Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Nieuws Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Koffie en thee verlagen kans op hartziektes

Geschreven door Afvallen met Anne op 21 juni 2010

DSC01026.JPG
Koffie en thee zonder suiker zijn drankjes die uitstekend binnen je dieet passen. Ze bevatten geen calorieën. Nog een voordeel: thee verkleint met 45 procent de kans op hartziektes. Koffie doet dit met 20 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Universiteit Medisch Centrum (UMC) Utrecht. Koffiedrinkers leven bovendien ongezonder dan theedrinkers.

Het was een groot onderzoek. De onderzoekers bestudeerden dertien jaar lang het koffie- en theegebruik van 37.514 mensen. "We kwamen tot de conclusie dat het drinken van koffie en theeeen gunstige uitwerking heeft, zonder dat mensen een hoger risico op beroertes of andere aandoeningen hebben," zegt Yvonne van der Schouw, professor in chronische ziektes.

Mensen die 3 à 6 kopjes thee per dag drinken lopen 45 procent minder kans op problemen met hart en bloedvaten dan mensen die één kopje per dag drinken. Mensen die 2 à 4 kopjes koffie per dag drinken hebben 20 procent minder kans op hartziektes. Bij de koffiedrinkers moet je eraan denken dat zij vaker roken en ongezonder eten dan theedrinkers. Dat hebben de onderzoekers meegenomen bij de resultaten. Dan blijkt nog steeds thee het best het risico op hartziektes te verlagen.

Koffie is gezond
Over koffie gaan geruchten dat het ongezond is. Het zou cellulite veroorzaken en het onttrekt vocht aan het lichaam. Beide is niet voldoende wetenschappelijk bewezen. Er zijn veel meer factoren die erbij komen kijken (zoals rokenen ongezond eten). Je kan koffie ook gewoon toevoegen als bron van vocht aan je eetdagboek. Het goede aan koffie is dat het de bloeddruk verlaagt doordat er kalium in zit.

Cafeïne
3 à 6 kopjes per dag is een goede hoeveelheid. Als je er meer van drinkt kan je last van de cafeïnekrijgen. Dat verschilt echter per persoon. Met teveel cafeïne kan je last krijgen van rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren, niet in slaap kunnen vallen en hartkloppingen.
Voor zwangere of borstvoeding gevende vrouwen is het advies niet meer dan 300 mg cafeïne binnen te krijgen per dag. Dat staat gelijk aan 4 kopjes koffie of 7 kopjes thee. Een alternatief is cafeïnevrije koffie en/of kruidenthee. Zwangere vrouwen moeten cafeïneinname beperken vanwege de kans op een miskraam of een baby met een te laag geboortegewicht. Baby’s kunnen via moedermelk cafeïne binnenkrijgen en daar onrustig van worden.

Hier vind je een lijstje met producten en hun cafeïnegehalte.

Bron: Nu.nl
21 juni 2010 om 11:59
Laat ik nu toch een ongelofelijke theeleut zijn :D
Onbekend
21 juni 2010 om 13:31
ik ook :D
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

HyvesLinkedInFacebookNujijGoogle+