Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Nederland - België... Hoe zien we elkaar?

Geplaatst door Katsumi op June 30, 2006 om 07:51

June 30, 2006 om 07:51
:hoi:

Op deze site zitten naast veel Nederlanders ook veel Belgen. En soms (dat merk ik zelf) lijkt het of we elkaar niet altijd goed begrijpen, of weten hoe het er bij elkaar aan toegaat. En niet louter taalkundig (had vb onlangs een misverstand in mijn dagboek omdat mijn Nederlandse buddy's niet wisten wat 'hesp' was... ham dus :grinnik:)
Ander voorbeeld dat mij trof is dat 'Koninginnendag' bij jullie echt een feest is, terwijl onze Nationale Feestdag voor de meeste Belgen (mezelf inclusief) gewoon een extra betaalde feestdag is ;)
Er gebeurt blijkbaar in beide landen nogal wat momenteel, en nu vraag ik me af wat we van elkaar weten en hoe we elkaar zien.
België ligt nogal in de ban van zinloos geweld de laatste tijd, Nederland zit met regerings-problemen.
Ik moet eerlijk zeggen dat Nederland een beetje de ver-van-mijn-bed-show was voor ik op :valtaf2: kwam. Onlangs zat ik dan te supporteren voor de Nederlandse nationale ploeg op het WK... tot onbegrip van mijn o zo Vlaamse echtgenoot :lachuh:
De vraag is dus: hoe zien we elkaar? Wat weten we van elkaar? Welke vooroordelen hebben we?

Ben eens benieuwd...
heel veel liefs :hug:
Catherine :botje:
June 30, 2006 om 13:05
Hoi Nederland, hier België :belgie:
Ik vind eigenlijk het verschil niet zo erg groot meer. Wat ik wel ondervonden heb met nederlanders is , dat ze meestal recht voor de raap zijn, maar dat heb ik graag, dan weet je tenminste direkt wat ze bedoelen.
Ik dacht eigenlijk dat er meer Belgen dan Nederlanders waren die moesten afvallen, want eerlijk gezegd heb irl nog nooit een 'dikke' Nederlander gezien.
Het zijn gewoonweg toffe mensen om mee om te gaan, en dat heb ik hier op deze site wel ondervonden.

go Nederland, go België

Greetzzzz Tarake
July 4, 2006 om 08:54
Leuke vraag!

Ik ben een groot fan van jullie belgen.
Ik kijk geregeld naar jullie nieuws en het valt me dan ook op dat jullie altijd zoveel en goed verslag doen van "ons" (Nederlandse) nieuws. Ik voel me ook erg verwand aan de Belgen. Meer dan aan de Duitsers. Het vlaams vind ik prachtig. Mooier dan ons Nederlans. (sorry Nederlanders).
Wel vind ik er een groot verschil zitten tussen het vlaamse gedeelte en het frans sprekende gedeelte(ben de naam even kwij, stom he?!).
Ik heb namelijk het gevoel dat ze vlamingers gastvrijer zijn en ook schoner.
Luik bijvoorbeeld vind ik gewoon een erg vieze stad.
Ben het dus wel een beetje met het Goede Doel eens. ;)
('k Heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
'k Heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht)

Groetjes Désirée

PS: Wat ik ook leuk vind is dat jullie dezelfde programma's kijken. Bijvoorbeeld Desperate Housewives. Alles is bij jullie dan op breedbeeld formaat en daar mag Nederland een voorbeeld aan nemen!

PPS: Koninginnedag? Dat gebruiken wij alleen maar om een betaalde vrije dag te krijgen en een kleine groep om een dag te feesten maar de meeste Nederlanders interesseren zich er niet voor volgens mij.
Net zoals dat de meeste Nederlanders geen toiletrollen naar beneden gooien. :)
July 14, 2006 om 00:34
Hoihoi!!

Ben zelfs van plan om tegen de grens aan te gaan wonen als het huis verkocht is!!
Vind dat er niks mis is met België!!!
Heb onlangs in de Quest ontdekt dat er verschillende vlaamse woorden ook in zeeland op dezelfde manier gebruikt worden. Denk aan "pollepel"en "soeplepel"...
Zijn voor iedereen bekende woorden, maar voor mij is bijvoorbeeld een soeplepel een lepel waarmee ik de soep eet, terwijl, volgens de quest, het in Nederland de lepel zou betekenen waarmee je de soep opschept(?)...
(klein voorbeeldje dus..)

Ik vind verder dat in Nederland de boel zo enorm wordt dicht gebouwd, terwijl er in België, voor mijn gevoel in elk geval, wat meer "ruimte" is.
Dat vind ikzelf een enorme verademing aan België...

Groetjes, Ice
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.