Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Jo-jo effect

Geplaatst door Saidabulhan op December 28, 2017 om 20:06

December 28, 2017 om 20:06
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil zo graag weer 70 wegen, maar het lukt mij niet. Steeds alsb85 ben kom ik weer bij. Ik heb ook last van vreetbuien. Ik probeer daar nu iets tegen te doen. Door mezelf te motiveren. Niet te eten bij zo'n gevoel. Ik heb ook het gevoel dat hoe meer ik afval hoe minder ik moet eten om op gewicht te blijven. Wie heeft er advies voor mij
January 13, 2018 om 06:53
Het lijkt zo makkelijk, maar de werkelijkheid toont aan dat het niet meevalt. 'Ik wil zo graag weer 70 wegen', schrijf je. Waarom wil je dat? Voel je je dan fitter, weerbaarder, mooier, aantrekkelijker? Het helpt om je voor ogen te houden waarom je wilt afvallen: dat is je doel.
En verder: afvallen is niet een kwestie van steeds minder eten. Dat heeft geen blijvend effect en bovendien slecht voor je lichaam. Wat wel helpt, en vol te houden is, is zorgen voor een gezonde manier van leven, dus voldoende beweging gekoppeld aan een gezond eetpatroon. Misschien ligt voor jou hier de sleutel tot succes.
Ik ben zelf een paar weken geleden begonnen om weer fit te worden. Dat betekent voor mij veel sporten. Om daarvoor genoeg energie te hebben, moet ik juist meer eten. Inderdaad: ik ben meer gaan eten om af te kunnen vallen! Na 3 weken voel ik me fitter en zijn mijn prestaties merkbaar vooruit gegaan én ik ben bovendien ruim een kilo afgevallen.
Vind je het lastig om het in je eentje te doen? Vraag dan om steun en advies bij een buddy, voedingsdeskundige of sporttrainer.
January 19, 2018 om 05:15
Het klopt dat hoe meer je afvalt (oftewel hoe minder je weegt), hoe minder energie je lichaam verbruikt. Dit heeft verschillende redenen:

1. Als je gewicht verliest, kan dit gewicht uit vet, spier of vocht bestaan. Vocht is een factor die elke dag fluctueert en laat ik daarom even buiten beschouwing. Het gewicht dat je verliest bestaat dus voor een deel uit spiermassa en een deel uit vetmassa.

Zowel het verlies in spiermassa als het verlies in vetmassa heeft invloed op je dagelijkse verbruik. Al heeft het verlies in spiermassa een beduidend groter effect (Ergens in de factor 5-10). Verlies in spiermassa voorkom je door: Een niet te groot kcal deficiet, het doen van krachttraining, voldoende aandeel eiwitten in de voeding. Je ziet vaak dat mensen geen krachttraining of nog erger helemaal geen training doen, en tegenlijkertijd heel laag gaan qua kcal. Dit betekent dat ze door spierverlies een daling in dagelijks calorieverbruik realiseren. Waardoor het na het dieet veel moeilijker is om het gewicht stabiel te houden op lange termijn.

2. Je metabolisme heeft ook een adaptieve component. Dat betekent dat deze zich naar verloop van tijd aanpast aan wat er gebeurt in jouw lichaam en de externe omstandigheden. Dit is evolutionair gezien een beschermingsmechanisme welke de overlevingskans aanzienlijk vergroot. Dit mechanisme werkt o.a middels hormonale veranderingen. Dit effect treedt altijd op. Echter bij iemand die een hoog vet% heeft zal dit effect pas veel later optreden vergeleken met iemand die een laag vet% heeft. En bij iemand met een klein kcal deficiet zal dit effect later optreden dan iemand met een groot kcal deficiet.

Er zijn methoden om deze tijdelijke aanpassing van het lichaam ongedaan te maken (langere tijd hervoeden). Maar de manier waarop dit hervoeden gebeurt, bepaalt of een persoon zijn gewicht stabiel kan houden of terug omhoog schiet qua gewicht. Heel langzaam (100 kcal per week toevoegen tot of net boven onderhoudsniveau), gecontroleerd en met gezonde voeding, geeft het beste effect. Tijdens het hervoeden is je lichaam ook in een opbouwende toestand. Door training en met name krachttraining, kun je ervoor zorgen dat het gewicht dat je aankomt zo min mogelijk bestaat uit vetmassa.


3. Een ander minder bekend effect dat optreed tijdens een periode van afvallen, is dat naarmate mensen langere tijd minder gaan eten, ze zich minder energiek gaan voelen en daardoor ook minder gaan bewegen op een dag. Daarmee bedoel ik niet alleen bewust bewegen zoals wandelen of sporten, maar de beweging waarvan je je niet altijd bewust bent gedurende je dagelijkse taken en werkzaamheden.


Daarnaast geef je aan last van vreetbuien te hebben. Hoewel het hebben van een gezonde dosis discipline om de drang om te eten te kunnen weerstaan goed is, moet dit geen extreme vormen aan gaan nemen. De eerste week is bijne altijd pittig, maar op langere termijn is het zeker niet de bedoeling dat je continu honger hebt of je zwak en energieloos voelt. Dat werkt vreetbuien in de hand en juist deze zijn destructief voor het behalen van je doelen. Dan eet je te weinig.

Daarom is het belangrijk om zicht te krijgen op je voeding. Wat eet je nou daadwerkelijk op een dag? Hoeveel kcal zijn dit? Welk aandeel is koolhydraten, eiwitten en vetten? Voor jou lijkt het me goed om te beginnen met 1600 kcal. E100, K150, V66. Dit is geen absolute waarheid maar een uitgangspunt vanwaar je kunt werken. Zit je daar nu ver onder, ga je langzaam toewerken naar deze hoeveelheden.

Daarnaast is het goed om te kijken naar: Welke voedingsmiddelen / maaltijden verzadigen jou langere tijd en welke niet of nauwelijks? In eerste instantie ga je dan de samenstelling en keuze van voeding zo aanpassen dat je weinig tot geen honger hebt op een dag. Als dit ondanks gezonde maaltijden met ruim voldoende groenten, niet lukt. Dan verhoog je de kcal iets.


Ik zie dat je jouw gewicht dagelijksinvult en dat je een gewichtsgrafiek hebt. het zal altijd zo zijn dat gewicht fluctueert (vocht), dus hecht niet te veel waarde aan individuele metingen, maar wel aan trends op langere termijn. Mijn advies zou zijn om te streven naar gemiddeld 2 kilo per maand. Val je veel meer / sneller af? Dan zou ik aanraden om mijn voeding iets op te hogen. Zo voorkom je vreetbuien en zorg je dat je mentaal ook stabiel blijft.

Dit betekent niet dat een laag kcal dieet nooit kan werken. Mits dit op een goed doordachte en gecontroleerde wijze gebeurt, kan dat op een gezonde manier. In de praktijk is dit echter zelden het geval. Gezien de omstandigheden is het in jouw specifieke situatie simpelweg niet aan te raden.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.