Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

voedingssupplementen

Geplaatst door Qnork op February 12, 2007 om 05:11

February 12, 2007 om 05:11
Hebben jullie je al eens verdiept in voedingssupplementen?
Ik heb wel het vermoeden dat ze goed doen. Helemaal na het lezen van een bijzonder boek:
"Het antioxdantenwonder" van Dr Michaela Döll.

Daarin lees je dat gedoseerd toevoegen van bepaalde vitamines, mineralen, bioflavonoiden, en dergelijke zeer goed voor je is. Maar welke ?????
Er zijn er honderden aanbieders en merken die allemaal gouden bergen beloven en allemaal verschillen in samenstelling en dosering.

Heeft iemand hier, (het liefst vanuit de professionele sfeer) ervaringen en kennis over?
Ik kwam er een supplement on-line tegen die me wel goed lijkt vanwege samenstelling maar ik twijfel nog. Te veel van het goede is ook weer slecht......

http://www.vitshop.nl/shop/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=784

Graag info als dat er is...

Bedankt, Snapz

Onbekend
February 13, 2007 om 03:31
Ik ben geen prof, maar hoop het wel te worden. Ben bezig met een opleiding voedingsleer.
Als je gevarieerd eet krijg je echt voldoende binnen, het nemen van supplementen is écht niet nodig als je grzond eet. Wat je zou kunnen doen is eens wat vaker orgaanvlees op je menu zetten... zit bordevol vitamines en mineralen.

Succes!
February 13, 2007 om 07:49
Bedankt voor je reactie en ik heb dat natuurlijk vaak horen zeggen.
Ik heb hier alleen redelijk veel (on-line en boeken) over gelezen hier en daar en ik hoor zo vaak geluiden dat sinds de import van onze groenten uit goedkope landen zo'n grote vlucht heeft genomen de hoeveelheid vitamines dramatisch zijn afgenomen. Als reden wordt opgegeven dat om ze precies rijp in de winkel te kunnen hebben liggen zonder dat ze tijdens transport doorschieten de groeten eigenlijk onrijp wordt geoogst, ze rijpen dan wat na en zijn klaar als ze in de schappen liggen. (we kennen dat zelf wel van bananen maar het schijnt op vrijwel alle import groenten gebeuren) Alleen zou groente vooral in de laatste fase van rijping vitamines en andere gezonde stoffen ontwikkelen. Door het te vroeg oogsten zou dat mislopen.
alleen vers geoogste groente "bij de boer" zou ons lichaam redelijk kunnen voeden.

Maar ook het binnenkrijgen van voldoende zink, seleen, foliumzuur, co-enzym Q10 en bioflavinoiden en dergelijke zou nooit in voldoende mate via ons eten binnenkomen.

Is dat allemaal werkelijk zo of is het misschien wat overtroken?
February 13, 2007 om 08:18
Persoonlijk denk ik dat het overtrokken is. Ik ken die verhalen ook. Vroeger bevatte een sinaasappel tig mg vitamine c en nu nog maar een tiende. Komt allemaal door de pesticiden. Ik weet het niet hoor, ik denk dat er nu wel eens te romantisch over de oogstmethoden van vroeger wordt gedacht (toen werd er net zo goed geknoeid en gedaan om meer te verdienen) en te zwartgallig over deze tijd. Elders citeert iemand ook een natuurvoedingsdeskundige die kraanwater 'dood water' noemt. Ik vind dat echt flauwekul. In andere landen kun je niet eens uit de kraan drinken, daar zouden ze een moord doen voor zo'n goede waterleiding.
Dat heel natuurgedoe is meer een geloof dan een wetenschap ben ik bang. Niet veel feiten, wel fabeltjes waar je vooral in moet geloven (en veel aan betalen).
February 14, 2007 om 13:09
Misschien een domme vraag. Maar wat merk je nu als je voedingssupplementen neemt, als je daarbij gezond eet? Ik heb altijd het idee dat er maar 1 beter van wordt en dat is de fabrikant.
February 15, 2007 om 02:55
Ik heb de vraag gepost. ik geloof best wel dat als je er scherp op let misschien voldoende vitaminen binnenkrijgt maar er zijn nog een hele waslijst van andere zaken die je nodig hebt voor een heleboel gezondheidsredenen.
Zal dat dan allemaal op te vangen zijn met alleen gezond eten?

Misschien is het zoals ebeling43 zegt een eindeloze discussie tussen voor en tegenstanders maar er zal toch wel eens gedegen onderzoek zijn gedaan door een werkelijk objectief bedrijf zonder sponsor of belangenverstrengeling met wat dan ook die naar de zin of onzin heeft gekeken van supplementen.
February 15, 2007 om 03:22
@anniekie

Orgaanvlees??
Ik mag het niet hebben ivm BSE(gekke koeien-ziekte)
Dit slaat zich op in organen.
Onbekend
February 15, 2007 om 04:32
@luci

Ik heb het even gegoogled en zie inderdaad dat BSE zich zou kunnen opslaan in orgaanvlees. Sinds 1996 (epidemie) wordt 'risico orgaanvlees' niet meer verkocht. Daarbij ligt de BSE-epidemie al lang achter ons. Bovendien kun kun bv prima kippenlevers eten... dat is weer pluimvee...

@snapz

Ben het ook met ebeling43 eens... dit wordt een eindeloze discussie.
Persoonlijk blijf er bij dat onze voeding voldoende vitamines en minerale biedt mist we gevarieerd en gezond eten. Als je het idee hebt dat je bepaalde stoffen tekort komt kan je in plaats van supplementen ook even opzoeken in welk voedingsmiddel die stoffen van nature voorkomen en dat dan wat meer eten. Voedingssupplementen zijn zeker handig vooral voor mensen die in extreme omstandigheden werken/leven/sporten. Denk aan mensen die s'nachts werken en daardoor overdag slapen en dus daglicht (vitamine D) missen. Sporters die extreme prestaties leveren. Of mensen die bepaalde ziekten of afwijkingen hebben waardoor ze sommige stoffen slecht kunnen opnemen. Tot slot zijn die supplementen natuurlijk ook een uitkomst voor mensen die echt ongezond eten/leven, mensen die iedere dag een zoute kant&klaar hap of junkfood naar binnen schuiven.

En ja, ik denk dat de fabrikanten wel makkelijk gebruik maken van de gezondheidshype. Ben het met je eens dat zo'n onafhankelijk onderzoek echt een uitkomst zou zijn, maar bedenk dat het voedingscentrum ook onafhankelijk is en die zeggen het volgende:

:touw:

Wanneer is het nodig extra vitamines te slikken?

Bepaalde groepen zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouderen hebben een grotere behoefte aan bepaalde vitamines. Voor hen is deze vitaminebehoefte zo groot dat een gezonde en gevarieerde voeding ze onvoldoende levert. Voor hen gelden daarom de volgende adviezen:
extra vitamine D voor kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en senioren vanaf 50 jaar
0,4 mg foliumzuur per dag voor vrouwen met een zwangerschapswens en zwangere vrouwen tot ze 10 weken zwanger zijn
vitamine K voor baby’s tot 3 maanden die borstvoeding krijgen

Anderen hoeven geen vitaminepreparaat te gebruiken. Zij krijgen voldoende vitamines en andere nuttige stoffen binnen door gezond en gevarieerd te eten met voldoende groente en fruit. Dat is de beste manier om een goede conditie en weerstand op te bouwen tegen ziektes.

Het slikken van extra vitamines en mineralen geeft geen lager risico op ziekten die verband kunnen houden met een onevenwichtig voedingspatroon, zoals kanker en hart- en vaatziekten. Bovendien zitten in gevarieerde voeding ook veel andere nuttige stoffen die niet in een vitaminepil zitten. Daarom geldt voor iedereen het advies om in ieder geval gevarieerd te eten met weinig verzadigd vet en veel groente en fruit.

Wie toch een voedingssupplement wil slikken, wordt aangeraden een multivitaminepreparaat te nemen in een dosering van ongeveer eenmaal de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Informatie daarover staat op de verpakking. Dit is belangrijk omdat te grote hoeveelheden van bepaalde vitamines schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.

:touw:

Anyway, iedereen moet doen en laten wat hij/zij zelf denkt dat het beste is, maar ik ga het nemen van supplementen niet aanmoedigen vooral omdat een teveel aan bepaalde vitamines(hyperavitaminose) echt niet gezond is.

Ik zou zeggen... if it ain't broken, don't try to fix it!
;)

:giraf:

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.