Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

spastische darm - help!

Geplaatst door Lettertjes op January 27, 2006 om 08:31

January 27, 2006 om 08:31
Een 'spastische darm' houdt meestal in dat je darmen overgevoelig zijn voor een bepaald product. Wat voor product dat is verschilt per persoon; sommigen kunnen niet goed tegen veel vezels, sommigen niet goed tegen zwavelhoudende dingen zoals kool, ui en knoflook, anderen kunnen niet tegen melkproducten of tegen vet vlees, enzovoort. Je kunt wat dingen uitproberen om te zien wat jou het beste bevalt; een bepaald voedingsmiddel twee weken vervangen door iets anders, en zien of je je beter gaat voelen.
Hoe een spastische darm (of irritatable bowel syndrome in het engels) fysiologisch precies in elkaar zit, hoe het komt dat mensen er last van hebben, is niet bekend, en mensen reageren dus ook nog verschillend, vandaar dat er niet gewoon een vaststaand dieet voor is.
January 27, 2006 om 10:56
Als aanvulling: een spastische darm kan ook psychosomatisch zijn en is er geen medische oorzaak te vinden. Niet dat het daardoor erger of minder erg wordt, maar verminderen doet het wel vaak als iemand lekkerder in zijn vel zit.
GEZ
January 29, 2006 om 11:17
hoi spastische darmpjes - een advies uit de homeopathische hoek
voor een spastische darm helpt het om een poosje (4- 6 weken) om de dag vijf druppels nux-vomica d4 of d6 van dr. vogel op een glas lauw water te drinken. niet elke dag, om de dag.
het heft de kramp op en doet de buik slinken. na 6 weken twee weken stoppen en eventueel 4-6 weken herhalen indien nodig.
klassiek homeopaat GEZ
January 29, 2006 om 20:06
:hi::hi:,

Ik ben ook in het bezit van een spastische darm ;-) !!! Een bepaald dieet volgen helpt niet echt. Wat ik juist wel moet mijden is kool eten, dan krijg ik echt veel meer last. Dus als ik moest kiezen tussen vezelrijk eten of veel kool eten, dan ging ik voor vezelrijk !!!

Groetjes Nickey :berendans:
January 30, 2006 om 09:54
hoi
ik ik ben in het bezit van een SD... en idd het is geen pretje!
ik heb wel een tip..
iedere ochtend magere yoghurt met een schepje.. tarwezemelen (een zak kost bij de kruidvat iets van 60 cent... )
en ik doe er ook nog zoetstof erbij!
Verder volg ik ook geen dieet... maar ik eet ook volgens de schijf van 5!
en moet zeggen... Ik heb er alleen nog last van als ik veel vettige dingen gegeten heb!
bv friet, enzo..
succes!!
Groetjes Wendy
February 1, 2006 om 07:39
Ik heb ook al jaren last van mijn darmen (wat overigens begonnen is na een periode van het Heller dieet (=vrijwel koolhydraatvrij eten); toen ik weer begon met koolhydraten is de ellende begonnen).
Sinds ik nu weer gezond eet (niet snoepen, letten op vetten en calorieen, veel water drinken), heb ik veeel minder last! Ik verdenk de suikers als boosdoeners, maar weet dit niet helemaal zeker. Ik krijg ook altijd extra last van bonen, kool en pittig eten.
February 9, 2006 om 03:46
Ik heb ook PDS, en eigenlijk alleen last als ik gestresst ben enzo....
In de afgelopen 6 mnd dat ik een uitgebalanceerde voeding heb, volgens de schijf van 5 en ongeveer 1200 - 1400 kcal per dag binnenkrijg heb ik gene last meer gehad.
Ik weet ook niet of ik echt last had van overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen.
Succes!
March 6, 2009 om 08:06
Ik heb pds maar kan niet goed tegen de vezels uit koolhydraatrijke producten zoals volkorenbrood, volkorenpasta e.d. Ik ben laatst heel beroerd geworden van lijnzaad, vreselijke krampen leverde dat op. Wat bij mij helpt is probiotica, yoghurt, osteopathie.
March 12, 2012 om 17:47
Weet iemand of Nux Vomica helpt tegen spastische darm/opgeblazen gevoel?
March 13, 2012 om 14:14
@elisa63

Mijn homeopatische bijbel zegt dat het bedoelt is voor mensen met maagklachten, hoofdpijn, nerveuze klachten, stress, zomerdiaree, winderigheid, lichte emotionele problemen.
Er is ook Nux Vomica complex. Maag darmstoornissen, winderigheid en alcohol misbruik.

Psylliumvezels zouden wel helpen, je kunt die ook als capsules slikken.
Het zijn vezels die de darmwerking stimuleren zonder allerlei nare bijwerkingen.
Niet dan Nux die wel heeft.
Ik heb zelf 40 jaar geleden een dieet gekregen.
Waar sommige dingen wel van kloppen en andere weer niet.
Het is zoeken. Er zijn website's zat over het onderwerp.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.