Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

New Orleans taferelen, ook in Nederland?

Geplaatst door Biebeltje op September 5, 2005 om 17:07

September 5, 2005 om 17:07
Bien,

Nederland is een land dat leeft met water en overal voorzorgsmaatregelen neemt (www.nederlandleeftmetwater.nl) dus ik denk dat wij wat dat betreft beter zijn voorbereid. Ook gezien de watersnoodrampen die Nederland in het verleden meegemaakt heeft. Denk daarbij aan Zeeland in de vijfigerjaren waar Nederland zelf al een oplossing voorheeft bedacht.

Bianca
September 6, 2005 om 01:11
ja, god heeft ze echt gezegend ja

denk dat het daar te laat voor is niet waar?
September 6, 2005 om 02:34
maggy, je zei dat mensen niet reageerde op de oproep om te evacueren...

Niet helemaaaaal waar. Er zijn een hele hoop mensen wel gegaan, maar de meeste die zijn achtergebleven deden dat niet uit overweging. Ze hebben geen geld en geen plaats om naar toe te gaan.
Wel had de regering hen moeten evacueren. Maar ja, de regering had en moet nog steeds zoveel wel doen wat ze niet doen of hebben gedaan....

PS; Ik denk wel dat hier mensen ook zo onredelijk zouden doen. Op hulpwerkers schieten en plunderen enzovoorts... Helaas maar waar... Als de autoriteit en wet wegvalt, zullen mensen daar toch raar op reageren...
We zijn nou eenmaal apen... :S
September 6, 2005 om 07:18
het hoeft niet altijd direct met afvallen te maken hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het eng vinden en niet weten of we dat hier ook kunnen verwachtten. Dit kan dan weer leiden tot eetbuien uit angst.... dus indirect weer met afvallen.

September 6, 2005 om 07:55
Eigenlijk vind ik het ook te offtopic en als ik consequent zou zijn zou ik niet reageren. Maar hydrologie was een groot deel van mijn studie en omdat de discussie er toch is wil ik toch een reactie plaatsen.

Zal ik er dan maar wat statitiek tegenaan gooien want dat is waar het op neerkomt. Is ook goed tegen eetlust, statitiek en modelberekeningen, je wordt er schijtziek van namelijk aangezien alles met alles samen hangt. Dit gegeven dat bijvoorbeeld de afvoer van de rijn sterk wisseld, de eb en vloed standen en de wind en windrichting bepalend zijn zorgen voor complexiteit. Het maximaal toelaatbare risico voor zeewateroverstroming is 1:10.000 jaar en 1:1250 voor rivieren. In Amerika hebben waterbouwkundige ongeveer dezelfde norm als wij maar wij rekenen met een worst case scenario. M.a.w wij rekenen met de hoogste bekende rijnafvoer, een noord-wester storm en een ongunstige eb en vloed standen. Alles gaat in de kansberekeningsmolen en alle risico's samen mag niet lager dan 1:10.000 zijn. In Amerika hebben zo ook die norm maar zijn minder streng in de eis van worst case. Niet alle parameters hoeven te gelden tegelijkertijd in het allerergste geval.

Nu Nederland, we halen de norm maar zijn we veilig? NEE, in de toekomst zal als gevolg van klimaat veranderingen de rijnafvoer stijgen, zeespiegelstijgen meer kans op een zegmaar windkracht 12+ winden. Onze regering, het ministerie V&W doet naar mijn idee veel te weinig maar dat is omdat we de economie, de files en als die dingen meer belangrijker vinden. Dat is meer zichtbaar voor burgers. Hydrologen roepen het al vanaf zeker 1993 maar er wordt te weinig geluisterd.

Die link naar nederland leeft met water is heel erg nuttig.
September 6, 2005 om 07:55
Wandelaar, jij vindt alles te off-topic terwijl dit toch echt een
ALGEMENE discussie is....
September 6, 2005 om 08:05
Ik reageer toch ook, eerst min of meer op Wiet en toen op het onderwerp. Beetje flauw, geef jij eens een analyse waarom jij denkt dat Nederland wel/geen gevaar loopt. Ik probeer gewoon een helder begrijpelijk stuk te schrijven omdat ik het me goed voor kan stellen dat Nederlanders bang zijn en ik denk dat ik er vanuit mijn studie een klein beetje verstand van te hebben.

Voor de duidelijkheid, het is een algemene discussie op een afval site. Ik vind dat als een onderwerp niks met sport, eten, dieeten, opmerkingen over de site of onderlinge kritiek op elkaar of ruilhandel maar WEL met afvallen te maken heeft, dat de algemene discussie daarvoor is. Ieder zijn mening toch, ik heb maar 1X in een specifiek geval met argumentatie hier iets over gezegd. Toen stond ik alleen en heb verder mijn mond gehouden.
September 6, 2005 om 10:20
Waarom toch? Ik heb maar een heel kleine persoonlijke mening over offtopic en bovendien reageer ik dus waarom al die ophef hierover?. Ik schrijf nog ik houd mijn mond wel als ik de enige ben. Ik vind het speciaal deze keer erg jammer. Dit keer koste dat best veel tijd omdat het lastig uitleggen is op een toegankelijke manier. Dan vind ik het jammer dat er alleen over dat offtopic gesproken word. Ik dacht dat je wou weten of we ook hier gevaar liepen en ik deed mijn best het uit te leggen.
September 6, 2005 om 11:09
Bedankt Sabine,

En voor de rest van de mensen die mijn mening over offtopic niet delen, ik zal er op algemene dicussies nooit meer over hebben, goed? Het is ook wel een punt dat het alleen daar gebeurd, dan kijk ik daar gewoon wat minder.
September 6, 2005 om 12:09
@tim

Ik zeg toch dat ik erover op houd ga dan alsjeblieft niet door. Het was deze keer mijn bedoeling ook niet, ik reageerde alleen op Wiet die het zich afvroeg verder niks. Anders schrijf ik toch niet een lang stuk erover. Ik heb land en watermanagment gestudeerd dan lijkt het me logisch dat hier mijn intresses liggen niet? Alleen is er blijkbaar bijna niemand geintresseerd en is op mij zeiken leuker.

September 6, 2005 om 12:28
ja, bij zulke berichten is het ineens wat minder belangrijk of je een onsje of 3 te zwaar bent, nietwaar?

hoeveel km wandel jij nou gemiddeld in de week wandelaar?

September 7, 2005 om 03:16
He mensen

Het kan dichterbij zijn dan je denkt.Drie jaar geleden hebben wij in Frankrijk een watersnoodramp meegemaakt.
We gingen op vakantie naar Spanje met de auto.Onderweg in Frankrijk werd het slecht weer, het begon te regenen.Niet enorm maar wel een flinke bui.Geen verontrustende toestanden eigenlijk. Toen we ergens,vlak bij ons overnachtings hotel, van de snelweg werden geleid door wegwerkzaamheden kwamen we in een achteraf gelegen gebied terrecht.
Allemaal 'bergen'en dalen. In een zo'n dal stond een laagje water waar we doorheen moesten.Het leek niet diep en je had geen keus, je kon nl nergens anders heen en je reed in een rij van auto's.

Van de andere kant kwamen 2 vrachtwagens aan die een enorme hoeveelheid water omhoog spoten.Daardoor viel onze motor uit en stonden we stil.
Geen beweging meer in te krijgen.Samen met een aantal andere auto's stonden we daar dus stil.

Op datzelfde moment brak de berg door en kwam er een enorme golf water het dal in stromen.In een mum van tijd ,3 seconden of zo, stond de auto tot aan de raampjes in het water.Mijn man kroop meteen uit het raam naar buiten en begon de auto te duwen.Ik moest de auto naar het verderop gelegen drogere stuk sturen dat wat hoger lag.Je zag geen weg meer.Het was allemaal water met modder.

Toen we daar waren aangekomen en uitgestapt waren keken we achterom en zagen we de auto's achter ons wegdrijven en over de kop gaan.
Naast ons stonden mensen met een dikke bmwcabrio met stoffen kap die hun baby van 6 maanden tegen het dak aanhielden omdat het water zo gestegen was.

We hebben er mensen geholpen die minder schade haden dan wij omdat ze net iets eerder op het drogere stuk waren toen de berg doorbrak.
We hadden een goedgevulde koelbox bij dus we gaven drinken weg en sommige vroegen om een sigaret.
Maar toen wij aan hen vroegen om heel even 1 minuut met hun mobiele telefoon te mogen bellen naar familie die 5 minuten daarvandaan al in het hotel was , zeiden ze nee.We boden ze 10 euro voor die ene minuut om te kunnen zeggen dat we nog leefde en ze weigerde.
Onze telefoons ,allemaal prepaid ,waren niet te gebruiken alleen het franse net voor abbonnees werkte nog.

Toen was het wachten op de hulpdiensten.We hebben 4 uren in de stromende regen gestaan.Toen wij aan de beurt waren om opgetakeld te worden probeerde een fransman ons nog voor te zijn.Een man die alleen uit nieuwsgierigheid was komen kijken en autopech kreeg.
Toen is mijn man ook even heel boos geworden en heeft ze haarfijn op zijn platbrabants uitgelegt dat dit niet de bedoeling was.Ik ,die in mijn beste schoolfrans dat ik me nog kon herinneren alles had uitgelegt werd niet begrepen zogenaamd,maar hem begrepen ze direct.

We zijn de auto en het grootste deel van de bagage kwijt geraakt.Iedereen zat er 4 dagen vast in het dorp.Je kon er niet in of uit alles was afgesloten.
We moesten met onze gezinnen van hotel naar hotel. Iedere ochtend werden we weer buitengezet.Het waren alleen overnachtingshotels en daar mocht je overdag niet inblijven.Er waren geen huurauto's te krijgen.En er reden geen treinen.Dan pas leer je het egoïsme van de mensen kennen.

En dan zeggen de mensen als je weer thuis komt; maar je had toch een anwb reisverzekering.Die geven je toch hotels en vervoer als er iets gebeurt.Ja op papier maar in werkelijkheid dus niet.De man die wij aan de telefoon kregen,uiteindelijk, zei tegen ons ; denkt u soms dat u de enige bent.Wij kunnen niets doen want het is veel te druk met al die meldingen.U moet zelf maar iets regelen.Geeft u thuis de schade maar door met het desbetreffende formulier.

Daar sta je dan met al je ellende.Nog steeds krijg ik een angstig gevoel als ik in de auto zit en het begint hard te regenen.Er waren 22 doden gevallen tijdens deze ramp in dat stadje.Op sommige plaatsen stond het water tot aan de daken van de huizen.Als ik dan deze ellende in New Orleans zie krijg ik het weer benauwd.Ik kan me inleven in de situatie van deze getroffen mensen.
De onmacht die je op zo'n moment voelt als niemand je helpt is vreselijk.

Gelukkig hebben wij het overleefd.Materieel heeft het ons veel gekost ondanks het feit dat we "goed"verzekerd waren.
Wij hadden toen ook onze gehandicapte dochter bij en als ik voor haar niets te eten of te drinken had gehad, dan had ik ook geplunderd.Dat noem ik nl geen plunderen als er voedsel in de winkels ligt te verrotten en je hebt niets te eten,dan vind ik het heel normaal dat de mensen in de winkels het voedsel meenemen.Je moet toch iets om te overleven.En als dat inhoud dat je juwelen moet stelen die je kunt ruilen tegen voedsel voor je kinderen dan geef ik ze mijn volledige toestemming. Ook al vinden sommige het moreel niet verantwoord.

Als je zelf in een soortgelijke situatie hebt gezeten kun je er pas over oordelen, eerder niet.Je weet pas hoe het voelt om in doodsangst te zitten als je er in gezeten hebt en niet als je er naar gekeken hebt.

Sorry voor de lengte van dit verhaal.

Supersized.
September 7, 2005 om 03:33
Bedankt voor je supersized verhaal, goede verhalen zijn nooit te lang. Vanuit mijn studie ben ik nogal technisch en bestuurlijk gericht en daarop focusend kijk je wat te weinig naar het menselijk drama. Natuurlijk is jou drama weer niet met Amerika nu te vergelijken, een angstige ervaring zeker vanwege je kinderen lijkt het me zeker. Inderdaad moet je het zelf meegemaakt hebben vandaar dat ik niet uitgebreid mijn mening ga geven, is ongepast want ik weet nauwelijks waarover ik praat.

Ik dacht bij mezelf, eigenlijk ken ik alleen journaal beelden van drijvende auto's en dorpen die wildwaterrivieren geworden zijn. Nog nooit had ik een verslag van iemand gelezen die het heeft meegemaakt, los van mensen die Zeeland 53 hebben meegemaakt dan. Ik deel jou mening ook over plunderen en kan me enorm boos maken over het beleid van schieten op plunderaars.
September 11, 2005 om 14:28
ook wij zijn in staat om te gaan plunderen. De mens blijft nu eenmaal een beest. Het laagje moraliteit en de normen die wij hebben zijn maar heel dun. Zodra we egoistisch moeten zijn om zelf te overleven, en voor veel mensen ook om ergens voordeel uit te slaan, zullen we het doen, ongeacht de consequenties voor andere mensen.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.