Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

wegen, obsessie?

Geplaatst door Erna24 op October 13, 2007 om 08:25

October 13, 2007 om 08:25
Tjsa en nu vertrekken we dus op vakantie en vind mn man het van de pot gerukt wanneer ik mijn weegschaal meeneem....ik vind het zelf geen obsessie maar meer een houvast....wat vinden jullie?
greetz
erna
Beu
October 13, 2007 om 09:14
Geniet gewoon van je vakantie zonder weegschaal, als je blijft op je eten letten komt alles wel goed. Ik ken het gevoel wel hoor, de weegschaal heeft ons in zijn macht. Mijn man stopt de weegschaal in huis weg (telkens op een andere plaats) en op zondag krijg ik ze om mij te wegen. Sinds we dit toepassen is mijn obsessie voor de schaal drastisch verminderd en gaat het vermageren ook beter want ik stoor mij niet meer zo veel aan die schommelingen van de ene dag ten opzichte van de andere, dit was vaak de oorzaak dat ik het opgaf.
October 13, 2007 om 12:36
In eerste instantie heb ik het zware vermoeden dat ik een type als charlynn ben, ik heb zo ongeveer hetzelfde weeggedrag, behalve dat van die kleren op de keukenweegschaal, vind ik echt een giller en wie weet begin ik daar ook wel mee, na de vakantie dan....
Weet je wat het is; ik heb met bloed, zweet en tranen dit gewicht bereikt en ik wil dus absoluut niet meer aankomen, ook niet 1 of 2 kilo, want voor je het weet verleg je je grens dan naar 3 of 4 kilo...
Maar ik ga het doen zoals Beu zegt, ik ga echt cold-turkey en laat de weegschaal thuis, ik ga dus wel op mn eten letten, natuurlijk niet te, maar ik ga niet een extra stuk stokbrood eten omdat anderen vinden "dat het nu toch wel kan".
Afijn, wish me luck, ik ga op reis zonder mn verslaving!
Thnxx voor de reacties!
October 13, 2007 om 13:34
Alvast een fijne vakantie!

zelf zou ik ook zeggen, ga zonder..
let inderdaad wel op wat je eet, en zorg ook dat je wel blijft bewegen he;)
October 14, 2007 om 07:05
Wat is normaal. Volgens Van Dale: 1 overeenkomstig de regel, gewoon; 2 als norm dienend. Wat is dan de norm. Volgens Van Dale: manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten. Het blijft dus een ruim begrip dat voor iedereen weer anders kan en zal zijn. Als jij het dus normaal vind je weegschaal mee te nemen op vakantie moet je dat lekker doen. Wat anderen ervan vinden is niet belangrijk. Ik weet zeker dat als ik mijn weegschaal had meegenomen op vakantie ik niet 5 kilo was aangekomen. Aan de andere kan weet ik ook zeker dat ik dan minder had genoten. Wens je een hele fijne vakantie.
:groetjes: van :tini:
October 17, 2007 om 06:40
hahahaha gelukkig ben ik niet de enige!!! sochtends en savonds spring ik erop, behalve als ik een avond het gesnoept, dan durf ik de volgende dag niet! En overdag ga ik er ook regelmatig opstaan als ik boven naar de toilet ga, en dan probeer ik te raden hoeveel het zou zijn. En werkelijk ik heb overwogen hem mee te nemen op vacantie maar ik denk dat mijn man dan wel heel erg hard gaat lachen!!
Onbekend
October 22, 2007 om 07:45
Geweldig om al deze reacties te lezen !

Maar Erna, je hoeft zeker niet je koffer zelf te dragen ? Anders was het vast niet in je opgekomen, toch ? Of wel ?

Nee, ik weeg me tijdens de vakantie echt niet ! Even los van dat ding want ik voel me al behoorlijk gefocussed op dat ding: Sta er in ieder geval 's morgens vroeg en 's avonds laat op als ik even niks aan heb (neenee, ook geen oorbellen ofzo !). En regelmatig tussendoor als ik extra ga douchen. Tegenwoordig voel ik ook wel behoefte om vaker te checken.... Hou me wel in want er is meer in het leven dan mijn gewicht.

Heel fijn om te lezen dat er ook afvallers zijn die zichzelf hun gewoontes helemaal toestaan zolang je er niemand kwaad mee doet. Ja, wat maakt het ook uit....

Heel veel succes allemaal !
Ria.
;-)
October 25, 2007 om 12:58
Ja ja terug van vakantie en nu zijn jullie natuurlijk reuzebenieuwd.....nou ik heb de weegschaal thuisgelaten!
De schade valt reuzemee, ik was een kilo aangekomen dus nog even en dat is ook weggewerkt.
Helaas heb ik niet meer alle reacties kunnen lezen voor vertrek maar ik vind het een vermakelijke discussie geworden!
Jammer dat ik de tip van spacehamster niet meer heb gelezen, want dat vind ik echt een goeie: gewoon het meetlint mee! Supertip!
De eerste dagen had ik trouwens geen gemis aan mn weegschaal, maar na dag 3 had ik echt het idee dat ik mega was aangekomen en toen sloegen de twijfels toe....heb dan ook niets meer tussendoor gegeten, maar toch genoten hoor!
Als stok achter de deur had ik mn kleinste jeansbroek mee, die echt gaat spannen bij het minste of geringste....zo kon ik het toch een beetje in de gaten houden, maar in de spiegel zag ik mezelf alleen maar groeien! Thuisgekomen ben ik...ai ai...errug...direct op de weegschaal gaan staan, 1 tot 1.5 kilo vond ik engiszins acceptabel dus wat dat betreft is het gelukt!
Bedankt voor alle reacties!
October 29, 2007 om 05:08
Hebben jullie wel eens gehoord van 'weg met de weegschaal' van Meijke van Herwijnen? Dat is een boek waarmee je kan leren weer op een normale manier met voeding en je lichaam om te gaan, want na een aantal jaar lijnen, afvallen en wel/niet weer aankomen vergeet je langzamerhand naar je lichaam te luisteren en kan je geobsedeerd raken door bv de weegschaal en allerlei dieet-regels. Mij heeft het boek heel erg geholpen, ik denk wel dat je er een beetje 'aan toe' moet zijn want het is toch wel echt anders dan een nieuw dieet of iets dergelijks. Het heet trouwens wel 'weg met de weegschaal', maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer op de weegschaal zou kunnen gaan staan, het gaat er meer om dat je je humeur er niet door laat bepalen. Er is ook een site van: www.wegmetdeweegschaal.nl
November 1, 2007 om 16:36
Ik weeg me eens per week en soms sla ik het over, dan komt het een week later wel weer. Ik zou helemaal depri worden want mijn gewicht kan zo 2 kilo schommelen gedurende de dag. Zijn jullie echt de hele dag even zwaar?

Als ik me weeg is het wel altijd smorgens en voor het ontbijt.
Na het sporten weeg ik me al helemaal nooit, ik drink gauw 0.5 tot 1 liter water tijdens het sporten dus dan ben ik toch altijd zwaarder.

November 4, 2007 om 07:26
Nou, ik heb deze week voor 't eerst in m'n leven een weegschaal gekocht, nu ik wil afvallen - ben de afgelopen 2 jaar 10 kg aangekomen, óók voor 't eerst van m'n leven!
En ik was ook verbaasd hoe m'n gewicht schommelt in een dag, wel te begrijpen natuurlijk omdat je eet en drinkt, maar had dat nog nooit door de ogen van een weegschaal gezien hahaha :weegschaalblauw:
Dus ik woog me een paar keer per dag uit nieuwigheid en nieuwsgierigheid :lacheuh:
Waar ik me nu aan hou is me s'ochtends wegen, na toilet en vóór ontbijt. Dat moedigt me ook veel meer aan! :applaus:
Groetjes, en succes allemaal,
embay
November 4, 2007 om 08:58
Gewoon doen hoor!! Je wil je dus niet laten gaan op je vakantie en als dat toch gebeurt wordt je tenminte direct terug gefloten door je weegschaal. Als je hem niet meeneemt, zie je niet wat er met je gewicht gebeurt, en wat niet weet wat niet deert!! Als jij je er lekker bij voelt, vooral doen!!

Zodra ik me niet meer dagelijks weeg, gaat het fout!! En dat jojoen is ook heel vermoeiend!!

Fijne vakantie!!
November 8, 2007 om 10:25
één keertje per week op een vast tijdstip en telkens op dezelfde weegschaal is normaal.
Onbekend
November 8, 2007 om 12:55
Hahaha, "normaal"????
Niet voor mij hoor !
November 8, 2007 om 13:07
:haha: ik ben ook heeeel normaal!!

Dus minimaal 1x per DAG!!
November 10, 2007 om 10:14
Je neemt toch geen weegschaal mee op vakantie??!!
Wat weegt zo'n ding wel niet?
Een leuk en belangrijk onderdeel op vakantie vind ik het eten en daar wil ik van genieten.
Belachelijke caloriebommen laat ik staan, maar voor de rest neemik gewoon ik waar ik zin in heb.
Tuurlijk ben ik na afloop nieuwsgierig naar m'n gewicht en als ik aangekomen ben, dan heb ik pech.
Een nieuwe uitdaging om het eraf te krijgen, nietwaar?
Tot slot ben ik het met Quintlayout eens: Eén keer per week, same time, same place!
November 12, 2007 om 05:20
over weegschaal-obsessie ...

omdat het lichaamsgewicht van dag tot dag kan schommelen, zelfs van maaltijd tot maaltijd, is dagelijks wegen geheel onbetrouwbaar ...

maak wekelijks 1 keer op hetzelfde tijdstip en op dezelfde weegschaal een afspraakje met jezelf en je weet hoe je vordert.

vergeet aub niet te leven ... obsessie is pas ongezond!
November 12, 2007 om 16:55
Ik ben ook een beetje verslaafd aan mijn :scale:. Hij gaat mee op vakantie, want ik vind het zonde als ik thuis kom en ik ben :aangekomen2:. Al die moeite die ik gedaan heb. Niet :volvreten: en :waterdrinken:. Alleen zoals Charlynn, ga ik niet mijn kleren wegen, maar me eerst helemaal uitkleden voor ik op de weegschaal ga staan. Dat doe ik zeker twee maal per dag. Zonder bril en zonder horloge, want die wegen ook wat. Mijn man vindt het geen probleem dat mijn "vriend" meegaat. Hij is trots dat ik afval. Ik vind mijzelf niet vreemd. Liever deze verslaving als iets anders.
November 18, 2007 om 14:11
Ik heb op mijn laatste vakantie zowel weegschaal als bloeddrukmeter meegenomen en ik doe het beslist de volgende keer weer!!
Ik moet voor mijn werk ook vaak reizen en elke keer dat ik ergens anders ben, kan ik niet meer controleren hoeveel ik eet en of het erg is. Mijn ervaring is, dat ik elke keer na een vakantie of een andere reis ben aangekomen. Maar in de korte vakantie dat ik het spul mee had ben ik afgevallen!
Weegschaal weegt niet veel, kost alleen ruimte.
November 19, 2007 om 09:29
wat ben je met een gezond gewicht als je bovenkamer grondig fout zit!?

één keer per week op telkens dezelfde weegschaal (vb. elke zondagavond, vlak voor het slapengaan) is meer dan genoeg, meer dan 1 keer per dag is obsessief en dan ben je fout bezig! op die manier sla je de bal mis!
let op je eetgewoonten, sla geen maaltijd over (da's pas ongezond!), beweeg voldoende en neem minstens anderhalve liter vloeistof (water, bruiswater, kruidenthee, koffie in beperkte mate) en matig je tussendoortjes.

stap aub van die weegschaal en stap wat meer op je fiets of maak een avondwandeling!
beter een weegschaal met een foutmarge dan een stel hersenen ...

November 19, 2007 om 15:34
Die snuitje, al een kwartier lid en nu al zo'n mening?

Al wil iemand op zn weegschaal wonen...

Ik vind het wel een geinig topic. Van de pot gerukt! :D

:lian:
November 19, 2007 om 15:51
Hoezo van de pot gerukt??? Ga er voor de boodschap echt niet op staan, of toch wel?? Om te weten hoeveel een keutel weegt?? :haha:
Toch van de pot gerukt lijkt me:kont:

Laat mij maar vaak erop gaan staan, word ik heeeeel gelukkig van:bigsmile:
November 19, 2007 om 16:12
ja van de pot gerukt om op de schaal te gaan staan, stel je voor dat je van de schaal gerukt word, das pas erg hahahahahaha.
Maar goed nu ga ik douchen.....en mezelf even wegen denk ik!!
kijken hoevel ik afval tot ik naar bed ga....want dan weeg ik me lekker nog een keer! Schijn je kilo's van af te kunnen vallen hoor als je op de bank ligt te nixen! Ja ik weet iedereen zegt dat je daar niet van afvalt, maar als het wel zo zou zijn zou ik dat moment toch niet willen missen!
November 20, 2007 om 08:29
starwarsnono
dinsdag 20 november
tja die weegschaal het is wat een haat liefde verhouding heb ik ermee ,maar ik vind het een ker per week op vast tijdstip wegen het handigst om te zien wat ik ben afgevallen en dat noteer ik maarja ik sta er natuurlijk ook elke dag op haahhahah maar op zondag morgen nooit want op zaterdagavond sta ik mijzelf wat chippies toe en je moet eens zien hoeveel vocht dat je dan vasthoud!!!!!!! wel een kilo:emielopdeweegschaal:
November 22, 2007 om 08:34
snuit, in mijn bovenkamer is niets mis hoor....je trekt je conclusies wel heel erg vlug!
bovendien hebben mensen die om raad vragen hier helemaal niets aan!
en al is het een obsessie..punt 1 valt er prima mee te leven, ik, laatstaan niemand anders heeft er last van, punt 2 is het een obsessie die niet schadelijk of gevaarlijk is, zelfs niet voor de bovenkamer!
November 25, 2007 om 15:51
Het woord obsessie heeft een dreigende klank. Maar je moet een obsessie niet verwarren met een strategie. Bij het woord obsessie in verband met dieten denken we meteen aan eetstoornissen. Maar dagelijks op de schaal is GEEN eetstoornis. Als je op tilt slaat bij gewichtsschommelingen, dan is het misschien zinnig om je minder vaak te wegen. Je kunt ook leren om met die variaties om te gaan. Ik bedoel maar, je bent verder van huis als je je wekelijks weegt en in week 4 ben je ineens zwaarder dan in week3. Kun je je een hele week gaan zitten opvreten.
Ik weeg mij dagelijks en ik noteer ook dagelijks wat ik eet en hoeveel energie dat is. Soms duurt het lang voordat er weer een halve kilo af is en soms komt er iets bij. So what? Ik heb zulke tijdreeksen van maanden schrijven ook geanalyseerd en dat heeft me veel nuttige inzichten opgeleverd, waardoor het nu makkelijker is om mijn dieet vol te houden.
November 27, 2007 om 06:58
ik heb heel lang over jouw vraag nagedacht (weegschaal mee op vakantie)

en voor mezelf heb ik het antwoord gevonden;

nee, niet doen. niet weer obsessief gaan wegen (want het zijn zulke moment opnames en je weet nog niet veel als er maar 1 of 2 kilootjes schommeling in zit, maar je laat je wel gek erdoor maken)

neem liever je hardloopschoenen en een mp-3tje mee met de lessen van Evy (start to run/ vlaanderen sport)!

gelukkig ben ik eindelijk van mijn weegobsessie af (had me dat nooit voor kunnen stellen) en voor mijn gevoel weeg ik me wel weer te vaak, maar ik laat mijn humeur niet meer beïnvloeden en ik weeg me niet meer elke dag (zonder dan in paniek te raken...)
November 28, 2007 om 03:47
Ik maak mij niet zo zoregn over mijn weeggedrag voor mezelf. Maar mijn dochtertje ziet het ook.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.