Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Krachttraining en max gewicht

Geplaatst door Lieveke78 op October 3, 2006 om 10:00

October 3, 2006 om 10:00
Hallo,

Ik ben al 3 maanden bezig met krachttraining.
Na alle moeite van het trainen merk ik nog niet aan mijn onderlijf een verandering maar mijn armen zijn wel veel gespierder. Haast te gespierd.
Ik train mijn bovenlijf met 5 kilo (uitzondering triceps: 4 kilo) en mijn onderlijf met 6 kilo of 2 x 6 kilo als we het over de squat hebben e.d.
Zelf ben ik bang dat ik de benen niet hard genoeg aanpak en de armen te..
Dus ik ben ook benieuwd wat het verschil in max gewicht tussen boven en onder is.
Heb dit ook bij het bodybuilder forum gevraagd maar zij zeggen dat dit geen probleem is maar misschien hebben zij een ander beeld voor zich.
Ik wil nl alleen maar slanker worden (oke iets geprierder is prima ;) )
Hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes Désirée
October 3, 2006 om 10:10
dat zijn wel erg lage gewichten hoor...

grote spieren krijg je door veel herhaling met kleine gewichten
STERKE spieren krijg je door weinig herhaling met grote gewichten..

ik sport nauwelijks, maar met mn benen zit ik op de 20 kg (abductor en adductor), buikspieren met 25 kg, armen rond de 10 kg..

die squat is toch dat je met je knieen wat weg moet drukken he? Op fitness hebben ze gezegt dat je dan toch wel zeker minimaal 75% van je lichaamsgewicht zou moeten kunnen drukken (want ja, je loopt toch gewoon, en je kan jezelf toch ook overeind drukken?)

ik denk dat je gewoon het gewicht aan moet pakken dat je net een set aankan (dus dat je bij een set van 10 de laatste zwaar is om te doen)..
Als je er bijna niets van voelt of het gemakkeljik gaat, dan is het gewoon te licht.


Net als bij conditietraining, als je er niet moe van wordt, dan heeft het ook geen nut!

Succes ermee!!
October 3, 2006 om 13:24
In bovenstaande reactie lees ik iets wat niet klopt denk ik.

Het moet zijn:
Grote spieren krijg je door veel gewicht weinig herhalingen veel sets (5x4a5 reps)
sterkere grote spieren krijg door iets minder gewicht en meer herhalingen (4x8a10 reps)

En een beginner kan denk ik beter 3x15 herhalingen doen voor 2 maanden en pas daarna meer sets minder herhalingen of bijvoorbeeld een (omgekeerde) piramidesysteem.

En de vergelijking we kunnen toch ook lopen en dus ons gewicht tillen snap ik niet in de relatie tot de conclusie die eruit getrokken wordt. Met een squat til jejezelf en het gewicht toch beide? Een squat met 75% kunnen doen houd denk ik hier niet rekening mee. En dus stel je weegt 70 en dan heb je met 30 kilo een mooi gewicht om de squat mee te doen als beginner (en ik ben man)

Voor armen trainen staat er jammer genoeg niet bij welke oefening je wil gaan doen. Front raises als onderdeel van schouder training zijn vet zwaar met 10 kilo per arm. Biceps en triceps met 10 kilo kan denk ik prima.
October 3, 2006 om 16:25
wandelaar, dat van die aantallen en zwaartes mbt spieren, baseer ik ook mede op het volgende:

kijk eens naar bodybuilders (show bodybuilders). Die hebben veel spiermassa door oefeningen vaak te herhalen met lichte gewichten. Die mensen zijn helemaal niet zo sterk, ze hebben alleen veel (slappe) spieren.

Toch? of zat het dan toch anders?
October 11, 2006 om 03:48
:sorry:
Sorry voor mijn te late reactie. Wegens problemen in de familie ben ik helemaal vergeten dat ik deze vraag hier gesteld had. SORRY!!!!!!!!!!!!!!

Helaas krijg ik weer een verschillende reactie.
Ik ben nu zelf 3 maanden bezig. Ik train 3x15 per oefening.
En inderdaad de raises (vooral voorover gebogen voor de achterkant van de schouder) zijn zwaar met 5 kilo. Ik heb ook niet het gevoel dat die spieren veel meer kunnen hebben. Mijn benen train ik nu met 8 kilo (losse gewichten want ik train thuis). Voor de abductors is dit niets maar voor mijn quadriceps? Het voelt gewoon alsof ik ze elk moment af kan scheuren (tijdens lunges). Ik veel ook de spieren aan het strechen ernaast in de hoop dat dit verschil maakt.
In ieder geval zie ik al duidelijk verschil aan de spieren en was dus bang dat ik te fors zou worden. Daar hoef ik dus niet bang voor te worden.
Ik denk dat ik met de benen maar doorga naar 10 kilo, behalve de quadriceps die doe ik dan maar langzamer omhoog. Was er niet een website die hier vaker genoemd is over vrouwen en krachttraining? Iemand de link nog bij de hand?
Alvast bedank voor de reacties!

Groetjes Désirée
October 11, 2006 om 04:04
Mijn gewichten zijn ook véél zwaarder. Als ik squat dan gebruik ik 29 kilo (stang=19kg + 2 keer 5 kg). Op het apparaat waar je op zit en dan kussentjes aan de binnenkant van je knieën hebt en die naar elkaar moet duwen heb ik 117 kilo. En op het tegenovergestelde apparaat daarvan (kussentjes naar buiten duwen) iets van 82 kilo. Je benen kunnen echt veel hebben!!
October 11, 2006 om 07:22
Met armen (biceps) doe ik meestal 8 kilo per arm. Met squatten doe ik 2x10 kilo + een stang van 20 kilo, dus 40 kilo in totaal.
Als ik de binnen en buitenkant van mijn benen train zit ik op de 105 kilo.
Met rug doe ik minstens 30 kilo, vaak 35 kilo. Met onderrug doe ik 55 kilo.
Ik doe sinds kort een fullbody schema (dus hele lichaam in 1 keer) Maar dat kun je beter doen als je al een tijdje bezig bent denk ik. Daarbij merk ik wel dat het beter werkt voor mij omdat ik op die manier alle spiergroepen 3x in de week train (wel minder sets) Maar voor een goed fullbody schema kun je het best op een bodybuilding site kijken.
Onbekend
October 11, 2006 om 11:21
Over het algemeen maken het aantal kilo's die je gebruikt niet uit.
Iedereen is anders, apparaten (merken) schelen ook heel erg met hoeveel je aankan.
Je moet kijken wat je aankan. Gaat het te gemakkelijk? Dan kun je gerust wat hoger gaan zitten. Het is een beetje spelen om er achter te komen wat voor jou lekker werkt en resultaat geeft. Ik zou niet gelijk 20 kilo hoger gaan zitten, dat is niet goed voor je spieren maar een kilo of 2.5/ 5 per week moet kunnen.
Het verschil in boven en onderlichaam hou je altijd. Je ben zijn nu eenmaal sterker in je benen dan in je armen. Je moet gewoon per spiergroep aankijken wat je aankan en wat je doel is.

Het is wel zo, dat als je zwaar traint en minder reps doet, je spieren groter worden. Uiteraard met voldoende eiwitinname.

Weinig gewicht en veel reps is voor de uithoudingsvermogen van je spieren. Ik gebruik dat meer om definitie in mijn spieren te krijgen. (lijntjes)

Groetjes, Brenda

October 18, 2006 om 02:21
:whaa:
meer dan 100 kg voor je adductor en abductor?????? OMG!
Ik zit met de 25kg vaak al moeilijk! ik doe wel 3x12, e op t einde van iedere set is het echt kracht verzamelen...

Damn, wat zijn jullie sterk dan :whaa:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.