet alles in kleine, hapklare, blokjes snijden. Nog minstens 3 maanden ter gaan voor ik weer "normaal" eten kan.

December 27, 2017 om 09:51
op lekker en simpel staat een oliebollencake recept .

IK heb ook nog het oude magriet kookboek met happen erin van onze eerst bouvier.

Boekenkind heel veel sterkte en beterschap .
dat wordt veel stamp, soep ,pudding vla en smooties eten drinken zal niet makkelijk worden .
December 27, 2017 om 10:09
Sterkte met je kaak. De oliebollen van de lidl zijn echt niet te vet.
We hebben een banketbakker waar we ze weleens gekocht hebben. Ze hebben altijd heerlijk spul maar in de oliebollen zit te weinig vulling dus nooit meer gekocht.
Onbekend
December 27, 2017 om 10:15
Het recept van lekker en simpel: Oliebollencake
December 27, 2017 om 10:38
El59

Ik ben 18 september geopereerd, een bovenkaak is van een heel andere structuur dan een onderkaak. Het heeft 4 tot 6 maanden nodig om goed te hechten.
1e week februari komen er caps op de schroeven, dus weer mijn tandvlees tot op het bot open
Dat moet dan eerst weer genezen. Zodra dat genezen is mag ik naar de tandprotheticus om een nieuw gebit te laten aanpassen. Ik mag pas weer “normaal” eten als ik dat nieuwe gebit heb
Gepureerd hoefde alleen de eerste 2 maanden. Ik mag nu voorzichtig, vandaar kleine stukjes, weer dingen eten die gekauwd moeten worden, zoals rijst en spaghetti. Groente en fruit dat zacht genoeg is. Afhappen mag al helemaal niet.
Tijdens de vakantie dus steeds nadenken wat ik op mijn bord kon leggen. Ik ben niet verhongerd hoor. Maar dat wat ik erg lekker vind kon nu dus niet. Hun zelf gebakken brood. Dat is zo lekker, maar er is genoeg ander lekkers.
Mijn moeder was van 1918 ik denk dat haar kookboek iets ouder is dan jouw aangevroten exemplaar. Ik heb er van 1896, die zijn echt antiek.

Tian,

Ik vind van de supermarkt per definitie niet lekker. Dus ik probeer ze niet eens.
Van mijn bakker zitten er wel genoeg krenten in, maar geen sukade en ik vind rozijnen lekkerder.
Is er verschil tussen krenten en rozijnen? Zijn toch allemaal gedroogde druiven toch?
December 27, 2017, gewijzigd door Tian op December 27, 2017 om 10:45
Boekenkind,
Ja, maar hoe komt het dat krenten kleiner zijn?? Geen idee maar het zijn allebei druiven en waarom vind jij dan rozijnen lekkerder :grinnik:
Van je kaak wist ik, buddy's hé.

Barkie,
Dus hetzelfde wat ik al dacht maar ik ben blij dat ik wel even naar de tijd heb gekeken want een gewone cake is 60 min.
December 27, 2017 om 11:00
Tian.

Klopt, jij wist dat.
Ik keek ook even naar die cake, wat een rare bleekscheet, lijkt zo een prefab geval wat je nog moet afbakken. Ik houd toch van iets meer kleur.
Ik vind krenten vaak te zuur, zou het daaraan liggen dat ik ze minder lekker vind.
Ik vis ze zelfs uit de Muesli.
December 27, 2017 om 11:15
Boekenkind,

Zou het aan de druivensoort liggen? Kan toch hé.
Jan heeft net bij de jumbo sukade besteld, was bij de andere supermarkten uitverkocht.
Vrijdag is het er , dus vroeg genoeg.
December 27, 2017, gewijzigd door Kwartjes op December 27, 2017 om 12:06
Verschil tussen krenten en rozijnen. Krenten en rozijnen worden veel met elkaar verward. Niet zo vreemd, want ze lijken erg veel op elkaar. Hoewel ze beide afkomstig zijn van de gedroogde druif, zit er wel degelijk verschil tussen beide.

Gedroogde druiven:

Zowel krenten als rozijnen zijn gedroogde druiven. De druif is een besvrucht van de plant die tot de wijnstok familie behoort. Naast wilde druiven zijn er ook druiven die voor de teelt worden verbouwd. De meest voorkomende toepassingen van de druif is als vrucht, om druivensap van te maken, als basis voor wijn, voor druivenpit olie en in gedroogde vorm als krenten en rozijnen.

Krenten:

De krent is een gedroogde en pitloze druif. Krenten zijn afkomstig van een klein druivenras dat kleine vruchten produceert. Dit druivenras heet Vitis viniera Korinthiaka, vernoemd naar de Griekse havenplaats Korinthe. Korinthe werd vroeger vaak afgekort tot krent, vandaar de benaming krent voor deze gedroogde druif. Wist je dat er in Drenthe ook krentenbomen bestaan, waaraan krenten groeien? Deze worden na de oogst gedroogd.

De kleur van de krent varieert tussen diep donkerblauw tot bruin. We kunnen stellen dat hoe dieper de kleur is, hoe zoeter de krent zal smaken. Wie krenten naast rozijnen legt, zal merken dat krenten beduidend kleiner zijn. Krenten worden veel gebruikt in deegrecepten, zoals krentenbollen en oliebollen. Ook krentenbrood en gebak wordt vaak met krenten verrijkt. Daarnaast worden krenten vaak aan notenmixen toegevoegd. Daarnaast worden krenten ook vaak los gegeten.

Rozijnen:

Van grote druivensoorten zijn de rozijnen afkomstig. Dit zijn verschillende soorten druiven die voornamelijk groeien in Zuid-Spanje, het Midden-Oosten, Californië, Australië en het Middellandse Zeegebied. De Sultana is een druivensoort die vaak gebruikt wordt voor de productie van rozijnen. De benaming rozijn is afkomstig van het Franse woord Raisin, dat druif betekent. Wanneer de druiven gedroogd zijn, worden ze behandeld met potas. Dit is een mengsel van zouten dat onder andere uit kaliumcarbonaat bestaat. De rozijnen behouden hierdoor hun lichte kleur en zijn ook langer houdbaar. De kleur van de rozijn is mede afhankelijk van de manier van drogen en hoe lang ze gedroogd zijn.

Rozijnen worden vaak aan kleine kinderen als lekker tussendoortje gegeven. Ook worden rozijnen in verschillend recepten gebruikt, zoals rozijnenbrood, salade met rozijnen, gebak en vleesgerechten met rozijnen. Ook zijn rozijnen terug te vinden in studentenhaver en boerenjongens (rozijnen op brandewijn).

Smaak verschil tussen krensen en rozijnen?

Zit er verschil in smaak tussen krenten en rozijnen? Sommigen menen van niet, maar er is wel degelijk verschil in smaak tussen beide. Krenten zijn zuurder dan rozijnen. Dit wil echter niet zeggen dat in krenten minder suiker zit. Het suikergehalte is voor beide nagenoeg hetzelfde. Dit bedraagt ongeveer 60% voor de krent en 64% voor de rozijn. De krent smaakt ook droger dan de rozijn. Beide zijn prima te gebruiken voor diverse recepten en als tussendoortje.

Met dank aan Meneer Google. :bigsmile:
December 27, 2017 om 12:23
Kwartjes, :dankje: maar net wat ik al zei, verschillende druivensoorten. Heb op de t.v. eens gezien hoe die druiven gedroogd worden.
December 27, 2017, gewijzigd door Kwartjes op December 27, 2017 om 12:48
:geendankgraaggedaan:
Wat je op TV hebt gezien Tian klopt dus. Dat heb je goed onthouden.

December 27, 2017 om 12:55
@Kwartjes

Dat druiven, ALLE soorten, Vitis Vinifera heten weet ik, dat er allerlei soorten in bestaan ook. Dank zei mijn Tuinbouw opleiding.
Is de krenten boom zou als jij die in Drenthe kent niet Amalanchinum?
Officiele naam :Amelanchier Lamarckii. De vruchtjes daarvan zijn eetbaar, Ze bloeien al vroeg in het voorjaar met een zee van wit rose bloemetjes.
Er is een fototje van mij, als 3 jarige, ongeveer, met een takje van dat spul in mijn handen.
Mijn zus maakte er jam van. Ze staan tegenwoordig overal, in stadsparken, in tuinen bij particulieren, maar vroeger bij ons op de hei, tussen Laren en Hilversum, ook.
Niet verwarren met de Amerikaanse krentenboom. Ook die heeft bessen, maar die zijn uitermate giftig. En de boom als geheel, een exoot, een plaag.
December 27, 2017 om 13:05
@Tian,

Hier had alleen de Dekamarkt sukade. O EN de Boni, ik heb een van die kinderen het laten proeven.
Die vond het wel lekker. Het is, net als bigarreaux , een gekonfijte vrucht.
Maar ook heel ouderwets, geloof ik.
December 27, 2017 om 13:20
Boekenkind, die rode kersen kennen we ook hé maar k koop ze nooit meer.
December 27, 2017 om 13:36
In Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Zuid Limburg groeit de Amelanchier Lamarckii in het wild. In Nederland kan men tijdens het voorjaar de bloeiende krentenbomen genieten in de "krententuinen" bij het Drentse Dwingeloo en op het Landgoed Eerde bij Ommen. De A. Lamarckii is bij ons de meest voorkomende soort. Hij bloeit overvloedig. De donker purper kleurige ronde vruchten zijn sappig en zoet. Zij zijn reeds in juni/juli rijp.
December 27, 2017 om 13:37
Zeker weten Tian, vroeger het summum van chic als je op je blokjes kaas zo een rode en of groene kers had geprikt.
Nu vliegen je dingen om de oren waarvan ik denk moet dat nou??, ik zag weer karrenvol voor de volgende vreet ronde, toen ik mijn schamele mandje op de band zette. Groente, vlees en wat fruit, o en melk en yoghurt, dat ook nog, want ja, ik moet toch wat eten. Garnalen ringen, dozen vol met vlammetjes, gourmet schotels enz enz.
Het zal allemaal wel. Ik hoef gelukkig niet zo nodig.
Mijn fles cava, champagne is aan mij niet besteed, heb ik in juni al aangeschaft. In de aanbieding.
Om met mezelf te klinken, De rest drink ik dan in de loop van de week wel op.
December 27, 2017 om 13:55
Boekenkind dat is heftig wat je moet ondergaan ,hopelijk ben je na die lange maanden er dan wel vanaf .

IK gooi nog even wat op mijn vader maakte vaak in die kersttijd balkebrij met rozijnen en roodkruit ?
want die balkenbrij was aan de rode kant en wel wat nattig maar erg lekker???

Ach wij eten de komende dag netjes morgen spruiten met filetlapje .

Ik lust geen alcohol dus toast ik met oud op nieuwe met hugo bruis zero alcohol wel 37cal voor 100ml dus een glas en meer niet.
December 27, 2017, gewijzigd door Boekenkind op December 27, 2017 om 15:50
Harrejakkes, balkenbrij. In Gelderland en omgeving een lekkernij.
Collega’s namen dat mee naar het werk, daar werd het opgebakken en op brood gedaan.
Het rook lekker, maar ik vond het een portie niet te eten. Net als zure zult.
Gekookte varkenskop en dan gebonden met boekweit. :blegh:

Ik drink zelden tot nooit alcohol. Ik dr8nk omdat ik dorst heb en dat heb ik altijd, dus drink ik geen alcohol. Soms bij het eten, als ik niet hoef auto te rijden, of zo als nu om met mezelf te klinken.

De implantaten moesten gewoon, mijn gebit paste niet meer en ging dat ook niet doen. Ik wist waar ik aan begon en toch viel het weer tegen.
December 27, 2017 om 17:59
Balkenbrij, moet er niet aan denken. Bij Jan :huis: werd et wel gegeten (drentse boeren) maar hij lust het ook niet hoor. Ach, een kwestie van smaak.
December 28, 2017 om 02:56
Mooi toch dat onze smaken zo verschillend zijn .
De zoon is er ook gek op mijn man niet .
Fijne dag
December 28, 2017 om 06:43
"De zoon is er ook gek op", ja de meeste kinderen willen graag mama behagen dus lusten ze wat zij lust.
Maar zelfs binnen families lust de een iets wel en de ander iets niet.
IK eet spruitjes, niet van harte, maar mama lustte ze graag, snap je hem?
Mijn zus en broer eten ze absoluut niet. Maar mijn zus eet dan weer peultjes, die mijn vader niet lustte en ik ook niet. Mosselen en andere schaal dieren?? over mijn lijk nog niet, dit jaar, voor het eerst, 3 gekookte mosselen gegeten, ze zaten in een viscocktail. Oke, eens moet je ze proberen. Net kauwgom.
Dus nee, ik vis ze er de volgende keer wel weer uit.
Mijn broer en zus zijn er gek op. Ik vind olijven lekker, mijn broer walgt ervan.
Tomaten en pompoen soep? jummie!! mijn broer krijgt het niet door zijn keel. En zo kun je uren door gaan.

December 28, 2017 om 09:50
Boekenkind zo lust hier de zoon en mijn man mosselen en ik liever niet .
Mijn man en ik lusten geen orgaanvlees .
Ach verder zijn we alle drie geen moelijke eters ..
December 28, 2017 om 11:46
Oliebollen en appelflappen, heerlijk :kwijl: liefst bak ik ze zelf, niet altijd mogelijk maar probeer het wel
December 28, 2017 om 15:33
Ik heb vandaag, bij de bakker, 2 oliebollen meegenomen. Ik moet ze in hapklare blokjes snijden en wat Tian al schreef, er zit amper een krent in. Dat was dus zonde van mijn daalder.
Ik ga wel een cake bakken. Een oliebollen cake en een proteine cake.
Ik bakte er een voor mijn reis richting de zon en het viel me mee. Was erg lekker dus die ga ik vaker maken. 2 heel verschillende gevallen dus. Een totaal niet low carb en een die dat wel is.
De low carb is voor mijn hernieuwde poging weer de nodige kilo's eraf te krijgen.
December 28, 2017 om 16:31
Boekenkind, wat is een proteïne cake????
December 28, 2017 om 17:22
Tian, een proteine cake is een cake gemaakt van banaan, eiwitpoeder, en eieren.
Meestal met nog iets van rozijnen, of kokos er door heen.
Op internet staan er tientallen. Door de hoge hoeveelheid eiwitten noemen ze het dan een
proteinecake.
Zal morgen mijn recept even op zoeken en hier neerzetten. Maar er zijn er echt zat op Google te vinden, waarbij dan de basis geen banaan is, ik proefde niet echt banaan, maar sommige mensen vinden dat niet lekker.

Ik moest voor onderweg, ik kan dus niet alles eten, iets hebben wat niet te zoet is. Maar ook makkelijk te verstouwen voor mij. Je kunt cake makkelijker in stukjes breken, als je geen mes bij de hand hebt, dan een krentenbroodje. Vandaar de eiwitcake.
Ik gebruikte als basis eiwitpoeder met chocolade smaak en banaan.
December 28, 2017 om 17:35
lijkt me heel lekker.
:welterusten:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.