Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

dieet een obsessie, sport een verslaving...

Geplaatst door Qnork op February 12, 2007 om 02:21

February 12, 2007 om 02:21
Herkennen je jullie hier een beetje in?

Elke dag, bij iedere maaltijd, bij iedere "snack", bij elk glaasje wijn jezelf afvragen of dit wel verantwoord is en in je dieet past.
Vervolgens iedere overschreiding qua calorieen bijhouden om er zeker van te zijn dat je deze hoeveelheid bij je volgende sporttraining extra wegtraint.

Tenslotte moet er langzaamaan steeds meer wijken omdat je ernaar streeft elke dag minimaal een half uur wil sporten. Televisieseries worden minder belangrijk, er wordt een uurtje later weggegaan naar bezoek of eerder weggegaan om te kunnen sporten. bepaalde taken worden verschoven om in de sportplanning te passen.

Ik vraag me af of dit nou juist een goede ontwikkeling is omdat je steeds bewuster bent van wat je eet en hoeveel je beweegt of dat het een slechte ontwikkeling is omdat het wel erg veel invloed krijgt op je leven en alles lijkt te gaan beheersen en bepalen.
February 12, 2007 om 13:35
Zéér herkenbaar!
Die worsteling, van goed of fout bezig te zijn en die jij zo goed beschrijft, daar ben ik ook elke dag mee bezig!
Ik denk toch dat er niks mis is om er zo bewust mee bezig te zijn, want als je de boel laat verslappen, dan ben je binnen no-time weer terug bij af.
En tja, wat is een obsessie?
Een dwanggedachte of zoiets?
Je zal toch met enige dwang je eet- en drinkpatroon moeten aanpassen, wil je afvallen c.q. op gewicht blijven!
Ik zie het gewoon positief, dan maar een kleine obsessie en lekker sporten is altijd goed voor geest en lichaam!
February 13, 2007 om 01:52
Ik ben het eens met Alouise. Soms heb ik ook wel het gevoel dat ik te veel nadenk over al die kalorieen en op de sportschool teveel naar die display zit te turen om te zien hoeveel ik heb verbrand. Maar eerlijk gezegd ben ik ontzettend trots op mezelf dat ik daar nu eindelijk eens op let! Nooit gedaan, voel me beter dan voorheen. Wat ik wel doe is 1 dag in de 2 weken lekker nergens aan denken. Echt een genietdag inlassen. Daar kijk ik dan de andere dagen naar uit. Niet dat ik de hele dag aan het schransen ben, maar dan ga ik leker uit eten en neem ik gewoon een toetje en een extra glaasje wijn, of twee, drie...

Zolang je je zelf niet gaat uithongeren en op een verantwoorde maniet probeerd af te vallen, dan mag het best een kleine obsessie zijn.

x
Kat
February 15, 2007 om 02:39
Hoi,

Ja heel herkenbaar.Soms denk ik wel eens mag ik dan nooit meer uit de band springen.Voor mijn gezondheid is het zeer belangrijk dat ik heel veel afval maar door de medicijnen ,overgang etc gaat dit heel moeizaam.Ik ben al meer dan een jaar bezig en pas 11,7 kilo afgevallen.Ik doe niet aan een dieet maar eet anders dan de vele jaren voorheen.Ontbijten deed ik al vanaf de lagere school niet meer,nu wel.Veel eten deed ik ook nooit meer wel een extra plakje vleeswaren op brood.5 Jaar geleden at ik alleen maar wit brood enz.Ik vind eigenlijk al het magere smakeloos en vreselijk duur.Sla at ik ook nooit nu dagelijks.Sla was voor knaagdieren maar nu vind ik het lekker.Ik mag graag een stukje vlees bij de maaltijd eten nu eet ik zo af en toe vegetarisch vlees.Maar lekker nou nee hoor.We hebben hier in huis altijd wel bij de maaltijd een stukje vlees gegeten niet meer dan 75 gr.Meer vlees vond ik al gauw veel te duur.
Vanaf juni sport ik zoveel mogelijk 3x per week 2 uur.Vooral krachttraining.Als ik lekker afval sport ik erg graag maar val ik wat minder af dan heb ik ineens niet zoveel zin meer.
Enfin vervelend als je snel aankomt.
February 17, 2007 om 16:16
Hoi Snapz,

ik denk dat het een probleem wordt als je er zelf last van gaat krijgen en als je zelf het gevoel krijgt dat er iets niet klopt aan je gedrag. Als je zelf weet dat het je niet gaat om die gezonde leefstijl maar éigenlijk alleen om het afvallen... En volgens mij heb jij het punt bereikt dat je je zorgen maakt over jezelf, anders zou je hier dit berichtje niet plaatsen. Dan is er wel reden om je zorgen te maken.
Ik heb ook zo'n periode gehad. Toen ik het merkte heb ik mezelf een ander doel gesteld om even op gewicht te blijven en niet af te vallen en me met andere dingen bezig te houden zoals vrienden en m'n studie. Je moet dezelfde knop omzetten die je gebruikte toen je begon met afvallen. Alleen is die knop nu bedoeld om andere doelen te halen dan alleen maar afvallen. Ik raad je aan er wat nieuwe doelen bij te nemen zodat je je niet meer alleen op het afvallen kunt richten.

Het succesgevoel dat afvallen met zich meebrengt geeft je ook het gevoel dat je je hele leven in de hand hebt. Precies dit gevoel is heel verslavend en veroorzaakt eetstoornissen. Door wat andere doelen erbij te nemen kun je toch die behoefte aan succesgevoel voeden, terwijl je niet met eten en sporten de verkeerde kant op gaat. Bovendien haal je nog eens wat extra doelen!

Groetjes en sterkte ermee Ish:girl:
February 19, 2007 om 02:21
Hoi Ishgirl, (en anderen)
Het is zeker niet zo dat door het lijnen en sporten ik geen plezier meer heb in andere zaken in het leven. Ik kan ook nog heerlijk genieten van "foute' zaken als chocola, chips en te veel vlees. Alleen tegenwoordig tel ik de calorieen al weer op die er te veel waren en plan meteen wanneer die er in ieder geval weer vanaf moeten met een uur extra sport. Ik merk alleen dat ik vroeger zorgeloos at en dronk en daarna met een broekknoopje los zwaar kon "uitbuiken" op de bank. Dat is nu veranderd. Ik lees nu van alle producten in de winkel hoeveel energie erin zit en kies nu veel vaker toch iets anders dan ik oorspronkelijk van plan was. (je gaat weg voor een Hema worst en komt thuis met kalkoenfillet)
February 19, 2007 om 10:00
Het gevolg van het leven zonder nadenken over wat je eet en drinkt en beweegt, kon ik zien in de spiegel, op de weegschaal en merkte ik aan mijn belabberde conditie. Nu ben ik wel bewust van wat ik eet en hoeveel ik beweeg. Het is af en toe misschien wat obsessief (ik voel mezelf er niet vervelend onder), maar altijd nog beter dan in mijn "dikke" periode. Ik denk ook dat je niet veel bereikt als je jezelf er niet helemaal voor inzet.
February 19, 2007 om 14:47
hoi,

ik volg mijn voedingsplan al zo lang dat ik er helemaal niet meer bij na hoef te denken.
Het is gewoon geworden zoals een kind leeft die denken er ook niet bij na lekker zorgeloos.
De eerste jaren was ik ook bang om weer terug te vallen.
Toen was ik er erg mee bezig maar nu ben ik een blij kind zonder zorgen,
groetjes jufku
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.