Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

geroosterd brood

Geplaatst door Cc op April 22, 2004 om 12:33

Cc
April 22, 2004 om 12:33
Weet iemand waarom er in geroosterd brood zoveel minder kcal. zitten dan in niet-geroosterd brood? Koolhydraten, vet en eiwitten verdampen toch zeker niet zomaar??!!
April 22, 2004 om 14:52
Sorry, da's dus onzin. Er verdampt alleen wat water. Dus geen calorieen in welke vorm dan ook.

Maar als je het lekkerder vindt: gewoon geroosterd brood eten!!

Smakelijk!
Sexa
Cc
April 22, 2004 om 15:10
Dat dacht ik eigenlijk ook. Nou is er een site, www.overgewicht.nl, die kcal. voor je telt. Ik heb veel vergeleken met mijn boekje, en het klopt eigenlijk allemaal. Daar staat dus ook die geroosterde boterham... Kijk zelf maar eens, best een handige site.
April 23, 2004 om 12:19
Hoi Hoi,

Ik neem ook altijd geroosterde boterhammen (volkoren) en dacht ook altijd dat hier dan minder kcal in zaten.

Toen ik dus een keer op de site van www.watziterin.nl ging kijken naar de kcal van brood kwam er het volgende uit:

Brood, bruin volkoren
Kj: 1029
Kcal: 246
Vet: 4.2 gr.
Kdr: 46.1 gr.
Eiwit: 9.7 gr.

Brood, bruin volkoren geroosterd
Kj: 1159
Kcal: 277
Vet: 4.8 gr.
Kdr: 51.7 gr.
Eiwit: 10.9 gr.

Dit zijn waarden per 100 gram. Zoals je ziet zit er in een geroosterde boterham meer kcal?????????

Groetjes Saskia
Cc
April 23, 2004 om 16:22
Als het meer kcal per 100g zijn, betekent dat dat een geroosterde boterham minder kcl heeft dan een gewone. Uit het geroosterde brood is het vocht gedeeltelijk weggehaald. Het weegt minder, maar ervanuit gaande dat de kcal niet zomaar verdwijnen zitten dezelfde kcal in hetzelfde brood maar met minder meetellend gewicht. Dat klopt dus wel...
De meest plausibele verklaring voor de vraag is denk ik de 'korstjes'theorie of het berekenen van een 'supermarkt geroosterde' boterham.
May 7, 2004 om 06:50
Een paar kcal. meer of minder maakt volgens mij niet zo veel uit, wel leuk om te weten overigens...
Wat ik fijn vind aan een geroosterde boterham is dat je er veel beter op moet kauwen dan op een zachte/verse boterham. Zo doe je vanzelf al langer over de maaltijd en komt het verzadigings gevoel ook met minder voedsel gemakkelijker dichterbij.
Een vers wit of bruin sneetje brood heb je met een paar happen weg, nou, probeer dat maar eens met een beschuit of geroosterde boterham....
May 25, 2004 om 07:29
nou deze nieuweling zal maar antwoorden
het valt me op in alle discussies dat iedereen er maar van uit gaat
wat erin komt weegt het
fout
het gaat erom hoeveel je er uit poept

en daar hebben we het verschil tussen 1 snee vers brood en 1 snee geroosterd
geroosterd neemt je lichaam minder van op

van sate hoeft je niet dik te worden
als hij maar over tijd is :-)}
April 27, 2009 om 12:55
Je darmen hebben meer energie nodig om geroosterd brood te verwerken, dat is de reden dat het beter zou zijn voor de lijn. Heb ik gelezen. Maar ja, niet alles wat je leest is waar natuurlijk. :volvreten:
April 27, 2009 om 13:42
Volgens mij weegt een geroosterde boterham gewoon minder dan een gewone boterham en krijg je daarom minder kcal binnen... of ben ik nou gek?
April 27, 2009 om 15:42
Alleen de calorieen per 100 gram veranderen, aangezien er water verdampt. De caloreien per snee blijven dus gelijk omdat de snee lichter wordt.

April 28, 2009 om 03:49
Je darmen hebben meer energie nodig om geroosterd brood te verwerken? Klopt dit wel?
Er wordt net aangeraden bij maag- en darmklachten om je brood te roosteren omdat je darmen dan meer rust hebben bij de vertering dan wanneer je een gewone boterham eet.
Of vergis ik me nou?
April 28, 2009 om 05:39
Met 'geroosterd brood' wordt vaak toast bedoeld. Dat kun je ook gewoon kant en klaar kopen van bolletje bijvoorbeeld. In zo'n sneetje zitten minder calorieën, maar ze zijn ook een stuk kleiner dan een gewone boterham.
Het zou wel kunnen dat 100 gram geroosterd brood meer calorieën bevat dan 100 gram gewoon brood,simpelweg omdat in gewoon brood wél water zit, wat dus gewicht op levert, maar daar zit dan weer geen calorieën in.
Het maakt qua calorieën dus niets uit of je je boerham nou roosterd of niet, het enige wat verloren gaat is water.
April 28, 2009 om 14:10
ik rooster mijn volkoren brammetjes al jaaaaren.
in het boek van een leven lang fit staat iets over lijmstoffen in het brood, en dat die zouden verdwijnen, en ook dat geroosterd brood makkelijker te verteren is.
dat is wel te merken, ja.
bovendien is zo'n geroosterde boterham een heerlijke onderkant voor het groentenbeleg wat ik erop doe.
May 3, 2009 om 05:23
Ik rooster mijn boterhammen niet. Twee gewone boterhammen vullen beter dan twee geroosterde. Met geroosterde boterhammen heb ik na het eten nog gewoon trek.
May 5, 2009 om 11:41
En kokend water dan? Zit daar netzo veel calorien in als in koud water? :)
May 5, 2009 om 13:31
Gewoon brood kleeft in je maag, en geroosterd brood is daardoor beter verteerbaar.
Hierdoor kan het inderdaad zo zijn dat je sneller weer honger hebt, want het is dus sneller je maag weer uit...
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.